Género y antifascismo en la autobiografía de María Rosa Oliver

Autores
Becerra, Marina Blanca
Año de publicación
2013
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En este trabajo analizo la autobiografía de la escritora argentina María Rosa Oliver (1898-1977). Oliver arma un relato de sí misma como reflejo ajustado de su experiencia vital, y le adjudica a la niña Oliver la mirada crítica que se continuaría en la adulta, en la feminista que se define comunista y escribe sus recuerdos como “fiel testimonio de la historia”. El híbrido género “escrituras de la intimidad” constituye un acceso privilegiado para analizar los deslizamientos posibles entre lo público y lo privado en una coyuntura histórica en la cual los derechos para cada sexo estaban claramente predefinidos en cada uno de los espacios de acción. Pero esta atención a los problemas teóricos que las autobiografías expresan, aquí está puesta en un diálogo inescindible con el horizonte ideológico de la época bajo estudio, especialmente hasta los años ‹40. Dada su trayectoria de luchas contra el fascismo, entre 1942 y 1944 Oliver se desempeñó en Washington como asesora de la Oficina Coordinadora de Asuntos Interamericanos, bajo el gobierno de Roosevelt. Esta, y otras dimensiones de su autobiografía en relación a sus luchas por la igualdad de las mujeres, se revisan aquí.
In this article I analyze the autobiography of the argentinean writer María Rosa Oliver (1898-1977). Oliver creates an account of herself that intends to closely reflect her life experience, and she endows her younger self with the critical outlook that continues to be present when she has grown up to become the feminist that defines herself as a communist and records her memoirs as a “faithful testimony of history.” The hybrid genre known as the “writings of intimacy” is an exceptional starting point from which to analyze the possible blurring of boundaries between the public and the private in a historical context in which each sex’s rights were clearly predefined in each of the spaces they acted within. However, this consideration of the theoretical problems expressed by autobiographies enters into conversation with the ideological horizons of the time, especially up until the 1940s. As a result of her struggle against fascism, between 1942 and 1944 Oliver worked in Washington D.C. as a consultant to the Office of the Coordinator of Inter-American Affairs during the Roosevelt administration. This and other facets of her autobiography relating to her involvement in the struggle for female equality are considered within this paper.
Fil: Becerra, Marina Blanca. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto Interdisciplinario de Estudios de Género; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
ANTIFASCISMO
GENERO
AUTOBIOGRAFIA
CIUDADANIA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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In this article I analyze the autobiography of the argentinean writer María Rosa Oliver (1898-1977). Oliver creates an account of herself that intends to closely reflect her life experience, and she endows her younger self with the critical outlook that continues to be present when she has grown up to become the feminist that defines herself as a communist and records her memoirs as a “faithful testimony of history.” The hybrid genre known as the “writings of intimacy” is an exceptional starting point from which to analyze the possible blurring of boundaries between the public and the private in a historical context in which each sex’s rights were clearly predefined in each of the spaces they acted within. However, this consideration of the theoretical problems expressed by autobiographies enters into conversation with the ideological horizons of the time, especially up until the 1940s. As a result of her struggle against fascism, between 1942 and 1944 Oliver worked in Washington D.C. as a consultant to the Office of the Coordinator of Inter-American Affairs during the Roosevelt administration. This and other facets of her autobiography relating to her involvement in the struggle for female equality are considered within this paper.
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