The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalization

Autores
Dalbosco, Dulce María
Año de publicación
2024
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Dalbosco, Dulce María. Pontificia Universidad Católica Argentina; Argentina
Fil: Dalbosco, Dulce María. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas; Argentina
Fil: Dalbosco, Dulce María. Academia Porteña del Lunfardo; Argentina
The emergence of sound cinema around the thirties drew plot inspiration from various urban and popular musical genres that were flourishing at the time. Cinema quickly seized the opportunity to capture sound and image simultaneously and integrated singers who were already idolized during the early decades of the twentieth century into its star system. In this context, the musical performer not only became a cult figure but also became transmedial, regularly appearing as a cinematic character. On this occasion, we aim to analyse some parallelisms in how sound cinema capitalized on the success of Carlos Gardel — tango singer — and Amália Rodrigues — fado singer — in their respective countries, to shape the figure of the singer as a film character and project them nationally and internationally as identity emblems. To this end, we will analyse some films starring them, where they play the role of singers. From Gardel, we will take Melodía de arrabal [Suburban melody] (Louis J. Gasnier, 1932) and El día que me quieras [The day that you love me] (John Reinhardt, 1935), while from Amália, we have chosen Fado, história de uma cantadeira [Fado, Story of a Singer] (Perdigão Queiroga, 1947) and Sangue toureiro [Bullfighter’s Blood] (Augusto Fraga, 1958).
El surgimiento del cine sonoro en torno a la década de los treinta del siglo XX encontró inspiración argumental en distintos géneros musicales urbanos y populares, que se hallaban en auge por ese entonces. De este modo, el cine pronto aprovechó la posibilidad de recoger sonido e imagen de manera simultánea e integró a su star system a los cantantes ya idolatrados durante las primeras décadas del siglo XX. En este marco, el intérprete musical no solo se transformó en una figura de culto, sino que él mismo se vuelve transmedial y se convierte en un personaje cinematográfico habitual. En esta ocasión queremos analizar algunos paralelismos en la forma en que el cine sonoro sacó ventaja del éxito de Carlos Gardel —cantor de tangos— y de Amália Rodrigues —fadista— en sus respectivos países, para modelar la figura del o de la cantante como personaje cinematográfico y proyectarlos nacional e internacionalmente como emblemas identitarios. Con este fin, analizaremos algunas películas protagonizadas por ellos, donde representan el papel de cantantes. De Gardel tomaremos Melodía de arrabal (Louis J. Gasnier, 1932) y El día que me quieras (John Reinhardt, 1935), mientras que de Amália hemos escogido Fado, história de uma cantadeira (Perdigão Queiroga, 1947) y Sangue toureiro (Augusto Fraga, 1958).
Fuente
L'Atalante revista de estudios cinematográficos. 2024 (38)
Materia
TANGO
FADO
CANTANTES
PERSONAJES
CINE ARGENTINO
CINE PORTUGUES
Gardel, Carlos, 1890-1935
Rodrigues, Amália, 1920-1999
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
OAI Identificador
oai:ucacris:123456789/19099

id RIUCA_50b8d425479a432add4a56ce3ef612b4
oai_identifier_str oai:ucacris:123456789/19099
network_acronym_str RIUCA
repository_id_str 2585
network_name_str Repositorio Institucional (UCA)
spelling The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalizationEl intérprete musical como personaje en las películas de Carlos Gardel y Amalia Rodrigues: transmedialidad, profesionalización y globalizaciónDalbosco, Dulce MaríaTANGOFADOCANTANTESPERSONAJESCINE ARGENTINOCINE PORTUGUESGardel, Carlos, 1890-1935Rodrigues, Amália, 1920-1999Fil: Dalbosco, Dulce María. Pontificia Universidad Católica Argentina; ArgentinaFil: Dalbosco, Dulce María. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas; ArgentinaFil: Dalbosco, Dulce María. Academia Porteña del Lunfardo; ArgentinaThe emergence of sound cinema around the thirties drew plot inspiration from various urban and popular musical genres that were flourishing at the time. Cinema quickly seized the opportunity to capture sound and image simultaneously and integrated singers who were already idolized during the early decades of the twentieth century into its star system. In this context, the musical performer not only became a cult figure but also became transmedial, regularly appearing as a cinematic character. On this occasion, we aim to analyse some parallelisms in how sound cinema capitalized on the success of Carlos Gardel — tango singer — and Amália Rodrigues — fado singer — in their respective countries, to shape the figure of the singer as a film character and project them nationally and internationally as identity emblems. To this end, we will analyse some films starring them, where they play the role of singers. From Gardel, we will take Melodía de arrabal [Suburban melody] (Louis J. Gasnier, 1932) and El día que me quieras [The day that you love me] (John Reinhardt, 1935), while from Amália, we have chosen Fado, história de uma cantadeira [Fado, Story of a Singer] (Perdigão Queiroga, 1947) and Sangue toureiro [Bullfighter’s Blood] (Augusto Fraga, 1958).El surgimiento del cine sonoro en torno a la década de los treinta del siglo XX encontró inspiración argumental en distintos géneros musicales urbanos y populares, que se hallaban en auge por ese entonces. De este modo, el cine pronto aprovechó la posibilidad de recoger sonido e imagen de manera simultánea e integró a su star system a los cantantes ya idolatrados durante las primeras décadas del siglo XX. En este marco, el intérprete musical no solo se transformó en una figura de culto, sino que él mismo se vuelve transmedial y se convierte en un personaje cinematográfico habitual. En esta ocasión queremos analizar algunos paralelismos en la forma en que el cine sonoro sacó ventaja del éxito de Carlos Gardel —cantor de tangos— y de Amália Rodrigues —fadista— en sus respectivos países, para modelar la figura del o de la cantante como personaje cinematográfico y proyectarlos nacional e internacionalmente como emblemas identitarios. Con este fin, analizaremos algunas películas protagonizadas por ellos, donde representan el papel de cantantes. De Gardel tomaremos Melodía de arrabal (Louis J. Gasnier, 1932) y El día que me quieras (John Reinhardt, 1935), mientras que de Amália hemos escogido Fado, história de uma cantadeira (Perdigão Queiroga, 1947) y Sangue toureiro (Augusto Fraga, 1958).Asociación Cineforum L'Atalante2024info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfhttps://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/190991885-3730 (impreso)2340-6992 (online)L'Atalante revista de estudios cinematográficos. 2024 (38)reponame:Repositorio Institucional (UCA)instname:Pontificia Universidad Católica Argentinaenginfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/2025-07-03T11:00:03Zoai:ucacris:123456789/19099instacron:UCAInstitucionalhttps://repositorio.uca.edu.ar/Universidad privadaNo correspondehttps://repositorio.uca.edu.ar/oaiclaudia_fernandez@uca.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:25852025-07-03 11:00:03.926Repositorio Institucional (UCA) - Pontificia Universidad Católica Argentinafalse
dc.title.none.fl_str_mv The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalization
El intérprete musical como personaje en las películas de Carlos Gardel y Amalia Rodrigues: transmedialidad, profesionalización y globalización
title The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalization
spellingShingle The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalization
Dalbosco, Dulce María
TANGO
FADO
CANTANTES
PERSONAJES
CINE ARGENTINO
CINE PORTUGUES
Gardel, Carlos, 1890-1935
Rodrigues, Amália, 1920-1999
title_short The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalization
title_full The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalization
title_fullStr The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalization
title_full_unstemmed The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalization
title_sort The musical performer as a character in the films of Carlos Gardel and Amalia Rodrigues: transmediality, professionalization and globalization
dc.creator.none.fl_str_mv Dalbosco, Dulce María
author Dalbosco, Dulce María
author_facet Dalbosco, Dulce María
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv TANGO
FADO
CANTANTES
PERSONAJES
CINE ARGENTINO
CINE PORTUGUES
Gardel, Carlos, 1890-1935
Rodrigues, Amália, 1920-1999
topic TANGO
FADO
CANTANTES
PERSONAJES
CINE ARGENTINO
CINE PORTUGUES
Gardel, Carlos, 1890-1935
Rodrigues, Amália, 1920-1999
dc.description.none.fl_txt_mv Fil: Dalbosco, Dulce María. Pontificia Universidad Católica Argentina; Argentina
Fil: Dalbosco, Dulce María. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas; Argentina
Fil: Dalbosco, Dulce María. Academia Porteña del Lunfardo; Argentina
The emergence of sound cinema around the thirties drew plot inspiration from various urban and popular musical genres that were flourishing at the time. Cinema quickly seized the opportunity to capture sound and image simultaneously and integrated singers who were already idolized during the early decades of the twentieth century into its star system. In this context, the musical performer not only became a cult figure but also became transmedial, regularly appearing as a cinematic character. On this occasion, we aim to analyse some parallelisms in how sound cinema capitalized on the success of Carlos Gardel — tango singer — and Amália Rodrigues — fado singer — in their respective countries, to shape the figure of the singer as a film character and project them nationally and internationally as identity emblems. To this end, we will analyse some films starring them, where they play the role of singers. From Gardel, we will take Melodía de arrabal [Suburban melody] (Louis J. Gasnier, 1932) and El día que me quieras [The day that you love me] (John Reinhardt, 1935), while from Amália, we have chosen Fado, história de uma cantadeira [Fado, Story of a Singer] (Perdigão Queiroga, 1947) and Sangue toureiro [Bullfighter’s Blood] (Augusto Fraga, 1958).
El surgimiento del cine sonoro en torno a la década de los treinta del siglo XX encontró inspiración argumental en distintos géneros musicales urbanos y populares, que se hallaban en auge por ese entonces. De este modo, el cine pronto aprovechó la posibilidad de recoger sonido e imagen de manera simultánea e integró a su star system a los cantantes ya idolatrados durante las primeras décadas del siglo XX. En este marco, el intérprete musical no solo se transformó en una figura de culto, sino que él mismo se vuelve transmedial y se convierte en un personaje cinematográfico habitual. En esta ocasión queremos analizar algunos paralelismos en la forma en que el cine sonoro sacó ventaja del éxito de Carlos Gardel —cantor de tangos— y de Amália Rodrigues —fadista— en sus respectivos países, para modelar la figura del o de la cantante como personaje cinematográfico y proyectarlos nacional e internacionalmente como emblemas identitarios. Con este fin, analizaremos algunas películas protagonizadas por ellos, donde representan el papel de cantantes. De Gardel tomaremos Melodía de arrabal (Louis J. Gasnier, 1932) y El día que me quieras (John Reinhardt, 1935), mientras que de Amália hemos escogido Fado, história de uma cantadeira (Perdigão Queiroga, 1947) y Sangue toureiro (Augusto Fraga, 1958).
description Fil: Dalbosco, Dulce María. Pontificia Universidad Católica Argentina; Argentina
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/19099
1885-3730 (impreso)
2340-6992 (online)
url https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/19099
identifier_str_mv 1885-3730 (impreso)
2340-6992 (online)
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Asociación Cineforum L'Atalante
publisher.none.fl_str_mv Asociación Cineforum L'Atalante
dc.source.none.fl_str_mv L'Atalante revista de estudios cinematográficos. 2024 (38)
reponame:Repositorio Institucional (UCA)
instname:Pontificia Universidad Católica Argentina
reponame_str Repositorio Institucional (UCA)
collection Repositorio Institucional (UCA)
instname_str Pontificia Universidad Católica Argentina
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional (UCA) - Pontificia Universidad Católica Argentina
repository.mail.fl_str_mv claudia_fernandez@uca.edu.ar
_version_ 1836638375621165056
score 13.070432