Estilo personal del terapeuta ¿La experiencia del terapeuta es una variable moduladora?

Autores
Torres Barbero, Tomás Martín
Año de publicación
2025
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Torres Barbero, Tomás Martín. Universidad Argentina de la Empresa; Argentina
La psicoterapia es un tratamiento colaborativo basado en la relación entre cliente y psicólogo y si bien su efectividad fue demostrada extensamente frente a una amplia gama de psicopatologías, aún existe discusión sobre los principios rectores que llevan a resultados terapéuticos positivos. Uno de ellos es el estilo personal del terapeuta y su relación con la experiencia del profesional (años de trabajo psicoterapéutico) aún es tema de debate. Si bien consenso sobre que la flexibilidad instruccional está asociada a la presencia de resultados terapéuticos se desconoce en qué medida la experiencia profesional explica la varianza de tal factor y de las funcione del estilo personal del terapeuta. Se administró un cuestionario socioprofesional y el EPT-C a una muestra de 72 terapeutas argentinos emparejados en edad, marco teórico y ámbito de aplicación. Los resultados destacan que más cantidad de años de experiencia profesional no lleva a los terapeutas a desarrollar predominantemente algún estilo personal del terapeuta en particular y que los años de experiencia por sí solos tampoco hacen que los terapeutas alcancen mayor flexibilidad instruccional, que es uno de los principales promotores de la alianza y resultados positivos en múltiples cuadros psicopatológicos. Los resultados sugieren: (a) la importancia de adoptar una postura activa-constructiva por parte del terapeuta con respecto a su propio estilo personal del terapeuta y el entrenamiento específico en flexibilidad para adaptar setting y alianza terapéutica y (b) que, al considerar al terapeuta como factor general de cambio, la cantidad de años de experiencia profesional parece un requisito necesario, pero no suficiente en cuanto a la obtención de resultados terapéuticos positivos.
Psychotherapy is a collaborative treatment based on the relationship between client and psychologist and although its effectiveness has been extensively demonstrated for a wide range of psychopathologies, there is still discussion about the guiding principles that lead to positive therapeutic outcomes. One of them is the personal style of the therapist and specifically the professional’s expertise (measured in years of psychotherapeutic work). There is consensus that instructional flexibility is associated with the presence of therapeutic outcomes in general, but the extent to which professional expertise explains the variance of this factor and personal style functions in general is unknown. A socioprofessional questionnaire and the EPT-C were administered to a sample of 72 Argentine therapists matched on gender, age, theoretical framework and residence. The results highlight that more years of professional experience does not lead therapists to predominantly develop any particular function and that years of experience alone do not lead therapists to achieve greater instructional flexibility, which is one of the main promoters of the alliance and positive outcomes in multiple psychopathological conditions. Such results suggest: (a) the importance of adopting an active-constructive stance on the part of the therapist with respect to his or her own personal style and specific training in flexibility to adapt the therapeutic alliance and (b) that when considering the therapist as a general factor of change, the number of years of professional experience seems to be a necessary but not sufficient condition for obtaining positive therapeutic results.
Fuente
Revista de Psicología. 2025, 21 (41)
Materia
ESTILOS PERSONALES
PSICOLOGÍA CLINICA
COGNITIVISMO
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
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Psychotherapy is a collaborative treatment based on the relationship between client and psychologist and although its effectiveness has been extensively demonstrated for a wide range of psychopathologies, there is still discussion about the guiding principles that lead to positive therapeutic outcomes. One of them is the personal style of the therapist and specifically the professional’s expertise (measured in years of psychotherapeutic work). There is consensus that instructional flexibility is associated with the presence of therapeutic outcomes in general, but the extent to which professional expertise explains the variance of this factor and personal style functions in general is unknown. A socioprofessional questionnaire and the EPT-C were administered to a sample of 72 Argentine therapists matched on gender, age, theoretical framework and residence. The results highlight that more years of professional experience does not lead therapists to predominantly develop any particular function and that years of experience alone do not lead therapists to achieve greater instructional flexibility, which is one of the main promoters of the alliance and positive outcomes in multiple psychopathological conditions. Such results suggest: (a) the importance of adopting an active-constructive stance on the part of the therapist with respect to his or her own personal style and specific training in flexibility to adapt the therapeutic alliance and (b) that when considering the therapist as a general factor of change, the number of years of professional experience seems to be a necessary but not sufficient condition for obtaining positive therapeutic results.
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