Heroidum epistularum VII : Dido en Ovidio

Autores
Mainero, Jorge S.
Año de publicación
2013
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Mainero, Jorge S. Universidad de Buenos Aires; Argentina
Resumen: las Heroidas son la única colección de epístolas ficcionales sobre temas mitológicos, atribuidas a las heroínas (o, menos frecuentemente, a los héroes) y compuestas en dísticos elegíacos, que nos ha legado la Antigüedad clásica. Se ha dicho habitualmente que Ovidio simpatizaba con las mujeres en general; su obra, en todo caso, asigna a la voz femenina un espacio poco habitual, excepto en algunas tragedias de Sófocles y Eurípides. Se entiende, desde la perspectiva de los estudios de género, que es su propia voz, hablando a través de máscaras femeninas, la que produce el "efecto subversivo de la apropiación ovidiana del orden masculino. La violencia ha sido conquistada por el amor, la fuerza por la persuasión, la épica por la elegía" (Sharrock 2002). Pero en las epístolas mitológicas subyace el llamado "sistema elegíaco" (cf. Holzberg 2002), creado por sus precursores Cornelio Galo, Sexto Propercio y Albio Tibulo, y empleado y parodiado ya en la obra inicial, los Amores, por el poeta de Sulmona. A su vez, en la Heroida VII, dirigida a Eneas por Dido, se percibe fácilmente la hábil variación que el autor opera sobre el sistema elegíaco, al colocar la queja amorosa en labios de la reina de Cartago, y al focalizar un punto de vista femenino que presenta al héroe como durus amator.
Abstract: The Heroides are the only collection of fictional Epistles on mythological topics ascribed to heroines (or, less frequently, to the heroes) and composed in elegiac couplets which we have inherited from classical antiquity. It has been said that Ovid usually sympathized to women in general. His work, in any case, assigns to the female voice a space little common, except in some tragedies of Sophocles and Euripides. It is understood from the perspective of gender studies that is his own voice, speaking through female masks, which produces the "subversive effect of Ovidian appropriation of the masculine order. Violence has been 2002). But in the mythological Epistles underlies the so-called "elegiac system” (N. Holzberg, 2002), created by his predecessors Cornelius Gallus, Sextus Propertius and Albius Tibullus, and used and parodied already in his early work, Amores, by the Sulmona poet. In turn, in the letter addressed to Aeneas by Dido, ít’s easy to perceive the skillful variation that the author operates on the elegiac system, placing the love complaint on the lips of the queen of Carthage, and focusing a female point of view which presents the hero as durus amator.
Fuente
Stylos, nº 22, 2013
Materia
EPISTOLARIOS
ELEGIA
LITERATURA CLASICA
Ovidio, 43 a.C.-17 d.C.
LITERATURA LATINA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
OAI Identificador
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Abstract: The Heroides are the only collection of fictional Epistles on mythological topics ascribed to heroines (or, less frequently, to the heroes) and composed in elegiac couplets which we have inherited from classical antiquity. It has been said that Ovid usually sympathized to women in general. His work, in any case, assigns to the female voice a space little common, except in some tragedies of Sophocles and Euripides. It is understood from the perspective of gender studies that is his own voice, speaking through female masks, which produces the "subversive effect of Ovidian appropriation of the masculine order. Violence has been 2002). But in the mythological Epistles underlies the so-called "elegiac system” (N. Holzberg, 2002), created by his predecessors Cornelius Gallus, Sextus Propertius and Albius Tibullus, and used and parodied already in his early work, Amores, by the Sulmona poet. In turn, in the letter addressed to Aeneas by Dido, ít’s easy to perceive the skillful variation that the author operates on the elegiac system, placing the love complaint on the lips of the queen of Carthage, and focusing a female point of view which presents the hero as durus amator.
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