Genética humana y el valor de los valores no-epistémicos en la restitución de identidad en Argentina

Autores
Mattarollo, Livio
Año de publicación
2021
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En el marco de la discusión sobre el ideal de ciencia libre de valores, Heather Douglas afirma que en muchos casos los valores tradicionalmente denominados no-epistémicos son necesarios para un buen razonamiento en ciencia. En este artículo propongo retomar su enfoque para examinar la investigación que condujo a la elaboración del “índice de abuelidad”, elemento clave en la restitución de identidad de niños/as apropiadas durante la última dictadura en Argentina (1976- 1983). Así, los propósitos son (i) reconstruir las principales contribuciones teóricas de Douglas a la discusión, especialmente sus razones para rechazar el ideal y su distinción entre roles directo e indirecto de los valores en ciencia; y (ii) analizar la publicación resultante de la investigación sobre el “índice de abuelidad”. La hipótesis que anima el artículo es (iii) que dadas las consecuencias noepistémicas de la investigación asociadas a su riesgo inductivo, varias de las decisiones metodológicas, en particular respecto a la ponderación de la suficiencia de la evidencia, se explican por referencia a valores sociales, morales y políticos, de modo que dicha investigación es un caso de legítima y necesaria integración entre valores epistémicos y no-epistémicos y que respeta los parámetros de objetividad establecidos por Douglas. Todo ello permite, finalmente, enfatizar la relevancia del aporte de Douglas para abordar las relaciones entre ciencia y política.
Within the context of the discussion about value-free science ideal, Heather Douglas claims that in several cases non-epistemic values are needed for good reasoning in science. In this article I aim at recovering her viewpoint in order to examine the research driving to the Genetic Grandparent Inclusion-Probability Index, a crucial element to restitute the identity of children who were abducted during Argentinean dictatorship (1976-1983). Thus, my purposes are (i) to reconstruct Douglas´ main theoretical contributions, specifically her reasons to reject the ideal as well as the distinction between direct and indirect roles for values in science; and (ii) to analyze the scientific paper resulting from the “Grandparent-Inclusion Index” research. The main hypothesis is (iii) that several decisions of this research, particularly the establishment of what is to be considered sufficient evidence, should be explained by reference to social, ethical and political values. Both because of the non-epistemic consequences of the inquiry related to its inductive risk and because such inquiry is a case in which there is legitimate and necessary integration between epistemic and non-epistemic values and that it is also a case in which Douglas’ criteria of objectivity is reached. By virtue of these reasons, the significance of Douglas’ contribution to the analysis of the relationship between science and politics is emphasized.
Fil: Mattarollo, Livio. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales; Argentina
Materia
RIESGO INDUCTIVO
OBJETIVIDAD
ÍNDICE DE ABUELIDAD
DERECHOS HUMANOS
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Within the context of the discussion about value-free science ideal, Heather Douglas claims that in several cases non-epistemic values are needed for good reasoning in science. In this article I aim at recovering her viewpoint in order to examine the research driving to the Genetic Grandparent Inclusion-Probability Index, a crucial element to restitute the identity of children who were abducted during Argentinean dictatorship (1976-1983). Thus, my purposes are (i) to reconstruct Douglas´ main theoretical contributions, specifically her reasons to reject the ideal as well as the distinction between direct and indirect roles for values in science; and (ii) to analyze the scientific paper resulting from the “Grandparent-Inclusion Index” research. The main hypothesis is (iii) that several decisions of this research, particularly the establishment of what is to be considered sufficient evidence, should be explained by reference to social, ethical and political values. Both because of the non-epistemic consequences of the inquiry related to its inductive risk and because such inquiry is a case in which there is legitimate and necessary integration between epistemic and non-epistemic values and that it is also a case in which Douglas’ criteria of objectivity is reached. By virtue of these reasons, the significance of Douglas’ contribution to the analysis of the relationship between science and politics is emphasized.
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