La teoría del conflicto sociocognitivo del desarrollo: Una mirada retrospectiva a partir de investigaciones propias

Autores
Roselli, Nestor Daniel; Castellaro, Mariano Andrés; Peralta, Nadia Soledad
Año de publicación
2022
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
La teoría del conflicto sociocognitivo del desarrollo cognitivo emerge en la psicología europea en la década de los 70, sobre todo a partir de investigaciones de la llamada Escuela de Psicología Social de Ginebra, que alcanzó notable difusión en las décadas siguientes. Representa una postura neopiagetiana crítica que pone el acento en el papel determinante de la interacción sociocognitiva entre iguales (y más específicamente de la confrontación de puntos de vista distintos) en el desarrollo de la inteligencia. En este artículo se analiza la especificidad del constructo que perimitirá determinar con claridad los elementos teóricos que lo definen y analizar las confusiones y malos entendidos a que dio lugar la notable difusión del paradigma en la psicología y la educación. En una segunda parte se reportan diversas ilustraciones experimentales sobre la temática, fruto de la labor de un equipo compacto de investigadores del IRICE (CONICET). Se trata de una selección en torno a tres ejes de extensión del paradigma: el conflicto como promotor del desarrollo de la operacionalidad formal, el microanálisis de los tipos y modalidades de conflicto sociocognitivo, y el papel de este en el aprendizaje de conocimientos y el cambio conceptual. Estas ilustraciones son solo un ejemplo de la vitalidad que el paradigma generó en el seno de este equipo de trabajo, y marcan una evolución que también se registra en el contexto científico global. El artículo también hace referencia a estos aportes, aunque el acento se pone en las investigaciones propias, entendido como una muestra de construcción colaborativa.
The theory of socio-cognitive conflict emerges in European Psychology in the 1970s, particularly from the research of the social psychology school of Geneve, that had a strong diffusion in the following years. This theory represents a neo-piagetian critical view of Piaget’s theory of cognitive development, in the sense that the attention is focused on the role of peer socio-cognitive interaction (specifically in the social confrontations of different points of view) enhancing cognitive growth. The value of the socio-cognitive conflict promoting cognitive development lies in the decentration effect that it produces. According to this view, disturbance resulting from socio-cognitive conflicts gives way to a superior state of equilibrium. The first part of the article focuses on the theoretical and methodological analysis of the concept. In that way, two periods are distinguished in the evolution of the paradigm attending the inclusion of the communicational analysis of the verbal exchange between subjects. Also, this analysis refers to many confusions and misunderstandings in the larger application of the paradigm to psychology and education. The aim of the second part is to present some experimental illustrations produced by the IRICE (CONICET) research team’s work. These illustrations concern three conceptual axes: the application of the paradigm to the development of the formal-logical intelligence, the microanalysis of modalities and types of socio-cognitive conflict, and the extended application of the paradigm to the knowledge learning and conceptual change. The research reported in the first axis concerns the comparison of two experimental conditions: collaborative (dyads) and individual problem solving task (problems of Raven’s test), in a sample of 12-13 year old students. The comparison concerns to the performances both in the experimental treatment and in the individual post-test of equivalent problems applied to all participants. Results show, in both cases, the superiority of the collective condition. The second axis focuses on some studies concerning the modalities and types of socio-cognitive conflicts. Particularly, a system of categories for the analysis of the social behavior of children of different ages (4, 8 and 12 years old) in a block construction task (to build a house) is reported. This system differentiates many kinds of interactional behavior: dissociation, dominance-submission (both lower social coordination), cooperation (implicit and explicit) and collaboration (these three are modalities of higher social coordination). The third axis examines some illustrations referring to the extension of paradigm to the epistemic learning. After some references to the difficulty of this extension to the educational settings, two studies are reported. The first one concerns an experimental comparison between a collaborative learning condition (dyads) and an individual learning condition in university students of Psychology and Physics. Also, two kinds of collaborative learning are considered, one that assures alternating of participation, the incentive of argumentation and the reciprocal evaluation (in other words, the promotion of the socio-cognitive conflict), and one that is carried out without any intervention (spontaneous collaborative learning). Results show the superiority of the promoting socio-cognitive conflict condition upon the others, both in a written production and in individual learning post-tests. In a second research the comparison is between three instructional modalities to teach an epistemic topic: expositive, participative (with teacher’s scaffolding) and collaborative (only peers), in students of the first grade of secondary education (13 years old), in samples taken from two schools. Results for individual learning show that there are not great differences between the three modalities when the initial level (pre-test) of cognitive competence is high, but not if the cognitive level is low; here the collaborative condition (without scaffolding) has many difficulties. Finally, the article presents some general conclusions specifically concerning the socio-cognitive conflict.
Fil: Roselli, Nestor Daniel. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Castellaro, Mariano Andrés. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina
Fil: Peralta, Nadia Soledad. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina
Materia
DESARROLLO COGNITIVO
CONFLICTO SOCIOCOGNITIVO
INTERACCIÓN SOCIOCOGNITIVA
SOCIOCONSTRUCTIVISMO
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/214096

id CONICETDig_e4679a1168e9eee0f0234bd2acd5d17d
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/214096
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling La teoría del conflicto sociocognitivo del desarrollo: Una mirada retrospectiva a partir de investigaciones propiasThe theory of socio-cognitive conflict of development: A retrospective approach from our own researchRoselli, Nestor DanielCastellaro, Mariano AndrésPeralta, Nadia SoledadDESARROLLO COGNITIVOCONFLICTO SOCIOCOGNITIVOINTERACCIÓN SOCIOCOGNITIVASOCIOCONSTRUCTIVISMOhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5La teoría del conflicto sociocognitivo del desarrollo cognitivo emerge en la psicología europea en la década de los 70, sobre todo a partir de investigaciones de la llamada Escuela de Psicología Social de Ginebra, que alcanzó notable difusión en las décadas siguientes. Representa una postura neopiagetiana crítica que pone el acento en el papel determinante de la interacción sociocognitiva entre iguales (y más específicamente de la confrontación de puntos de vista distintos) en el desarrollo de la inteligencia. En este artículo se analiza la especificidad del constructo que perimitirá determinar con claridad los elementos teóricos que lo definen y analizar las confusiones y malos entendidos a que dio lugar la notable difusión del paradigma en la psicología y la educación. En una segunda parte se reportan diversas ilustraciones experimentales sobre la temática, fruto de la labor de un equipo compacto de investigadores del IRICE (CONICET). Se trata de una selección en torno a tres ejes de extensión del paradigma: el conflicto como promotor del desarrollo de la operacionalidad formal, el microanálisis de los tipos y modalidades de conflicto sociocognitivo, y el papel de este en el aprendizaje de conocimientos y el cambio conceptual. Estas ilustraciones son solo un ejemplo de la vitalidad que el paradigma generó en el seno de este equipo de trabajo, y marcan una evolución que también se registra en el contexto científico global. El artículo también hace referencia a estos aportes, aunque el acento se pone en las investigaciones propias, entendido como una muestra de construcción colaborativa.The theory of socio-cognitive conflict emerges in European Psychology in the 1970s, particularly from the research of the social psychology school of Geneve, that had a strong diffusion in the following years. This theory represents a neo-piagetian critical view of Piaget’s theory of cognitive development, in the sense that the attention is focused on the role of peer socio-cognitive interaction (specifically in the social confrontations of different points of view) enhancing cognitive growth. The value of the socio-cognitive conflict promoting cognitive development lies in the decentration effect that it produces. According to this view, disturbance resulting from socio-cognitive conflicts gives way to a superior state of equilibrium. The first part of the article focuses on the theoretical and methodological analysis of the concept. In that way, two periods are distinguished in the evolution of the paradigm attending the inclusion of the communicational analysis of the verbal exchange between subjects. Also, this analysis refers to many confusions and misunderstandings in the larger application of the paradigm to psychology and education. The aim of the second part is to present some experimental illustrations produced by the IRICE (CONICET) research team’s work. These illustrations concern three conceptual axes: the application of the paradigm to the development of the formal-logical intelligence, the microanalysis of modalities and types of socio-cognitive conflict, and the extended application of the paradigm to the knowledge learning and conceptual change. The research reported in the first axis concerns the comparison of two experimental conditions: collaborative (dyads) and individual problem solving task (problems of Raven’s test), in a sample of 12-13 year old students. The comparison concerns to the performances both in the experimental treatment and in the individual post-test of equivalent problems applied to all participants. Results show, in both cases, the superiority of the collective condition. The second axis focuses on some studies concerning the modalities and types of socio-cognitive conflicts. Particularly, a system of categories for the analysis of the social behavior of children of different ages (4, 8 and 12 years old) in a block construction task (to build a house) is reported. This system differentiates many kinds of interactional behavior: dissociation, dominance-submission (both lower social coordination), cooperation (implicit and explicit) and collaboration (these three are modalities of higher social coordination). The third axis examines some illustrations referring to the extension of paradigm to the epistemic learning. After some references to the difficulty of this extension to the educational settings, two studies are reported. The first one concerns an experimental comparison between a collaborative learning condition (dyads) and an individual learning condition in university students of Psychology and Physics. Also, two kinds of collaborative learning are considered, one that assures alternating of participation, the incentive of argumentation and the reciprocal evaluation (in other words, the promotion of the socio-cognitive conflict), and one that is carried out without any intervention (spontaneous collaborative learning). Results show the superiority of the promoting socio-cognitive conflict condition upon the others, both in a written production and in individual learning post-tests. In a second research the comparison is between three instructional modalities to teach an epistemic topic: expositive, participative (with teacher’s scaffolding) and collaborative (only peers), in students of the first grade of secondary education (13 years old), in samples taken from two schools. Results for individual learning show that there are not great differences between the three modalities when the initial level (pre-test) of cognitive competence is high, but not if the cognitive level is low; here the collaborative condition (without scaffolding) has many difficulties. Finally, the article presents some general conclusions specifically concerning the socio-cognitive conflict.Fil: Roselli, Nestor Daniel. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Castellaro, Mariano Andrés. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; ArgentinaFil: Peralta, Nadia Soledad. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; ArgentinaConsejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental2022-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/214096Roselli, Nestor Daniel; Castellaro, Mariano Andrés; Peralta, Nadia Soledad; La teoría del conflicto sociocognitivo del desarrollo: Una mirada retrospectiva a partir de investigaciones propias; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental; Interdisciplinaria; 39; 3; 6-2022; 275-2911668-7027CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.ciipme-conicet.gov.ar/ojs/index.php?journal=interdisciplinaria&page=article&op=view&path%5B%5D=1126info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8704798info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T10:03:17Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/214096instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 10:03:17.32CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv La teoría del conflicto sociocognitivo del desarrollo: Una mirada retrospectiva a partir de investigaciones propias
The theory of socio-cognitive conflict of development: A retrospective approach from our own research
title La teoría del conflicto sociocognitivo del desarrollo: Una mirada retrospectiva a partir de investigaciones propias
spellingShingle La teoría del conflicto sociocognitivo del desarrollo: Una mirada retrospectiva a partir de investigaciones propias
Roselli, Nestor Daniel
DESARROLLO COGNITIVO
CONFLICTO SOCIOCOGNITIVO
INTERACCIÓN SOCIOCOGNITIVA
SOCIOCONSTRUCTIVISMO
title_short La teoría del conflicto sociocognitivo del desarrollo: Una mirada retrospectiva a partir de investigaciones propias
title_full La teoría del conflicto sociocognitivo del desarrollo: Una mirada retrospectiva a partir de investigaciones propias
title_fullStr La teoría del conflicto sociocognitivo del desarrollo: Una mirada retrospectiva a partir de investigaciones propias
title_full_unstemmed La teoría del conflicto sociocognitivo del desarrollo: Una mirada retrospectiva a partir de investigaciones propias
title_sort La teoría del conflicto sociocognitivo del desarrollo: Una mirada retrospectiva a partir de investigaciones propias
dc.creator.none.fl_str_mv Roselli, Nestor Daniel
Castellaro, Mariano Andrés
Peralta, Nadia Soledad
author Roselli, Nestor Daniel
author_facet Roselli, Nestor Daniel
Castellaro, Mariano Andrés
Peralta, Nadia Soledad
author_role author
author2 Castellaro, Mariano Andrés
Peralta, Nadia Soledad
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv DESARROLLO COGNITIVO
CONFLICTO SOCIOCOGNITIVO
INTERACCIÓN SOCIOCOGNITIVA
SOCIOCONSTRUCTIVISMO
topic DESARROLLO COGNITIVO
CONFLICTO SOCIOCOGNITIVO
INTERACCIÓN SOCIOCOGNITIVA
SOCIOCONSTRUCTIVISMO
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv La teoría del conflicto sociocognitivo del desarrollo cognitivo emerge en la psicología europea en la década de los 70, sobre todo a partir de investigaciones de la llamada Escuela de Psicología Social de Ginebra, que alcanzó notable difusión en las décadas siguientes. Representa una postura neopiagetiana crítica que pone el acento en el papel determinante de la interacción sociocognitiva entre iguales (y más específicamente de la confrontación de puntos de vista distintos) en el desarrollo de la inteligencia. En este artículo se analiza la especificidad del constructo que perimitirá determinar con claridad los elementos teóricos que lo definen y analizar las confusiones y malos entendidos a que dio lugar la notable difusión del paradigma en la psicología y la educación. En una segunda parte se reportan diversas ilustraciones experimentales sobre la temática, fruto de la labor de un equipo compacto de investigadores del IRICE (CONICET). Se trata de una selección en torno a tres ejes de extensión del paradigma: el conflicto como promotor del desarrollo de la operacionalidad formal, el microanálisis de los tipos y modalidades de conflicto sociocognitivo, y el papel de este en el aprendizaje de conocimientos y el cambio conceptual. Estas ilustraciones son solo un ejemplo de la vitalidad que el paradigma generó en el seno de este equipo de trabajo, y marcan una evolución que también se registra en el contexto científico global. El artículo también hace referencia a estos aportes, aunque el acento se pone en las investigaciones propias, entendido como una muestra de construcción colaborativa.
The theory of socio-cognitive conflict emerges in European Psychology in the 1970s, particularly from the research of the social psychology school of Geneve, that had a strong diffusion in the following years. This theory represents a neo-piagetian critical view of Piaget’s theory of cognitive development, in the sense that the attention is focused on the role of peer socio-cognitive interaction (specifically in the social confrontations of different points of view) enhancing cognitive growth. The value of the socio-cognitive conflict promoting cognitive development lies in the decentration effect that it produces. According to this view, disturbance resulting from socio-cognitive conflicts gives way to a superior state of equilibrium. The first part of the article focuses on the theoretical and methodological analysis of the concept. In that way, two periods are distinguished in the evolution of the paradigm attending the inclusion of the communicational analysis of the verbal exchange between subjects. Also, this analysis refers to many confusions and misunderstandings in the larger application of the paradigm to psychology and education. The aim of the second part is to present some experimental illustrations produced by the IRICE (CONICET) research team’s work. These illustrations concern three conceptual axes: the application of the paradigm to the development of the formal-logical intelligence, the microanalysis of modalities and types of socio-cognitive conflict, and the extended application of the paradigm to the knowledge learning and conceptual change. The research reported in the first axis concerns the comparison of two experimental conditions: collaborative (dyads) and individual problem solving task (problems of Raven’s test), in a sample of 12-13 year old students. The comparison concerns to the performances both in the experimental treatment and in the individual post-test of equivalent problems applied to all participants. Results show, in both cases, the superiority of the collective condition. The second axis focuses on some studies concerning the modalities and types of socio-cognitive conflicts. Particularly, a system of categories for the analysis of the social behavior of children of different ages (4, 8 and 12 years old) in a block construction task (to build a house) is reported. This system differentiates many kinds of interactional behavior: dissociation, dominance-submission (both lower social coordination), cooperation (implicit and explicit) and collaboration (these three are modalities of higher social coordination). The third axis examines some illustrations referring to the extension of paradigm to the epistemic learning. After some references to the difficulty of this extension to the educational settings, two studies are reported. The first one concerns an experimental comparison between a collaborative learning condition (dyads) and an individual learning condition in university students of Psychology and Physics. Also, two kinds of collaborative learning are considered, one that assures alternating of participation, the incentive of argumentation and the reciprocal evaluation (in other words, the promotion of the socio-cognitive conflict), and one that is carried out without any intervention (spontaneous collaborative learning). Results show the superiority of the promoting socio-cognitive conflict condition upon the others, both in a written production and in individual learning post-tests. In a second research the comparison is between three instructional modalities to teach an epistemic topic: expositive, participative (with teacher’s scaffolding) and collaborative (only peers), in students of the first grade of secondary education (13 years old), in samples taken from two schools. Results for individual learning show that there are not great differences between the three modalities when the initial level (pre-test) of cognitive competence is high, but not if the cognitive level is low; here the collaborative condition (without scaffolding) has many difficulties. Finally, the article presents some general conclusions specifically concerning the socio-cognitive conflict.
Fil: Roselli, Nestor Daniel. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Castellaro, Mariano Andrés. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina
Fil: Peralta, Nadia Soledad. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina
description La teoría del conflicto sociocognitivo del desarrollo cognitivo emerge en la psicología europea en la década de los 70, sobre todo a partir de investigaciones de la llamada Escuela de Psicología Social de Ginebra, que alcanzó notable difusión en las décadas siguientes. Representa una postura neopiagetiana crítica que pone el acento en el papel determinante de la interacción sociocognitiva entre iguales (y más específicamente de la confrontación de puntos de vista distintos) en el desarrollo de la inteligencia. En este artículo se analiza la especificidad del constructo que perimitirá determinar con claridad los elementos teóricos que lo definen y analizar las confusiones y malos entendidos a que dio lugar la notable difusión del paradigma en la psicología y la educación. En una segunda parte se reportan diversas ilustraciones experimentales sobre la temática, fruto de la labor de un equipo compacto de investigadores del IRICE (CONICET). Se trata de una selección en torno a tres ejes de extensión del paradigma: el conflicto como promotor del desarrollo de la operacionalidad formal, el microanálisis de los tipos y modalidades de conflicto sociocognitivo, y el papel de este en el aprendizaje de conocimientos y el cambio conceptual. Estas ilustraciones son solo un ejemplo de la vitalidad que el paradigma generó en el seno de este equipo de trabajo, y marcan una evolución que también se registra en el contexto científico global. El artículo también hace referencia a estos aportes, aunque el acento se pone en las investigaciones propias, entendido como una muestra de construcción colaborativa.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/214096
Roselli, Nestor Daniel; Castellaro, Mariano Andrés; Peralta, Nadia Soledad; La teoría del conflicto sociocognitivo del desarrollo: Una mirada retrospectiva a partir de investigaciones propias; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental; Interdisciplinaria; 39; 3; 6-2022; 275-291
1668-7027
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/214096
identifier_str_mv Roselli, Nestor Daniel; Castellaro, Mariano Andrés; Peralta, Nadia Soledad; La teoría del conflicto sociocognitivo del desarrollo: Una mirada retrospectiva a partir de investigaciones propias; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental; Interdisciplinaria; 39; 3; 6-2022; 275-291
1668-7027
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.ciipme-conicet.gov.ar/ojs/index.php?journal=interdisciplinaria&page=article&op=view&path%5B%5D=1126
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8704798
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental
publisher.none.fl_str_mv Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1842269793679310848
score 13.13397