Evaluación del cultivo de seis variedades de Lilium en San Carlos de Bariloche
- Autores
- de Urquiza, Silvia
- Año de publicación
- 2025
- Idioma
- español castellano
- Tipo de recurso
- tesis de grado
- Estado
- versión aceptada
- Colaborador/a o director/a de tesis
- Riat, Martha Cecilia
Mazzoni, Ariel - Descripción
- Fil: de Urquiza, Silvia. Universidad Nacional de Río Negro. Escuela de Producción Agropecuaria. Río Negro, Argentina.
Floriculture is the horticultural discipline that refers to the systematic cultivation of flowers and ornamental plants. Specifically, foliage and cut flowers, garden seedlings, foliage plants and potted flowers, bulbs, and seeds. As a commercial activity, it began to gain importance in the mid-20th century, and its high profitability has led many countries to invest in its production. It is a competitive and sustainable activity, and Argentina has great potential given its agroclimatic, geographical, and technological advantages. However, growth in the domestic market is slow, and its presence in the export market is scarce. Flower consumption has an aesthetic and emotional motivation because it benefits our lives by providing beauty and well-being (Morisigue et al., 2012). In Argentina, bulb production was almost nonexistent until 2001 due to the convenience of importing from Holland, as was the trade in cut flowers of this species. In 2002, bulb imports fell sharply due to the unfavorable exchange rate, which significantly increased flower cultivation costs. Considering the varied requirements of the different hybrids and the plasticity of the Lilium, its production is possible under different conditions. At this point, it is worth highlighting the advantages that Argentina has with a wide variety of environments and soil and climate conditions, which, together with the existing infrastructure, would facilitate the commercial production of Lilium bulbs (Facchinetti and Marinangeli, 2008). Lilium is positioned as the main cut flower from bulbs and the fourth most popular after chrysanthemums, carnations, and roses. Its flowers are widely accepted by consumers and highly valued in the market. According to Scoponi (2014), economic research indicates that the cost of bulbs imported from the Netherlands represents between 75% and 80% of direct production costs. Considering the nonexistent production in Argentina and the availability of compatible soil and climate zones, it could be argued that Lilium bulb production represents a business opportunity for the sector. Along with the production of cut foliage and tropical flowers, it represents a possibility for diversification that would improve the local market, leading to medium-term export projects. In Chubut and Río Negro, there are artisanal bulb producers who have demonstrated suitability for fattening. However, these bulbs are not produced on a large scale in Argentina due to commercial, technological, health, and legal limitations. Bulb production requires paying breeders' fees and the use of specific inputs not approved in Argentina, such as herbicides. Furthermore, harvesters, planters, and post-harvest machinery (washers, sorters, and packers) are not manufactured in the country, so their importation entails a high initial investment. (Scoponi and Marinangeli, 2014)
La floricultura es la disciplina de la horticultura que se refiere al cultivo de flores y plantas ornamentales en forma sistemática. Específicamente, follaje y flores de corte, plantines para jardín, plantas de follaje y flores de maceta, bulbos y semillas. Como actividad comercial comienza a tener importancia a mediados del siglo XX y su alta rentabilidad ha llevado a muchos países a invertir en el negocio de producción. Es una actividad competitiva y sustentable, y Argentina tiene un gran potencial dado sus ventajas agroclimáticas, geográficas y tecnológicas. Sin embargo, el crecimiento del mercado interno es lento y escasa su presencia en el mercado exportador. El consumo de flores tiene una motivación estética y emocional porque beneficia nuestras vidas aportando belleza y bienestar (Morisigue et al., 2012). En la Argentina la producción de bulbos ha sido casi inexistente hasta 2001 debido a la conveniencia de la importación desde Holanda, al igual que el comercio de flor cortada de la especie. En el año 2002 la importación de bulbos cayó fuertemente debido al tipo de cambio desfavorable y esto incrementó sensiblemente los costos del cultivo de flor. Teniendo en cuenta los variados requerimientos de los diferentes híbridos y la plasticidad del Lilium, su producción es posible en distintas condiciones. En este punto hay que destacar las ventajas que presenta la Argentina con una amplia variedad de ambientes y condiciones edafoclimáticas que, junto con la infraestructura existente, propiciarían la producción comercial de bulbos de Lilium (Facchinetti y Marinangeli, 2008). El Lilium se posiciona como la principal flor de corte a partir del bulbo y la cuarta después del crisantemo, el clavel y la rosa. Su flor tiene gran aceptación por parte de los consumidores y buena cotización en el mercado. Según Scoponi (2014), investigaciones económicas indican que el costo de los bulbos importados de Holanda representa entre el 75% y el 80 % de los costos directos de producción. Considerando la inexistente producción en Argentina y la disponibilidad de zonas edafoclimáticas compatibles, se podría afirmar que la producción de bulbos de Lilium constituye una oportunidad de negocio para el sector. Junto con la producción de follaje de corte y flores tropicales, representa una posibilidad de diversificación que mejoraría el mercado local, originando proyectos de exportación a mediano plazo. En Chubut y Río Negro hay productores artesanales de bulbos que han demostrado aptitud para engorde. Pero en Argentina no se producen a escala, debido a limitaciones comerciales, tecnológicas, sanitarias y legales. Para producir bulbos es necesario pagar derechos a los obtentores, utilizar insumos específicos no aprobados en Argentina, como herbicidas. Además, las cosechadoras, plantadoras y maquinaria para postcosecha (lavadoras, clasificadoras y empaquetadoras), no se fabrican en el país por lo cual su importación implica una inversión inicial elevada. (Scoponi y Marinangeli, 2014) - Materia
-
Ciencias Agrarias
Ciencias Exactas y Naturales
Floricultura
Floricultura comercial
Plantas bulbosas
Bulbo
Cultivo
Lilium
Estación Experimental Agropecuaria Bariloche "Dr. Greenville Morris"
Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria - INTA
San Carlos de Bariloche
Floriculture
Commercial Floriculture
Bulbous Plants
Bulb
Cultivation
Lilium
Bariloche Agricultural Experimental Station "Dr. Greenville Morris"
National Institute of Agricultural Technology - INTA
Ciencias Agrarias
Ciencias Exactas y Naturales - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
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- Institución
- Universidad Nacional de Río Negro
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As a commercial activity, it began to gain importance in the mid-20th century, and its high profitability has led many countries to invest in its production. It is a competitive and sustainable activity, and Argentina has great potential given its agroclimatic, geographical, and technological advantages. However, growth in the domestic market is slow, and its presence in the export market is scarce. Flower consumption has an aesthetic and emotional motivation because it benefits our lives by providing beauty and well-being (Morisigue et al., 2012). In Argentina, bulb production was almost nonexistent until 2001 due to the convenience of importing from Holland, as was the trade in cut flowers of this species. In 2002, bulb imports fell sharply due to the unfavorable exchange rate, which significantly increased flower cultivation costs. Considering the varied requirements of the different hybrids and the plasticity of the Lilium, its production is possible under different conditions. At this point, it is worth highlighting the advantages that Argentina has with a wide variety of environments and soil and climate conditions, which, together with the existing infrastructure, would facilitate the commercial production of Lilium bulbs (Facchinetti and Marinangeli, 2008). Lilium is positioned as the main cut flower from bulbs and the fourth most popular after chrysanthemums, carnations, and roses. Its flowers are widely accepted by consumers and highly valued in the market. According to Scoponi (2014), economic research indicates that the cost of bulbs imported from the Netherlands represents between 75% and 80% of direct production costs. Considering the nonexistent production in Argentina and the availability of compatible soil and climate zones, it could be argued that Lilium bulb production represents a business opportunity for the sector. Along with the production of cut foliage and tropical flowers, it represents a possibility for diversification that would improve the local market, leading to medium-term export projects. In Chubut and Río Negro, there are artisanal bulb producers who have demonstrated suitability for fattening. However, these bulbs are not produced on a large scale in Argentina due to commercial, technological, health, and legal limitations. Bulb production requires paying breeders' fees and the use of specific inputs not approved in Argentina, such as herbicides. Furthermore, harvesters, planters, and post-harvest machinery (washers, sorters, and packers) are not manufactured in the country, so their importation entails a high initial investment. (Scoponi and Marinangeli, 2014)La floricultura es la disciplina de la horticultura que se refiere al cultivo de flores y plantas ornamentales en forma sistemática. Específicamente, follaje y flores de corte, plantines para jardín, plantas de follaje y flores de maceta, bulbos y semillas. Como actividad comercial comienza a tener importancia a mediados del siglo XX y su alta rentabilidad ha llevado a muchos países a invertir en el negocio de producción. Es una actividad competitiva y sustentable, y Argentina tiene un gran potencial dado sus ventajas agroclimáticas, geográficas y tecnológicas. Sin embargo, el crecimiento del mercado interno es lento y escasa su presencia en el mercado exportador. El consumo de flores tiene una motivación estética y emocional porque beneficia nuestras vidas aportando belleza y bienestar (Morisigue et al., 2012). En la Argentina la producción de bulbos ha sido casi inexistente hasta 2001 debido a la conveniencia de la importación desde Holanda, al igual que el comercio de flor cortada de la especie. 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Considerando la inexistente producción en Argentina y la disponibilidad de zonas edafoclimáticas compatibles, se podría afirmar que la producción de bulbos de Lilium constituye una oportunidad de negocio para el sector. Junto con la producción de follaje de corte y flores tropicales, representa una posibilidad de diversificación que mejoraría el mercado local, originando proyectos de exportación a mediano plazo. En Chubut y Río Negro hay productores artesanales de bulbos que han demostrado aptitud para engorde. Pero en Argentina no se producen a escala, debido a limitaciones comerciales, tecnológicas, sanitarias y legales. Para producir bulbos es necesario pagar derechos a los obtentores, utilizar insumos específicos no aprobados en Argentina, como herbicidas. Además, las cosechadoras, plantadoras y maquinaria para postcosecha (lavadoras, clasificadoras y empaquetadoras), no se fabrican en el país por lo cual su importación implica una inversión inicial elevada. 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In Argentina, bulb production was almost nonexistent until 2001 due to the convenience of importing from Holland, as was the trade in cut flowers of this species. In 2002, bulb imports fell sharply due to the unfavorable exchange rate, which significantly increased flower cultivation costs. Considering the varied requirements of the different hybrids and the plasticity of the Lilium, its production is possible under different conditions. At this point, it is worth highlighting the advantages that Argentina has with a wide variety of environments and soil and climate conditions, which, together with the existing infrastructure, would facilitate the commercial production of Lilium bulbs (Facchinetti and Marinangeli, 2008). Lilium is positioned as the main cut flower from bulbs and the fourth most popular after chrysanthemums, carnations, and roses. Its flowers are widely accepted by consumers and highly valued in the market. According to Scoponi (2014), economic research indicates that the cost of bulbs imported from the Netherlands represents between 75% and 80% of direct production costs. Considering the nonexistent production in Argentina and the availability of compatible soil and climate zones, it could be argued that Lilium bulb production represents a business opportunity for the sector. Along with the production of cut foliage and tropical flowers, it represents a possibility for diversification that would improve the local market, leading to medium-term export projects. In Chubut and Río Negro, there are artisanal bulb producers who have demonstrated suitability for fattening. However, these bulbs are not produced on a large scale in Argentina due to commercial, technological, health, and legal limitations. Bulb production requires paying breeders' fees and the use of specific inputs not approved in Argentina, such as herbicides. 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El consumo de flores tiene una motivación estética y emocional porque beneficia nuestras vidas aportando belleza y bienestar (Morisigue et al., 2012). En la Argentina la producción de bulbos ha sido casi inexistente hasta 2001 debido a la conveniencia de la importación desde Holanda, al igual que el comercio de flor cortada de la especie. En el año 2002 la importación de bulbos cayó fuertemente debido al tipo de cambio desfavorable y esto incrementó sensiblemente los costos del cultivo de flor. Teniendo en cuenta los variados requerimientos de los diferentes híbridos y la plasticidad del Lilium, su producción es posible en distintas condiciones. En este punto hay que destacar las ventajas que presenta la Argentina con una amplia variedad de ambientes y condiciones edafoclimáticas que, junto con la infraestructura existente, propiciarían la producción comercial de bulbos de Lilium (Facchinetti y Marinangeli, 2008). El Lilium se posiciona como la principal flor de corte a partir del bulbo y la cuarta después del crisantemo, el clavel y la rosa. Su flor tiene gran aceptación por parte de los consumidores y buena cotización en el mercado. Según Scoponi (2014), investigaciones económicas indican que el costo de los bulbos importados de Holanda representa entre el 75% y el 80 % de los costos directos de producción. Considerando la inexistente producción en Argentina y la disponibilidad de zonas edafoclimáticas compatibles, se podría afirmar que la producción de bulbos de Lilium constituye una oportunidad de negocio para el sector. Junto con la producción de follaje de corte y flores tropicales, representa una posibilidad de diversificación que mejoraría el mercado local, originando proyectos de exportación a mediano plazo. En Chubut y Río Negro hay productores artesanales de bulbos que han demostrado aptitud para engorde. Pero en Argentina no se producen a escala, debido a limitaciones comerciales, tecnológicas, sanitarias y legales. Para producir bulbos es necesario pagar derechos a los obtentores, utilizar insumos específicos no aprobados en Argentina, como herbicidas. Además, las cosechadoras, plantadoras y maquinaria para postcosecha (lavadoras, clasificadoras y empaquetadoras), no se fabrican en el país por lo cual su importación implica una inversión inicial elevada. (Scoponi y Marinangeli, 2014) |
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