El impuesto a la renta y sus alcances como instrumento de redistribución

Autores
Frapiccini, María Inés
Año de publicación
2015
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
tesis doctoral
Estado
versión aceptada
Colaborador/a o director/a de tesis
Bara, Ricardo Enrique
Descripción
La redistribución del ingreso como forma de alcanzar objetivos de equidad es una cuestión sumamente compleja y un tema que genera fuertes controversias. Entre los posibles instrumentos fiscales disponibles para modificar la distribución de recursos, el impuesto personal a la renta ocupa un lugar destacado. A medida que el impuesto a la renta adquirió importancia, el debate sobre la definición teórica más adecuada de su base imponible, su alcance efectivo, el nivel deseado de progresión y otros aspectos críticos, se intensificó. Uno de los aspectos más discutidos en el marco del impuesto personal a la renta es el de la progresividad del tributo, principalmente a causa de la relación existente entre elevadas tasas marginales de imposición y efectos sobre los incentivos. De acuerdo con estos argumentos, el exceso de carga resultante de estructuras muy progresivas, determina cambios en las decisiones que implican costos de eficiencia y un menor margen para la redistribución. Esto ocurre porque los contribuyentes, en un intento por minimizar su obligación impositiva, eligen opciones menos gravadas y adoptan mecanismos de elusión y evasión impositiva que, en definitiva, reducen la base gravable. De este modo, las posibilidades efectivas de redistribución se reducen también. Esta tesis sostiene que el impuesto personal y progresivo sobre la renta tiene una moderado efecto redistribuidor. El interés se centra en el caso de Argentina. De este modo, a través de indicadores, estimaciones y simulación de escenarios, se suman argumentos que muestran que, aunque existe algún margen de mejora en la redistribución mediante cambios en el impuesto, en general, el resultado que puede esperarse no es drástico. El cálculo de indicadores de concentración muestra que la distribución de ingresos no mejora significativamente luego de la liquidación del impuesto personal a la renta, VI entendiendo “mejora” como un acercamiento a la equidistribución. Cuando se incorporan los individuos pertenecientes a segmentos de altos ingresos, omitidos en las encuestas de hogares, la diferencia es un poco mayor, aunque no sustancial. La estimación de tasas marginales máximas que potencialmente podrían aplicarse a los contribuyentes de altos ingresos para optimizar la recaudación y, por ende, las posibilidades de redistribución, arroja resultados heterogéneos, que van desde alícuotas algo inferiores a las actualmente vigentes hasta tasas del 62,8%. Todo depende del tipo de escenario supuesto, según los valores de elasticidad del ingreso gravable, preferencias redistributivas del gobierno y parámetro de Pareto asumidos en cada caso. Las estimaciones resultan altamente sensibles a los valores de dichos parámetros. Las ganancias potenciales en recaudación van desde prácticamente cero a 0,5% del PBI en el escenario más optimista. Finalmente el cálculo de tasas de marginales de imposición efectiva en el impuesto personal a la renta argentino revela que, incluso con tasas formalmente uniformes, las alícuotas que pagan en realidad distintas formas de renta son heterogéneas. Los valores se ubican en un rango que va desde -30% hasta 63%. Esto se asocia a una mayor elasticidad del ingreso gravable y, en definitiva, a un escenario menos optimista en términos de margen disponible para la redistribución.
The redistribution of income as a way to achieve equity purposes is a very complex issue and a topic of intense controversy. Among the possible fiscal instruments available to modify the distribution of resources, personal income tax has an important place. As the income tax became important, the debate about the most suitable theoretical definition of its tax base, its effective range, the desired level of progression and other critical aspects, intensified. One of the most discussed topics under the personal income tax is the progressiveness of the tribute, mainly because of the relationship between high marginal tax rates and incentive effects. According to these arguments, the excess burden resulting from very progressive structures, determines changes in decisions involving costs of efficiency and less margin for redistribution. This occurs because taxpayers, in an attempt to minimize their tax liability, choose less taxed options and adopt mechanisms for avoidance and tax evasion that, ultimately, reduce the taxable base. Thus, the real possibilities of redistribution are also reduced. This thesis argues that the progressive personal income tax has a moderate redistributive effect. The focus is on the case of Argentina. Thus, through indicators, estimates and simulated scenarios, the work adds arguments to show that, although there is some room for improvement in redistribution through changes in the tax, in general, the result can be expected will not be drastic. The calculation of concentration indicators shows that income distribution does not significantly improve after the liquidation of personnel income tax, where the "improvement" is interpreted as an approach to the equal distribution. When individuals belonging to high-income segments, omitted from household surveys, are incorporated, the difference is a little older, but not substantial. The estimate of maximum marginal rates that could potentially be applied to high-income taxpayers to optimize tax collection and, therefore, the possibilities of redeployment, gives mixed results, ranging from aliquots somewhat lower than the rates currently applied until 62.8 %. The results depend on the type of course scenario, based on the values of elasticity of taxable income, government redistributive preferences and Pareto parameter assume in each case. The estimates are highly sensitive to the values of these parameters. The potential gains in tax collection ranging from almost zero to 0.5% of GDP in the most optimistic scenario. Finally, the calculation of effective marginal rates of taxation on Argentinean personal income tax reveals that even with formally homogeneous rates, the aliquots actually paid by different forms of revenue are heterogeneous. The values are set in a range between -30% and 63%. This is associated with a greater elasticity of taxable income and, ultimately, to a less optimistic scenario in terms of margin available for redistribution.
Fil: Frapiccini, María Inés. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Economía; Argentina
Materia
Economía
Impuestos
Impuesto a la renta
Progresividad
Redistribución
Gini
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional Digital de la Universidad Nacional del Sur (RID-UNS)
Institución
Universidad Nacional del Sur
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De acuerdo con estos argumentos, el exceso de carga resultante de estructuras muy progresivas, determina cambios en las decisiones que implican costos de eficiencia y un menor margen para la redistribución. Esto ocurre porque los contribuyentes, en un intento por minimizar su obligación impositiva, eligen opciones menos gravadas y adoptan mecanismos de elusión y evasión impositiva que, en definitiva, reducen la base gravable. De este modo, las posibilidades efectivas de redistribución se reducen también. Esta tesis sostiene que el impuesto personal y progresivo sobre la renta tiene una moderado efecto redistribuidor. El interés se centra en el caso de Argentina. De este modo, a través de indicadores, estimaciones y simulación de escenarios, se suman argumentos que muestran que, aunque existe algún margen de mejora en la redistribución mediante cambios en el impuesto, en general, el resultado que puede esperarse no es drástico. El cálculo de indicadores de concentración muestra que la distribución de ingresos no mejora significativamente luego de la liquidación del impuesto personal a la renta, VI entendiendo “mejora” como un acercamiento a la equidistribución. Cuando se incorporan los individuos pertenecientes a segmentos de altos ingresos, omitidos en las encuestas de hogares, la diferencia es un poco mayor, aunque no sustancial. La estimación de tasas marginales máximas que potencialmente podrían aplicarse a los contribuyentes de altos ingresos para optimizar la recaudación y, por ende, las posibilidades de redistribución, arroja resultados heterogéneos, que van desde alícuotas algo inferiores a las actualmente vigentes hasta tasas del 62,8%. Todo depende del tipo de escenario supuesto, según los valores de elasticidad del ingreso gravable, preferencias redistributivas del gobierno y parámetro de Pareto asumidos en cada caso. Las estimaciones resultan altamente sensibles a los valores de dichos parámetros. Las ganancias potenciales en recaudación van desde prácticamente cero a 0,5% del PBI en el escenario más optimista. Finalmente el cálculo de tasas de marginales de imposición efectiva en el impuesto personal a la renta argentino revela que, incluso con tasas formalmente uniformes, las alícuotas que pagan en realidad distintas formas de renta son heterogéneas. Los valores se ubican en un rango que va desde -30% hasta 63%. Esto se asocia a una mayor elasticidad del ingreso gravable y, en definitiva, a un escenario menos optimista en términos de margen disponible para la redistribución.The redistribution of income as a way to achieve equity purposes is a very complex issue and a topic of intense controversy. Among the possible fiscal instruments available to modify the distribution of resources, personal income tax has an important place. As the income tax became important, the debate about the most suitable theoretical definition of its tax base, its effective range, the desired level of progression and other critical aspects, intensified. One of the most discussed topics under the personal income tax is the progressiveness of the tribute, mainly because of the relationship between high marginal tax rates and incentive effects. According to these arguments, the excess burden resulting from very progressive structures, determines changes in decisions involving costs of efficiency and less margin for redistribution. This occurs because taxpayers, in an attempt to minimize their tax liability, choose less taxed options and adopt mechanisms for avoidance and tax evasion that, ultimately, reduce the taxable base. Thus, the real possibilities of redistribution are also reduced. This thesis argues that the progressive personal income tax has a moderate redistributive effect. The focus is on the case of Argentina. Thus, through indicators, estimates and simulated scenarios, the work adds arguments to show that, although there is some room for improvement in redistribution through changes in the tax, in general, the result can be expected will not be drastic. The calculation of concentration indicators shows that income distribution does not significantly improve after the liquidation of personnel income tax, where the "improvement" is interpreted as an approach to the equal distribution. When individuals belonging to high-income segments, omitted from household surveys, are incorporated, the difference is a little older, but not substantial. The estimate of maximum marginal rates that could potentially be applied to high-income taxpayers to optimize tax collection and, therefore, the possibilities of redeployment, gives mixed results, ranging from aliquots somewhat lower than the rates currently applied until 62.8 %. The results depend on the type of course scenario, based on the values of elasticity of taxable income, government redistributive preferences and Pareto parameter assume in each case. The estimates are highly sensitive to the values of these parameters. The potential gains in tax collection ranging from almost zero to 0.5% of GDP in the most optimistic scenario. Finally, the calculation of effective marginal rates of taxation on Argentinean personal income tax reveals that even with formally homogeneous rates, the aliquots actually paid by different forms of revenue are heterogeneous. The values are set in a range between -30% and 63%. This is associated with a greater elasticity of taxable income and, ultimately, to a less optimistic scenario in terms of margin available for redistribution.Fil: Frapiccini, María Inés. Universidad Nacional del Sur. 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The redistribution of income as a way to achieve equity purposes is a very complex issue and a topic of intense controversy. Among the possible fiscal instruments available to modify the distribution of resources, personal income tax has an important place. As the income tax became important, the debate about the most suitable theoretical definition of its tax base, its effective range, the desired level of progression and other critical aspects, intensified. One of the most discussed topics under the personal income tax is the progressiveness of the tribute, mainly because of the relationship between high marginal tax rates and incentive effects. According to these arguments, the excess burden resulting from very progressive structures, determines changes in decisions involving costs of efficiency and less margin for redistribution. This occurs because taxpayers, in an attempt to minimize their tax liability, choose less taxed options and adopt mechanisms for avoidance and tax evasion that, ultimately, reduce the taxable base. Thus, the real possibilities of redistribution are also reduced. This thesis argues that the progressive personal income tax has a moderate redistributive effect. The focus is on the case of Argentina. Thus, through indicators, estimates and simulated scenarios, the work adds arguments to show that, although there is some room for improvement in redistribution through changes in the tax, in general, the result can be expected will not be drastic. The calculation of concentration indicators shows that income distribution does not significantly improve after the liquidation of personnel income tax, where the "improvement" is interpreted as an approach to the equal distribution. When individuals belonging to high-income segments, omitted from household surveys, are incorporated, the difference is a little older, but not substantial. The estimate of maximum marginal rates that could potentially be applied to high-income taxpayers to optimize tax collection and, therefore, the possibilities of redeployment, gives mixed results, ranging from aliquots somewhat lower than the rates currently applied until 62.8 %. The results depend on the type of course scenario, based on the values of elasticity of taxable income, government redistributive preferences and Pareto parameter assume in each case. The estimates are highly sensitive to the values of these parameters. The potential gains in tax collection ranging from almost zero to 0.5% of GDP in the most optimistic scenario. Finally, the calculation of effective marginal rates of taxation on Argentinean personal income tax reveals that even with formally homogeneous rates, the aliquots actually paid by different forms of revenue are heterogeneous. The values are set in a range between -30% and 63%. This is associated with a greater elasticity of taxable income and, ultimately, to a less optimistic scenario in terms of margin available for redistribution.
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