Maternidades adolescentes y prácticas de crianza : un análisis desde las voces de adolescentes madres que asisten al Programa Buen Comienzo-Modalidad Entorno Familiar de la ciudad...

Autores
Henao García, Nadia Milena
Año de publicación
2025
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
tesis doctoral
Estado
versión aceptada
Colaborador/a o director/a de tesis
Fainsod, Paula Yamilia
Descripción
La tesis analiza desde una perspectiva socioeducativa critica los sentidos acerca de las maternidades adolescentes y las prácticas de crianza que construyen un grupo de madres adolescentes que participan del Programa Buen Comienzo-Modalidad Entorno Familiar de la ciudad de Medellín, Colombia adscrito a la Secretaría de Educación de la administración municipal y que es adoptado como Política Pública de Atención Integral a la Primera Infancia en el año 2011. Como interrogante central del trabajo, se indagan los sentidos que ellas construyen en el pasaje por el programa educativo, sus expectativas como así los facilitadores y obstáculos que identifican en la crianza de sus hijos/hijas. De este modo, uno de los objetivos tiene que ver con poder aproximarse a un mayor conocimiento de una experiencia formativa dirigida hacia este grupo, desde las voces de sus destinatarias. A través de un análisis cualitativo con un enfoque hermenéutico-reconstructivo, se busca comprender las dinámicas sociales e institucionales que inciden en las formas que toma la línea educativa de un programa que aborda las prácticas de crianza en un grupo específico: las madres adolescentes, destacando la importancia de las voces y experiencias de las adolescentes madres en contextos marcados por desigualdades sociales, usando como herramienta de indagación la entrevista en profundidad. A partir de las diez entrevistas realizadas a madres adolescentes entre los 14 y 19 años de sectores populares que participan en los encuentros educativos del programa, se encuentran sentidos en torno a la crianza que dan cuenta de tensiones pero que, a su vez desafían argumentos universales y estigmatizantes sobre los modos en que ellas miran este proceso -la crianza-. Se identificaron diversos obstáculos que enfrentan las madres adolescentes, como limitaciones económicas, la falta de redes de apoyo y dificultades para acceder a recursos y servicios. Estos obstáculos están profundamente relacionados con desigualdades sociales previas que afectan en muchas ocasiones la posibilidad de continuar con sus estudios y acceder a trabajos remunerados. Sin embargo, las redes de apoyo, que incluyen familia, amigos e instituciones estatales, emergen como elementos facilitadores que les permiten enfrentar estos desafíos, compartir responsabilidades de cuidado y generar estrategias no sólo que permitan la crianza, sino que aporten a su desarrollo personal, educativo y social. Con relación al programa, se estableció que este opera como un dispositivo pedagógico que desde sus lineamientos técnicos y conceptuales se fundamenta en un enfoque constructivista social centrado en una pedagogía humanista y crítica. Sin embargo, desde las entrevistas realizadas a madres adolescentes participantes de los encuentros educativos en la modalidad familiar, se pudo identificar que estos se instauran desde un enfoque conductista y normativo, donde se controla y se orienta sobre lo que es o no es "adecuado" hacer en los procesos de crianza, buscando modificar comportamientos que se salen de lo esperado por un saber científico profesional. De acuerdo con los hallazgos, la tesis plantea en sus reflexiones finales la necesidad de comprender las maternidades adolescentes y las prácticas de crianza como construcciones sociales, culturales e históricas. Reconociendo que existen múltiples formas de vivir y experimentar la maternidad y las formas de criar, y las políticas públicas, sobre todo desde un enfoque de derechos y de género, pueden resultar espacios significativos para las madres adolescentes, donde se reconozca su autonomía y su capacidad de agencia.
This thesis analyzes, from a critical socio-educational perspective, the meanings of adolescent maternity and parenting practices constructed by a group of adolescent mothers who participate in the Good Start Program - Family Environment Mode in the city of Medellin, Colombia, attached to the Secretary of Education of the municipal administration and which was adopted as a Public Policy for Comprehensive Early Childhood Care in 2011. As a central question of the work, the meanings they construct in the educational program, their expectations, and the facilitators and obstacles they identify in the upbringing of their children are investigated. In this way, one of the objectives is to approach a better knowledge of a formative experience directed towards this group from the voices of its addressees. Through a qualitative analysis with a hermeneutic-reconstructive approach, we seek to understand the social and institutional dynamics that influence the forms taken by the educational line of a program that addresses parenting practices in a specific group: teenage mothers, highlighting the importance of the voices and experiences of adolescent mothers in contexts marked by social inequalities, using the in-depth interview as a tool of inquiry. From the ten interviews conducted with teenage mothers between 14 and 19 years of age from popular sectors who participate in the program's educational meetings, we found meanings around parenting that account for tensions but that, at the same time, challenge universal and stigmatizing arguments about how they look at this process - parenting -. Several obstacles faced by adolescent mothers were identified, such as economic limitations, lack of support networks, and difficulties in accessing resources and services. These obstacles are deeply related to previous social inequalities that often affect the possibility of continuing their studies and accessing paid jobs. However, support networks, which include family, friends, and state institutions, emerge as facilitating elements that allow them to face these challenges, share care responsibilities, and generate strategies that not only allow them to raise their children but also contribute to their personal, educational, and social development. The program was established as a pedagogical device whose technical and conceptual guidelines are based on a social constructivist approach centered on a humanist and critical pedagogy. However, from the interviews conducted with adolescent mothers participating in the educational meetings in the family modality, it was possible to identify that these are established from a behaviorist and normative approach, where it is controlled and guided on what is or is not "appropriate" to do in the parenting processes, seeking to modify behaviors that are out of the expected by a scientific-professional knowledge. According to the findings, the thesis raises the need to understand adolescent maternity and parenting practices as social, cultural, and historical constructions in their final reflections. Recognizing that there are multiple ways of living and experiencing motherhood and parenting and that public policies, especially from a rights and gender perspective, can be significant spaces for adolescent mothers where their autonomy and capacity for agency are recognized.
Fil: Henao García, Nadia Milena. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación; Argentina.
Materia
Educación
Maternidades adolescentes
Prácticas de crianza
Programa educativo
Sentidos
Adolescent maternity
Parenting practices
Educational program
Meanings
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Repositorio
Memoria Académica (UNLP-FAHCE)
Institución
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
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De acuerdo con los hallazgos, la tesis plantea en sus reflexiones finales la necesidad de comprender las maternidades adolescentes y las prácticas de crianza como construcciones sociales, culturales e históricas. Reconociendo que existen múltiples formas de vivir y experimentar la maternidad y las formas de criar, y las políticas públicas, sobre todo desde un enfoque de derechos y de género, pueden resultar espacios significativos para las madres adolescentes, donde se reconozca su autonomía y su capacidad de agencia.This thesis analyzes, from a critical socio-educational perspective, the meanings of adolescent maternity and parenting practices constructed by a group of adolescent mothers who participate in the Good Start Program - Family Environment Mode in the city of Medellin, Colombia, attached to the Secretary of Education of the municipal administration and which was adopted as a Public Policy for Comprehensive Early Childhood Care in 2011. 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However, support networks, which include family, friends, and state institutions, emerge as facilitating elements that allow them to face these challenges, share care responsibilities, and generate strategies that not only allow them to raise their children but also contribute to their personal, educational, and social development. The program was established as a pedagogical device whose technical and conceptual guidelines are based on a social constructivist approach centered on a humanist and critical pedagogy. However, from the interviews conducted with adolescent mothers participating in the educational meetings in the family modality, it was possible to identify that these are established from a behaviorist and normative approach, where it is controlled and guided on what is or is not "appropriate" to do in the parenting processes, seeking to modify behaviors that are out of the expected by a scientific-professional knowledge. 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This thesis analyzes, from a critical socio-educational perspective, the meanings of adolescent maternity and parenting practices constructed by a group of adolescent mothers who participate in the Good Start Program - Family Environment Mode in the city of Medellin, Colombia, attached to the Secretary of Education of the municipal administration and which was adopted as a Public Policy for Comprehensive Early Childhood Care in 2011. As a central question of the work, the meanings they construct in the educational program, their expectations, and the facilitators and obstacles they identify in the upbringing of their children are investigated. In this way, one of the objectives is to approach a better knowledge of a formative experience directed towards this group from the voices of its addressees. Through a qualitative analysis with a hermeneutic-reconstructive approach, we seek to understand the social and institutional dynamics that influence the forms taken by the educational line of a program that addresses parenting practices in a specific group: teenage mothers, highlighting the importance of the voices and experiences of adolescent mothers in contexts marked by social inequalities, using the in-depth interview as a tool of inquiry. From the ten interviews conducted with teenage mothers between 14 and 19 years of age from popular sectors who participate in the program's educational meetings, we found meanings around parenting that account for tensions but that, at the same time, challenge universal and stigmatizing arguments about how they look at this process - parenting -. Several obstacles faced by adolescent mothers were identified, such as economic limitations, lack of support networks, and difficulties in accessing resources and services. These obstacles are deeply related to previous social inequalities that often affect the possibility of continuing their studies and accessing paid jobs. However, support networks, which include family, friends, and state institutions, emerge as facilitating elements that allow them to face these challenges, share care responsibilities, and generate strategies that not only allow them to raise their children but also contribute to their personal, educational, and social development. The program was established as a pedagogical device whose technical and conceptual guidelines are based on a social constructivist approach centered on a humanist and critical pedagogy. However, from the interviews conducted with adolescent mothers participating in the educational meetings in the family modality, it was possible to identify that these are established from a behaviorist and normative approach, where it is controlled and guided on what is or is not "appropriate" to do in the parenting processes, seeking to modify behaviors that are out of the expected by a scientific-professional knowledge. According to the findings, the thesis raises the need to understand adolescent maternity and parenting practices as social, cultural, and historical constructions in their final reflections. Recognizing that there are multiple ways of living and experiencing motherhood and parenting and that public policies, especially from a rights and gender perspective, can be significant spaces for adolescent mothers where their autonomy and capacity for agency are recognized.
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