''Si el hombre careciera de oído...'', según Bernardo Silvestre

Autores
Ritacco, Graciela Lidia
Año de publicación
2015
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Durante la primera mitad del siglo XII cobró vigencia en Chartres una escuela de pensamiento filosófico-teológico caracteriza-da, en buena medida, por el afán de explicación del Génesis median-te el Comentariode Calcidio al Timeo de Platón. La Cosmografíade Bernardo Silvestre, dedicada a Teodorico de Chartres, permanece en las proximidades del interés cientificista y argumentativo propio de esta escuela, pero está formulada en términos literarios, en par-te en prosa y en parte en verso. Dividida en dos grandes secciones: ‘Macrocosmos’ y ‘Microcosmos’, se cierra con la descripción de la naturaleza humana y su funcionamiento operativo en los procesos vi-tales y gnoseológicos. Los sentidos de que goza el hombre, asentados en la cabeza, son considerados instrumentos al servicio del intelecto que juzga. Ellos provienen de una única fuente pero desarrollan de diversas maneras sus operaciones. Si faltaran, no habría ni enseñanza de las letras ni sabiduría.
During the first half of the XII Century, Chartres gained interest as a school of philosophical-theological thought characterized mostly by its eagerness to explain the Book of Genesis through Calcidius’ Commentary to Plato’s Timaeus. Bernardo Silvestre’s Cosmography, dedicated to Theodoric of Chartres, remains in the proximities of the school’s scientificist and argumentative interest, but it is formulated in literary terms, half prose and half verse. It is divided into two parts: ‘Macrocosmos’ and ‘Microcosmos’. It closes with the description of human nature and its operative functioning in the vital and gnoseologi-cal processes. Man’s senses, placed in the head, are considered instru-ments to the service of the intellect. They come from an only source but develop diverse operational ways. If they were missing, the pos-sibility of teaching liberal arts and knowledge would not be possible.
Fil: Ritacco, Graciela Lidia. Universidad del Salvador. Sede San Miguel; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
MACROCOSMOS
MICROCOSMOS
CABEZA
SENTIDOS
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
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During the first half of the XII Century, Chartres gained interest as a school of philosophical-theological thought characterized mostly by its eagerness to explain the Book of Genesis through Calcidius’ Commentary to Plato’s Timaeus. Bernardo Silvestre’s Cosmography, dedicated to Theodoric of Chartres, remains in the proximities of the school’s scientificist and argumentative interest, but it is formulated in literary terms, half prose and half verse. It is divided into two parts: ‘Macrocosmos’ and ‘Microcosmos’. It closes with the description of human nature and its operative functioning in the vital and gnoseologi-cal processes. Man’s senses, placed in the head, are considered instru-ments to the service of the intellect. They come from an only source but develop diverse operational ways. If they were missing, the pos-sibility of teaching liberal arts and knowledge would not be possible.
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