Against cognitive artifacts: Extended cognition theory and the problem of defining artifact.

Autores
Vaccari, Andrés Pablo
Año de publicación
2017
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Vaccari, Andrés P. Universidad Nacional de Río Negro. Centro Interdisciplinario de Estudios Sobre Territorios, Economía y Sociedad. Río Negro; Argentina
Fil: Vaccari, Andrés P. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina.
In this paper I examine the notion of ‘artifact’ and related notions (namely, ‘cognitive artifact’) in the dominant version of extended cognition theory (ECT) grounded on extended functionalism. Although the term is ubiquitous in the literature, it is far from clear what ECT means by it. How are artifacts conceptualized in ECT? Is ‘artifact’ a meaningful and useful category for ECT? If the answer to the previous question is negative, should we worry? Is it important for ECT to have a coherent theory of artifacts? And what are the demands and constraints that ECT imposes on this theory? I distinguish between two aspects of ECT, one narrow, aligned with extended functionalism (EF); and one broad or pluralistic, in which EF is combined with other theoretical resources in the context of diverse research programs. I begin by determining the problems in conceptualizing artifacts from EF. Then I address the question of why a concept of artifact may be relevant to ECT. Next, I examine the efforts of Richard Heersmink to combine ECT with dominant theories of artifacts in the philosophy of technology (ECT in its broad aspect). I argue that both approaches fail to yield a meaningful notion of artifact, let alone one of ‘cognitive’ artifact. Finally, I argue that narrow ECT places rather strong constraints on a theory of artifacts, since it locates the specificity of ‘artifact’ in material aspects of realization that are, by definition, outside its theoretical purview. I examine, then discard, the possibility that a materialist and objectivist theory of artifacts may be of help. And finally I briefly explore some ways in which a broad, pluralistic ECT may address some of these shortcomings.
En este artículo examino la noción de "artefacto" y nociones relacionadas (a saber, "artefacto cognitivo") en la versión dominante de la teoría de cognición extendida (TEC) basada en el funcionalismo extendido. Aunque el término es omnipresente en la literatura, no está claro qué quiere decir la TEC con él. ¿Cómo se conceptualizan los artefactos en la TEC? ¿Es "artefacto" una categoría significativa y útil para la TEC? Si la respuesta a la pregunta anterior es negativa, ¿deberíamos preocuparnos? ¿Es importante que la TEC tenga una teoría coherente de los artefactos? ¿Y cuáles son las demandas y limitaciones que la TEC impone a esta teoría? Distingo entre dos aspectos de la TEC, uno estrecho, alineado con el funcionalismo extendido (EF); y uno amplio o pluralista, en el que EF se combina con otros recursos teóricos en el contexto de diversos programas de investigación. Comienzo determinando los problemas en la conceptualización de artefactos de EF. Luego abordo la pregunta de por qué un concepto de artefacto puede ser relevante para la TEC. A continuación, examino los esfuerzos de Richard Heersmink para combinar la TEC con las teorías dominantes de los artefactos en la filosofía de la tecnología (TEC en su aspecto amplio). Sostengo que ambos enfoques no producen una noción significativa de artefacto, y mucho menos uno de artefacto "cognitivo". Finalmente, sostengo que la ECT estrecha impone restricciones bastante fuertes sobre una teoría de los artefactos, ya que ubica la especificidad del "artefacto" en aspectos materiales de la realización que, por definición, están fuera de su alcance teórico. Examino, luego descarto, la posibilidad de que una teoría materialista y objetivista de los artefactos pueda ser de ayuda. Y finalmente exploro brevemente algunas formas en que una TEC amplia y pluralista puede abordar algunas de estas deficiencias.
Materia
Filosofía
Cognición Extendida
Funcionalismo
Ontología de los Artefactos
Filosofía de la Técnica
Filosofía
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
RID-UNRN (UNRN)
Institución
Universidad Nacional de Río Negro
OAI Identificador
oai:rid.unrn.edu.ar:20.500.12049/4152

id RIDUNRN_f81071aa5027b98ca4bea43281900b6e
oai_identifier_str oai:rid.unrn.edu.ar:20.500.12049/4152
network_acronym_str RIDUNRN
repository_id_str 4369
network_name_str RID-UNRN (UNRN)
spelling Against cognitive artifacts: Extended cognition theory and the problem of defining artifact.Vaccari, Andrés PabloFilosofíaCognición ExtendidaFuncionalismoOntología de los ArtefactosFilosofía de la TécnicaFilosofíaFil: Vaccari, Andrés P. Universidad Nacional de Río Negro. Centro Interdisciplinario de Estudios Sobre Territorios, Economía y Sociedad. Río Negro; ArgentinaFil: Vaccari, Andrés P. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina.In this paper I examine the notion of ‘artifact’ and related notions (namely, ‘cognitive artifact’) in the dominant version of extended cognition theory (ECT) grounded on extended functionalism. Although the term is ubiquitous in the literature, it is far from clear what ECT means by it. How are artifacts conceptualized in ECT? Is ‘artifact’ a meaningful and useful category for ECT? If the answer to the previous question is negative, should we worry? Is it important for ECT to have a coherent theory of artifacts? And what are the demands and constraints that ECT imposes on this theory? I distinguish between two aspects of ECT, one narrow, aligned with extended functionalism (EF); and one broad or pluralistic, in which EF is combined with other theoretical resources in the context of diverse research programs. I begin by determining the problems in conceptualizing artifacts from EF. Then I address the question of why a concept of artifact may be relevant to ECT. Next, I examine the efforts of Richard Heersmink to combine ECT with dominant theories of artifacts in the philosophy of technology (ECT in its broad aspect). I argue that both approaches fail to yield a meaningful notion of artifact, let alone one of ‘cognitive’ artifact. Finally, I argue that narrow ECT places rather strong constraints on a theory of artifacts, since it locates the specificity of ‘artifact’ in material aspects of realization that are, by definition, outside its theoretical purview. I examine, then discard, the possibility that a materialist and objectivist theory of artifacts may be of help. And finally I briefly explore some ways in which a broad, pluralistic ECT may address some of these shortcomings.En este artículo examino la noción de "artefacto" y nociones relacionadas (a saber, "artefacto cognitivo") en la versión dominante de la teoría de cognición extendida (TEC) basada en el funcionalismo extendido. Aunque el término es omnipresente en la literatura, no está claro qué quiere decir la TEC con él. ¿Cómo se conceptualizan los artefactos en la TEC? ¿Es "artefacto" una categoría significativa y útil para la TEC? Si la respuesta a la pregunta anterior es negativa, ¿deberíamos preocuparnos? ¿Es importante que la TEC tenga una teoría coherente de los artefactos? ¿Y cuáles son las demandas y limitaciones que la TEC impone a esta teoría? Distingo entre dos aspectos de la TEC, uno estrecho, alineado con el funcionalismo extendido (EF); y uno amplio o pluralista, en el que EF se combina con otros recursos teóricos en el contexto de diversos programas de investigación. Comienzo determinando los problemas en la conceptualización de artefactos de EF. Luego abordo la pregunta de por qué un concepto de artefacto puede ser relevante para la TEC. A continuación, examino los esfuerzos de Richard Heersmink para combinar la TEC con las teorías dominantes de los artefactos en la filosofía de la tecnología (TEC en su aspecto amplio). Sostengo que ambos enfoques no producen una noción significativa de artefacto, y mucho menos uno de artefacto "cognitivo". Finalmente, sostengo que la ECT estrecha impone restricciones bastante fuertes sobre una teoría de los artefactos, ya que ubica la especificidad del "artefacto" en aspectos materiales de la realización que, por definición, están fuera de su alcance teórico. Examino, luego descarto, la posibilidad de que una teoría materialista y objetivista de los artefactos pueda ser de ayuda. Y finalmente exploro brevemente algunas formas en que una TEC amplia y pluralista puede abordar algunas de estas deficiencias.Springer2017info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfVaccari, Andrés P. (2017). “Against cognitive artifacts: Extended cognition theory and the problem of defining artifact". Springer. Phenomenology and the Cognitive Sciences;16 (5); 879-892.1568-77591572-8676https://link.springer.com/article/10.1007/s11097-016-9484-9https://dx.doi.org/10.1007/s11097-016-9484-9https://rid.unrn.edu.ar/jspui/handle/20.500.12049/4152eng16Phenomenology and the Cognitive Sciencesinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/reponame:RID-UNRN (UNRN)instname:Universidad Nacional de Río Negro2025-11-13T10:11:28Zoai:rid.unrn.edu.ar:20.500.12049/4152instacron:UNRNInstitucionalhttps://rid.unrn.edu.ar/jspui/Universidad públicaNo correspondehttps://rid.unrn.edu.ar/oai/snrdrid@unrn.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:43692025-11-13 10:11:28.556RID-UNRN (UNRN) - Universidad Nacional de Río Negrofalse
dc.title.none.fl_str_mv Against cognitive artifacts: Extended cognition theory and the problem of defining artifact.
title Against cognitive artifacts: Extended cognition theory and the problem of defining artifact.
spellingShingle Against cognitive artifacts: Extended cognition theory and the problem of defining artifact.
Vaccari, Andrés Pablo
Filosofía
Cognición Extendida
Funcionalismo
Ontología de los Artefactos
Filosofía de la Técnica
Filosofía
title_short Against cognitive artifacts: Extended cognition theory and the problem of defining artifact.
title_full Against cognitive artifacts: Extended cognition theory and the problem of defining artifact.
title_fullStr Against cognitive artifacts: Extended cognition theory and the problem of defining artifact.
title_full_unstemmed Against cognitive artifacts: Extended cognition theory and the problem of defining artifact.
title_sort Against cognitive artifacts: Extended cognition theory and the problem of defining artifact.
dc.creator.none.fl_str_mv Vaccari, Andrés Pablo
author Vaccari, Andrés Pablo
author_facet Vaccari, Andrés Pablo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Filosofía
Cognición Extendida
Funcionalismo
Ontología de los Artefactos
Filosofía de la Técnica
Filosofía
topic Filosofía
Cognición Extendida
Funcionalismo
Ontología de los Artefactos
Filosofía de la Técnica
Filosofía
dc.description.none.fl_txt_mv Fil: Vaccari, Andrés P. Universidad Nacional de Río Negro. Centro Interdisciplinario de Estudios Sobre Territorios, Economía y Sociedad. Río Negro; Argentina
Fil: Vaccari, Andrés P. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina.
In this paper I examine the notion of ‘artifact’ and related notions (namely, ‘cognitive artifact’) in the dominant version of extended cognition theory (ECT) grounded on extended functionalism. Although the term is ubiquitous in the literature, it is far from clear what ECT means by it. How are artifacts conceptualized in ECT? Is ‘artifact’ a meaningful and useful category for ECT? If the answer to the previous question is negative, should we worry? Is it important for ECT to have a coherent theory of artifacts? And what are the demands and constraints that ECT imposes on this theory? I distinguish between two aspects of ECT, one narrow, aligned with extended functionalism (EF); and one broad or pluralistic, in which EF is combined with other theoretical resources in the context of diverse research programs. I begin by determining the problems in conceptualizing artifacts from EF. Then I address the question of why a concept of artifact may be relevant to ECT. Next, I examine the efforts of Richard Heersmink to combine ECT with dominant theories of artifacts in the philosophy of technology (ECT in its broad aspect). I argue that both approaches fail to yield a meaningful notion of artifact, let alone one of ‘cognitive’ artifact. Finally, I argue that narrow ECT places rather strong constraints on a theory of artifacts, since it locates the specificity of ‘artifact’ in material aspects of realization that are, by definition, outside its theoretical purview. I examine, then discard, the possibility that a materialist and objectivist theory of artifacts may be of help. And finally I briefly explore some ways in which a broad, pluralistic ECT may address some of these shortcomings.
En este artículo examino la noción de "artefacto" y nociones relacionadas (a saber, "artefacto cognitivo") en la versión dominante de la teoría de cognición extendida (TEC) basada en el funcionalismo extendido. Aunque el término es omnipresente en la literatura, no está claro qué quiere decir la TEC con él. ¿Cómo se conceptualizan los artefactos en la TEC? ¿Es "artefacto" una categoría significativa y útil para la TEC? Si la respuesta a la pregunta anterior es negativa, ¿deberíamos preocuparnos? ¿Es importante que la TEC tenga una teoría coherente de los artefactos? ¿Y cuáles son las demandas y limitaciones que la TEC impone a esta teoría? Distingo entre dos aspectos de la TEC, uno estrecho, alineado con el funcionalismo extendido (EF); y uno amplio o pluralista, en el que EF se combina con otros recursos teóricos en el contexto de diversos programas de investigación. Comienzo determinando los problemas en la conceptualización de artefactos de EF. Luego abordo la pregunta de por qué un concepto de artefacto puede ser relevante para la TEC. A continuación, examino los esfuerzos de Richard Heersmink para combinar la TEC con las teorías dominantes de los artefactos en la filosofía de la tecnología (TEC en su aspecto amplio). Sostengo que ambos enfoques no producen una noción significativa de artefacto, y mucho menos uno de artefacto "cognitivo". Finalmente, sostengo que la ECT estrecha impone restricciones bastante fuertes sobre una teoría de los artefactos, ya que ubica la especificidad del "artefacto" en aspectos materiales de la realización que, por definición, están fuera de su alcance teórico. Examino, luego descarto, la posibilidad de que una teoría materialista y objetivista de los artefactos pueda ser de ayuda. Y finalmente exploro brevemente algunas formas en que una TEC amplia y pluralista puede abordar algunas de estas deficiencias.
description Fil: Vaccari, Andrés P. Universidad Nacional de Río Negro. Centro Interdisciplinario de Estudios Sobre Territorios, Economía y Sociedad. Río Negro; Argentina
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv Vaccari, Andrés P. (2017). “Against cognitive artifacts: Extended cognition theory and the problem of defining artifact". Springer. Phenomenology and the Cognitive Sciences;16 (5); 879-892.
1568-7759
1572-8676
https://link.springer.com/article/10.1007/s11097-016-9484-9
https://dx.doi.org/10.1007/s11097-016-9484-9
https://rid.unrn.edu.ar/jspui/handle/20.500.12049/4152
identifier_str_mv Vaccari, Andrés P. (2017). “Against cognitive artifacts: Extended cognition theory and the problem of defining artifact". Springer. Phenomenology and the Cognitive Sciences;16 (5); 879-892.
1568-7759
1572-8676
url https://link.springer.com/article/10.1007/s11097-016-9484-9
https://dx.doi.org/10.1007/s11097-016-9484-9
https://rid.unrn.edu.ar/jspui/handle/20.500.12049/4152
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 16
Phenomenology and the Cognitive Sciences
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Springer
publisher.none.fl_str_mv Springer
dc.source.none.fl_str_mv reponame:RID-UNRN (UNRN)
instname:Universidad Nacional de Río Negro
reponame_str RID-UNRN (UNRN)
collection RID-UNRN (UNRN)
instname_str Universidad Nacional de Río Negro
repository.name.fl_str_mv RID-UNRN (UNRN) - Universidad Nacional de Río Negro
repository.mail.fl_str_mv rid@unrn.edu.ar
_version_ 1848683461090476032
score 12.738264