"The Legend of Phyllis". Reception and transmission of Heroides II in Geoffrey Chaucer's The Legend of Good Women

Autores
Carrettoni, María Celeste
Año de publicación
2023
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
The Legend of Good Women comprende un Prólogo y nueve relatos breves, entre cuyas fuentes latinas se destaca Ovidio, en particular Heroidas. La principal transformación que se opera en The Legend es subordinar los mitos al marco narrativo del Prólogo, que abreva en la tradición cortesana, a partir de cuya ficción se escinde el material clásico en la tradición de Heroidas, y los relatos se centran en las protagonistas, ejemplos de buenas mujeres traicionadas por sus amantes. La concisión y brevedad de los relatos los vuelve afines a las leyendas de mártires cristianas (Sanok, 2001). Así se identifica a varias de las protagonistas en el paratexto, evidencia de la cristianización del material clásico, uno de los objetivos de la obra según Lisa Kiser (1983); otra posible interpretación de la obra es como una palinodia en la cual, en tono lúdico, se evalúan las virtudes de los sexos (Percival, 1998). Nos proponemos realizar una primera aproximación al análisis de "The Legend of Phyllis", el octavo relato, centrada en la recepción de Heroidas II y en las transformaciones y agregados que permiten que el relato se articule de manera coherente con el marco ficcional, con la consiguiente resignificación del mito.
The Legend of Good Women comprises a Prologue and nine brief stories. Foremost among its Latin sources is Ovid, particularly the Heroides. The main transformation operated in The Legend is the myths' subordination to the Prologue's complex frame narrative deriving from the courtly tradition. Following the fiction established in it, classical material is excised in the tradition of the Heroides, and the stories focus on the protagonists, examples of good women betrayed by their lovers. Their concision and brevity make the stories akin to Christian women saints' lives (Sanok, 2001). The paratext in some of the narratives identifies the protagonists in this way, a fact indicative of the Christianisation of classical material, which, Lisa Kiser (1983) argues, is one of the aims of The Legend. Another possible reading of the poem is as a palinode which, in a ludic tone, discusses the relative virtues of the sexes (Percival, 1998). The aim of this paper is to carry out a preliminary analysis of "The Legend of Phyllis", the eighth legend, with a focus on its reception of Heroides II and the transformations and additions which allow it to articulate coherently with the frame narrative, with the concomitant reinterpretation of the myth.
Fuente
XXVII Simposio Nacional de Estudios Clásicos; Libertad, opresión y confinamiento(s): del mundo antiguo a nuestros días, Santa Rosa, 20 al 23 de septiembre de 2022
ISBN 978-950-863-493-1
Materia
Literatura
"The Legend of Phyllis"
The Legend of Good Women
Chaucer
Heroidas
Recepción
"The Legend of Phyllis"
The Legend of Good Women
Chaucer
Heroides
Reception
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Repositorio
Memoria Académica (UNLP-FAHCE)
Institución
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
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The Legend of Good Women comprises a Prologue and nine brief stories. Foremost among its Latin sources is Ovid, particularly the Heroides. The main transformation operated in The Legend is the myths' subordination to the Prologue's complex frame narrative deriving from the courtly tradition. Following the fiction established in it, classical material is excised in the tradition of the Heroides, and the stories focus on the protagonists, examples of good women betrayed by their lovers. Their concision and brevity make the stories akin to Christian women saints' lives (Sanok, 2001). The paratext in some of the narratives identifies the protagonists in this way, a fact indicative of the Christianisation of classical material, which, Lisa Kiser (1983) argues, is one of the aims of The Legend. Another possible reading of the poem is as a palinode which, in a ludic tone, discusses the relative virtues of the sexes (Percival, 1998). The aim of this paper is to carry out a preliminary analysis of "The Legend of Phyllis", the eighth legend, with a focus on its reception of Heroides II and the transformations and additions which allow it to articulate coherently with the frame narrative, with the concomitant reinterpretation of the myth.
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