Técnica de Gram: Experiencia en el Laboratorio de Microbiología y Parasitología

Autores
Ore Zuasnabar, Melany; Ojinaga, Celina; Montenegro, Stella; González, Anabel Mariela; Escudero Giacchella, Ezequiel
Año de publicación
2023
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
Introducción y Objetivos: Es necesario implementar estrategias y métodos didácticos que generen experiencias vivenciales significativas las cuales contribuyan a desarrollar las competencias deseadas. Entre dichos métodos se encuentra el aprendizaje experiencial. Este nos brindará una herramienta de conocimiento. El objetivo de este trabajo fue brindar a los alumnos una herramienta teórica práctica de laboratorio. Fundamentar los motivos por los cuales es útil el uso de la coloración de Gram. Interpretar la lectura de la coloración. Material y Método: La realización de esta práctica se organizó en los alumnos en grupos de 2 integrantes. Cada grupo se encargó de tomar la muestra contenida en un Eppendorff y realizar el extendido con un ansa de Kole sobre un portaobjetos. Luego de esto se procedió a la técnica de coloración en el orden y tiempo indicado por el fabricante. Los colorantes utilizados fueron de la química Biopack. El método utilizado fue el experimental. Además de los materiales ya mencionados también se utilizaron compresas, parrillas de tinción, guantes, mecheros de Bunsen. Resultados: Como resultados obtuvimos una participación e interés muy positiva por parte de los alumnos. Hubo una notoria incorporación en las habilidades y destrezas del instrumental de laboratorio. Al ser evaluados los alumnos eran capaces de expresar correctamente el fundamento y pasos de la coloración. Crecimiento a nivel docencia por una retroalimentación activa dentro de los docentes de la asignatura. Conclusión: El análisis de esta práctica evidencia una mejora significativa en los resultados académicos de forma mayoritaria, al igual que un cambio favorable en las expectativas del alumno y en el desarrollo de actitudes positivas hacia la materia. Los beneficios logrados durante el proceso de enseñanza-aprendizaje, tales como el desarrollo de la capacidad de metacognición, mayor retroalimentación y nivel cognitivo alcanzado nos impulsa a continuar perfeccionando esta práctica.
Introduction and Objectives: It is necessary to implement didactic strategies and methods that generate significant experiential experiences which contribute to developing the desired competencies. Among these methods is experiential learning. This will provide us with a knowledge tool. The objective of this work was to provide students with a practical theoretical laboratory tool. Justify the reasons why the use of Gram staining is useful. Interpret the reading of the coloration. Material and Method: The realization of this practice was organized in the students in groups of 2 members. Each group was in charge of taking the sample contained in an Eppendorff and performing the smear with a Kole loop on a slide. After this, the coloring technique was carried out in the order and time indicated by the manufacturer. The dyes used were from Biopack chemistry. The method used was experimental. In addition to the materials already mentioned, compresses, staining racks, gloves, and Bunsen burners were also used. Results: As a result, we obtained very positive participation and interest from the students. There was a noticeable incorporation in the skills and abilities of laboratory instruments. When evaluated, the students were able to correctly express the foundation and steps of coloring. Growth at the teaching level due to active feedback within the teachers of the subject. Conclusion: The analysis of this practice shows a significant improvement in academic results in the majority, as well as a favorable change in student expectations and in the development of positive attitudes towards the subject. The benefits achieved during the teaching-learning process, such as the development of metacognition capacity, greater feedback and the cognitive level reached, encourage us to continue improving this practice.
Facultad de Odontología
Materia
Odontología
Técnica de Gram
Microbiología
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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Cada grupo se encargó de tomar la muestra contenida en un Eppendorff y realizar el extendido con un ansa de Kole sobre un portaobjetos. Luego de esto se procedió a la técnica de coloración en el orden y tiempo indicado por el fabricante. Los colorantes utilizados fueron de la química Biopack. El método utilizado fue el experimental. Además de los materiales ya mencionados también se utilizaron compresas, parrillas de tinción, guantes, mecheros de Bunsen. Resultados: Como resultados obtuvimos una participación e interés muy positiva por parte de los alumnos. Hubo una notoria incorporación en las habilidades y destrezas del instrumental de laboratorio. Al ser evaluados los alumnos eran capaces de expresar correctamente el fundamento y pasos de la coloración. Crecimiento a nivel docencia por una retroalimentación activa dentro de los docentes de la asignatura. Conclusión: El análisis de esta práctica evidencia una mejora significativa en los resultados académicos de forma mayoritaria, al igual que un cambio favorable en las expectativas del alumno y en el desarrollo de actitudes positivas hacia la materia. Los beneficios logrados durante el proceso de enseñanza-aprendizaje, tales como el desarrollo de la capacidad de metacognición, mayor retroalimentación y nivel cognitivo alcanzado nos impulsa a continuar perfeccionando esta práctica.Introduction and Objectives: It is necessary to implement didactic strategies and methods that generate significant experiential experiences which contribute to developing the desired competencies. Among these methods is experiential learning. This will provide us with a knowledge tool. The objective of this work was to provide students with a practical theoretical laboratory tool. Justify the reasons why the use of Gram staining is useful. Interpret the reading of the coloration. Material and Method: The realization of this practice was organized in the students in groups of 2 members. Each group was in charge of taking the sample contained in an Eppendorff and performing the smear with a Kole loop on a slide. After this, the coloring technique was carried out in the order and time indicated by the manufacturer. The dyes used were from Biopack chemistry. The method used was experimental. In addition to the materials already mentioned, compresses, staining racks, gloves, and Bunsen burners were also used. Results: As a result, we obtained very positive participation and interest from the students. There was a noticeable incorporation in the skills and abilities of laboratory instruments. When evaluated, the students were able to correctly express the foundation and steps of coloring. Growth at the teaching level due to active feedback within the teachers of the subject. Conclusion: The analysis of this practice shows a significant improvement in academic results in the majority, as well as a favorable change in student expectations and in the development of positive attitudes towards the subject. 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Introduction and Objectives: It is necessary to implement didactic strategies and methods that generate significant experiential experiences which contribute to developing the desired competencies. Among these methods is experiential learning. This will provide us with a knowledge tool. The objective of this work was to provide students with a practical theoretical laboratory tool. Justify the reasons why the use of Gram staining is useful. Interpret the reading of the coloration. Material and Method: The realization of this practice was organized in the students in groups of 2 members. Each group was in charge of taking the sample contained in an Eppendorff and performing the smear with a Kole loop on a slide. After this, the coloring technique was carried out in the order and time indicated by the manufacturer. The dyes used were from Biopack chemistry. The method used was experimental. In addition to the materials already mentioned, compresses, staining racks, gloves, and Bunsen burners were also used. Results: As a result, we obtained very positive participation and interest from the students. There was a noticeable incorporation in the skills and abilities of laboratory instruments. When evaluated, the students were able to correctly express the foundation and steps of coloring. Growth at the teaching level due to active feedback within the teachers of the subject. Conclusion: The analysis of this practice shows a significant improvement in academic results in the majority, as well as a favorable change in student expectations and in the development of positive attitudes towards the subject. The benefits achieved during the teaching-learning process, such as the development of metacognition capacity, greater feedback and the cognitive level reached, encourage us to continue improving this practice.
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