Lo visible y lo enunciable : texto verbal e imagen, lenguajes del Diseño Gráfico

Autores
López, Mabel Amanda
Año de publicación
2012
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
tesis doctoral
Estado
versión aceptada
Colaborador/a o director/a de tesis
Magariños de Morentin, Juan Ángel
Ledesma, María
Zátonyi, Marta
Sarquis, Jorge
Russo, Eduardo
Leiro, Reinaldo
Descripción
This research is inspired by the symbolic world of practice and teaching of the project; analyzes the dialogue of the different voices and languages, where the logical and the analog are syncretized, the languages are combined and enhanced. The thesis proposes, using methodological tools of discourse analysis, to find traces of social relations in the interaction between teachers and students, which delimit and reproduce cultural frameworks that constitute these practices. What does the word contribute to the teaching of design?, was the initial question of this work. We recognize that verbal mediation is essential for the development of didactic instances: exposition, work instructions, colloquia, project criticism. However, the imposition of one language on another is not insignificant, since the word never exhausts the latent senses of graphic language.\nThe thesis consists of four chapters. The first exposes the subject: dialogue, the enunciable in relation to the visible; the second focuses on methodological aspects. Chapter III is central in the application of operations on the corpus. \nThe thesis concludes with a chapter that does not present conclusions but deals with the possible projections of the theory. Far from being conclusive, it opens reflections on topics such as evaluation, student qualification, teacher training, which, although not analyzed in the thesis, are related issues. \nThe polyphonic structuring of the thesis, with the incorporation of other voices, analogical languages and other documentary sources does not want to disperse the line of argument from its nucleus. The different sign materials document and argue along with the verbal narrative. No part of the thesis works in isolation but symphonically with respect to the whole, which is its context and framework of interpretation.
Fil: López, Mabel Amanda. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo. Buenos Aires, Argentina
Esta investigación está inspirada en el mundo simbólico de la práctica y la enseñanza del proyecto; analiza el diálogo de las distintas voces y lenguajes, donde lo lógico y lo analógico se sincretizan, los lenguajes se combinan y potencian. La tesis se propone, mediante herramientas metodológicas del análisis del discurso, hallar huellas de relaciones sociales en la interacción entre docentes y estudiantes, que delimitan y reproducen marcos culturales constituyentes de esas prácticas. ¿Qué aporta la palabra a la enseñanza del diseño?, fue la pregunta inicial de este trabajo. Reconocemos que la mediación verbal es fundamental para el desarrollo de instancias didácticas: exposición, consignas de trabajo, coloquios, crítica de proyectos. Sin embargo, la imposición de un lenguaje sobre otro no es insignificante, ya que la palabra nunca agota los sentidos latentes del lenguaje gráfico.\nLa tesis consta de cuatro capítulos. El primero expone el tema: el diálogo, lo enunciable en relación con lo visible; el segundo se centra en los aspectos metodológicos. El capítulo III es central en la aplicación de operaciones sobre el corpus. \nLa tesis concluye con un capítulo que no expone conclusiones sino que aborda las proyecciones posibles de la teoría. Lejos de ser conclusivo, abre reflexiones sobre temáticas como la evaluación, la calificación de los estudiantes, la formación docente que, si bien no se analizan en la tesis, son cuestiones relacionadas. \nLa estructuración polifónica de la tesis, con la incorporación de otras voces, lenguajes analógicos y otras fuentes documentales no quiere dispersar la línea argumental de su núcleo. Los diferentes materiales sígnicos documentan y argumentan junto a la narración verbal. Ninguna parte de la tesis funciona de modo aislado sino sinfónicamente respecto de la totalidad, que es su contexto y marco de interpretación.
Doctora de la Universidad de Buenos Aires, Área Diseño
Materia
Lenguajes
Enseñanza del diseño gráfico
Aula taller
Interacciones verbales
Estrategias discursivas
Languages and ideology
Teaching of graphic design
Dialogue in the workshop
Verbal interactions
Discursive strategies
Diseño gráfico
Enseñanza
Metodologías
Investigación
Lenguaje
Pedagogía
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires
Institución
Universidad de Buenos Aires
OAI Identificador
oai:RDI UBA:aaqtesis:HWA_5687

id RDIUBA_cd6e418e5030817af6f1eb02e52bdb74
oai_identifier_str oai:RDI UBA:aaqtesis:HWA_5687
network_acronym_str RDIUBA
repository_id_str
network_name_str Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires
spelling Lo visible y lo enunciable : texto verbal e imagen, lenguajes del Diseño GráficoThe visible and the declarable : verbal text and image, languages of Graphic DesignLópez, Mabel AmandaLenguajesEnseñanza del diseño gráficoAula tallerInteracciones verbalesEstrategias discursivasLanguages and ideologyTeaching of graphic designDialogue in the workshopVerbal interactionsDiscursive strategiesDiseño gráficoEnseñanzaMetodologíasInvestigaciónLenguajePedagogíaThis research is inspired by the symbolic world of practice and teaching of the project; analyzes the dialogue of the different voices and languages, where the logical and the analog are syncretized, the languages are combined and enhanced. The thesis proposes, using methodological tools of discourse analysis, to find traces of social relations in the interaction between teachers and students, which delimit and reproduce cultural frameworks that constitute these practices. What does the word contribute to the teaching of design?, was the initial question of this work. We recognize that verbal mediation is essential for the development of didactic instances: exposition, work instructions, colloquia, project criticism. However, the imposition of one language on another is not insignificant, since the word never exhausts the latent senses of graphic language.\nThe thesis consists of four chapters. The first exposes the subject: dialogue, the enunciable in relation to the visible; the second focuses on methodological aspects. Chapter III is central in the application of operations on the corpus. \nThe thesis concludes with a chapter that does not present conclusions but deals with the possible projections of the theory. Far from being conclusive, it opens reflections on topics such as evaluation, student qualification, teacher training, which, although not analyzed in the thesis, are related issues. \nThe polyphonic structuring of the thesis, with the incorporation of other voices, analogical languages and other documentary sources does not want to disperse the line of argument from its nucleus. The different sign materials document and argue along with the verbal narrative. No part of the thesis works in isolation but symphonically with respect to the whole, which is its context and framework of interpretation.Fil: López, Mabel Amanda. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo. Buenos Aires, ArgentinaEsta investigación está inspirada en el mundo simbólico de la práctica y la enseñanza del proyecto; analiza el diálogo de las distintas voces y lenguajes, donde lo lógico y lo analógico se sincretizan, los lenguajes se combinan y potencian. La tesis se propone, mediante herramientas metodológicas del análisis del discurso, hallar huellas de relaciones sociales en la interacción entre docentes y estudiantes, que delimitan y reproducen marcos culturales constituyentes de esas prácticas. ¿Qué aporta la palabra a la enseñanza del diseño?, fue la pregunta inicial de este trabajo. Reconocemos que la mediación verbal es fundamental para el desarrollo de instancias didácticas: exposición, consignas de trabajo, coloquios, crítica de proyectos. Sin embargo, la imposición de un lenguaje sobre otro no es insignificante, ya que la palabra nunca agota los sentidos latentes del lenguaje gráfico.\nLa tesis consta de cuatro capítulos. El primero expone el tema: el diálogo, lo enunciable en relación con lo visible; el segundo se centra en los aspectos metodológicos. El capítulo III es central en la aplicación de operaciones sobre el corpus. \nLa tesis concluye con un capítulo que no expone conclusiones sino que aborda las proyecciones posibles de la teoría. Lejos de ser conclusivo, abre reflexiones sobre temáticas como la evaluación, la calificación de los estudiantes, la formación docente que, si bien no se analizan en la tesis, son cuestiones relacionadas. \nLa estructuración polifónica de la tesis, con la incorporación de otras voces, lenguajes analógicos y otras fuentes documentales no quiere dispersar la línea argumental de su núcleo. Los diferentes materiales sígnicos documentan y argumentan junto a la narración verbal. Ninguna parte de la tesis funciona de modo aislado sino sinfónicamente respecto de la totalidad, que es su contexto y marco de interpretación.Doctora de la Universidad de Buenos Aires, Área DiseñoUniversidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y UrbanismoMagariños de Morentin, Juan ÁngelLedesma, MaríaZátonyi, MartaSarquis, JorgeRusso, EduardoLeiro, Reinaldo2012-06-01info:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_db06info:ar-repo/semantics/tesisDoctoralapplication/pdfhttp://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=aaqtesis&cl=CL1&d=HWA_5687https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/aaqtesis/index/assoc/HWA_5687.dir/5687.PDFspaDécada del 20102012info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Airesinstname:Universidad de Buenos Aires2025-11-13T11:19:58Zoai:RDI UBA:aaqtesis:HWA_5687instacron:UBAInstitucionalhttp://repositoriouba.sisbi.uba.ar/Universidad públicahttps://www.uba.ar/http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/oaiserver.cgicferrando@sisbi.uba.arArgentinaopendoar:2025-11-13 11:19:59.446Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires - Universidad de Buenos Airesfalse
dc.title.none.fl_str_mv Lo visible y lo enunciable : texto verbal e imagen, lenguajes del Diseño Gráfico
The visible and the declarable : verbal text and image, languages of Graphic Design
title Lo visible y lo enunciable : texto verbal e imagen, lenguajes del Diseño Gráfico
spellingShingle Lo visible y lo enunciable : texto verbal e imagen, lenguajes del Diseño Gráfico
López, Mabel Amanda
Lenguajes
Enseñanza del diseño gráfico
Aula taller
Interacciones verbales
Estrategias discursivas
Languages and ideology
Teaching of graphic design
Dialogue in the workshop
Verbal interactions
Discursive strategies
Diseño gráfico
Enseñanza
Metodologías
Investigación
Lenguaje
Pedagogía
title_short Lo visible y lo enunciable : texto verbal e imagen, lenguajes del Diseño Gráfico
title_full Lo visible y lo enunciable : texto verbal e imagen, lenguajes del Diseño Gráfico
title_fullStr Lo visible y lo enunciable : texto verbal e imagen, lenguajes del Diseño Gráfico
title_full_unstemmed Lo visible y lo enunciable : texto verbal e imagen, lenguajes del Diseño Gráfico
title_sort Lo visible y lo enunciable : texto verbal e imagen, lenguajes del Diseño Gráfico
dc.creator.none.fl_str_mv López, Mabel Amanda
author López, Mabel Amanda
author_facet López, Mabel Amanda
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Magariños de Morentin, Juan Ángel
Ledesma, María
Zátonyi, Marta
Sarquis, Jorge
Russo, Eduardo
Leiro, Reinaldo
dc.subject.none.fl_str_mv Lenguajes
Enseñanza del diseño gráfico
Aula taller
Interacciones verbales
Estrategias discursivas
Languages and ideology
Teaching of graphic design
Dialogue in the workshop
Verbal interactions
Discursive strategies
Diseño gráfico
Enseñanza
Metodologías
Investigación
Lenguaje
Pedagogía
topic Lenguajes
Enseñanza del diseño gráfico
Aula taller
Interacciones verbales
Estrategias discursivas
Languages and ideology
Teaching of graphic design
Dialogue in the workshop
Verbal interactions
Discursive strategies
Diseño gráfico
Enseñanza
Metodologías
Investigación
Lenguaje
Pedagogía
dc.description.none.fl_txt_mv This research is inspired by the symbolic world of practice and teaching of the project; analyzes the dialogue of the different voices and languages, where the logical and the analog are syncretized, the languages are combined and enhanced. The thesis proposes, using methodological tools of discourse analysis, to find traces of social relations in the interaction between teachers and students, which delimit and reproduce cultural frameworks that constitute these practices. What does the word contribute to the teaching of design?, was the initial question of this work. We recognize that verbal mediation is essential for the development of didactic instances: exposition, work instructions, colloquia, project criticism. However, the imposition of one language on another is not insignificant, since the word never exhausts the latent senses of graphic language.\nThe thesis consists of four chapters. The first exposes the subject: dialogue, the enunciable in relation to the visible; the second focuses on methodological aspects. Chapter III is central in the application of operations on the corpus. \nThe thesis concludes with a chapter that does not present conclusions but deals with the possible projections of the theory. Far from being conclusive, it opens reflections on topics such as evaluation, student qualification, teacher training, which, although not analyzed in the thesis, are related issues. \nThe polyphonic structuring of the thesis, with the incorporation of other voices, analogical languages and other documentary sources does not want to disperse the line of argument from its nucleus. The different sign materials document and argue along with the verbal narrative. No part of the thesis works in isolation but symphonically with respect to the whole, which is its context and framework of interpretation.
Fil: López, Mabel Amanda. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo. Buenos Aires, Argentina
Esta investigación está inspirada en el mundo simbólico de la práctica y la enseñanza del proyecto; analiza el diálogo de las distintas voces y lenguajes, donde lo lógico y lo analógico se sincretizan, los lenguajes se combinan y potencian. La tesis se propone, mediante herramientas metodológicas del análisis del discurso, hallar huellas de relaciones sociales en la interacción entre docentes y estudiantes, que delimitan y reproducen marcos culturales constituyentes de esas prácticas. ¿Qué aporta la palabra a la enseñanza del diseño?, fue la pregunta inicial de este trabajo. Reconocemos que la mediación verbal es fundamental para el desarrollo de instancias didácticas: exposición, consignas de trabajo, coloquios, crítica de proyectos. Sin embargo, la imposición de un lenguaje sobre otro no es insignificante, ya que la palabra nunca agota los sentidos latentes del lenguaje gráfico.\nLa tesis consta de cuatro capítulos. El primero expone el tema: el diálogo, lo enunciable en relación con lo visible; el segundo se centra en los aspectos metodológicos. El capítulo III es central en la aplicación de operaciones sobre el corpus. \nLa tesis concluye con un capítulo que no expone conclusiones sino que aborda las proyecciones posibles de la teoría. Lejos de ser conclusivo, abre reflexiones sobre temáticas como la evaluación, la calificación de los estudiantes, la formación docente que, si bien no se analizan en la tesis, son cuestiones relacionadas. \nLa estructuración polifónica de la tesis, con la incorporación de otras voces, lenguajes analógicos y otras fuentes documentales no quiere dispersar la línea argumental de su núcleo. Los diferentes materiales sígnicos documentan y argumentan junto a la narración verbal. Ninguna parte de la tesis funciona de modo aislado sino sinfónicamente respecto de la totalidad, que es su contexto y marco de interpretación.
Doctora de la Universidad de Buenos Aires, Área Diseño
description This research is inspired by the symbolic world of practice and teaching of the project; analyzes the dialogue of the different voices and languages, where the logical and the analog are syncretized, the languages are combined and enhanced. The thesis proposes, using methodological tools of discourse analysis, to find traces of social relations in the interaction between teachers and students, which delimit and reproduce cultural frameworks that constitute these practices. What does the word contribute to the teaching of design?, was the initial question of this work. We recognize that verbal mediation is essential for the development of didactic instances: exposition, work instructions, colloquia, project criticism. However, the imposition of one language on another is not insignificant, since the word never exhausts the latent senses of graphic language.\nThe thesis consists of four chapters. The first exposes the subject: dialogue, the enunciable in relation to the visible; the second focuses on methodological aspects. Chapter III is central in the application of operations on the corpus. \nThe thesis concludes with a chapter that does not present conclusions but deals with the possible projections of the theory. Far from being conclusive, it opens reflections on topics such as evaluation, student qualification, teacher training, which, although not analyzed in the thesis, are related issues. \nThe polyphonic structuring of the thesis, with the incorporation of other voices, analogical languages and other documentary sources does not want to disperse the line of argument from its nucleus. The different sign materials document and argue along with the verbal narrative. No part of the thesis works in isolation but symphonically with respect to the whole, which is its context and framework of interpretation.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_db06
info:ar-repo/semantics/tesisDoctoral
format doctoralThesis
status_str acceptedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=aaqtesis&cl=CL1&d=HWA_5687
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/aaqtesis/index/assoc/HWA_5687.dir/5687.PDF
url http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=aaqtesis&cl=CL1&d=HWA_5687
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/aaqtesis/index/assoc/HWA_5687.dir/5687.PDF
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Década del 2010
2012
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires
instname:Universidad de Buenos Aires
reponame_str Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires
collection Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires
instname_str Universidad de Buenos Aires
repository.name.fl_str_mv Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires - Universidad de Buenos Aires
repository.mail.fl_str_mv cferrando@sisbi.uba.ar
_version_ 1848687124283392000
score 12.742515