The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalization
- Autores
- Dalbosco, Dulce María
- Año de publicación
- 2024
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- Fil: Dalbosco, Dulce María. Pontificia Universidad Católica Argentina; Argentina
Fil: Dalbosco, Dulce María. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas; Argentina
Fil: Dalbosco, Dulce María. Academia Porteña del Lunfardo; Argentina
The emergence of sound cinema around the thirties drew plot inspiration from various urban and popular musical genres that were flourishing at the time. Cinema quickly seized the opportunity to capture sound and image simultaneously and integrated singers who were already idolized during the early decades of the twentieth century into its star system. In this context, the musical performer not only became a cult figure but also became transmedial, regularly appearing as a cinematic character. On this occasion, we aim to analyse some parallelisms in how sound cinema capitalized on the success of Carlos Gardel — tango singer — and Amália Rodrigues — fado singer — in their respective countries, to shape the figure of the singer as a film character and project them nationally and internationally as identity emblems. To this end, we will analyse some films starring them, where they play the role of singers. From Gardel, we will take Melodía de arrabal [Suburban melody] (Louis J. Gasnier, 1932) and El día que me quieras [The day that you love me] (John Reinhardt, 1935), while from Amália, we have chosen Fado, história de uma cantadeira [Fado, Story of a Singer] (Perdigão Queiroga, 1947) and Sangue toureiro [Bullfighter’s Blood] (Augusto Fraga, 1958).
El surgimiento del cine sonoro en torno a la década de los treinta del siglo XX encontró inspiración argumental en distintos géneros musicales urbanos y populares, que se hallaban en auge por ese entonces. De este modo, el cine pronto aprovechó la posibilidad de recoger sonido e imagen de manera simultánea e integró a su star system a los cantantes ya idolatrados durante las primeras décadas del siglo XX. En este marco, el intérprete musical no solo se transformó en una figura de culto, sino que él mismo se vuelve transmedial y se convierte en un personaje cinematográfico habitual. En esta ocasión queremos analizar algunos paralelismos en la forma en que el cine sonoro sacó ventaja del éxito de Carlos Gardel —cantor de tangos— y de Amália Rodrigues —fadista— en sus respectivos países, para modelar la figura del o de la cantante como personaje cinematográfico y proyectarlos nacional e internacionalmente como emblemas identitarios. Con este fin, analizaremos algunas películas protagonizadas por ellos, donde representan el papel de cantantes. De Gardel tomaremos Melodía de arrabal (Louis J. Gasnier, 1932) y El día que me quieras (John Reinhardt, 1935), mientras que de Amália hemos escogido Fado, história de uma cantadeira (Perdigão Queiroga, 1947) y Sangue toureiro (Augusto Fraga, 1958). - Fuente
- L'Atalante revista de estudios cinematográficos. 2024 (38)
- Materia
-
TANGO
FADO
CANTANTES
PERSONAJES
CINE ARGENTINO
CINE PORTUGUES
Gardel, Carlos, 1890-1935
Rodrigues, Amália, 1920-1999 - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
- Repositorio
- Institución
- Pontificia Universidad Católica Argentina
- OAI Identificador
- oai:ucacris:123456789/19099
Ver los metadatos del registro completo
id |
RIUCA_50b8d425479a432add4a56ce3ef612b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ucacris:123456789/19099 |
network_acronym_str |
RIUCA |
repository_id_str |
2585 |
network_name_str |
Repositorio Institucional (UCA) |
spelling |
The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalizationEl intérprete musical como personaje en las películas de Carlos Gardel y Amalia Rodrigues: transmedialidad, profesionalización y globalizaciónDalbosco, Dulce MaríaTANGOFADOCANTANTESPERSONAJESCINE ARGENTINOCINE PORTUGUESGardel, Carlos, 1890-1935Rodrigues, Amália, 1920-1999Fil: Dalbosco, Dulce María. Pontificia Universidad Católica Argentina; ArgentinaFil: Dalbosco, Dulce María. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas; ArgentinaFil: Dalbosco, Dulce María. Academia Porteña del Lunfardo; ArgentinaThe emergence of sound cinema around the thirties drew plot inspiration from various urban and popular musical genres that were flourishing at the time. Cinema quickly seized the opportunity to capture sound and image simultaneously and integrated singers who were already idolized during the early decades of the twentieth century into its star system. In this context, the musical performer not only became a cult figure but also became transmedial, regularly appearing as a cinematic character. On this occasion, we aim to analyse some parallelisms in how sound cinema capitalized on the success of Carlos Gardel — tango singer — and Amália Rodrigues — fado singer — in their respective countries, to shape the figure of the singer as a film character and project them nationally and internationally as identity emblems. To this end, we will analyse some films starring them, where they play the role of singers. From Gardel, we will take Melodía de arrabal [Suburban melody] (Louis J. Gasnier, 1932) and El día que me quieras [The day that you love me] (John Reinhardt, 1935), while from Amália, we have chosen Fado, história de uma cantadeira [Fado, Story of a Singer] (Perdigão Queiroga, 1947) and Sangue toureiro [Bullfighter’s Blood] (Augusto Fraga, 1958).El surgimiento del cine sonoro en torno a la década de los treinta del siglo XX encontró inspiración argumental en distintos géneros musicales urbanos y populares, que se hallaban en auge por ese entonces. De este modo, el cine pronto aprovechó la posibilidad de recoger sonido e imagen de manera simultánea e integró a su star system a los cantantes ya idolatrados durante las primeras décadas del siglo XX. En este marco, el intérprete musical no solo se transformó en una figura de culto, sino que él mismo se vuelve transmedial y se convierte en un personaje cinematográfico habitual. En esta ocasión queremos analizar algunos paralelismos en la forma en que el cine sonoro sacó ventaja del éxito de Carlos Gardel —cantor de tangos— y de Amália Rodrigues —fadista— en sus respectivos países, para modelar la figura del o de la cantante como personaje cinematográfico y proyectarlos nacional e internacionalmente como emblemas identitarios. Con este fin, analizaremos algunas películas protagonizadas por ellos, donde representan el papel de cantantes. De Gardel tomaremos Melodía de arrabal (Louis J. Gasnier, 1932) y El día que me quieras (John Reinhardt, 1935), mientras que de Amália hemos escogido Fado, história de uma cantadeira (Perdigão Queiroga, 1947) y Sangue toureiro (Augusto Fraga, 1958).Asociación Cineforum L'Atalante2024info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfhttps://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/190991885-3730 (impreso)2340-6992 (online)L'Atalante revista de estudios cinematográficos. 2024 (38)reponame:Repositorio Institucional (UCA)instname:Pontificia Universidad Católica Argentinaenginfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/2025-07-03T11:00:03Zoai:ucacris:123456789/19099instacron:UCAInstitucionalhttps://repositorio.uca.edu.ar/Universidad privadaNo correspondehttps://repositorio.uca.edu.ar/oaiclaudia_fernandez@uca.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:25852025-07-03 11:00:03.926Repositorio Institucional (UCA) - Pontificia Universidad Católica Argentinafalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalization El intérprete musical como personaje en las películas de Carlos Gardel y Amalia Rodrigues: transmedialidad, profesionalización y globalización |
title |
The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalization |
spellingShingle |
The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalization Dalbosco, Dulce María TANGO FADO CANTANTES PERSONAJES CINE ARGENTINO CINE PORTUGUES Gardel, Carlos, 1890-1935 Rodrigues, Amália, 1920-1999 |
title_short |
The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalization |
title_full |
The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalization |
title_fullStr |
The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalization |
title_full_unstemmed |
The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalization |
title_sort |
The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalization |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Dalbosco, Dulce María |
author |
Dalbosco, Dulce María |
author_facet |
Dalbosco, Dulce María |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
TANGO FADO CANTANTES PERSONAJES CINE ARGENTINO CINE PORTUGUES Gardel, Carlos, 1890-1935 Rodrigues, Amália, 1920-1999 |
topic |
TANGO FADO CANTANTES PERSONAJES CINE ARGENTINO CINE PORTUGUES Gardel, Carlos, 1890-1935 Rodrigues, Amália, 1920-1999 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Fil: Dalbosco, Dulce María. Pontificia Universidad Católica Argentina; Argentina Fil: Dalbosco, Dulce María. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas; Argentina Fil: Dalbosco, Dulce María. Academia Porteña del Lunfardo; Argentina The emergence of sound cinema around the thirties drew plot inspiration from various urban and popular musical genres that were flourishing at the time. Cinema quickly seized the opportunity to capture sound and image simultaneously and integrated singers who were already idolized during the early decades of the twentieth century into its star system. In this context, the musical performer not only became a cult figure but also became transmedial, regularly appearing as a cinematic character. On this occasion, we aim to analyse some parallelisms in how sound cinema capitalized on the success of Carlos Gardel — tango singer — and Amália Rodrigues — fado singer — in their respective countries, to shape the figure of the singer as a film character and project them nationally and internationally as identity emblems. To this end, we will analyse some films starring them, where they play the role of singers. From Gardel, we will take Melodía de arrabal [Suburban melody] (Louis J. Gasnier, 1932) and El día que me quieras [The day that you love me] (John Reinhardt, 1935), while from Amália, we have chosen Fado, história de uma cantadeira [Fado, Story of a Singer] (Perdigão Queiroga, 1947) and Sangue toureiro [Bullfighter’s Blood] (Augusto Fraga, 1958). El surgimiento del cine sonoro en torno a la década de los treinta del siglo XX encontró inspiración argumental en distintos géneros musicales urbanos y populares, que se hallaban en auge por ese entonces. De este modo, el cine pronto aprovechó la posibilidad de recoger sonido e imagen de manera simultánea e integró a su star system a los cantantes ya idolatrados durante las primeras décadas del siglo XX. En este marco, el intérprete musical no solo se transformó en una figura de culto, sino que él mismo se vuelve transmedial y se convierte en un personaje cinematográfico habitual. En esta ocasión queremos analizar algunos paralelismos en la forma en que el cine sonoro sacó ventaja del éxito de Carlos Gardel —cantor de tangos— y de Amália Rodrigues —fadista— en sus respectivos países, para modelar la figura del o de la cantante como personaje cinematográfico y proyectarlos nacional e internacionalmente como emblemas identitarios. Con este fin, analizaremos algunas películas protagonizadas por ellos, donde representan el papel de cantantes. De Gardel tomaremos Melodía de arrabal (Louis J. Gasnier, 1932) y El día que me quieras (John Reinhardt, 1935), mientras que de Amália hemos escogido Fado, história de uma cantadeira (Perdigão Queiroga, 1947) y Sangue toureiro (Augusto Fraga, 1958). |
description |
Fil: Dalbosco, Dulce María. Pontificia Universidad Católica Argentina; Argentina |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/19099 1885-3730 (impreso) 2340-6992 (online) |
url |
https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/19099 |
identifier_str_mv |
1885-3730 (impreso) 2340-6992 (online) |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Asociación Cineforum L'Atalante |
publisher.none.fl_str_mv |
Asociación Cineforum L'Atalante |
dc.source.none.fl_str_mv |
L'Atalante revista de estudios cinematográficos. 2024 (38) reponame:Repositorio Institucional (UCA) instname:Pontificia Universidad Católica Argentina |
reponame_str |
Repositorio Institucional (UCA) |
collection |
Repositorio Institucional (UCA) |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica Argentina |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional (UCA) - Pontificia Universidad Católica Argentina |
repository.mail.fl_str_mv |
claudia_fernandez@uca.edu.ar |
_version_ |
1836638375621165056 |
score |
13.070432 |