Borges, lector hedonista

Autores
Biancotto, Natalia
Año de publicación
2014
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En sus ensayos, reseñas y notas de los años treinta y cuarenta, Borges emprende una dura embestida contra el realismo y la psicología en la novela argentina. Entre las interpretaciones críticas de sus enunciados se ha generalizado la idea de que, por el valor que le atribuye al rigor constructivo, Borges vindica el género fantástico por oposición a la narración realista. Este trabajo propone revisar esta conclusión a partir de una lectura de los ensayos del autor correspondientes a este período, en función del solapado diálogo que éstos mantienen con ciertas ideas de Stevenson sobre el realismo y la novela. Los estudios que se ocuparon de la gravitación de Stevenson en la ensayística borgeana no han abordado aun lo que considero el nudo principal de los ensayos, esto es, la ética que los alienta. A partir de lo que defino como una ética del lector hedonista, intentaré argumentar que lo que funciona en ambos ensayistas es, antes que una verdadera impugnación del realismo, una contundente vindicación de la literatura de imaginación, que, al menos para Borges, no se identifica únicamente con la modalidad fantástica. Este diálogo permitirá poner en cuestión la manida imagen de un Borges antirrealista.
In his essays, reviews and notes from the thirties and forties, Borges begins a harsh attack against the realism and psychologism of Argentinean novel. Among the critical interpretations of his statements it is widely believed that Borges vindicates the fantastic genre (for the value that he attributes to its constructive rigour) as opposed to realistic narrative. This work proposes to revise this conclusion from a reading of the author’s essays of the period, based on the veiled dialogue they maintain with certain Stevenson's ideas about realism and novel. The studies that have dealt with the influence of Stevenson on Borgean essays have not reached yet what I consider is the main core of the essays, that is, their ethics. From what I define as an ethic of the hedonistic reader, I will attempt to argue that, rather than a true refutation of realism, both essayists make a strong vindication of imaginative literature, which, at least for Borges, refers not only to the fantastic genre. This dialogue will call into question the hackneyed image of an anti-realist Borges.
Fil: Biancotto, Natalia. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro de Estudios de Literatura Argentina; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
JORGE LUIS BORGES
ROBERT LOUIS STEVENSON
ÉTICA DE ENSAYISTA
LECTOR HEDONISTA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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In his essays, reviews and notes from the thirties and forties, Borges begins a harsh attack against the realism and psychologism of Argentinean novel. Among the critical interpretations of his statements it is widely believed that Borges vindicates the fantastic genre (for the value that he attributes to its constructive rigour) as opposed to realistic narrative. This work proposes to revise this conclusion from a reading of the author’s essays of the period, based on the veiled dialogue they maintain with certain Stevenson's ideas about realism and novel. The studies that have dealt with the influence of Stevenson on Borgean essays have not reached yet what I consider is the main core of the essays, that is, their ethics. From what I define as an ethic of the hedonistic reader, I will attempt to argue that, rather than a true refutation of realism, both essayists make a strong vindication of imaginative literature, which, at least for Borges, refers not only to the fantastic genre. This dialogue will call into question the hackneyed image of an anti-realist Borges.
Fil: Biancotto, Natalia. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro de Estudios de Literatura Argentina; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
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