Nuevas concepciones acerca de la mente

Autores
Bacigalupe, María de los Ángeles; Schwartz, Nora; Garay, Carlos Alberto; Gianella, Alicia Emilia; Stigol, Nora
Año de publicación
2008
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El cartesianismo ha impregnado el pensamiento filosófico y científico occidental durante siglos, pero desde las últimas décadas del siglo XX han aparecido movimientos contestatarios significativos. Las tesis cartesianas más importantes cuestionadas han sido: a) el dualismo metafísico mente-cuerpo, que supone además la adopción sistemática de otros dualismos, b) el individualismo, c) el internalismo, que caracteriza la mente por sus relaciones internas y d) la identificación de la mente con la conciencia. Estas tesis no solo fueron de importancia para la historia del pensamiento filosófico y científico, sino que acarrearon consecuencias concretas en ámbitos como la educación y la práctica científica. Presentaremos algunos de los cambios conceptuales que se han pruducido, opuestos al cartesianismo. Uno de ellos es la emergencia de categorías como las de mente corporizada, mente situada y extendida, y sus consecuencias en los distintos contextos, que se oponen especialmente al internalismo y al individualismo. La mente no es concebida como lo que está "dentro de la cabeza", sino que se la concibe de un modo que incluye elementos del entorno, sea este el medio natural, social y tecnológico. Otro caso significativo es el reconocimiento de estructuras mentales no conscientes, opuestas a la concepción que identifica mente con conciencia
Cartesianism has impregnated the western philosophical and scientific thought for centuries, but since the last decades of the XXth century significative disputant movements have arised. The main cartesian thesis disputed have been: a) the mind-body methaphysical dualism, that also implies the sistematic embracement of other dualisms, b) the individualism, c) the internalism, that characterizes the mind by its inner relations and d) the identification of the mind with the consciousness. These thesis were outstanding not only for the History of the philosohical and scientific thought, but because of the concrete consequences they brought about on scopes like education and scientific practice. We are putting on some of the conceptual changes that have been produced in opposition to cartesianism. One of them is the emergence of categories like embodied, situated and extended mind, and its consequencies on different contexts, which especifically are in opposition to internalism and individualism. Mind is not conceived as what is "into the head", but in a way that includes elements from the environment, being it natural, social and technological one. Another significative case we are discussing is the acknowledgment of unconscious mind structures opposite to the conception that identifies mind with consciousness
Fil: Schwartz, Nora. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación; Argentina.
Fil: Bacigalupe, María de los Ángeles. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Psicología; Argentina.
Fil: Garay, Carlos Alberto. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Psicología; Argentina.
Fil: Gianella, Alicia Emilia. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Psicología; Argentina.
Fil: Stigol, Nora. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Psicología; Argentina.
Fuente
Revista de Psicología (La Plata)(10), 111-124. (2008/2009)
Materia
Psicología
Filosofía
Mente
Cuerpo
Cartesianismo
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Medio
Mind
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Environment
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
Memoria Académica (UNLP-FAHCE)
Institución
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
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Cartesianism has impregnated the western philosophical and scientific thought for centuries, but since the last decades of the XXth century significative disputant movements have arised. The main cartesian thesis disputed have been: a) the mind-body methaphysical dualism, that also implies the sistematic embracement of other dualisms, b) the individualism, c) the internalism, that characterizes the mind by its inner relations and d) the identification of the mind with the consciousness. These thesis were outstanding not only for the History of the philosohical and scientific thought, but because of the concrete consequences they brought about on scopes like education and scientific practice. We are putting on some of the conceptual changes that have been produced in opposition to cartesianism. One of them is the emergence of categories like embodied, situated and extended mind, and its consequencies on different contexts, which especifically are in opposition to internalism and individualism. Mind is not conceived as what is "into the head", but in a way that includes elements from the environment, being it natural, social and technological one. Another significative case we are discussing is the acknowledgment of unconscious mind structures opposite to the conception that identifies mind with consciousness
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