"Sólo por adorno y entretenimiento" : Impresores, redactores y públicos lectores en las publicaciones periódicas de entretenimiento en Buenos Aires (1837-1874)

Autores
Labra, Diego
Año de publicación
2019
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
tesis doctoral
Estado
versión aceptada
Colaborador/a o director/a de tesis
Pérez, Alberto
Roman, Claudia
Espósito, Fabio
Batticuore, Graciela
Pas, Hernán
Descripción
En esta tesis doctoral analizamos un corpus de publicaciones periódicas editadas en Buenos Aires durante las décadas centrales del siglo XIX que interpelaron a los lectores para que las leyeran, al menos en alguna medida, por entretenimiento. Esta afirmación ya presupone una hipótesis: la existencia de un conjunto de impresos que surgieron con el fin de incentivar una demanda de lectura "frívola", "lijera", o "divertida", como adjetivaron los contemporáneos, que existió en simultáneo, a la sombra, de otra prensa mucho más estudiada, predominantemente diarística, que debía mostrarse preocupada por construir o por expresar una "opinión" pública, ante todo en el terreno político. De manera general, proponemos que con el semanario La Moda, en 1837 se abrió un proceso que se desarrolló al ritmo del ensayo y el error, que a lo largo de tres décadas produjo periódicos con una propuesta editorial explícitamente dirigida a la lectura por entretenimiento para el tiempo de ocio. Es decir, se fue configurado un nuevo tipo de dispositivo, mediante el despliegue de una serie de recursos discursivos, formales y materiales, asociados en ocasiones a innovaciones comerciales. Este proceso, además, contribuyó a la ampliación del lectorado, a la articulación de un mercado para la prensa, y tendió a una renegociación del "pacto de lectura" tácito entre productores y consumidores con una mirada más tolerante ante la noción de leer por entretenimiento, en contraste con la lectura erudita o con un fin pedagógico. Para dar cuenta de ese proceso, recurrimos al análisis de cinco periódicos. En una primera parte, que abarca desde 1837 hasta 1863, nos ocupamos de La Moda (1837-1838), el Diario de la Tarde (1831-1852), y los primeros ensayos por difundir recursos discursivos y formales asociados a la lectura por entretenimiento en un mercado porteño donde el éxito material de dichas iniciativas era aún imposible. La segunda parte cubre desde la aparición de los primeros periódico ilustrados exitosos como el Correo del Domingo (1864-1868) y El Mosquito (1863-1893) hasta el desenlace de una "periódico-manía" que tuvo como protagonista al Correo de las Niñas (1868-1873). Durante este decenio, desde 1863 hacia 1874, un nuevo contexto económico, social y cultural posibilitó propuestas editoriales donde la triangulación entre el folletín, la imagen impresa, y la venta de publicidad rompió con el "antiguo régimen tipográfico" porteño, insinuando una temprana "magazinización" de la prensa.
In this doctoral thesis, we analyse a corpus of periodicals published in Buenos Aires during the central decades of the nineteenth century that challenged readers to read them, at least to some extent, for entertainment. This affirmation already presupposes a hypothesis: the existence of a set of print material that emerged with the purpose of stimulating a demand for "frivolous", "light", or "entertaining" reading, as the contemporaries call it, that existed simultaneously, in the shadow, of another much more studied press, predominantly daily, that had to show concern for constructing or expressing a public "opinion", above all in the political terrain. In general, we propose that with the weekly La Moda, in 1837 a process that developed to the rhythm of trial and error over the next three decades produced newspapers with an editorial proposal explicitly aimed at reading for entertainment during leisure time. That is to say, a new type of device was configured through the deployment of a series of discursive, formal and material resources, sometimes associated with commercial innovations. This process also contributed to the expansion of the readership, to the articulation of a market for the press, and tended to a renegotiation of the tacit "reading pact" between producers and consumers with a more tolerant view of the notion of reading for entertainment, in contrast to reading for scholarly or pedagogical purposes. To account for this process, we resorted to the analysis of five newspapers. In the first part, which runs from 1837 to 1863, we deal with La Moda (1837-1838), Diario de la Tarde (1831-1852), and the first attempts at disseminating discursive and formal resources associated with reading for entertainment in a Buenos Aires market where the material success of such initiatives was still impossible. The second part covers from the appearance of the first successful illustrated newspapers such as Correo del Domingo (1864-1868) and El Mosquito (1863-1893) to the outcome of a "periódico-manía" that had Correo de las Niñas (1868-1873) as its protagonist. During this decade, from 1863 to 1874, a new economic, social and cultural context made these publishing proposals possible, where the triangulation between feuilleton, printed image, and the sale of advertising broke with the "old typographic regime" of Buenos Aires, insinuating an early "magazination" of the press.
Fil: Labra, Diego. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación; Argentina.
Materia
Ciencias sociales
Publicaciones periódicas
Lectura
Ocio
Prensa
Buenos Aires
Siglo XX
Lectura por entretenimiento
Publicación periódica
Siglo XIX
Público deseado
Reading for entertainment
Periodic publication
Nineteenth century
Desired public
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Repositorio
Memoria Académica (UNLP-FAHCE)
Institución
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
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Esta afirmación ya presupone una hipótesis: la existencia de un conjunto de impresos que surgieron con el fin de incentivar una demanda de lectura "frívola", "lijera", o "divertida", como adjetivaron los contemporáneos, que existió en simultáneo, a la sombra, de otra prensa mucho más estudiada, predominantemente diarística, que debía mostrarse preocupada por construir o por expresar una "opinión" pública, ante todo en el terreno político. De manera general, proponemos que con el semanario La Moda, en 1837 se abrió un proceso que se desarrolló al ritmo del ensayo y el error, que a lo largo de tres décadas produjo periódicos con una propuesta editorial explícitamente dirigida a la lectura por entretenimiento para el tiempo de ocio. Es decir, se fue configurado un nuevo tipo de dispositivo, mediante el despliegue de una serie de recursos discursivos, formales y materiales, asociados en ocasiones a innovaciones comerciales. Este proceso, además, contribuyó a la ampliación del lectorado, a la articulación de un mercado para la prensa, y tendió a una renegociación del "pacto de lectura" tácito entre productores y consumidores con una mirada más tolerante ante la noción de leer por entretenimiento, en contraste con la lectura erudita o con un fin pedagógico. Para dar cuenta de ese proceso, recurrimos al análisis de cinco periódicos. En una primera parte, que abarca desde 1837 hasta 1863, nos ocupamos de La Moda (1837-1838), el Diario de la Tarde (1831-1852), y los primeros ensayos por difundir recursos discursivos y formales asociados a la lectura por entretenimiento en un mercado porteño donde el éxito material de dichas iniciativas era aún imposible. La segunda parte cubre desde la aparición de los primeros periódico ilustrados exitosos como el Correo del Domingo (1864-1868) y El Mosquito (1863-1893) hasta el desenlace de una "periódico-manía" que tuvo como protagonista al Correo de las Niñas (1868-1873). Durante este decenio, desde 1863 hacia 1874, un nuevo contexto económico, social y cultural posibilitó propuestas editoriales donde la triangulación entre el folletín, la imagen impresa, y la venta de publicidad rompió con el "antiguo régimen tipográfico" porteño, insinuando una temprana "magazinización" de la prensa.In this doctoral thesis, we analyse a corpus of periodicals published in Buenos Aires during the central decades of the nineteenth century that challenged readers to read them, at least to some extent, for entertainment. This affirmation already presupposes a hypothesis: the existence of a set of print material that emerged with the purpose of stimulating a demand for "frivolous", "light", or "entertaining" reading, as the contemporaries call it, that existed simultaneously, in the shadow, of another much more studied press, predominantly daily, that had to show concern for constructing or expressing a public "opinion", above all in the political terrain. In general, we propose that with the weekly La Moda, in 1837 a process that developed to the rhythm of trial and error over the next three decades produced newspapers with an editorial proposal explicitly aimed at reading for entertainment during leisure time. That is to say, a new type of device was configured through the deployment of a series of discursive, formal and material resources, sometimes associated with commercial innovations. This process also contributed to the expansion of the readership, to the articulation of a market for the press, and tended to a renegotiation of the tacit "reading pact" between producers and consumers with a more tolerant view of the notion of reading for entertainment, in contrast to reading for scholarly or pedagogical purposes. To account for this process, we resorted to the analysis of five newspapers. In the first part, which runs from 1837 to 1863, we deal with La Moda (1837-1838), Diario de la Tarde (1831-1852), and the first attempts at disseminating discursive and formal resources associated with reading for entertainment in a Buenos Aires market where the material success of such initiatives was still impossible. The second part covers from the appearance of the first successful illustrated newspapers such as Correo del Domingo (1864-1868) and El Mosquito (1863-1893) to the outcome of a "periódico-manía" that had Correo de las Niñas (1868-1873) as its protagonist. During this decade, from 1863 to 1874, a new economic, social and cultural context made these publishing proposals possible, where the triangulation between feuilleton, printed image, and the sale of advertising broke with the "old typographic regime" of Buenos Aires, insinuating an early "magazination" of the press. Fil: Labra, Diego. Universidad Nacional de La Plata. 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In this doctoral thesis, we analyse a corpus of periodicals published in Buenos Aires during the central decades of the nineteenth century that challenged readers to read them, at least to some extent, for entertainment. This affirmation already presupposes a hypothesis: the existence of a set of print material that emerged with the purpose of stimulating a demand for "frivolous", "light", or "entertaining" reading, as the contemporaries call it, that existed simultaneously, in the shadow, of another much more studied press, predominantly daily, that had to show concern for constructing or expressing a public "opinion", above all in the political terrain. In general, we propose that with the weekly La Moda, in 1837 a process that developed to the rhythm of trial and error over the next three decades produced newspapers with an editorial proposal explicitly aimed at reading for entertainment during leisure time. That is to say, a new type of device was configured through the deployment of a series of discursive, formal and material resources, sometimes associated with commercial innovations. This process also contributed to the expansion of the readership, to the articulation of a market for the press, and tended to a renegotiation of the tacit "reading pact" between producers and consumers with a more tolerant view of the notion of reading for entertainment, in contrast to reading for scholarly or pedagogical purposes. To account for this process, we resorted to the analysis of five newspapers. In the first part, which runs from 1837 to 1863, we deal with La Moda (1837-1838), Diario de la Tarde (1831-1852), and the first attempts at disseminating discursive and formal resources associated with reading for entertainment in a Buenos Aires market where the material success of such initiatives was still impossible. The second part covers from the appearance of the first successful illustrated newspapers such as Correo del Domingo (1864-1868) and El Mosquito (1863-1893) to the outcome of a "periódico-manía" that had Correo de las Niñas (1868-1873) as its protagonist. During this decade, from 1863 to 1874, a new economic, social and cultural context made these publishing proposals possible, where the triangulation between feuilleton, printed image, and the sale of advertising broke with the "old typographic regime" of Buenos Aires, insinuating an early "magazination" of the press.
Fil: Labra, Diego. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación; Argentina.
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