Saberes expertos en la encrucijada: Razas, anti/racismo y ciencias en UNESCO 1949-1950

Autores
Grondona, Ana Lucía
Año de publicación
2016
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El presente artículo se propone estudiar, retomando diversos aspectos del Análisis Materialista del Discurso, una serie de discusiones de la inmediata posguerra que colocaron la cuestión racial y al racismo en el centro de la agenda de las ciencias (naturales y sociales) así como de los organismos internacionales. Antes que reponer y reproducir una imagen de coherencia u homogeneidad en estos debates, propondremos una lectura a contrapelo capaz de mostrar la articulación contingente de elementos de diversa procedencia, las contradicciones, las tensiones y, sobre todo, las luchas involucradas en ellos. En un primer apartado presentaremos algunos aspectos generales de las discusiones en torno de la cuestión racial en la Segunda Posguerra y el papel que en ello tendrían UNESCO y las ciencias sociales. Luego, nos referiremos sintéticamente a los debates fascistas en torno de la cuestión racial para, en el siguiente apartado, desarrollar la primera de nuestras tesis: la existencia de una relación de diálogo/antagonismo entre la declaración de 1949 de UNESCO y los debates fascistas en torno de las leyes raciales entre 1935 y 1938. A partir de ello, en la sección siguiente, desplegaremos nuestra segunda hipótesis, derivada de la primera: las discusiones de UNESCO además de dirigirse a un público general resultan de una disputa al interior de diversos campos científicos. En este tramo, analizaremos los vínculos entre ciencia y política que recorren los diversos documentos que conforman nuestro estudio. Finalmente, propondremos algunas reflexiones a modo de cierre.
This papers focuses – resuming several concepts of Materialistic Discourse Analysis- on a series of discussions displayed immediately after the WWII around the issue of race and racism within the field of (natural and social) sciences and around different International organizations. Rather than reproducing an image of consistency or homogeneity of these debates, we propose a critical analysis capable of showing the contingent articulation of elements of diverse origin, contradictions, tensions and, above all, the struggles involved in them. In the first section we present some general aspects of the discussions around the issue of race in the Postwar period and the role played in them by UNESCO and social sciences. Then we will synthetically refer to the fascist debates around the racial question in order to, in the next section, develop the first of our thesis: the existence of a relationship of dialogue / antagonism between UNESCO’s declaration on race in 1949 and fascist debates around racial laws between 1935 and 1938. In the following section, we will display our second hypothesis, derived from the first one: UNESCO' S discussions were not only targeted to the general public but also resulted from a dispute within different scientific fields. In this section, we will discuss the ways in which science and politics appear intertwined throughout the documents we have analyzed. Finally, we propose some concluding remarks.
Fil: Grondona, Ana Lucía. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
CUESTION RACIAL
SABERES EXPERTOS
MODERNIZACION
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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This papers focuses – resuming several concepts of Materialistic Discourse Analysis- on a series of discussions displayed immediately after the WWII around the issue of race and racism within the field of (natural and social) sciences and around different International organizations. Rather than reproducing an image of consistency or homogeneity of these debates, we propose a critical analysis capable of showing the contingent articulation of elements of diverse origin, contradictions, tensions and, above all, the struggles involved in them. In the first section we present some general aspects of the discussions around the issue of race in the Postwar period and the role played in them by UNESCO and social sciences. Then we will synthetically refer to the fascist debates around the racial question in order to, in the next section, develop the first of our thesis: the existence of a relationship of dialogue / antagonism between UNESCO’s declaration on race in 1949 and fascist debates around racial laws between 1935 and 1938. In the following section, we will display our second hypothesis, derived from the first one: UNESCO' S discussions were not only targeted to the general public but also resulted from a dispute within different scientific fields. In this section, we will discuss the ways in which science and politics appear intertwined throughout the documents we have analyzed. Finally, we propose some concluding remarks.
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