Artist's referential intention in early understanding of drawings as symbols

Autores
Vivaldi, Romina A.; Salsa, Analía Marcela
Año de publicación
2014
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
In order to examine the influence of artist’s referential intention on early understanding of drawings, two studies were conducted using a matching task. Study 1 explored whether 24-month-old children’s understanding of drawings can be facilitated when an adult draws an object while looking at it carefully (non-linguistic cues) and makes her symbolic intention more explicit to the children through verbal descriptions about her drawing actions (linguistic cues). Study 2 examines if at 30 months of age children are able to solve the task with pre-drawn drawings, without being told the artist’s intention. The results show that the convergence of non-linguistic and linguistic cues enables children to use drawings as symbols at 24 months; only six months later, children spontaneously relate the drawings and their referents. These results are discussed analysing young children’s comprehension of the relationships between drawing, referent, artist and observer.
Para examinar la influencia de la intencionalidad referencial del dibujante en la comprensión de dibujos se realizaron dos estudios empleando una tarea de correspondencias símbolo-referente. El Estudio 1 investigó si la comprensión de dibujos puede ser facilitada a los 24 meses si el adulto enfatiza su intención referencial dibujando frente a los niños un objeto mientras lo mira detenidamente (pistas no lingüísticas) y describiendo verbalmente sus acciones gráficas (pistas lingüísticas). El Estudio 2 examinó si a los 30 meses los niños resuelven la tarea con dibujos previamente realizados, sin explicitación de la intencionalidad del dibujante. Los resultados muestran que la confluencia de pistas no lingüísticas y lingüísticas posibilita el uso de dibujos como símbolos a los 24 meses; seis meses después, los niños relacionan espontáneamente dibujo y referente. Estos resultados se discuten analizando la comprensión infantil de las relaciones entre dibujo, referente, artista y observador.
Fil: Vivaldi, Romina A.. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina
Fil: Salsa, Analía Marcela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina
Materia
Drawing
Comprehension
Intention
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/10810

id CONICETDig_dc13adf357c862c3e4bd1ed1bd90049b
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/10810
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Artist's referential intention in early understanding of drawings as symbolsLa intencionalidad referencial del dibujante: su papel en la comprensión temprana de dibujos como símbolosVivaldi, Romina A.Salsa, Analía MarcelaDrawingComprehensionIntentionhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5In order to examine the influence of artist’s referential intention on early understanding of drawings, two studies were conducted using a matching task. Study 1 explored whether 24-month-old children’s understanding of drawings can be facilitated when an adult draws an object while looking at it carefully (non-linguistic cues) and makes her symbolic intention more explicit to the children through verbal descriptions about her drawing actions (linguistic cues). Study 2 examines if at 30 months of age children are able to solve the task with pre-drawn drawings, without being told the artist’s intention. The results show that the convergence of non-linguistic and linguistic cues enables children to use drawings as symbols at 24 months; only six months later, children spontaneously relate the drawings and their referents. These results are discussed analysing young children’s comprehension of the relationships between drawing, referent, artist and observer.Para examinar la influencia de la intencionalidad referencial del dibujante en la comprensión de dibujos se realizaron dos estudios empleando una tarea de correspondencias símbolo-referente. El Estudio 1 investigó si la comprensión de dibujos puede ser facilitada a los 24 meses si el adulto enfatiza su intención referencial dibujando frente a los niños un objeto mientras lo mira detenidamente (pistas no lingüísticas) y describiendo verbalmente sus acciones gráficas (pistas lingüísticas). El Estudio 2 examinó si a los 30 meses los niños resuelven la tarea con dibujos previamente realizados, sin explicitación de la intencionalidad del dibujante. Los resultados muestran que la confluencia de pistas no lingüísticas y lingüísticas posibilita el uso de dibujos como símbolos a los 24 meses; seis meses después, los niños relacionan espontáneamente dibujo y referente. Estos resultados se discuten analizando la comprensión infantil de las relaciones entre dibujo, referente, artista y observador.Fil: Vivaldi, Romina A.. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; ArgentinaFil: Salsa, Analía Marcela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; ArgentinaRoutledge2014-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/10810Vivaldi, Romina A.; Salsa, Analía Marcela; Artist's referential intention in early understanding of drawings as symbols; Routledge; Estudios de Psicología; 35; 2; 7-2014; 298-3180210-9395enginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02109395.2014.922265info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1080/02109395.2014.922265info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T10:08:11Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/10810instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 10:08:11.72CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Artist's referential intention in early understanding of drawings as symbols
La intencionalidad referencial del dibujante: su papel en la comprensión temprana de dibujos como símbolos
title Artist's referential intention in early understanding of drawings as symbols
spellingShingle Artist's referential intention in early understanding of drawings as symbols
Vivaldi, Romina A.
Drawing
Comprehension
Intention
title_short Artist's referential intention in early understanding of drawings as symbols
title_full Artist's referential intention in early understanding of drawings as symbols
title_fullStr Artist's referential intention in early understanding of drawings as symbols
title_full_unstemmed Artist's referential intention in early understanding of drawings as symbols
title_sort Artist's referential intention in early understanding of drawings as symbols
dc.creator.none.fl_str_mv Vivaldi, Romina A.
Salsa, Analía Marcela
author Vivaldi, Romina A.
author_facet Vivaldi, Romina A.
Salsa, Analía Marcela
author_role author
author2 Salsa, Analía Marcela
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Drawing
Comprehension
Intention
topic Drawing
Comprehension
Intention
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv In order to examine the influence of artist’s referential intention on early understanding of drawings, two studies were conducted using a matching task. Study 1 explored whether 24-month-old children’s understanding of drawings can be facilitated when an adult draws an object while looking at it carefully (non-linguistic cues) and makes her symbolic intention more explicit to the children through verbal descriptions about her drawing actions (linguistic cues). Study 2 examines if at 30 months of age children are able to solve the task with pre-drawn drawings, without being told the artist’s intention. The results show that the convergence of non-linguistic and linguistic cues enables children to use drawings as symbols at 24 months; only six months later, children spontaneously relate the drawings and their referents. These results are discussed analysing young children’s comprehension of the relationships between drawing, referent, artist and observer.
Para examinar la influencia de la intencionalidad referencial del dibujante en la comprensión de dibujos se realizaron dos estudios empleando una tarea de correspondencias símbolo-referente. El Estudio 1 investigó si la comprensión de dibujos puede ser facilitada a los 24 meses si el adulto enfatiza su intención referencial dibujando frente a los niños un objeto mientras lo mira detenidamente (pistas no lingüísticas) y describiendo verbalmente sus acciones gráficas (pistas lingüísticas). El Estudio 2 examinó si a los 30 meses los niños resuelven la tarea con dibujos previamente realizados, sin explicitación de la intencionalidad del dibujante. Los resultados muestran que la confluencia de pistas no lingüísticas y lingüísticas posibilita el uso de dibujos como símbolos a los 24 meses; seis meses después, los niños relacionan espontáneamente dibujo y referente. Estos resultados se discuten analizando la comprensión infantil de las relaciones entre dibujo, referente, artista y observador.
Fil: Vivaldi, Romina A.. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina
Fil: Salsa, Analía Marcela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina
description In order to examine the influence of artist’s referential intention on early understanding of drawings, two studies were conducted using a matching task. Study 1 explored whether 24-month-old children’s understanding of drawings can be facilitated when an adult draws an object while looking at it carefully (non-linguistic cues) and makes her symbolic intention more explicit to the children through verbal descriptions about her drawing actions (linguistic cues). Study 2 examines if at 30 months of age children are able to solve the task with pre-drawn drawings, without being told the artist’s intention. The results show that the convergence of non-linguistic and linguistic cues enables children to use drawings as symbols at 24 months; only six months later, children spontaneously relate the drawings and their referents. These results are discussed analysing young children’s comprehension of the relationships between drawing, referent, artist and observer.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/10810
Vivaldi, Romina A.; Salsa, Analía Marcela; Artist's referential intention in early understanding of drawings as symbols; Routledge; Estudios de Psicología; 35; 2; 7-2014; 298-318
0210-9395
url http://hdl.handle.net/11336/10810
identifier_str_mv Vivaldi, Romina A.; Salsa, Analía Marcela; Artist's referential intention in early understanding of drawings as symbols; Routledge; Estudios de Psicología; 35; 2; 7-2014; 298-318
0210-9395
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02109395.2014.922265
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1080/02109395.2014.922265
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Routledge
publisher.none.fl_str_mv Routledge
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1842270034706038784
score 13.13397