Parodia, experiencia digital y sujeto en Vikinga Bonsài, de Ana Ojeda

Autores
Szaszak Bongartz, Ulla Maia
Año de publicación
2022
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
La novela Vikinga Bonsái de la escritora argentina Ana Ojeda parece construir una especie de desfile escópico-visual continuo que emula la acción del scrolling en el entorno digital, en el que las imágenes y situaciones que ocupan a los personajes se suceden a la velocidad de una ametralladora y no hay tiempo de detenerse ni de procesar los duelos; al tiempo que la percepción lectora se acelera y se vuelve continua. Esta ecología narrativa instala la parodia como modus operandi literario, ideológico y subjetivo, en un presente que no puede ser pensado al margen de la tecnología digital. La intersección entre las experiencias conjuntiva y conectiva –digital– (Berardi) aparece bajo distintos matices y movimientos: se la concibe como inevitable; como posible locus de potencia o como una experiencia respecto de la cual instalar la distancia paródica y crítica. Los terrenos en que se juegan estos dos movimientos de la parodia o la potencia, son, según nuestro punto de vista, cuatro: la tradición política y literaria, la relativa disolución de las fronteras entre experiencia digital y material, cierto atropello del tiempo narrativo y la construcción de un lenguaje propio, y la construcción de subjetividades posorgánicas y delirantes (Guattari y Rolnik).
Vikinga Bonsái, a novel by the Argentine writer Ana Ojeda, seems to build a kind of continuous scopic-visual parade which emulates the action of scrolling on digital platforms. The images and situations in which the characters are engaged move at the speed of a machine gun and there is no time to stop and process the grief, as the reader’s perception accelerates and becomes continuous. This narrative ecology installs parody as a literary, ideological and subjective modus operandi, in a present that cannot be thought apart from digital technology. The intersection between the conjunctive and connective –digital– experiences (Berardi) appears under different nuances and movements: it is conceived as inevitable; as a possible locus of agency or as an experience in which the parodic and critical distance needs to be installed. The fields in which these two movements of parody or agency are unfolded are, according to our point of view, four: the political and literary tradition, the relative dissolution of the borders between digital and material experience, a certain acceleration of time and the construction of a language of one’s own, and the production of post-organic and “delusional” subjectivities (Guattari and Rolnik).
Fil: Szaszak Bongartz, Ulla Maia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de Tres de Febrero; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina
Materia
LITERATURA ARGENTINA,
EXPERIENCIA DIGITAL
GÉNERO
NOMBRES PROPIOS
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Vikinga Bonsái, a novel by the Argentine writer Ana Ojeda, seems to build a kind of continuous scopic-visual parade which emulates the action of scrolling on digital platforms. The images and situations in which the characters are engaged move at the speed of a machine gun and there is no time to stop and process the grief, as the reader’s perception accelerates and becomes continuous. This narrative ecology installs parody as a literary, ideological and subjective modus operandi, in a present that cannot be thought apart from digital technology. The intersection between the conjunctive and connective –digital– experiences (Berardi) appears under different nuances and movements: it is conceived as inevitable; as a possible locus of agency or as an experience in which the parodic and critical distance needs to be installed. The fields in which these two movements of parody or agency are unfolded are, according to our point of view, four: the political and literary tradition, the relative dissolution of the borders between digital and material experience, a certain acceleration of time and the construction of a language of one’s own, and the production of post-organic and “delusional” subjectivities (Guattari and Rolnik).
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