Temporalidad, comunidad y civilización en el pensamiento de Álvaro García Linera.

Autores
Genovese, Guillermina Lucía
Año de publicación
2022
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
tesis de maestría
Estado
versión aceptada
Colaborador/a o director/a de tesis
Kozel, Andrés
Descripción
Tesis de Maestría
El recorrido teórico-político de Álvaro García Linera conforma un campo problemático atravesado por múltiples tensiones. La lectura particular de cada coyuntura marca el pulso de los interrogantes constitutivos de su producción teórica: el trabajo intelectual de García Linera, que en su caso particular también se traduce en práctica política, está delimitado por el contexto sociohistórico. Sus formulaciones teóricas son el resultado de un proceso de traducción y articulación que es determinado por la contingencia de la especificidad boliviana y que dialoga con distintos actores y acontecimientos. Desde una aproximación a determinadas vertientes de la historia intelectual y en diálogo con aportes provenientes del campo de la hermenéutica, esta investigación estudia un conjunto de núcleos problemáticos en el itinerario/obra de García Linera: i) la cuestión civilizacional; ii) la temporalidad y el horizonte político; y iii) la relación Estado-sociedad. El vínculo con la temporalidad marca la obra de García Linera, quien ha procurado dar cuenta de la potencialidad emancipatoria del componente comunitario indígena en la construcción de una sociedad poscapitalista en Bolivia, tematizando de manera creativa legados, coyunturas, umbrales, esperas y horizontes. El horizonte político propuesto se vincula, por un lado, con la cuestión civilizacional como una de las perspectivas centrales desde la cual García Linera piensa las formas societales, y, por el otro, con la relación Estado-sociedad en la problematización de la particularidad de la forma social y estatal boliviana.
Álvaro García Linera's theoretical and political journey shapes a problematic field crossed by multiple tensions. The particular reading of each conjunction marks the pulse of the constitutive questions of his theoretical production: García Linera's intellectual work, which in his particular case also translates into political practice, is delimited by the socio-historical context. Its theoretical formulations result from a process of translation and articulation determined by the contingency of the Bolivian specificity and that dialogues with different actors and events. From an approach to certain aspects of intellectual history and in dialogue with contributions from the field of hermeneutics, this research studies a set of problems áreas in García Linera's itinerary/work: i) the civilizational issue; ii) temporality and political horizon; and iii) the State-society relation. The link with temporality marks the work of García Linera, who has sought to account for the emancipatory potential of the indigenous community component in the construction of a post-capitalist society in Bolivia, creatively thematizing legacies, junctures, thresholds, expectations, and horizons. The proposed political horizon is linked, on the one hand, to the civilizational issue as one of the central perspectives from which García Linera thinks about societal forms, and, on the other hand, to the State-society relation in the problematization of the particularity of the Bolivian social and state form.
Fil: Genovese, Guillermina Lucía. Universidad Nacional de San Martín. Escuela de Humanidades. Centro de Estudios Latinoamericanos; Buenos Aires, Argentina
Materia
BOLIVIA
PENSAMIENTO LATINOAMERICANO
POLÍTICA SOCIAL
CONDICIONES CULTURALES
ENFOQUE CIVILIZACIONAL
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
Repositorio Institucional (UNSAM)
Institución
Universidad Nacional de General San Martín
OAI Identificador
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Álvaro García Linera's theoretical and political journey shapes a problematic field crossed by multiple tensions. The particular reading of each conjunction marks the pulse of the constitutive questions of his theoretical production: García Linera's intellectual work, which in his particular case also translates into political practice, is delimited by the socio-historical context. Its theoretical formulations result from a process of translation and articulation determined by the contingency of the Bolivian specificity and that dialogues with different actors and events. From an approach to certain aspects of intellectual history and in dialogue with contributions from the field of hermeneutics, this research studies a set of problems áreas in García Linera's itinerary/work: i) the civilizational issue; ii) temporality and political horizon; and iii) the State-society relation. The link with temporality marks the work of García Linera, who has sought to account for the emancipatory potential of the indigenous community component in the construction of a post-capitalist society in Bolivia, creatively thematizing legacies, junctures, thresholds, expectations, and horizons. The proposed political horizon is linked, on the one hand, to the civilizational issue as one of the central perspectives from which García Linera thinks about societal forms, and, on the other hand, to the State-society relation in the problematization of the particularity of the Bolivian social and state form.
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