Obedience to authority, cognitive and affective responses and leadership style in relation to a non-normative order: the Milgram experiment

Autores
Da Costa, Silvia; Delfino, Gisela; Murattori, Marcela; Zubieta, Elena; García, Lucía; Páez, Dario; Beramendi, Maite; Sosa, Fernanda
Año de publicación
2021
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Da Costa, Silvia. Universidad del País Vasco; España
Fil: Delfino, Gisela. Pontificia Universidad Católica Argentina; Argentina
Fil: Murattori, Marcela. Pontificia Universidad Católica Argentina; Argentina
Fil: Zubieta, Elena. Universidad de Buenos Aires; Argentina
Fil: Zubieta, Elena. Universidad del País Vasco; España
Fil: García, Lucía. London School of Economics; Reino Unido
Fil: Páez, Dario. Catholic University of Lovania; Bélgica
Fil: Beramendi, Maite. Universidad de la Defensa Nacional; Argentina
Fil: Sosa, Fernanda. Universidad de la Defensa Nacional; Argentina
Abstract: The influence of the context on behavioral and emotional reactions to a war crime situation military cadets (N = 315) is analyzed. The study is based on Milgram’s experience and the tragedy of My Lai.It examines personal and peer obedience to an anti-normative order (asking participants whether they would obey an order to shoot unarmed civilians) in five vignettes or scenarios that reproduce Milgram’s conditions and MyLai scenario. This is an experimental between-within study of five scenarios by two conditions (Milgram, 1974). Personal and collective obedience of other military, emotional reactions and values of Schwartz (2012) were measured. Showing enhancement of self-bias it is reported that the pairs would be more likely to shoot than one would. Replicating Milgrams’s results, obedience is greater when the order is given directly by an authority, and lower when there is conflict between authorities and peers rebel. Confirming that identification with humanity and not just with the in-group may prompt respondents to reject an anti-normative order, values of transcendence of the self are associated with less obedience and congruent emotional reactions. Self-perceived transformational leadership was associated with positive emotions towards peer that disobey to fire. However a transformational style perceived in the superior was associated to positive emotions by respect to soldier who open fire, adding information on the potential dark side of this leadership style. The relevance of personal values, leadership style and affectivity in military context is discussed.
Resumen: Se analiza la influencia del contexto en las reacciones conductuales y emocionales ante una situación de crimen de guerra en cadetes militares (N = 315). El estudio se basa en la experiencia de Milgram y en la tragedia de My Lai. Examina la obediencia personal y de los compañeros ante una orden antinormativa (preguntando a los participantes si obedecerían una orden de disparar a civiles desarmados) en cinco viñetas o escenarios que reproducen las condiciones de Milgram y el escenario de MyLai. Se trata de un estudio experimental entre dos escenarios por dos condiciones (Milgram, 1974). Se midió la obediencia personal y colectiva de otros militares, las reacciones emocionales y los valores de Schwartz (2012). Mostrando el aumento de la auto-prejuicio se informa de que los pares serían más propensos a disparar que uno. Replicando los resultados de Milgram, la obediencia es mayor cuando la orden es dada directamente por una autoridad, y menor cuando hay conflicto entre autoridades y compañeros rebeldes. Confirmando que la identificación con la humanidad y no solo con el grupo interno puede impulsar a los encuestados a rechazar una orden antinormativa, los valores de trascendencia del yo se asocian con menos obediencia y reacciones emocionales congruentes. El liderazgo transformacional autopercibido se asoció con emociones positivas hacia los compañeros que desobedecen al fuego. Sin embargo un estilo transformacional percibido en el superior se asoció a emociones positivas por respeto al soldado que abre fuego, añadiendo información sobre el potencial lado oscuro de este estilo de liderazgo. Se discute la relevancia de los valores personales, el estilo de liderazgo y la afectividad en el contexto militar.
Fuente
Revista de Psicología Vol.39, No.2, 2021
Materia
CRIMENES DE GUERRA
VALORES
OBEDIENCIA
AUTORIDAD
PSICOLOGIA MILITAR
ESTILOS DE LIDERAZGO
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
OAI Identificador
oai:ucacris:123456789/12488

id RIUCA_d22710ce28b55f09f6a4e07bbab76185
oai_identifier_str oai:ucacris:123456789/12488
network_acronym_str RIUCA
repository_id_str 2585
network_name_str Repositorio Institucional (UCA)
spelling Obedience to authority, cognitive and affective responses and leadership style in relation to a non-normative order: the Milgram experimentDa Costa, SilviaDelfino, GiselaMurattori, MarcelaZubieta, ElenaGarcía, LucíaPáez, DarioBeramendi, MaiteSosa, FernandaCRIMENES DE GUERRAVALORESOBEDIENCIAAUTORIDADPSICOLOGIA MILITARESTILOS DE LIDERAZGOFil: Da Costa, Silvia. Universidad del País Vasco; EspañaFil: Delfino, Gisela. Pontificia Universidad Católica Argentina; ArgentinaFil: Murattori, Marcela. Pontificia Universidad Católica Argentina; ArgentinaFil: Zubieta, Elena. Universidad de Buenos Aires; ArgentinaFil: Zubieta, Elena. Universidad del País Vasco; EspañaFil: García, Lucía. London School of Economics; Reino UnidoFil: Páez, Dario. Catholic University of Lovania; BélgicaFil: Beramendi, Maite. Universidad de la Defensa Nacional; ArgentinaFil: Sosa, Fernanda. Universidad de la Defensa Nacional; ArgentinaAbstract: The influence of the context on behavioral and emotional reactions to a war crime situation military cadets (N = 315) is analyzed. The study is based on Milgram’s experience and the tragedy of My Lai.It examines personal and peer obedience to an anti-normative order (asking participants whether they would obey an order to shoot unarmed civilians) in five vignettes or scenarios that reproduce Milgram’s conditions and MyLai scenario. This is an experimental between-within study of five scenarios by two conditions (Milgram, 1974). Personal and collective obedience of other military, emotional reactions and values of Schwartz (2012) were measured. Showing enhancement of self-bias it is reported that the pairs would be more likely to shoot than one would. Replicating Milgrams’s results, obedience is greater when the order is given directly by an authority, and lower when there is conflict between authorities and peers rebel. Confirming that identification with humanity and not just with the in-group may prompt respondents to reject an anti-normative order, values of transcendence of the self are associated with less obedience and congruent emotional reactions. Self-perceived transformational leadership was associated with positive emotions towards peer that disobey to fire. However a transformational style perceived in the superior was associated to positive emotions by respect to soldier who open fire, adding information on the potential dark side of this leadership style. The relevance of personal values, leadership style and affectivity in military context is discussed.Resumen: Se analiza la influencia del contexto en las reacciones conductuales y emocionales ante una situación de crimen de guerra en cadetes militares (N = 315). El estudio se basa en la experiencia de Milgram y en la tragedia de My Lai. Examina la obediencia personal y de los compañeros ante una orden antinormativa (preguntando a los participantes si obedecerían una orden de disparar a civiles desarmados) en cinco viñetas o escenarios que reproducen las condiciones de Milgram y el escenario de MyLai. Se trata de un estudio experimental entre dos escenarios por dos condiciones (Milgram, 1974). Se midió la obediencia personal y colectiva de otros militares, las reacciones emocionales y los valores de Schwartz (2012). Mostrando el aumento de la auto-prejuicio se informa de que los pares serían más propensos a disparar que uno. Replicando los resultados de Milgram, la obediencia es mayor cuando la orden es dada directamente por una autoridad, y menor cuando hay conflicto entre autoridades y compañeros rebeldes. Confirmando que la identificación con la humanidad y no solo con el grupo interno puede impulsar a los encuestados a rechazar una orden antinormativa, los valores de trascendencia del yo se asocian con menos obediencia y reacciones emocionales congruentes. El liderazgo transformacional autopercibido se asoció con emociones positivas hacia los compañeros que desobedecen al fuego. Sin embargo un estilo transformacional percibido en el superior se asoció a emociones positivas por respeto al soldado que abre fuego, añadiendo información sobre el potencial lado oscuro de este estilo de liderazgo. Se discute la relevancia de los valores personales, el estilo de liderazgo y la afectividad en el contexto militar.Pontificia Universidad Católica del Perú2021info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfhttps://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/124882223-3733https://doi.org/10.18800/psico.202102.008Da Costa, S. et al. Obedience to authority, cognitive and affective responses and leadership style in relation to a non-normative order: the Milgram experiment [en línea]. Revista de Psicología. 2021, 39 (2). doi: https://doi.org/10.18800/psico.202102.008. Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/12488Revista de Psicología Vol.39, No.2, 2021reponame:Repositorio Institucional (UCA)instname:Pontificia Universidad Católica Argentinaenginfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/2025-07-03T10:58:06Zoai:ucacris:123456789/12488instacron:UCAInstitucionalhttps://repositorio.uca.edu.ar/Universidad privadaNo correspondehttps://repositorio.uca.edu.ar/oaiclaudia_fernandez@uca.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:25852025-07-03 10:58:06.496Repositorio Institucional (UCA) - Pontificia Universidad Católica Argentinafalse
dc.title.none.fl_str_mv Obedience to authority, cognitive and affective responses and leadership style in relation to a non-normative order: the Milgram experiment
title Obedience to authority, cognitive and affective responses and leadership style in relation to a non-normative order: the Milgram experiment
spellingShingle Obedience to authority, cognitive and affective responses and leadership style in relation to a non-normative order: the Milgram experiment
Da Costa, Silvia
CRIMENES DE GUERRA
VALORES
OBEDIENCIA
AUTORIDAD
PSICOLOGIA MILITAR
ESTILOS DE LIDERAZGO
title_short Obedience to authority, cognitive and affective responses and leadership style in relation to a non-normative order: the Milgram experiment
title_full Obedience to authority, cognitive and affective responses and leadership style in relation to a non-normative order: the Milgram experiment
title_fullStr Obedience to authority, cognitive and affective responses and leadership style in relation to a non-normative order: the Milgram experiment
title_full_unstemmed Obedience to authority, cognitive and affective responses and leadership style in relation to a non-normative order: the Milgram experiment
title_sort Obedience to authority, cognitive and affective responses and leadership style in relation to a non-normative order: the Milgram experiment
dc.creator.none.fl_str_mv Da Costa, Silvia
Delfino, Gisela
Murattori, Marcela
Zubieta, Elena
García, Lucía
Páez, Dario
Beramendi, Maite
Sosa, Fernanda
author Da Costa, Silvia
author_facet Da Costa, Silvia
Delfino, Gisela
Murattori, Marcela
Zubieta, Elena
García, Lucía
Páez, Dario
Beramendi, Maite
Sosa, Fernanda
author_role author
author2 Delfino, Gisela
Murattori, Marcela
Zubieta, Elena
García, Lucía
Páez, Dario
Beramendi, Maite
Sosa, Fernanda
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv CRIMENES DE GUERRA
VALORES
OBEDIENCIA
AUTORIDAD
PSICOLOGIA MILITAR
ESTILOS DE LIDERAZGO
topic CRIMENES DE GUERRA
VALORES
OBEDIENCIA
AUTORIDAD
PSICOLOGIA MILITAR
ESTILOS DE LIDERAZGO
dc.description.none.fl_txt_mv Fil: Da Costa, Silvia. Universidad del País Vasco; España
Fil: Delfino, Gisela. Pontificia Universidad Católica Argentina; Argentina
Fil: Murattori, Marcela. Pontificia Universidad Católica Argentina; Argentina
Fil: Zubieta, Elena. Universidad de Buenos Aires; Argentina
Fil: Zubieta, Elena. Universidad del País Vasco; España
Fil: García, Lucía. London School of Economics; Reino Unido
Fil: Páez, Dario. Catholic University of Lovania; Bélgica
Fil: Beramendi, Maite. Universidad de la Defensa Nacional; Argentina
Fil: Sosa, Fernanda. Universidad de la Defensa Nacional; Argentina
Abstract: The influence of the context on behavioral and emotional reactions to a war crime situation military cadets (N = 315) is analyzed. The study is based on Milgram’s experience and the tragedy of My Lai.It examines personal and peer obedience to an anti-normative order (asking participants whether they would obey an order to shoot unarmed civilians) in five vignettes or scenarios that reproduce Milgram’s conditions and MyLai scenario. This is an experimental between-within study of five scenarios by two conditions (Milgram, 1974). Personal and collective obedience of other military, emotional reactions and values of Schwartz (2012) were measured. Showing enhancement of self-bias it is reported that the pairs would be more likely to shoot than one would. Replicating Milgrams’s results, obedience is greater when the order is given directly by an authority, and lower when there is conflict between authorities and peers rebel. Confirming that identification with humanity and not just with the in-group may prompt respondents to reject an anti-normative order, values of transcendence of the self are associated with less obedience and congruent emotional reactions. Self-perceived transformational leadership was associated with positive emotions towards peer that disobey to fire. However a transformational style perceived in the superior was associated to positive emotions by respect to soldier who open fire, adding information on the potential dark side of this leadership style. The relevance of personal values, leadership style and affectivity in military context is discussed.
Resumen: Se analiza la influencia del contexto en las reacciones conductuales y emocionales ante una situación de crimen de guerra en cadetes militares (N = 315). El estudio se basa en la experiencia de Milgram y en la tragedia de My Lai. Examina la obediencia personal y de los compañeros ante una orden antinormativa (preguntando a los participantes si obedecerían una orden de disparar a civiles desarmados) en cinco viñetas o escenarios que reproducen las condiciones de Milgram y el escenario de MyLai. Se trata de un estudio experimental entre dos escenarios por dos condiciones (Milgram, 1974). Se midió la obediencia personal y colectiva de otros militares, las reacciones emocionales y los valores de Schwartz (2012). Mostrando el aumento de la auto-prejuicio se informa de que los pares serían más propensos a disparar que uno. Replicando los resultados de Milgram, la obediencia es mayor cuando la orden es dada directamente por una autoridad, y menor cuando hay conflicto entre autoridades y compañeros rebeldes. Confirmando que la identificación con la humanidad y no solo con el grupo interno puede impulsar a los encuestados a rechazar una orden antinormativa, los valores de trascendencia del yo se asocian con menos obediencia y reacciones emocionales congruentes. El liderazgo transformacional autopercibido se asoció con emociones positivas hacia los compañeros que desobedecen al fuego. Sin embargo un estilo transformacional percibido en el superior se asoció a emociones positivas por respeto al soldado que abre fuego, añadiendo información sobre el potencial lado oscuro de este estilo de liderazgo. Se discute la relevancia de los valores personales, el estilo de liderazgo y la afectividad en el contexto militar.
description Fil: Da Costa, Silvia. Universidad del País Vasco; España
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/12488
2223-3733
https://doi.org/10.18800/psico.202102.008
Da Costa, S. et al. Obedience to authority, cognitive and affective responses and leadership style in relation to a non-normative order: the Milgram experiment [en línea]. Revista de Psicología. 2021, 39 (2). doi: https://doi.org/10.18800/psico.202102.008. Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/12488
url https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/12488
https://doi.org/10.18800/psico.202102.008
identifier_str_mv 2223-3733
Da Costa, S. et al. Obedience to authority, cognitive and affective responses and leadership style in relation to a non-normative order: the Milgram experiment [en línea]. Revista de Psicología. 2021, 39 (2). doi: https://doi.org/10.18800/psico.202102.008. Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/12488
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología Vol.39, No.2, 2021
reponame:Repositorio Institucional (UCA)
instname:Pontificia Universidad Católica Argentina
reponame_str Repositorio Institucional (UCA)
collection Repositorio Institucional (UCA)
instname_str Pontificia Universidad Católica Argentina
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional (UCA) - Pontificia Universidad Católica Argentina
repository.mail.fl_str_mv claudia_fernandez@uca.edu.ar
_version_ 1836638357894987776
score 13.13397