Lecturas e interpretaciones sobre los orígenes del peronismo: ¿Nacional-populismo o adaptación fascista?

Autores
Cucchetti, Humberto Horacio
Año de publicación
2012
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El objetivo del presente trabajo consiste en revisitar algunas de las lecturas más relevantes que han intentado explicar los orígenes del peronismo (1943- 1955). Ciñéndonos a los debates académicos, veremos allí algunas discusiones todavía no saldadas al respecto?como por ejemplo, sobre su composición social, los actores sociopolíticos que allí confluyeron, sus relaciones con la cultura religiosa, su modelo organizativo y estatal etc. Dos ejes problemáticos y conceptuales han sobresalido como tentativas de explicación del fenómeno peronista. El primero de ellos, consubstancial a su nacimiento, está vinculado a la vocación de determinar si, efectivamente, el peronismo constituyó una adaptación nacional de las experiencias fascistas europeas. El segundo de ellos se construye alrededor del supuesto que ve en diversos gobiernos latinoamericanos y en particular en el propio peronismo un modelo de populismo. Si la idea de fascismo pretende ubicar al peronismo dentro de las familias contrarrevolucionarias europeas, la de populismo busca pensar dicho fenómeno como el resultado de una sociedad en transición, todavía anclada en el predominio de valores tradicionales. Ambas ideas, sin embargo, han compartido el hecho de haber sido formuladas en función de principios muchas veces valorativos, y en general peyorativos. Nuestro trabajo busca desentrañar los supuestos de determinadas lecturas e interpretaciones sobre el peronismo. Como propuesta para profundizar, se proclama la necesidad de diferenciar lo que podría ser un análisis global de la experiencia peronista en función de sus especificidades políticas, estatales, sociales y culturales, de lo que podría remitir a un estudio de las circulaciones y transferencias político-culturales entre diferentes ideas y actores provenientes de Europa y la vida política nacional.
This paper aims to revisit some of the most important readings that have tried to explain the origins of Peron’s political movement (1943-1955). referring to the academic discussions, we will find some discussions still unre-solved — for example, on its social composition, the socio-political actors who converged there, it’s relations with the religious culture, it’s organizational and state owned model etc. two troublesome and conceptual issues have excelled as attempts in explain-ing Peron’s movement phenomenon. the first of them, inherent to its birth, it is linked to the vocation of finding out if, indeed, Peron’s movement constituted a national adaptation of the European fascist experiences. the second one is built around the assumption that is seen in various latin american governments and the in Peron’s movement itself a populism model in particular. if the fascism idea seeks to locate Peron’s movement within the European counter-revolutionary families, the populism seeks to think this phenomenon as the result of a transition society, still linked to traditional values predominance. Both ideas, however, have shared the fact of being formulated on the basis of evaluative principles many times, and generally derogatory. our work seeks to find out certain readings assumptions and interpretations on Peron’s movement as a proposal to deepen, it is proclaimed the need to diffe- rentiate between what could be a comprehensive analysis of Peron’s movement ex-perience, based on their political, state, social and cultural characteristics that might refer to a study of the circulations and political-cultural transfers among different ideas and actors coming from Europe and the national political life.
Fil: Cucchetti, Humberto Horacio. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro de Estudios e Investigaciones Laborales; Argentina
Materia
Peronismo
Fascismo
Nacional-populismo
Transferencias culturales
Peronism
Fascism
National populism
Cultural transfers
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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El primero de ellos, consubstancial a su nacimiento, está vinculado a la vocación de determinar si, efectivamente, el peronismo constituyó una adaptación nacional de las experiencias fascistas europeas. El segundo de ellos se construye alrededor del supuesto que ve en diversos gobiernos latinoamericanos y en particular en el propio peronismo un modelo de populismo. Si la idea de fascismo pretende ubicar al peronismo dentro de las familias contrarrevolucionarias europeas, la de populismo busca pensar dicho fenómeno como el resultado de una sociedad en transición, todavía anclada en el predominio de valores tradicionales. Ambas ideas, sin embargo, han compartido el hecho de haber sido formuladas en función de principios muchas veces valorativos, y en general peyorativos. Nuestro trabajo busca desentrañar los supuestos de determinadas lecturas e interpretaciones sobre el peronismo. Como propuesta para profundizar, se proclama la necesidad de diferenciar lo que podría ser un análisis global de la experiencia peronista en función de sus especificidades políticas, estatales, sociales y culturales, de lo que podría remitir a un estudio de las circulaciones y transferencias político-culturales entre diferentes ideas y actores provenientes de Europa y la vida política nacional.This paper aims to revisit some of the most important readings that have tried to explain the origins of Peron’s political movement (1943-1955). referring to the academic discussions, we will find some discussions still unre-solved — for example, on its social composition, the socio-political actors who converged there, it’s relations with the religious culture, it’s organizational and state owned model etc. two troublesome and conceptual issues have excelled as attempts in explain-ing Peron’s movement phenomenon. the first of them, inherent to its birth, it is linked to the vocation of finding out if, indeed, Peron’s movement constituted a national adaptation of the European fascist experiences. the second one is built around the assumption that is seen in various latin american governments and the in Peron’s movement itself a populism model in particular. if the fascism idea seeks to locate Peron’s movement within the European counter-revolutionary families, the populism seeks to think this phenomenon as the result of a transition society, still linked to traditional values predominance. Both ideas, however, have shared the fact of being formulated on the basis of evaluative principles many times, and generally derogatory. our work seeks to find out certain readings assumptions and interpretations on Peron’s movement as a proposal to deepen, it is proclaimed the need to diffe- rentiate between what could be a comprehensive analysis of Peron’s movement ex-perience, based on their political, state, social and cultural characteristics that might refer to a study of the circulations and political-cultural transfers among different ideas and actors coming from Europe and the national political life.Fil: Cucchetti, Humberto Horacio. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. 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This paper aims to revisit some of the most important readings that have tried to explain the origins of Peron’s political movement (1943-1955). referring to the academic discussions, we will find some discussions still unre-solved — for example, on its social composition, the socio-political actors who converged there, it’s relations with the religious culture, it’s organizational and state owned model etc. two troublesome and conceptual issues have excelled as attempts in explain-ing Peron’s movement phenomenon. the first of them, inherent to its birth, it is linked to the vocation of finding out if, indeed, Peron’s movement constituted a national adaptation of the European fascist experiences. the second one is built around the assumption that is seen in various latin american governments and the in Peron’s movement itself a populism model in particular. if the fascism idea seeks to locate Peron’s movement within the European counter-revolutionary families, the populism seeks to think this phenomenon as the result of a transition society, still linked to traditional values predominance. Both ideas, however, have shared the fact of being formulated on the basis of evaluative principles many times, and generally derogatory. our work seeks to find out certain readings assumptions and interpretations on Peron’s movement as a proposal to deepen, it is proclaimed the need to diffe- rentiate between what could be a comprehensive analysis of Peron’s movement ex-perience, based on their political, state, social and cultural characteristics that might refer to a study of the circulations and political-cultural transfers among different ideas and actors coming from Europe and the national political life.
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