Sostener la formación docente en tiempos de enseñanza remota de emergencia
- Autores
- Mastache, Anahí
- Año de publicación
- 2021
- Idioma
- español castellano
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- This text is only possible based on the reflections shared by teachers and students of the subject Didáctica General (Professors' Training in Legal Science, UBA) in the three semesters experienced under the emergency remote teaching mode as result of the COVID-19 pandemic and the related decision to suspend face-to-face classes to be replaced by virtual lessons. Our objective is to share some decisions we have taken to keep the training process, the results obtained, the difficulties faced and, at the same time, to advance some ideas about the possibilities of taking advantage from these experiences in the future. To carry out this objective, we will use the information obtained from the teaching team (through videoconference meetings and WhatsApp exchanges) and from the students (through both structured surveys and informal comments in class situations, via e-mails or campus). Our analysis indicates that virtual teaching reinforced the importance of the approach, the emotional support, the task clarity and teamwork as key elements for training processes to take place. At first, we will explain the subject and its teaching proposal. Then, we will describe the main decisions made to face the change of scenario. Third, we will show achievements and difficulties. Finally, we will include some ideas for teaching the subject getting advantage from the best of face-to-face and virtual modalities
Fil: Mastache, Anahí. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Profesorado en Ciencias Jurídicas. Cátedra Didáctica General. Buenos Aires, Argentina
Este texto ha sido posible gracias a las reflexiones compartidas por docentes y estudiantes de Didáctica General (Profesorado en Ciencias Jurídicas, UBA) en los tres cuatrimestres transcurridos en esta modalidad de enseñanza remota de emergencia producto de la pandemia por COVID-19 y de las consiguientes decisiones de suspensión de las clases presenciales y su reemplazo por actividades virtuales. Nuestro objetivo es compartir algunas de las decisiones que tomamos para sostener el proceso formativo, los logros obtenidos, las dificultades enfrentadas y, a su vez, avanzar con algunas ideas sobre las posibilidades de aprovechamiento de esta experiencia en el futuro. Con este fin, partiremos de las informaciones provistas por el equipo docente (a través de reuniones por videoconferencia y de intercambios por WhatsApp) y por los/as estudiantes (a través tanto de encuestas estructuradas como de comentarios informales en situación de clase, a través de correos electrónicos o del campus). Nuestros análisis nos indican que la virtualidad reforzó la importancia del encuadre de trabajo, del sostén emocional, de la claridad de la tarea y de los procesos grupales como elementos clave para que los procesos formativos pudieran tener lugar. En el primer apartado, daremos cuenta de la asignatura y de su propuesta formativa. Luego, describiremos las principales decisiones adoptadas ante el cambio de escenario. En tercer lugar, haremos un balance de logros y dificultades. Para finalizar, incluiremos algunas ideas para el dictado de la materia, recuperando lo mejor de la presencialidad y de la virtualidad. - Fuente
- Academia, a. 19, no. 37 (Ene.-Jun.)
- Materia
-
Formación docente
Enseñanza remota de emergencia
Modalidad híbrida.
Docentes de derecho
Educacion virtual
Pandemia
COVID 19
Teaching training
Hybrid modality
Emergency remote teaching
Teachers law
Virtual education
Pandemic - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Universidad de Buenos Aires
- OAI Identificador
- oai:RDI UBA:academia:HWA_6956
Ver los metadatos del registro completo
id |
RDIUBA_20a2b2831dabca0223df1cac29eb7927 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:RDI UBA:academia:HWA_6956 |
network_acronym_str |
RDIUBA |
repository_id_str |
|
network_name_str |
Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires |
spelling |
Sostener la formación docente en tiempos de enseñanza remota de emergenciaSupporting teachers' training in times of remote emergency teachingMastache, AnahíFormación docenteEnseñanza remota de emergenciaModalidad híbrida.Docentes de derechoEducacion virtualPandemiaCOVID 19Teaching trainingHybrid modalityEmergency remote teachingTeachers lawVirtual educationPandemicThis text is only possible based on the reflections shared by teachers and students of the subject Didáctica General (Professors' Training in Legal Science, UBA) in the three semesters experienced under the emergency remote teaching mode as result of the COVID-19 pandemic and the related decision to suspend face-to-face classes to be replaced by virtual lessons. Our objective is to share some decisions we have taken to keep the training process, the results obtained, the difficulties faced and, at the same time, to advance some ideas about the possibilities of taking advantage from these experiences in the future. To carry out this objective, we will use the information obtained from the teaching team (through videoconference meetings and WhatsApp exchanges) and from the students (through both structured surveys and informal comments in class situations, via e-mails or campus). Our analysis indicates that virtual teaching reinforced the importance of the approach, the emotional support, the task clarity and teamwork as key elements for training processes to take place. At first, we will explain the subject and its teaching proposal. Then, we will describe the main decisions made to face the change of scenario. Third, we will show achievements and difficulties. Finally, we will include some ideas for teaching the subject getting advantage from the best of face-to-face and virtual modalitiesFil: Mastache, Anahí. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Profesorado en Ciencias Jurídicas. Cátedra Didáctica General. Buenos Aires, ArgentinaEste texto ha sido posible gracias a las reflexiones compartidas por docentes y estudiantes de Didáctica General (Profesorado en Ciencias Jurídicas, UBA) en los tres cuatrimestres transcurridos en esta modalidad de enseñanza remota de emergencia producto de la pandemia por COVID-19 y de las consiguientes decisiones de suspensión de las clases presenciales y su reemplazo por actividades virtuales. Nuestro objetivo es compartir algunas de las decisiones que tomamos para sostener el proceso formativo, los logros obtenidos, las dificultades enfrentadas y, a su vez, avanzar con algunas ideas sobre las posibilidades de aprovechamiento de esta experiencia en el futuro. Con este fin, partiremos de las informaciones provistas por el equipo docente (a través de reuniones por videoconferencia y de intercambios por WhatsApp) y por los/as estudiantes (a través tanto de encuestas estructuradas como de comentarios informales en situación de clase, a través de correos electrónicos o del campus). Nuestros análisis nos indican que la virtualidad reforzó la importancia del encuadre de trabajo, del sostén emocional, de la claridad de la tarea y de los procesos grupales como elementos clave para que los procesos formativos pudieran tener lugar. En el primer apartado, daremos cuenta de la asignatura y de su propuesta formativa. Luego, describiremos las principales decisiones adoptadas ante el cambio de escenario. En tercer lugar, haremos un balance de logros y dificultades. Para finalizar, incluiremos algunas ideas para el dictado de la materia, recuperando lo mejor de la presencialidad y de la virtualidad.Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones2021info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdf1667-4154 (impreso)2422-7153 (en linea)http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/392/350http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_6956https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_6956.dir/6956.PDFAcademia, a. 19, no. 37 (Ene.-Jun.)reponame:Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Airesinstname:Universidad de Buenos AiresspaArgentinainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/2025-09-04T11:46:03Zoai:RDI UBA:academia:HWA_6956instacron:UBAInstitucionalhttp://repositoriouba.sisbi.uba.ar/Universidad públicahttps://www.uba.ar/http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/oaiserver.cgicferrando@sisbi.uba.arArgentinaopendoar:2025-09-04 11:46:04.35Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires - Universidad de Buenos Airesfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sostener la formación docente en tiempos de enseñanza remota de emergencia Supporting teachers' training in times of remote emergency teaching |
title |
Sostener la formación docente en tiempos de enseñanza remota de emergencia |
spellingShingle |
Sostener la formación docente en tiempos de enseñanza remota de emergencia Mastache, Anahí Formación docente Enseñanza remota de emergencia Modalidad híbrida. Docentes de derecho Educacion virtual Pandemia COVID 19 Teaching training Hybrid modality Emergency remote teaching Teachers law Virtual education Pandemic |
title_short |
Sostener la formación docente en tiempos de enseñanza remota de emergencia |
title_full |
Sostener la formación docente en tiempos de enseñanza remota de emergencia |
title_fullStr |
Sostener la formación docente en tiempos de enseñanza remota de emergencia |
title_full_unstemmed |
Sostener la formación docente en tiempos de enseñanza remota de emergencia |
title_sort |
Sostener la formación docente en tiempos de enseñanza remota de emergencia |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mastache, Anahí |
author |
Mastache, Anahí |
author_facet |
Mastache, Anahí |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Formación docente Enseñanza remota de emergencia Modalidad híbrida. Docentes de derecho Educacion virtual Pandemia COVID 19 Teaching training Hybrid modality Emergency remote teaching Teachers law Virtual education Pandemic |
topic |
Formación docente Enseñanza remota de emergencia Modalidad híbrida. Docentes de derecho Educacion virtual Pandemia COVID 19 Teaching training Hybrid modality Emergency remote teaching Teachers law Virtual education Pandemic |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This text is only possible based on the reflections shared by teachers and students of the subject Didáctica General (Professors' Training in Legal Science, UBA) in the three semesters experienced under the emergency remote teaching mode as result of the COVID-19 pandemic and the related decision to suspend face-to-face classes to be replaced by virtual lessons. Our objective is to share some decisions we have taken to keep the training process, the results obtained, the difficulties faced and, at the same time, to advance some ideas about the possibilities of taking advantage from these experiences in the future. To carry out this objective, we will use the information obtained from the teaching team (through videoconference meetings and WhatsApp exchanges) and from the students (through both structured surveys and informal comments in class situations, via e-mails or campus). Our analysis indicates that virtual teaching reinforced the importance of the approach, the emotional support, the task clarity and teamwork as key elements for training processes to take place. At first, we will explain the subject and its teaching proposal. Then, we will describe the main decisions made to face the change of scenario. Third, we will show achievements and difficulties. Finally, we will include some ideas for teaching the subject getting advantage from the best of face-to-face and virtual modalities Fil: Mastache, Anahí. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Profesorado en Ciencias Jurídicas. Cátedra Didáctica General. Buenos Aires, Argentina Este texto ha sido posible gracias a las reflexiones compartidas por docentes y estudiantes de Didáctica General (Profesorado en Ciencias Jurídicas, UBA) en los tres cuatrimestres transcurridos en esta modalidad de enseñanza remota de emergencia producto de la pandemia por COVID-19 y de las consiguientes decisiones de suspensión de las clases presenciales y su reemplazo por actividades virtuales. Nuestro objetivo es compartir algunas de las decisiones que tomamos para sostener el proceso formativo, los logros obtenidos, las dificultades enfrentadas y, a su vez, avanzar con algunas ideas sobre las posibilidades de aprovechamiento de esta experiencia en el futuro. Con este fin, partiremos de las informaciones provistas por el equipo docente (a través de reuniones por videoconferencia y de intercambios por WhatsApp) y por los/as estudiantes (a través tanto de encuestas estructuradas como de comentarios informales en situación de clase, a través de correos electrónicos o del campus). Nuestros análisis nos indican que la virtualidad reforzó la importancia del encuadre de trabajo, del sostén emocional, de la claridad de la tarea y de los procesos grupales como elementos clave para que los procesos formativos pudieran tener lugar. En el primer apartado, daremos cuenta de la asignatura y de su propuesta formativa. Luego, describiremos las principales decisiones adoptadas ante el cambio de escenario. En tercer lugar, haremos un balance de logros y dificultades. Para finalizar, incluiremos algunas ideas para el dictado de la materia, recuperando lo mejor de la presencialidad y de la virtualidad. |
description |
This text is only possible based on the reflections shared by teachers and students of the subject Didáctica General (Professors' Training in Legal Science, UBA) in the three semesters experienced under the emergency remote teaching mode as result of the COVID-19 pandemic and the related decision to suspend face-to-face classes to be replaced by virtual lessons. Our objective is to share some decisions we have taken to keep the training process, the results obtained, the difficulties faced and, at the same time, to advance some ideas about the possibilities of taking advantage from these experiences in the future. To carry out this objective, we will use the information obtained from the teaching team (through videoconference meetings and WhatsApp exchanges) and from the students (through both structured surveys and informal comments in class situations, via e-mails or campus). Our analysis indicates that virtual teaching reinforced the importance of the approach, the emotional support, the task clarity and teamwork as key elements for training processes to take place. At first, we will explain the subject and its teaching proposal. Then, we will describe the main decisions made to face the change of scenario. Third, we will show achievements and difficulties. Finally, we will include some ideas for teaching the subject getting advantage from the best of face-to-face and virtual modalities |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/392/350 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_6956 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_6956.dir/6956.PDF |
identifier_str_mv |
1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) |
url |
http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/392/350 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_6956 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_6956.dir/6956.PDF |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Argentina |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones |
dc.source.none.fl_str_mv |
Academia, a. 19, no. 37 (Ene.-Jun.) reponame:Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires instname:Universidad de Buenos Aires |
reponame_str |
Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires |
collection |
Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires |
instname_str |
Universidad de Buenos Aires |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires - Universidad de Buenos Aires |
repository.mail.fl_str_mv |
cferrando@sisbi.uba.ar |
_version_ |
1842346720218841088 |
score |
12.623145 |