Una metodología de enseñanza de la comunicación política durante la emergencia sanitaria por el COVID 19: entre la teoría y la práctica profesional

Autores
Viñas, Rossana; Vena, María Aicia; Zangara, Micaela
Año de publicación
2020
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Esta ponencia denominada “Una metodología de enseñanza de la comunicación política durante la emergencia sanitaria por el COVID 19: entre la teoría y la práctica profesional”, tiene como objetivo presentar algunos ejes de nuestra experiencia como docentes en la materia Estudios sobre Política y Sociedad I en la carrera de la Tecnicatura Superior Universitaria en Comunicación Pública y Política de la Facultad de Periodismo y Comunicación Social de la UNLP, durante el Aislamiento Social, Preventivo y Obligatorio (ASPO) en la Argentina. Proponemos reflexionar acerca del proceso de enseñanza – aprendizaje en esta nueva normalidad, atravesado –necesariamente- por una reflexión tecnológica y pedagógica, que debemos hacer para realizar una acción didáctica constructiva, a partir de las relaciones entre docentes, estudiantes/as, espacios y contextos. Ante este momento, vimos la oportunidad de transformar la materia, a través de la educación a distancia, en una caja de herramientas virtual de conceptos/contenidos teóricos y práctica profesional del/la comunicador/a/e, en estrecha articulación con la realidad social y política de nuestro país. La comunicación política implica generar espacios de debate y de consolidación de una cultura política (Almond y Verba, 2001, p. 179). En esa línea, Barbero (2005) afirma “hay democracia en la medida en que no sólo la gente se informa, sino sea capaz de contrainformar, de debatir y de que su palabra también sea pública”. Y es entonces que, “al permitir la interacción entre la información, la política y la comunicación, aparece como un concepto fundamental de análisis del funcionamiento de la democracia masiva” (Wolton, 2010). De allí partimos, para trabajar desde la teoría a la práctica de manera constante con la realidad contextual tangible en lo nacional, regional e internacional. Para tal fin, primero, establecimos horarios y canales fijos de comunicación. Cabe recordar que, lo que distingue a la educación a distancia de otras modalidades es la mediatización (Litwin, 2000). En cuanto a los nuevos soportes, trabajamos con web de cátedra, grupos de Facebook y clase integradora, a través de la plataforma Zoom. Esta estrategia en línea permite utilizar diversos lenguajes, guardar los contenidos para que estén disponibles en cualquier momento y llegar a un número más amplio de estudiantes. “Enseñar a trabajar con tecnologías como instrumentos de la cultura implica mediatizarlos, al tiempo que configurar particulares relaciones con los entornos físicos y sociales” (Litwin, 2000, p.23). Decidimos, también, hacer un acompañamiento más individualizado para saber cuáles eran las realidades de cada uno/a/e como estrategia inclusiva y de contención. Brindar más tiempo para las entregas de los trabajos prácticos, de acuerdo a la problemática expresada por cada uno/a/e. De esta manera, logramos establecer diálogos continuos que conllevan a la problematización/reflexión y lectura crítica de los contenidos. Este trabajo representa el relato y la reflexión del proceso realizado en la materia durante el primer cuatrimestre de 2020, a través de las voces de docentes y de estudiantes.
This presentation called "A teaching methodology of political communication during the health emergency due to COVID 19: between theory and professional practice", aims to present some axes of our experience as teachers in the subject Studies on Politics and Society I in the career of the Higher University Technique in Public Communication and Politics of the School of Journalism and Social Communication (UNLP), during the Social, Preventive and Obligatory Isolation in Argentina. We propose to reflect on the teaching-learning process in this new normal, crossed –necessarily- by a technological and pedagogical reflection, which we must do to carry out a constructive didactic action, based on the relationships between teachers, students, spaces and contexts . At this moment, we saw the opportunity to transform the subject, through distance education, into a virtual toolbox of concepts / theoretical contents and professional practice of the communicator / a / e, in close articulation with social reality and politics of our country. Political communication implies generating spaces for debate and consolidation of a political culture (Almond and Verba, 2001, p. 179). Along these lines, Barbero (2005) affirms “there is democracy to the extent that not only people are informed, but are also capable of counter-reporting, of debating and that their word is also public”. And it is then that, “by allowing the interaction between information, politics and communication, it appears as a fundamental concept for analyzing the functioning of mass democracy” (Wolton, 2010). From there, we start working from theory to practice in a constant way with the tangible contextual reality at the national, regional and international levels. To this end, first, we established fixed communication schedules and channels. It should be remembered that what distinguishes distance education from other modalities is mediatization (Litwin, 2000). Regarding the new supports, we work with the teaching website, Facebook groups and integrative class, through the Zoom platform. This online strategy allows you to use different languages, save content so that it is available at any time, and reach a larger number of students. "Teaching to work with technologies as instruments of culture implies mediating them, while configuring particular relationships with the physical and social environments" (Litwin, 2000, p.23). We also decided to carry out a more individualized accompaniment to find out what the realities of each one were as an inclusive and containment strategy. Provide more time for the delivery of practical work, according to the problem expressed by each one. In this way, we are able to establish continuous dialogues that lead to problematization/reflection and critical reading of the contents. This work represents the story and reflection of the process carried out in the matter during the first semester of 2020, through the voices of teachers and students.
Facultad de Periodismo y Comunicación Social
Materia
Comunicación
Enseñanza-aprendizaje
Comunicación política
Estado
Educación a distancia
ASPO
Teaching-learning
Political communication
State
Distance education
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/123422

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Proponemos reflexionar acerca del proceso de enseñanza – aprendizaje en esta nueva normalidad, atravesado –necesariamente- por una reflexión tecnológica y pedagógica, que debemos hacer para realizar una acción didáctica constructiva, a partir de las relaciones entre docentes, estudiantes/as, espacios y contextos. Ante este momento, vimos la oportunidad de transformar la materia, a través de la educación a distancia, en una caja de herramientas virtual de conceptos/contenidos teóricos y práctica profesional del/la comunicador/a/e, en estrecha articulación con la realidad social y política de nuestro país. La comunicación política implica generar espacios de debate y de consolidación de una cultura política (Almond y Verba, 2001, p. 179). En esa línea, Barbero (2005) afirma “hay democracia en la medida en que no sólo la gente se informa, sino sea capaz de contrainformar, de debatir y de que su palabra también sea pública”. Y es entonces que, “al permitir la interacción entre la información, la política y la comunicación, aparece como un concepto fundamental de análisis del funcionamiento de la democracia masiva” (Wolton, 2010). De allí partimos, para trabajar desde la teoría a la práctica de manera constante con la realidad contextual tangible en lo nacional, regional e internacional. Para tal fin, primero, establecimos horarios y canales fijos de comunicación. Cabe recordar que, lo que distingue a la educación a distancia de otras modalidades es la mediatización (Litwin, 2000). En cuanto a los nuevos soportes, trabajamos con web de cátedra, grupos de Facebook y clase integradora, a través de la plataforma Zoom. Esta estrategia en línea permite utilizar diversos lenguajes, guardar los contenidos para que estén disponibles en cualquier momento y llegar a un número más amplio de estudiantes. “Enseñar a trabajar con tecnologías como instrumentos de la cultura implica mediatizarlos, al tiempo que configurar particulares relaciones con los entornos físicos y sociales” (Litwin, 2000, p.23). Decidimos, también, hacer un acompañamiento más individualizado para saber cuáles eran las realidades de cada uno/a/e como estrategia inclusiva y de contención. Brindar más tiempo para las entregas de los trabajos prácticos, de acuerdo a la problemática expresada por cada uno/a/e. De esta manera, logramos establecer diálogos continuos que conllevan a la problematización/reflexión y lectura crítica de los contenidos. Este trabajo representa el relato y la reflexión del proceso realizado en la materia durante el primer cuatrimestre de 2020, a través de las voces de docentes y de estudiantes.This presentation called "A teaching methodology of political communication during the health emergency due to COVID 19: between theory and professional practice", aims to present some axes of our experience as teachers in the subject Studies on Politics and Society I in the career of the Higher University Technique in Public Communication and Politics of the School of Journalism and Social Communication (UNLP), during the Social, Preventive and Obligatory Isolation in Argentina. We propose to reflect on the teaching-learning process in this new normal, crossed –necessarily- by a technological and pedagogical reflection, which we must do to carry out a constructive didactic action, based on the relationships between teachers, students, spaces and contexts . At this moment, we saw the opportunity to transform the subject, through distance education, into a virtual toolbox of concepts / theoretical contents and professional practice of the communicator / a / e, in close articulation with social reality and politics of our country. Political communication implies generating spaces for debate and consolidation of a political culture (Almond and Verba, 2001, p. 179). Along these lines, Barbero (2005) affirms “there is democracy to the extent that not only people are informed, but are also capable of counter-reporting, of debating and that their word is also public”. And it is then that, “by allowing the interaction between information, politics and communication, it appears as a fundamental concept for analyzing the functioning of mass democracy” (Wolton, 2010). From there, we start working from theory to practice in a constant way with the tangible contextual reality at the national, regional and international levels. To this end, first, we established fixed communication schedules and channels. It should be remembered that what distinguishes distance education from other modalities is mediatization (Litwin, 2000). Regarding the new supports, we work with the teaching website, Facebook groups and integrative class, through the Zoom platform. This online strategy allows you to use different languages, save content so that it is available at any time, and reach a larger number of students. "Teaching to work with technologies as instruments of culture implies mediating them, while configuring particular relationships with the physical and social environments" (Litwin, 2000, p.23). We also decided to carry out a more individualized accompaniment to find out what the realities of each one were as an inclusive and containment strategy. Provide more time for the delivery of practical work, according to the problem expressed by each one. In this way, we are able to establish continuous dialogues that lead to problematization/reflection and critical reading of the contents. 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This presentation called "A teaching methodology of political communication during the health emergency due to COVID 19: between theory and professional practice", aims to present some axes of our experience as teachers in the subject Studies on Politics and Society I in the career of the Higher University Technique in Public Communication and Politics of the School of Journalism and Social Communication (UNLP), during the Social, Preventive and Obligatory Isolation in Argentina. We propose to reflect on the teaching-learning process in this new normal, crossed –necessarily- by a technological and pedagogical reflection, which we must do to carry out a constructive didactic action, based on the relationships between teachers, students, spaces and contexts . At this moment, we saw the opportunity to transform the subject, through distance education, into a virtual toolbox of concepts / theoretical contents and professional practice of the communicator / a / e, in close articulation with social reality and politics of our country. Political communication implies generating spaces for debate and consolidation of a political culture (Almond and Verba, 2001, p. 179). Along these lines, Barbero (2005) affirms “there is democracy to the extent that not only people are informed, but are also capable of counter-reporting, of debating and that their word is also public”. And it is then that, “by allowing the interaction between information, politics and communication, it appears as a fundamental concept for analyzing the functioning of mass democracy” (Wolton, 2010). From there, we start working from theory to practice in a constant way with the tangible contextual reality at the national, regional and international levels. To this end, first, we established fixed communication schedules and channels. It should be remembered that what distinguishes distance education from other modalities is mediatization (Litwin, 2000). Regarding the new supports, we work with the teaching website, Facebook groups and integrative class, through the Zoom platform. This online strategy allows you to use different languages, save content so that it is available at any time, and reach a larger number of students. "Teaching to work with technologies as instruments of culture implies mediating them, while configuring particular relationships with the physical and social environments" (Litwin, 2000, p.23). We also decided to carry out a more individualized accompaniment to find out what the realities of each one were as an inclusive and containment strategy. Provide more time for the delivery of practical work, according to the problem expressed by each one. In this way, we are able to establish continuous dialogues that lead to problematization/reflection and critical reading of the contents. This work represents the story and reflection of the process carried out in the matter during the first semester of 2020, through the voices of teachers and students.
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