Huella de Carbono de la cadena de maní de Argentina

Autores
Bongiovanni, Rodolfo; Tuninetti, Leticia; Garrido, Guillermo José
Año de publicación
2016
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El objetivo general de este caso de estudio es realizar la Huella de Carbono de la producción, procesamiento y transporte del maní en Córdoba, Argentina, para evaluar la contribución de las emisiones de CO2 equivalente en las diferentes etapas del ciclo de vida de la cadena de valor del maní; estudiar la performance ambiental de esta cadena; y proponer alternativas de mejora a los sistemas de producción, transporte y procesamiento en Córdoba, Argentina; optimizar los procesos agroindustriales para el logro de mejoras ambientales. Este estudio intenta generar resultados que puedan ser comunicados públicamente a diferentes audiencias. Para cumplir con el objetivo, se relevaron datos de la campaña 2012-2013, con una producción de 1.022.516 t, y un rendimiento promedio de 3,05 t/ha. Los datos se obtuvieron de entrevistas con productores, profesionales e industrias de maní que procesaron un 46% del total, obteniendo 223.000 t de maní confitería y blancheado. La unidad funcional es una tonelada de maní sucio y húmedo en la puerta del campo. Se realizó un análisis de la Huella de Carbono -basado en la norma ISO 14067 (ISO, 2013)- desde la cuna hasta la puerta, que fue el puerto de embarque, ubicado en Zárate (Argentina), incluyendo producción, procesamiento y transporte. La asignación de la carga ambiental entre los productos y subproductos se hizo por valor económico. Los resultados de la Huella de Carbono obtenidos son: la producción primaria y la industria aportan 87 kg CO2 eq (37%) y 91 kg CO2 eq (38%), respectivamente, mientras que el transporte contribuye con 59 kg CO2 eq (25%). Este análisis también considera el uso de subproductos, tales como la cáscara y el tegumento de maní. A pesar de que el uso industrial de la cáscara genera algunas emisiones, se derivan importantes beneficios ambientales por la combustión de cáscara para la cogeneración de electricidad y calor, lo que reduce las emisiones de CO2 eq en 196 kg CO2 eq (-83%), con lo que la cadena alcanza un valor final de 41 kg CO2 eq. Si no se incluyera el crédito ambiental por valorizar la cáscara y tegumento, los resultados de la Huella de Carbono ascenderían a 237 kg CO2 eq. Los resultados también se pueden expresar en función de productos elaborados. Los valores van desde 0,4 kg de CO2 eq por kg de producto para maní frito, maní tostado, y aceite refinado; 0,7 para harina de maní, maní crocante, garrapiñada, y grana; 0,8 para pasta de maní; y 1 kg de CO2 eq por kg de extracto de maní. Mientras más fraccionado se venda el producto, mayor será la Huella de Carbono. En algunos casos, el aporte del envase supera al del producto. El punto crítico en la producción agrícola es la cosecha, explicado por el alto consumo de combustible fósil. La labranza reducida y la reposición de nutrientes al suelo, generan mayores emisiones, que incrementan la huella de carbono del maní. En la industria procesadora, el punto crítico es el secado, por el empleo de gas licuado de petróleo (GLP). El uso del tren a puerto, en lugar de camión, disminuye la Huella de Carbono. Se realizó un análisis de Huella de Carbono de la producción, procesamiento y transporte del maní en Córdoba, Argentina. Este trabajo constituye la primer estimación completa de la contribución de la cadena de valor del maní al potencial de calentamiento global. Los resultados son de utilidad para el análisis de la Huella de Carbono de otros productos alimenticios que usan el maní como ingrediente.
The general objective of this study is to perform a Carbon Footprint of peanut production, transportation and processing in Córdoba, Argentina, in order to have a better understanding of the contribution of global warming potential (GWP) emissions in each stage of peanut value chain; study the environmental sustainability performance of this value chain; and to find hotspots in the existing farming, hauling and processing systems, that may be improved for environmental purposes. The intent of the study is to generate results that can be publicly communicated to different audiences. Methods: Surveys were conducted for the 2012-2013 crop season, in the province of Córdoba, with information supplied by farmers and companies that processed 46% of the total national production (1,022,516 t), i.e., 470,000 t of raw peanuts or 223,000 t of shelled peanuts. The functional unit is ‘one metric ton of raw peanuts in Argentina, at the farm gate’. A Carbon footprint analysis -based on the ISO 14067 standard (ISO, 2013)- from cradle-to-gate was conducted, up to the ‘port of export’ located in Zárate (Argentina), including crop production, processing and transportation. The environmental load allocation was based upon economic value. Results from Carbon Footprint are: Crop production and mill processing contribute with 87 kg CO2 eq (37%) and 91 kg CO2 eq (38%), respectively, while transportation contributes with 59 kg CO2 eq (25%). This analysis also considers the use of co-products, such as hull and skin. Even though its industrial use also generates some emissions, substantial environmental benefits were derived from the combustion of peanut hulls for electricity cogeneration and heat, which reduced CO2 eq emissions by 196 kg CO2 eq (-83%), reaching a final value of 41 kg CO2 eq. Without considering the use of co-products, results from Carbon footprint are 237 kg CO2 eq. GWP was also estimated for a set of peanut-based final products, and expressed in terms of kg of CO2 eq per kg of product. CO2 values ranged from 0.4 for fried peanut, toasted peanut, and refined oil; 0.7 for peanut flour, coated peanut, caramelized peanut, and chopped peanut; 0.8 for peanut butter; and 1.0 for essential oil. In some cases, packaging environmental burdens overtake that of the products. The main hotspot in the farm stage was harvesting, explained by fuel consumption. Reduced tillage and soil nutrient reposition increased CO2 eq. emissions. In the milling stage, curing was the hotspot, due to the use of liquefied petroleum gas (LPG). Replacing road transportation by railway transportation decreases carbon footprint values. Conclusions: A Carbon Footprint analysis was successfully performed on the Argentine peanut value chain. This research is the first assessment of the peanut value chain contribution to the global warming potential. Results are useful for the analysis of other food products that use peanut as ingredient.
EEA Manfredi
Fil: Bongiovanni, Rodolfo. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Estación Experimental Agropecuaria Manfredi; Argentina. Universidad Católica de Córdoba; Argentina
Fil: Tuninetti, Leticia. Instituto Nacional de Tecnología Industrial; Argentina
Fil: Garrido, Guillermo José. Instituto Nacional de Tecnología Industrial; Argentina
Fuente
RIA, 42 (3) : 324-336
Materia
Arachis Hypogaea
Groundnuts
Carbon Dioxide
Environment
Dióxido de Carbono
Medio Ambiente
Maní
Córdoba
Cadena de Valor
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
INTA Digital (INTA)
Institución
Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria
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Para cumplir con el objetivo, se relevaron datos de la campaña 2012-2013, con una producción de 1.022.516 t, y un rendimiento promedio de 3,05 t/ha. Los datos se obtuvieron de entrevistas con productores, profesionales e industrias de maní que procesaron un 46% del total, obteniendo 223.000 t de maní confitería y blancheado. La unidad funcional es una tonelada de maní sucio y húmedo en la puerta del campo. Se realizó un análisis de la Huella de Carbono -basado en la norma ISO 14067 (ISO, 2013)- desde la cuna hasta la puerta, que fue el puerto de embarque, ubicado en Zárate (Argentina), incluyendo producción, procesamiento y transporte. La asignación de la carga ambiental entre los productos y subproductos se hizo por valor económico. Los resultados de la Huella de Carbono obtenidos son: la producción primaria y la industria aportan 87 kg CO2 eq (37%) y 91 kg CO2 eq (38%), respectivamente, mientras que el transporte contribuye con 59 kg CO2 eq (25%). Este análisis también considera el uso de subproductos, tales como la cáscara y el tegumento de maní. A pesar de que el uso industrial de la cáscara genera algunas emisiones, se derivan importantes beneficios ambientales por la combustión de cáscara para la cogeneración de electricidad y calor, lo que reduce las emisiones de CO2 eq en 196 kg CO2 eq (-83%), con lo que la cadena alcanza un valor final de 41 kg CO2 eq. Si no se incluyera el crédito ambiental por valorizar la cáscara y tegumento, los resultados de la Huella de Carbono ascenderían a 237 kg CO2 eq. Los resultados también se pueden expresar en función de productos elaborados. Los valores van desde 0,4 kg de CO2 eq por kg de producto para maní frito, maní tostado, y aceite refinado; 0,7 para harina de maní, maní crocante, garrapiñada, y grana; 0,8 para pasta de maní; y 1 kg de CO2 eq por kg de extracto de maní. Mientras más fraccionado se venda el producto, mayor será la Huella de Carbono. En algunos casos, el aporte del envase supera al del producto. El punto crítico en la producción agrícola es la cosecha, explicado por el alto consumo de combustible fósil. La labranza reducida y la reposición de nutrientes al suelo, generan mayores emisiones, que incrementan la huella de carbono del maní. En la industria procesadora, el punto crítico es el secado, por el empleo de gas licuado de petróleo (GLP). El uso del tren a puerto, en lugar de camión, disminuye la Huella de Carbono. Se realizó un análisis de Huella de Carbono de la producción, procesamiento y transporte del maní en Córdoba, Argentina. Este trabajo constituye la primer estimación completa de la contribución de la cadena de valor del maní al potencial de calentamiento global. Los resultados son de utilidad para el análisis de la Huella de Carbono de otros productos alimenticios que usan el maní como ingrediente.The general objective of this study is to perform a Carbon Footprint of peanut production, transportation and processing in Córdoba, Argentina, in order to have a better understanding of the contribution of global warming potential (GWP) emissions in each stage of peanut value chain; study the environmental sustainability performance of this value chain; and to find hotspots in the existing farming, hauling and processing systems, that may be improved for environmental purposes. The intent of the study is to generate results that can be publicly communicated to different audiences. Methods: Surveys were conducted for the 2012-2013 crop season, in the province of Córdoba, with information supplied by farmers and companies that processed 46% of the total national production (1,022,516 t), i.e., 470,000 t of raw peanuts or 223,000 t of shelled peanuts. The functional unit is ‘one metric ton of raw peanuts in Argentina, at the farm gate’. A Carbon footprint analysis -based on the ISO 14067 standard (ISO, 2013)- from cradle-to-gate was conducted, up to the ‘port of export’ located in Zárate (Argentina), including crop production, processing and transportation. The environmental load allocation was based upon economic value. Results from Carbon Footprint are: Crop production and mill processing contribute with 87 kg CO2 eq (37%) and 91 kg CO2 eq (38%), respectively, while transportation contributes with 59 kg CO2 eq (25%). This analysis also considers the use of co-products, such as hull and skin. Even though its industrial use also generates some emissions, substantial environmental benefits were derived from the combustion of peanut hulls for electricity cogeneration and heat, which reduced CO2 eq emissions by 196 kg CO2 eq (-83%), reaching a final value of 41 kg CO2 eq. Without considering the use of co-products, results from Carbon footprint are 237 kg CO2 eq. GWP was also estimated for a set of peanut-based final products, and expressed in terms of kg of CO2 eq per kg of product. CO2 values ranged from 0.4 for fried peanut, toasted peanut, and refined oil; 0.7 for peanut flour, coated peanut, caramelized peanut, and chopped peanut; 0.8 for peanut butter; and 1.0 for essential oil. In some cases, packaging environmental burdens overtake that of the products. The main hotspot in the farm stage was harvesting, explained by fuel consumption. Reduced tillage and soil nutrient reposition increased CO2 eq. emissions. In the milling stage, curing was the hotspot, due to the use of liquefied petroleum gas (LPG). Replacing road transportation by railway transportation decreases carbon footprint values. Conclusions: A Carbon Footprint analysis was successfully performed on the Argentine peanut value chain. This research is the first assessment of the peanut value chain contribution to the global warming potential. Results are useful for the analysis of other food products that use peanut as ingredient.EEA ManfrediFil: Bongiovanni, Rodolfo. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Estación Experimental Agropecuaria Manfredi; Argentina. Universidad Católica de Córdoba; ArgentinaFil: Tuninetti, Leticia. Instituto Nacional de Tecnología Industrial; ArgentinaFil: Garrido, Guillermo José. 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The general objective of this study is to perform a Carbon Footprint of peanut production, transportation and processing in Córdoba, Argentina, in order to have a better understanding of the contribution of global warming potential (GWP) emissions in each stage of peanut value chain; study the environmental sustainability performance of this value chain; and to find hotspots in the existing farming, hauling and processing systems, that may be improved for environmental purposes. The intent of the study is to generate results that can be publicly communicated to different audiences. Methods: Surveys were conducted for the 2012-2013 crop season, in the province of Córdoba, with information supplied by farmers and companies that processed 46% of the total national production (1,022,516 t), i.e., 470,000 t of raw peanuts or 223,000 t of shelled peanuts. The functional unit is ‘one metric ton of raw peanuts in Argentina, at the farm gate’. A Carbon footprint analysis -based on the ISO 14067 standard (ISO, 2013)- from cradle-to-gate was conducted, up to the ‘port of export’ located in Zárate (Argentina), including crop production, processing and transportation. The environmental load allocation was based upon economic value. Results from Carbon Footprint are: Crop production and mill processing contribute with 87 kg CO2 eq (37%) and 91 kg CO2 eq (38%), respectively, while transportation contributes with 59 kg CO2 eq (25%). This analysis also considers the use of co-products, such as hull and skin. Even though its industrial use also generates some emissions, substantial environmental benefits were derived from the combustion of peanut hulls for electricity cogeneration and heat, which reduced CO2 eq emissions by 196 kg CO2 eq (-83%), reaching a final value of 41 kg CO2 eq. Without considering the use of co-products, results from Carbon footprint are 237 kg CO2 eq. GWP was also estimated for a set of peanut-based final products, and expressed in terms of kg of CO2 eq per kg of product. CO2 values ranged from 0.4 for fried peanut, toasted peanut, and refined oil; 0.7 for peanut flour, coated peanut, caramelized peanut, and chopped peanut; 0.8 for peanut butter; and 1.0 for essential oil. In some cases, packaging environmental burdens overtake that of the products. The main hotspot in the farm stage was harvesting, explained by fuel consumption. Reduced tillage and soil nutrient reposition increased CO2 eq. emissions. In the milling stage, curing was the hotspot, due to the use of liquefied petroleum gas (LPG). Replacing road transportation by railway transportation decreases carbon footprint values. Conclusions: A Carbon Footprint analysis was successfully performed on the Argentine peanut value chain. This research is the first assessment of the peanut value chain contribution to the global warming potential. Results are useful for the analysis of other food products that use peanut as ingredient.
EEA Manfredi
Fil: Bongiovanni, Rodolfo. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Estación Experimental Agropecuaria Manfredi; Argentina. Universidad Católica de Córdoba; Argentina
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