Representación en línea : los instrumentos de registro gráfico y el modernismo científico
- Autores
- Brain, Robert M.
- Año de publicación
- 2008
- Idioma
- español castellano
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- Fil: Brain, Robert M. Universidad de Columbia Británica; Canadá.
El presente trabajo esboza una genealogía alternativa para dar cuenta del cambio epistemológico y técnico que supuso el pasaje de la energía a la información. El surgimiento del método del registro gráfico en el siglo XIX sienta las bases para la representación y cálculo analógicos del siglo XX y para la invención de la computadora. En ese sentido, el análisis de líneas de transmisión diferentes de las estandarizadas en la historia de las ideas permite revisar nociones sobre la “era de la información”.
This paper analyzes certain scientific imaginary, in which leading scientists promoted the graphic method of representing automatically recorded curves as “the language of the phenomena themselves,” or the “universal language of science”. Graphic recording devices appeared not merely as an effective laboratory method, they became the primary technique of universal communication. This essay delineates the movement from energy to information through the optic of the graphic method. It aims to contribute to the expanding revisionism of the computer and the “information age”, not in the form of a strictly linear or encompassing history, but by proposing elements of an alternative genealogy, sometimes drawn from unfamiliar sources, tracing lines of descent different from the standard accounts of either intellectual history or the history of engineering or business organization. The present account points to a different set of instruments and a different intellectual tradition, specifically that which came to be known in the 20th century as analog representation and calculation. This genealogy has been made necessary by the reigning moral history which underpins our assumptions about the emergence of the information age. This essay aims to sketch some of the lineaments of an alternative view, and to call attention to the work of those who have begun to make it conceivable. - Fuente
- Redes
0328-3186 (impresa)
1851-7072 (en línea) - Materia
-
Métodos gráficos
Computadora
Proceso de datos
Graphic methods
Computer
Data processing
Computadores
Processamento de dados - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Universidad Nacional de Quilmes
- OAI Identificador
- oai:ridaa.unq.edu.ar:20.500.11807/463
Ver los metadatos del registro completo
id |
RIDAA_20b81285a8caa3b4e8fa39e398220c6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ridaa.unq.edu.ar:20.500.11807/463 |
network_acronym_str |
RIDAA |
repository_id_str |
4108 |
network_name_str |
RIDAA (UNQ) |
spelling |
Representación en línea : los instrumentos de registro gráfico y el modernismo científicoRepresentation on the line : graphic recording instruments and scientific modernismBrain, Robert M.Métodos gráficosComputadoraProceso de datosGraphic methodsComputerData processingComputadoresProcessamento de dadosFil: Brain, Robert M. Universidad de Columbia Británica; Canadá.El presente trabajo esboza una genealogía alternativa para dar cuenta del cambio epistemológico y técnico que supuso el pasaje de la energía a la información. El surgimiento del método del registro gráfico en el siglo XIX sienta las bases para la representación y cálculo analógicos del siglo XX y para la invención de la computadora. En ese sentido, el análisis de líneas de transmisión diferentes de las estandarizadas en la historia de las ideas permite revisar nociones sobre la “era de la información”.This paper analyzes certain scientific imaginary, in which leading scientists promoted the graphic method of representing automatically recorded curves as “the language of the phenomena themselves,” or the “universal language of science”. Graphic recording devices appeared not merely as an effective laboratory method, they became the primary technique of universal communication. This essay delineates the movement from energy to information through the optic of the graphic method. It aims to contribute to the expanding revisionism of the computer and the “information age”, not in the form of a strictly linear or encompassing history, but by proposing elements of an alternative genealogy, sometimes drawn from unfamiliar sources, tracing lines of descent different from the standard accounts of either intellectual history or the history of engineering or business organization. The present account points to a different set of instruments and a different intellectual tradition, specifically that which came to be known in the 20th century as analog representation and calculation. This genealogy has been made necessary by the reigning moral history which underpins our assumptions about the emergence of the information age. This essay aims to sketch some of the lineaments of an alternative view, and to call attention to the work of those who have begun to make it conceivable.Universidad Nacional de Quilmes2008-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfhttp://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/463Redes0328-3186 (impresa)1851-7072 (en línea)reponame:RIDAA (UNQ)instname:Universidad Nacional de Quilmesspainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/2025-09-29T13:40:19Zoai:ridaa.unq.edu.ar:20.500.11807/463instacron:UNQInstitucionalhttp://ridaa.unq.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://ridaa.unq.edu.ar/oai/snrdalejandro@unq.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:41082025-09-29 13:40:19.857RIDAA (UNQ) - Universidad Nacional de Quilmesfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Representación en línea : los instrumentos de registro gráfico y el modernismo científico Representation on the line : graphic recording instruments and scientific modernism |
title |
Representación en línea : los instrumentos de registro gráfico y el modernismo científico |
spellingShingle |
Representación en línea : los instrumentos de registro gráfico y el modernismo científico Brain, Robert M. Métodos gráficos Computadora Proceso de datos Graphic methods Computer Data processing Computadores Processamento de dados |
title_short |
Representación en línea : los instrumentos de registro gráfico y el modernismo científico |
title_full |
Representación en línea : los instrumentos de registro gráfico y el modernismo científico |
title_fullStr |
Representación en línea : los instrumentos de registro gráfico y el modernismo científico |
title_full_unstemmed |
Representación en línea : los instrumentos de registro gráfico y el modernismo científico |
title_sort |
Representación en línea : los instrumentos de registro gráfico y el modernismo científico |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Brain, Robert M. |
author |
Brain, Robert M. |
author_facet |
Brain, Robert M. |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Métodos gráficos Computadora Proceso de datos Graphic methods Computer Data processing Computadores Processamento de dados |
topic |
Métodos gráficos Computadora Proceso de datos Graphic methods Computer Data processing Computadores Processamento de dados |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Fil: Brain, Robert M. Universidad de Columbia Británica; Canadá. El presente trabajo esboza una genealogía alternativa para dar cuenta del cambio epistemológico y técnico que supuso el pasaje de la energía a la información. El surgimiento del método del registro gráfico en el siglo XIX sienta las bases para la representación y cálculo analógicos del siglo XX y para la invención de la computadora. En ese sentido, el análisis de líneas de transmisión diferentes de las estandarizadas en la historia de las ideas permite revisar nociones sobre la “era de la información”. This paper analyzes certain scientific imaginary, in which leading scientists promoted the graphic method of representing automatically recorded curves as “the language of the phenomena themselves,” or the “universal language of science”. Graphic recording devices appeared not merely as an effective laboratory method, they became the primary technique of universal communication. This essay delineates the movement from energy to information through the optic of the graphic method. It aims to contribute to the expanding revisionism of the computer and the “information age”, not in the form of a strictly linear or encompassing history, but by proposing elements of an alternative genealogy, sometimes drawn from unfamiliar sources, tracing lines of descent different from the standard accounts of either intellectual history or the history of engineering or business organization. The present account points to a different set of instruments and a different intellectual tradition, specifically that which came to be known in the 20th century as analog representation and calculation. This genealogy has been made necessary by the reigning moral history which underpins our assumptions about the emergence of the information age. This essay aims to sketch some of the lineaments of an alternative view, and to call attention to the work of those who have begun to make it conceivable. |
description |
Fil: Brain, Robert M. Universidad de Columbia Británica; Canadá. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/463 |
url |
http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/463 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Quilmes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Quilmes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Redes 0328-3186 (impresa) 1851-7072 (en línea) reponame:RIDAA (UNQ) instname:Universidad Nacional de Quilmes |
reponame_str |
RIDAA (UNQ) |
collection |
RIDAA (UNQ) |
instname_str |
Universidad Nacional de Quilmes |
repository.name.fl_str_mv |
RIDAA (UNQ) - Universidad Nacional de Quilmes |
repository.mail.fl_str_mv |
alejandro@unq.edu.ar |
_version_ |
1844618632641904640 |
score |
13.070432 |