Mi peso es el amor : la concepción cristiana del “peso” en el diálogo con la teleología del amor en San Agustín

Autores
Ribeiro Lin, Davi Chan
Año de publicación
2016
Idioma
portugués
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Ribeiro Lin, Davi Chan. Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teología; Brasil
Resumen: Vivimos en sociedades obsesionadas en "bajar de peso". Como un enemigo de un ideal de belleza estética, el peso tiene connotaciones negativas. Enrique Rojas, en su libro El hombre light sugiere que la característica de la vida contemporánea es tomar el peso de las cosas. La tradición judío-cristiana ve el peso no sólo en sus aspectos físicos, sino también teológicamente, con una dimensión teleológica: el peso no necesariamente debe ser retirado, sino redireccionado al fin adecuado, es decir, al peso debido a cada objeto. En términos bíblicos, dar el peso o engordar se relaciona con la gloria y el honor dirigido a alguien, como en la expresión hebrea Kavad y la expresión paulina, "peso de la gloria." En la encarnación de Cristo, Dios adquiere peso y materialidad física. En la patrística, San Agustín trabaja con una noción pre newtoniana de la gravedad, en que los objetos son movidos por su peso hasta su posición correcta en el orden del cosmos. Del mismo modo, el amor es el peso que impulsa el alma a su lugar adecuado: el amor ordenado en Dios hace el pasaje desde la inquietud hasta el descanso. La concepción agustiniana incluye movimiento, una teleología del deseo y el afecto a Dios que desafía la cultura light y la fragilidad afectiva relacional contemporánea, inspirando una vida de unión y “habitación” en el ser amado. San Agustín ofrece una visión en que el peso no contradice al movimiento y la ligereza, sino que es fuerza unitiva direccionada al amor.
Abstract: We live in a society obsessed with the idea of “losing weight”. As an enemy of an aesthetical ideal of beauty, weight has been understood negatively. Enrique Rojas, in his book El hombre light suggests that the main aspect of contemporary life is to take out the weight of things. The Judaeo-Christian tradition has seen the concept of weight not only in its physical aspects, but also theologically, with a teleological dimension: weight does not necessarily need to be taken out, but redirected to the adequate end, the accurate weight to which object. In Biblical terms, to give weight or to gain it is related to glory and honour due to someone, as in the Hebrew word kavod and the apostle Paul’s expression “the weight of glory”. Through the incarnation of Christ, God acquires weight and physical materiality. In patristic thought, Saint Augustine works with a pre-newtonian notion of gravity, on which objects are impelled by its weight to its correct place in the cosmos. Likewise, love is the weight that directs the soul until its appropriate place: in the love ordered in God the passage from restlessness to rest is made. The Augustinian vision includes a movement, a teleology of desire and the affections until God that challenges light culture and the contemporary relational fragility as it inspires a life of union and dwelling in the loved being. Saint Augustine offers a vision on which weight is not contrary to movement, but is a unitive forcedirected towards love.
Fuente
Congreso Internacional de Literatura, Estética y Teología "El amado en el amante : figuras, textos y estilos del amor hecho historia" (6º : 2016 : Buenos Aires)
Materia
Agustín de Hipona, Santo, 354-430
TEOLOGIA
TELEOLOGIA
PATRISTICA
AMOR
CRISTIANISMO
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
OAI Identificador
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Abstract: We live in a society obsessed with the idea of “losing weight”. As an enemy of an aesthetical ideal of beauty, weight has been understood negatively. Enrique Rojas, in his book El hombre light suggests that the main aspect of contemporary life is to take out the weight of things. The Judaeo-Christian tradition has seen the concept of weight not only in its physical aspects, but also theologically, with a teleological dimension: weight does not necessarily need to be taken out, but redirected to the adequate end, the accurate weight to which object. In Biblical terms, to give weight or to gain it is related to glory and honour due to someone, as in the Hebrew word kavod and the apostle Paul’s expression “the weight of glory”. Through the incarnation of Christ, God acquires weight and physical materiality. In patristic thought, Saint Augustine works with a pre-newtonian notion of gravity, on which objects are impelled by its weight to its correct place in the cosmos. Likewise, love is the weight that directs the soul until its appropriate place: in the love ordered in God the passage from restlessness to rest is made. The Augustinian vision includes a movement, a teleology of desire and the affections until God that challenges light culture and the contemporary relational fragility as it inspires a life of union and dwelling in the loved being. Saint Augustine offers a vision on which weight is not contrary to movement, but is a unitive forcedirected towards love.
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