Creative personality scale. A new version for college students from Argentina
- Autores
- Freiberg Hoffmann, Agustín; Vigh, Carlos Donato; Fernandez Liporace, Maria Mercedes
- Año de publicación
- 2019
- Idioma
- español castellano
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- Creativity and actions aimed at fostering it became a matter of interest in higher education. Since creativity is a complex phenomenon, its multiple dimensions must be assessed. Among them, personality arises as the most relevant one. Therefore, the local adaptation of Gough’s Creative Personality Scale to be used in college students is presented. Examinees must indicate, among a list of adjectives/items, whether they feel descri-bed by each one of them or not. Two independent samples (n= 150 each) were employed to develop an exploratory factor analysis and an internal consistency analysis on the one hand, and a confirmatory factor analysis and a convergent validity study on the other. The exploratory procedure retained eight items and a 1-dimension structu-re with a good internal consistency (ordinal Alpha= .853). This model was empirically verified by the confirmatory analysis which showed good fit indices, as well as an adequate internal consistency coefficient. Moreover, adequate convergent validity evidences were obtained. Findings are discus-sed considering the theoretical model and the study weaknesses along with practical and theoretical outcomes. Further research lines are outlined.
La creatividad y las prácticas ligadas a fomentarla en el ámbito universitario constituyen en la actualidad un tema de interés. La creatividad en tanto fenómeno multidimensional requiere ser evaluada en sus distintas facetas, siendo la personalidad una de las que mayor relevancia reviste. Se propone así, adaptar localmente la Escala de Personalidad Creativa (EPC) de Gough para ser aplicada en el ámbito universitario. El instrumento se compone de 30 adjetivos a ser respondidos por los evaluados según se identifiquen o no con cada uno de ellos. Se realizó un análisis factorial exploratorio y de consistencia interna (n = 150) y otro confirmatorio y de validez convergente (n = 150) a partir de dos muestras independientes. El procedimiento exploratorio conservó ocho ítems y una estructura factorial unidimensional con una óptima consistencia interna (Alfa ordinal = .853). Este modelo se verificó empíricamente mediante el análisis confirmatorio que arrojó óptimos índices de ajuste y un apropiado índice de consistencia interna. Adicionalmente se obtuvieron adecuadas evidencias de validez convergente del instrumento en relación con otros constructos teóricamente afines. Los resultados se discuten a la luz de la teoría y las limitaciones del diseño, destacando los alcances del estudio y las futuras líneas de investigación.
Fil: Freiberg Hoffmann, Agustín. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina
Fil: Vigh, Carlos Donato. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física del Plasma. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física del Plasma; Argentina. Universidad Nacional de General Sarmiento. Instituto de Ciencias; Argentina
Fil: Fernandez Liporace, Maria Mercedes. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina - Materia
-
ADAPTATION
COLLEGE STUDENTS
CONSTRUCT VALIDITY
CONVERGENT VALIDITY
CREATIVE PERSONALITY SCALE
INTERNAL CONSISTENCY - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/130061
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_b62807f40485244fd26870527e659cf0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/130061 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Creative personality scale. A new version for college students from ArgentinaEscala de Personalidad Creativa. Nueva versión para estudiantes universitarios de ArgentinaFreiberg Hoffmann, AgustínVigh, Carlos DonatoFernandez Liporace, Maria MercedesADAPTATIONCOLLEGE STUDENTSCONSTRUCT VALIDITYCONVERGENT VALIDITYCREATIVE PERSONALITY SCALEINTERNAL CONSISTENCYhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5Creativity and actions aimed at fostering it became a matter of interest in higher education. Since creativity is a complex phenomenon, its multiple dimensions must be assessed. Among them, personality arises as the most relevant one. Therefore, the local adaptation of Gough’s Creative Personality Scale to be used in college students is presented. Examinees must indicate, among a list of adjectives/items, whether they feel descri-bed by each one of them or not. Two independent samples (n= 150 each) were employed to develop an exploratory factor analysis and an internal consistency analysis on the one hand, and a confirmatory factor analysis and a convergent validity study on the other. The exploratory procedure retained eight items and a 1-dimension structu-re with a good internal consistency (ordinal Alpha= .853). This model was empirically verified by the confirmatory analysis which showed good fit indices, as well as an adequate internal consistency coefficient. Moreover, adequate convergent validity evidences were obtained. Findings are discus-sed considering the theoretical model and the study weaknesses along with practical and theoretical outcomes. Further research lines are outlined.La creatividad y las prácticas ligadas a fomentarla en el ámbito universitario constituyen en la actualidad un tema de interés. La creatividad en tanto fenómeno multidimensional requiere ser evaluada en sus distintas facetas, siendo la personalidad una de las que mayor relevancia reviste. Se propone así, adaptar localmente la Escala de Personalidad Creativa (EPC) de Gough para ser aplicada en el ámbito universitario. El instrumento se compone de 30 adjetivos a ser respondidos por los evaluados según se identifiquen o no con cada uno de ellos. Se realizó un análisis factorial exploratorio y de consistencia interna (n = 150) y otro confirmatorio y de validez convergente (n = 150) a partir de dos muestras independientes. El procedimiento exploratorio conservó ocho ítems y una estructura factorial unidimensional con una óptima consistencia interna (Alfa ordinal = .853). Este modelo se verificó empíricamente mediante el análisis confirmatorio que arrojó óptimos índices de ajuste y un apropiado índice de consistencia interna. Adicionalmente se obtuvieron adecuadas evidencias de validez convergente del instrumento en relación con otros constructos teóricamente afines. Los resultados se discuten a la luz de la teoría y las limitaciones del diseño, destacando los alcances del estudio y las futuras líneas de investigación.Fil: Freiberg Hoffmann, Agustín. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; ArgentinaFil: Vigh, Carlos Donato. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física del Plasma. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física del Plasma; Argentina. Universidad Nacional de General Sarmiento. Instituto de Ciencias; ArgentinaFil: Fernandez Liporace, Maria Mercedes. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; ArgentinaUniversidad de Murcia2019-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/130061Freiberg Hoffmann, Agustín; Vigh, Carlos Donato; Fernandez Liporace, Maria Mercedes; Creative personality scale. A new version for college students from Argentina; Universidad de Murcia; Anales de Psicología; 35; 2; 5-2019; 290-2990212-97281695-2294CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.um.es/analesps/article/view/346131info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.6018/analesps.35.2.346131info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-15T15:27:24Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/130061instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-15 15:27:24.841CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Creative personality scale. A new version for college students from Argentina Escala de Personalidad Creativa. Nueva versión para estudiantes universitarios de Argentina |
title |
Creative personality scale. A new version for college students from Argentina |
spellingShingle |
Creative personality scale. A new version for college students from Argentina Freiberg Hoffmann, Agustín ADAPTATION COLLEGE STUDENTS CONSTRUCT VALIDITY CONVERGENT VALIDITY CREATIVE PERSONALITY SCALE INTERNAL CONSISTENCY |
title_short |
Creative personality scale. A new version for college students from Argentina |
title_full |
Creative personality scale. A new version for college students from Argentina |
title_fullStr |
Creative personality scale. A new version for college students from Argentina |
title_full_unstemmed |
Creative personality scale. A new version for college students from Argentina |
title_sort |
Creative personality scale. A new version for college students from Argentina |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Freiberg Hoffmann, Agustín Vigh, Carlos Donato Fernandez Liporace, Maria Mercedes |
author |
Freiberg Hoffmann, Agustín |
author_facet |
Freiberg Hoffmann, Agustín Vigh, Carlos Donato Fernandez Liporace, Maria Mercedes |
author_role |
author |
author2 |
Vigh, Carlos Donato Fernandez Liporace, Maria Mercedes |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
ADAPTATION COLLEGE STUDENTS CONSTRUCT VALIDITY CONVERGENT VALIDITY CREATIVE PERSONALITY SCALE INTERNAL CONSISTENCY |
topic |
ADAPTATION COLLEGE STUDENTS CONSTRUCT VALIDITY CONVERGENT VALIDITY CREATIVE PERSONALITY SCALE INTERNAL CONSISTENCY |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.1 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Creativity and actions aimed at fostering it became a matter of interest in higher education. Since creativity is a complex phenomenon, its multiple dimensions must be assessed. Among them, personality arises as the most relevant one. Therefore, the local adaptation of Gough’s Creative Personality Scale to be used in college students is presented. Examinees must indicate, among a list of adjectives/items, whether they feel descri-bed by each one of them or not. Two independent samples (n= 150 each) were employed to develop an exploratory factor analysis and an internal consistency analysis on the one hand, and a confirmatory factor analysis and a convergent validity study on the other. The exploratory procedure retained eight items and a 1-dimension structu-re with a good internal consistency (ordinal Alpha= .853). This model was empirically verified by the confirmatory analysis which showed good fit indices, as well as an adequate internal consistency coefficient. Moreover, adequate convergent validity evidences were obtained. Findings are discus-sed considering the theoretical model and the study weaknesses along with practical and theoretical outcomes. Further research lines are outlined. La creatividad y las prácticas ligadas a fomentarla en el ámbito universitario constituyen en la actualidad un tema de interés. La creatividad en tanto fenómeno multidimensional requiere ser evaluada en sus distintas facetas, siendo la personalidad una de las que mayor relevancia reviste. Se propone así, adaptar localmente la Escala de Personalidad Creativa (EPC) de Gough para ser aplicada en el ámbito universitario. El instrumento se compone de 30 adjetivos a ser respondidos por los evaluados según se identifiquen o no con cada uno de ellos. Se realizó un análisis factorial exploratorio y de consistencia interna (n = 150) y otro confirmatorio y de validez convergente (n = 150) a partir de dos muestras independientes. El procedimiento exploratorio conservó ocho ítems y una estructura factorial unidimensional con una óptima consistencia interna (Alfa ordinal = .853). Este modelo se verificó empíricamente mediante el análisis confirmatorio que arrojó óptimos índices de ajuste y un apropiado índice de consistencia interna. Adicionalmente se obtuvieron adecuadas evidencias de validez convergente del instrumento en relación con otros constructos teóricamente afines. Los resultados se discuten a la luz de la teoría y las limitaciones del diseño, destacando los alcances del estudio y las futuras líneas de investigación. Fil: Freiberg Hoffmann, Agustín. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina Fil: Vigh, Carlos Donato. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física del Plasma. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física del Plasma; Argentina. Universidad Nacional de General Sarmiento. Instituto de Ciencias; Argentina Fil: Fernandez Liporace, Maria Mercedes. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina |
description |
Creativity and actions aimed at fostering it became a matter of interest in higher education. Since creativity is a complex phenomenon, its multiple dimensions must be assessed. Among them, personality arises as the most relevant one. Therefore, the local adaptation of Gough’s Creative Personality Scale to be used in college students is presented. Examinees must indicate, among a list of adjectives/items, whether they feel descri-bed by each one of them or not. Two independent samples (n= 150 each) were employed to develop an exploratory factor analysis and an internal consistency analysis on the one hand, and a confirmatory factor analysis and a convergent validity study on the other. The exploratory procedure retained eight items and a 1-dimension structu-re with a good internal consistency (ordinal Alpha= .853). This model was empirically verified by the confirmatory analysis which showed good fit indices, as well as an adequate internal consistency coefficient. Moreover, adequate convergent validity evidences were obtained. Findings are discus-sed considering the theoretical model and the study weaknesses along with practical and theoretical outcomes. Further research lines are outlined. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/130061 Freiberg Hoffmann, Agustín; Vigh, Carlos Donato; Fernandez Liporace, Maria Mercedes; Creative personality scale. A new version for college students from Argentina; Universidad de Murcia; Anales de Psicología; 35; 2; 5-2019; 290-299 0212-9728 1695-2294 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/130061 |
identifier_str_mv |
Freiberg Hoffmann, Agustín; Vigh, Carlos Donato; Fernandez Liporace, Maria Mercedes; Creative personality scale. A new version for college students from Argentina; Universidad de Murcia; Anales de Psicología; 35; 2; 5-2019; 290-299 0212-9728 1695-2294 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.um.es/analesps/article/view/346131 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.6018/analesps.35.2.346131 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Murcia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Murcia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1846083415937384448 |
score |
12.891075 |