Justicia, sujeto moral y populismo

Autores
Barros, Manuel Sebastian
Año de publicación
2016
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Las teorías políticas de la justicia parten de principios universalistas. Postulan como principio normativo la inclusión de todos los miembros del demos como voz legítima al interior de la comunidad. Esto implica dos reclamos normativos, uno en relación a la protección de la pluralidad de posiciones que esa universalidad implica; el otro respecto a las condiciones que los sujetos a ser incluidos deben cumplir, debe presumirse que ellos son sujetos morales. En este trabajo argumentaré que las experiencias populistas tienen una relación conflictiva con ambos presupuestos. Por un lado, frente a la idea de un pueblo pensado en términos de intrínseca pluralidad, los populismos se caracterizan por una tensión irresoluble entre lo que Laclau llamó plebs y populus; por el otro, los populismos disputan precisamente la idea de una inclusión universal, demandando la incorporación de sujetos y grupos presentados como excluidos. En este texto entonces se pondrán en discusión las tensiones que se generan entre estas teorías y los principios que definen la especificidad del populismo latinoamericano.
Contemporary theories of justice rest upon universal principles. One of their normative principles states the inclusion of all the members of the demos as legitimate voices within the community. This implies two normative claims; one related to the protection of the plurality that this principle includes; the other, linked to the conditions that the included subjects must have, i.e., they must be considered moral subjects. In this article, I will argue that populist experiences in Latin America have a conflictive relation to the above mentioned normative claims. On the one hand, faced with an idea of the people characterized by an intrinsic plurality, populism is marked by an unsolved tension between what Laclau described as plebs and populous. On the other hand, populist discourses precisely deny the universal inclusion of all members of the community, demanding the radical inclusion of subjects and groups which are described as unjustly excluded.
Fil: Barros, Manuel Sebastian. Universidad Nacional de la Patagonia ; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
TEORIA DE LA JUSTICIA
JOHN RAWLS
POPULISMO
IDENTIDADES POPULARES
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Contemporary theories of justice rest upon universal principles. One of their normative principles states the inclusion of all the members of the demos as legitimate voices within the community. This implies two normative claims; one related to the protection of the plurality that this principle includes; the other, linked to the conditions that the included subjects must have, i.e., they must be considered moral subjects. In this article, I will argue that populist experiences in Latin America have a conflictive relation to the above mentioned normative claims. On the one hand, faced with an idea of the people characterized by an intrinsic plurality, populism is marked by an unsolved tension between what Laclau described as plebs and populous. On the other hand, populist discourses precisely deny the universal inclusion of all members of the community, demanding the radical inclusion of subjects and groups which are described as unjustly excluded.
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