Grupos asociativos de turismo rural en Argentina : el caso de los grupos Cambio Rural del Centro Regional Buenos Aires sur del INTA

Autores
Mendivil, Raul Cristian
Año de publicación
2016
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
tesis de maestría
Estado
versión publicada
Colaborador/a o director/a de tesis
Dulce, Evangelina Gabriela (directora)
Capece, Gustavo Ramon (co-director)
Descripción
Tesis para obtener el grado de Magister en área área Agronegocios y Alimentos, de la Universidad de Buenos Aires, en 2016
El Turismo Rural en la Argentina, surge acompañando los cambios en la demanda de los turistas que buscan formas de recreación en espacios abiertos. En esta actividad coexisten diferentes actores que llevan adelante la actividad. Si bien prevalecen los emprendimientos individuales y de baja escala de producción, existen grupos que trabajan en forma asociativa con la finalidad de facilitar la adaptación a los cambios y desafíos que plantea el nuevo escenario nacional y mundial. Dentro de estos, se destacan aquellos nucleados en la región del CeRBAS (Centro Regional Buenos Aires Sur) perteneciente al INTA (Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria), por ser una región que logró mantener la cantidad de grupos asociativos; explicando en la actualidad el 20 por ciento del total a nivel país. En este sentido, surge como objetivo de investigación dilucidar qué aspectos ha logrado resolver el trabajo asociativo en este grupo y cuáles aún se presentan como desafíos a solucionar en pos del desarrollo sostenido de la actividad. Se utilizó como metodología el estudio de caso simple a partir del desarrollo del caso CeRBAS. Se seleccionaron tres variables: la tecnológica, la comercial y la actitudinal, las cuales se midieron a partir de encuestas semi estructuradas a 45 productores del grupo. Los resultados de las encuestas se procesaron con herramientas estadísticas multivariadas (Componentes principales y Análisis de Clúster), utilizando el software PC-ORD. En dos ejes se logró explicar el 64,5 por ciento de la variación total de la muestra. Del análisis de las variables se observa que la mayor limitante corresponde a la dimensión comercial y dentro de esta, el indicador de mayor peso, fue la dificultad de acceso al mercado (64 por ciento). El trabajo del grupo logró posicionarlos por encima de la media tecnológica del sector de Turismo Rural. Estos resultados se acompañaron de una actitud positiva frente al trabajo grupal (98 por ciento de los productores). La limitante comercial se correlacionó positivamente con la percepción de la performance económica por parte del productor que manifestó tener falta de fondos para inversión (91 por ciento) y retiros mensuales insuficientes (49 por ciento). Se concluye que los productores nucleados en los grupos asociativos de Turismo Rural del caso estudiado lograron ventajas tecnológicas, actitudinales y mostraron predisposición al trabajo en grupo, sin embargo, no logran resolver aspectos comerciales representando una de las principales limitaciones que dificulta la sostenibilidad de la actividad de los mismos.
Rural Tourism in Argentina, arises accompanying changes in demand for tourists looking forms of recreation in open spaces. In this activity they coexist different actors who carry out the activity. While prevailing individual and small-scale production enterprises, there are groups working associatively in order to facilitate adaptation to changes and challenges of the new national and world stage. Among these, they highlight those nucleated in the region of CeRBAS (Buenos Aires Sur Regional Center) belonging to the INTA (National Institute of Agricultural Technology) as a region that managed to keep the amount of associative groups; currently explaining 20% of the total at country level. In this sense, it emerges as research objective elucidate what aspects has managed to solve the partnership working in this group and what challenges still present themselves as towards solving the sustained development of the activity. The simple case study methodology was used as from the development of CERBAS case. Three variables were selected: technological, commercial and attitudinal, which were measured from semi structured surveys 45 producers in the group. The survey results were processed using multivariate statistical tools (main and Cluster Analysis Components) using the PC-ORD software. In two axes it was achieved explaining 64.5% of the total variation in the sample. Analysis of the variables shows that the biggest limitation corresponds to the commercial dimension and within this, the greatest weight indicator, was the difficulty of market access (64%). The work of the group managed to position itself above the technological average rural tourism sector. These results were accompanied by a positive attitude towards group work (98% of producers). Limiting commercial was positively correlated with the perception of economic performance by the producer that reported having insufficient funds for investment (91%) and insufficient monthly withdrawals (49%). It is concluded that the producers grouped in the associative groups of Rural Tourism in the case study achieved technological, attitudinal advantages and showed willingness to work in a group, however, they fail to resolve trade issues represent one of the major constraints hindering the sustainability of the activity.
EEA Balcarce
Fil: Mendivil, Raul Cristian. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Estación Experimental Agropecuaria Balcarce; Argentina
Materia
Turismo Rural
Turismo
Desarrollo Rural
Desarrollo Sostenible
Grupos de Afinidad
Agrotourism
Tourism
Rural Development
Sustainable Development
Affinity Groups
Asociativismo
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
INTA Digital (INTA)
Institución
Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria
OAI Identificador
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Dentro de estos, se destacan aquellos nucleados en la región del CeRBAS (Centro Regional Buenos Aires Sur) perteneciente al INTA (Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria), por ser una región que logró mantener la cantidad de grupos asociativos; explicando en la actualidad el 20 por ciento del total a nivel país. En este sentido, surge como objetivo de investigación dilucidar qué aspectos ha logrado resolver el trabajo asociativo en este grupo y cuáles aún se presentan como desafíos a solucionar en pos del desarrollo sostenido de la actividad. Se utilizó como metodología el estudio de caso simple a partir del desarrollo del caso CeRBAS. Se seleccionaron tres variables: la tecnológica, la comercial y la actitudinal, las cuales se midieron a partir de encuestas semi estructuradas a 45 productores del grupo. Los resultados de las encuestas se procesaron con herramientas estadísticas multivariadas (Componentes principales y Análisis de Clúster), utilizando el software PC-ORD. En dos ejes se logró explicar el 64,5 por ciento de la variación total de la muestra. Del análisis de las variables se observa que la mayor limitante corresponde a la dimensión comercial y dentro de esta, el indicador de mayor peso, fue la dificultad de acceso al mercado (64 por ciento). El trabajo del grupo logró posicionarlos por encima de la media tecnológica del sector de Turismo Rural. Estos resultados se acompañaron de una actitud positiva frente al trabajo grupal (98 por ciento de los productores). La limitante comercial se correlacionó positivamente con la percepción de la performance económica por parte del productor que manifestó tener falta de fondos para inversión (91 por ciento) y retiros mensuales insuficientes (49 por ciento). Se concluye que los productores nucleados en los grupos asociativos de Turismo Rural del caso estudiado lograron ventajas tecnológicas, actitudinales y mostraron predisposición al trabajo en grupo, sin embargo, no logran resolver aspectos comerciales representando una de las principales limitaciones que dificulta la sostenibilidad de la actividad de los mismos.Rural Tourism in Argentina, arises accompanying changes in demand for tourists looking forms of recreation in open spaces. In this activity they coexist different actors who carry out the activity. While prevailing individual and small-scale production enterprises, there are groups working associatively in order to facilitate adaptation to changes and challenges of the new national and world stage. Among these, they highlight those nucleated in the region of CeRBAS (Buenos Aires Sur Regional Center) belonging to the INTA (National Institute of Agricultural Technology) as a region that managed to keep the amount of associative groups; currently explaining 20% of the total at country level. In this sense, it emerges as research objective elucidate what aspects has managed to solve the partnership working in this group and what challenges still present themselves as towards solving the sustained development of the activity. The simple case study methodology was used as from the development of CERBAS case. Three variables were selected: technological, commercial and attitudinal, which were measured from semi structured surveys 45 producers in the group. The survey results were processed using multivariate statistical tools (main and Cluster Analysis Components) using the PC-ORD software. In two axes it was achieved explaining 64.5% of the total variation in the sample. Analysis of the variables shows that the biggest limitation corresponds to the commercial dimension and within this, the greatest weight indicator, was the difficulty of market access (64%). The work of the group managed to position itself above the technological average rural tourism sector. These results were accompanied by a positive attitude towards group work (98% of producers). Limiting commercial was positively correlated with the perception of economic performance by the producer that reported having insufficient funds for investment (91%) and insufficient monthly withdrawals (49%). It is concluded that the producers grouped in the associative groups of Rural Tourism in the case study achieved technological, attitudinal advantages and showed willingness to work in a group, however, they fail to resolve trade issues represent one of the major constraints hindering the sustainability of the activity.EEA BalcarceFil: Mendivil, Raul Cristian. 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Rural Tourism in Argentina, arises accompanying changes in demand for tourists looking forms of recreation in open spaces. In this activity they coexist different actors who carry out the activity. While prevailing individual and small-scale production enterprises, there are groups working associatively in order to facilitate adaptation to changes and challenges of the new national and world stage. Among these, they highlight those nucleated in the region of CeRBAS (Buenos Aires Sur Regional Center) belonging to the INTA (National Institute of Agricultural Technology) as a region that managed to keep the amount of associative groups; currently explaining 20% of the total at country level. In this sense, it emerges as research objective elucidate what aspects has managed to solve the partnership working in this group and what challenges still present themselves as towards solving the sustained development of the activity. The simple case study methodology was used as from the development of CERBAS case. Three variables were selected: technological, commercial and attitudinal, which were measured from semi structured surveys 45 producers in the group. The survey results were processed using multivariate statistical tools (main and Cluster Analysis Components) using the PC-ORD software. In two axes it was achieved explaining 64.5% of the total variation in the sample. Analysis of the variables shows that the biggest limitation corresponds to the commercial dimension and within this, the greatest weight indicator, was the difficulty of market access (64%). The work of the group managed to position itself above the technological average rural tourism sector. These results were accompanied by a positive attitude towards group work (98% of producers). Limiting commercial was positively correlated with the perception of economic performance by the producer that reported having insufficient funds for investment (91%) and insufficient monthly withdrawals (49%). It is concluded that the producers grouped in the associative groups of Rural Tourism in the case study achieved technological, attitudinal advantages and showed willingness to work in a group, however, they fail to resolve trade issues represent one of the major constraints hindering the sustainability of the activity.
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