Efectos políticos de un alma material. Pasiones y razón en Isabel de Bohemia

Autores
Ramírez Beltrán, Julián Alberto
Año de publicación
2022
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
La relación epistolar que surge entre Isabel de Bohemia y René Descartes suele ser visitada y examinada como una estrategia de lectura que buscaría aclarar y explicar las premisas de la filosofía cartesiana. No obstante, la princesa palatina formula una visión crítica sobre cómo el alma del ser humano puede determinar los espíritus corpóreos con el fin de ejecutar acciones voluntarias. Tales críticas sobre la determinación de los movimientos entre el alma y el cuerpo tendrán repercusiones sobre lo que puede denominarse como una propuesta materialista de corte interaccionista. Algunos efectos de esta consideración material del alma implican: i. una calificación cognitiva sobre el vínculo entre las pasiones y la razón; ii. la valoración de la fuerza de las pasiones en la búsqueda de un summum bonum; y, por último, iii. la identificación de un problema central en la modernidad, la inestabilidad e imposibilidad para establecer un summum bonum resultado del enfrentamiento entre individuos arrogantes y modestos. Los efectos de la preferencia e inclinación de Isabel de Bohemia sobre la materialidad del alma demuestran entonces claves de lectura centrales sobre el cuerpo y la materia para pensar la formulación de la teoría política en la temprana modernidad en vínculo con Hobbes, Gassendi y Maquiavelo.
The epistolary relationship that emerges between Elizabeth of Bohemia and René Descartes, in the past, used to be visited and examined as a reading strategy that would seek to clarify and explain the premises of Cartesian and mechanical philosophy. Despite this, the princess palatine stated a critical vision on how the soul of the human being can be determined by the corporeal spirits to execute voluntary actions. Such criticisms about the determination of the movements between the soul and the body will have repercussions on what can be called a materialist and interactionist account. Some effects of this material consideration of the soul can be considered to imply: i. a cognitive qualification on the relationship between reason and passions; ii. the assessment of the strength of passions in the search for a summum bonum; and, finally, iii. the identification of a central problem in modernity, the unpredictability and impossibility to establish a summum bonum (i.e. sovereign good) resulting from the hostile relation between arrogant and modest individuals. The effects of Elizabeth of Bohemia’s preference for the materiality of the soul then demonstrate central reading keys to thinking about the formulation of political theory in early modernity in connection with Hobbes, Gassendi, and Machiavelli.
Fil: Ramírez Beltrán, Julián Alberto. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales. Instituto de Investigaciones "Gino Germani"; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
Materialismo
Alma
Cuerpo
Pasiones
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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The epistolary relationship that emerges between Elizabeth of Bohemia and René Descartes, in the past, used to be visited and examined as a reading strategy that would seek to clarify and explain the premises of Cartesian and mechanical philosophy. Despite this, the princess palatine stated a critical vision on how the soul of the human being can be determined by the corporeal spirits to execute voluntary actions. Such criticisms about the determination of the movements between the soul and the body will have repercussions on what can be called a materialist and interactionist account. Some effects of this material consideration of the soul can be considered to imply: i. a cognitive qualification on the relationship between reason and passions; ii. the assessment of the strength of passions in the search for a summum bonum; and, finally, iii. the identification of a central problem in modernity, the unpredictability and impossibility to establish a summum bonum (i.e. sovereign good) resulting from the hostile relation between arrogant and modest individuals. The effects of Elizabeth of Bohemia’s preference for the materiality of the soul then demonstrate central reading keys to thinking about the formulation of political theory in early modernity in connection with Hobbes, Gassendi, and Machiavelli.
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