Creative personality scale. A new version for college students from Argentina

Autores
Freiberg Hoffmann, Agustín; Vigh, Carlos Donato; Fernandez Liporace, Maria Mercedes
Año de publicación
2019
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Creativity and actions aimed at fostering it became a matter of interest in higher education. Since creativity is a complex phenomenon, its multiple dimensions must be assessed. Among them, personality arises as the most relevant one. Therefore, the local adaptation of Gough’s Creative Personality Scale to be used in college students is presented. Examinees must indicate, among a list of adjectives/items, whether they feel descri-bed by each one of them or not. Two independent samples (n= 150 each) were employed to develop an exploratory factor analysis and an internal consistency analysis on the one hand, and a confirmatory factor analysis and a convergent validity study on the other. The exploratory procedure retained eight items and a 1-dimension structu-re with a good internal consistency (ordinal Alpha= .853). This model was empirically verified by the confirmatory analysis which showed good fit indices, as well as an adequate internal consistency coefficient. Moreover, adequate convergent validity evidences were obtained. Findings are discus-sed considering the theoretical model and the study weaknesses along with practical and theoretical outcomes. Further research lines are outlined.
La creatividad y las prácticas ligadas a fomentarla en el ámbito universitario constituyen en la actualidad un tema de interés. La creatividad en tanto fenómeno multidimensional requiere ser evaluada en sus distintas facetas, siendo la personalidad una de las que mayor relevancia reviste. Se propone así, adaptar localmente la Escala de Personalidad Creativa (EPC) de Gough para ser aplicada en el ámbito universitario. El instrumento se compone de 30 adjetivos a ser respondidos por los evaluados según se identifiquen o no con cada uno de ellos. Se realizó un análisis factorial exploratorio y de consistencia interna (n = 150) y otro confirmatorio y de validez convergente (n = 150) a partir de dos muestras independientes. El procedimiento exploratorio conservó ocho ítems y una estructura factorial unidimensional con una óptima consistencia interna (Alfa ordinal = .853). Este modelo se verificó empíricamente mediante el análisis confirmatorio que arrojó óptimos índices de ajuste y un apropiado índice de consistencia interna. Adicionalmente se obtuvieron adecuadas evidencias de validez convergente del instrumento en relación con otros constructos teóricamente afines. Los resultados se discuten a la luz de la teoría y las limitaciones del diseño, destacando los alcances del estudio y las futuras líneas de investigación.
Fil: Freiberg Hoffmann, Agustín. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina
Fil: Vigh, Carlos Donato. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física del Plasma. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física del Plasma; Argentina. Universidad Nacional de General Sarmiento. Instituto de Ciencias; Argentina
Fil: Fernandez Liporace, Maria Mercedes. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina
Materia
ADAPTATION
COLLEGE STUDENTS
CONSTRUCT VALIDITY
CONVERGENT VALIDITY
CREATIVE PERSONALITY SCALE
INTERNAL CONSISTENCY
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/130061

id CONICETDig_b62807f40485244fd26870527e659cf0
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/130061
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Creative personality scale. A new version for college students from ArgentinaEscala de Personalidad Creativa. Nueva versión para estudiantes universitarios de ArgentinaFreiberg Hoffmann, AgustínVigh, Carlos DonatoFernandez Liporace, Maria MercedesADAPTATIONCOLLEGE STUDENTSCONSTRUCT VALIDITYCONVERGENT VALIDITYCREATIVE PERSONALITY SCALEINTERNAL CONSISTENCYhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5Creativity and actions aimed at fostering it became a matter of interest in higher education. Since creativity is a complex phenomenon, its multiple dimensions must be assessed. Among them, personality arises as the most relevant one. Therefore, the local adaptation of Gough’s Creative Personality Scale to be used in college students is presented. Examinees must indicate, among a list of adjectives/items, whether they feel descri-bed by each one of them or not. Two independent samples (n= 150 each) were employed to develop an exploratory factor analysis and an internal consistency analysis on the one hand, and a confirmatory factor analysis and a convergent validity study on the other. The exploratory procedure retained eight items and a 1-dimension structu-re with a good internal consistency (ordinal Alpha= .853). This model was empirically verified by the confirmatory analysis which showed good fit indices, as well as an adequate internal consistency coefficient. Moreover, adequate convergent validity evidences were obtained. Findings are discus-sed considering the theoretical model and the study weaknesses along with practical and theoretical outcomes. Further research lines are outlined.La creatividad y las prácticas ligadas a fomentarla en el ámbito universitario constituyen en la actualidad un tema de interés. La creatividad en tanto fenómeno multidimensional requiere ser evaluada en sus distintas facetas, siendo la personalidad una de las que mayor relevancia reviste. Se propone así, adaptar localmente la Escala de Personalidad Creativa (EPC) de Gough para ser aplicada en el ámbito universitario. El instrumento se compone de 30 adjetivos a ser respondidos por los evaluados según se identifiquen o no con cada uno de ellos. Se realizó un análisis factorial exploratorio y de consistencia interna (n = 150) y otro confirmatorio y de validez convergente (n = 150) a partir de dos muestras independientes. El procedimiento exploratorio conservó ocho ítems y una estructura factorial unidimensional con una óptima consistencia interna (Alfa ordinal = .853). Este modelo se verificó empíricamente mediante el análisis confirmatorio que arrojó óptimos índices de ajuste y un apropiado índice de consistencia interna. Adicionalmente se obtuvieron adecuadas evidencias de validez convergente del instrumento en relación con otros constructos teóricamente afines. Los resultados se discuten a la luz de la teoría y las limitaciones del diseño, destacando los alcances del estudio y las futuras líneas de investigación.Fil: Freiberg Hoffmann, Agustín. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; ArgentinaFil: Vigh, Carlos Donato. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física del Plasma. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física del Plasma; Argentina. Universidad Nacional de General Sarmiento. Instituto de Ciencias; ArgentinaFil: Fernandez Liporace, Maria Mercedes. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; ArgentinaUniversidad de Murcia2019-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/130061Freiberg Hoffmann, Agustín; Vigh, Carlos Donato; Fernandez Liporace, Maria Mercedes; Creative personality scale. A new version for college students from Argentina; Universidad de Murcia; Anales de Psicología; 35; 2; 5-2019; 290-2990212-97281695-2294CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.um.es/analesps/article/view/346131info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.6018/analesps.35.2.346131info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-15T15:27:24Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/130061instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-15 15:27:24.841CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Creative personality scale. A new version for college students from Argentina
Escala de Personalidad Creativa. Nueva versión para estudiantes universitarios de Argentina
title Creative personality scale. A new version for college students from Argentina
spellingShingle Creative personality scale. A new version for college students from Argentina
Freiberg Hoffmann, Agustín
ADAPTATION
COLLEGE STUDENTS
CONSTRUCT VALIDITY
CONVERGENT VALIDITY
CREATIVE PERSONALITY SCALE
INTERNAL CONSISTENCY
title_short Creative personality scale. A new version for college students from Argentina
title_full Creative personality scale. A new version for college students from Argentina
title_fullStr Creative personality scale. A new version for college students from Argentina
title_full_unstemmed Creative personality scale. A new version for college students from Argentina
title_sort Creative personality scale. A new version for college students from Argentina
dc.creator.none.fl_str_mv Freiberg Hoffmann, Agustín
Vigh, Carlos Donato
Fernandez Liporace, Maria Mercedes
author Freiberg Hoffmann, Agustín
author_facet Freiberg Hoffmann, Agustín
Vigh, Carlos Donato
Fernandez Liporace, Maria Mercedes
author_role author
author2 Vigh, Carlos Donato
Fernandez Liporace, Maria Mercedes
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv ADAPTATION
COLLEGE STUDENTS
CONSTRUCT VALIDITY
CONVERGENT VALIDITY
CREATIVE PERSONALITY SCALE
INTERNAL CONSISTENCY
topic ADAPTATION
COLLEGE STUDENTS
CONSTRUCT VALIDITY
CONVERGENT VALIDITY
CREATIVE PERSONALITY SCALE
INTERNAL CONSISTENCY
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv Creativity and actions aimed at fostering it became a matter of interest in higher education. Since creativity is a complex phenomenon, its multiple dimensions must be assessed. Among them, personality arises as the most relevant one. Therefore, the local adaptation of Gough’s Creative Personality Scale to be used in college students is presented. Examinees must indicate, among a list of adjectives/items, whether they feel descri-bed by each one of them or not. Two independent samples (n= 150 each) were employed to develop an exploratory factor analysis and an internal consistency analysis on the one hand, and a confirmatory factor analysis and a convergent validity study on the other. The exploratory procedure retained eight items and a 1-dimension structu-re with a good internal consistency (ordinal Alpha= .853). This model was empirically verified by the confirmatory analysis which showed good fit indices, as well as an adequate internal consistency coefficient. Moreover, adequate convergent validity evidences were obtained. Findings are discus-sed considering the theoretical model and the study weaknesses along with practical and theoretical outcomes. Further research lines are outlined.
La creatividad y las prácticas ligadas a fomentarla en el ámbito universitario constituyen en la actualidad un tema de interés. La creatividad en tanto fenómeno multidimensional requiere ser evaluada en sus distintas facetas, siendo la personalidad una de las que mayor relevancia reviste. Se propone así, adaptar localmente la Escala de Personalidad Creativa (EPC) de Gough para ser aplicada en el ámbito universitario. El instrumento se compone de 30 adjetivos a ser respondidos por los evaluados según se identifiquen o no con cada uno de ellos. Se realizó un análisis factorial exploratorio y de consistencia interna (n = 150) y otro confirmatorio y de validez convergente (n = 150) a partir de dos muestras independientes. El procedimiento exploratorio conservó ocho ítems y una estructura factorial unidimensional con una óptima consistencia interna (Alfa ordinal = .853). Este modelo se verificó empíricamente mediante el análisis confirmatorio que arrojó óptimos índices de ajuste y un apropiado índice de consistencia interna. Adicionalmente se obtuvieron adecuadas evidencias de validez convergente del instrumento en relación con otros constructos teóricamente afines. Los resultados se discuten a la luz de la teoría y las limitaciones del diseño, destacando los alcances del estudio y las futuras líneas de investigación.
Fil: Freiberg Hoffmann, Agustín. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina
Fil: Vigh, Carlos Donato. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física del Plasma. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física del Plasma; Argentina. Universidad Nacional de General Sarmiento. Instituto de Ciencias; Argentina
Fil: Fernandez Liporace, Maria Mercedes. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina
description Creativity and actions aimed at fostering it became a matter of interest in higher education. Since creativity is a complex phenomenon, its multiple dimensions must be assessed. Among them, personality arises as the most relevant one. Therefore, the local adaptation of Gough’s Creative Personality Scale to be used in college students is presented. Examinees must indicate, among a list of adjectives/items, whether they feel descri-bed by each one of them or not. Two independent samples (n= 150 each) were employed to develop an exploratory factor analysis and an internal consistency analysis on the one hand, and a confirmatory factor analysis and a convergent validity study on the other. The exploratory procedure retained eight items and a 1-dimension structu-re with a good internal consistency (ordinal Alpha= .853). This model was empirically verified by the confirmatory analysis which showed good fit indices, as well as an adequate internal consistency coefficient. Moreover, adequate convergent validity evidences were obtained. Findings are discus-sed considering the theoretical model and the study weaknesses along with practical and theoretical outcomes. Further research lines are outlined.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/130061
Freiberg Hoffmann, Agustín; Vigh, Carlos Donato; Fernandez Liporace, Maria Mercedes; Creative personality scale. A new version for college students from Argentina; Universidad de Murcia; Anales de Psicología; 35; 2; 5-2019; 290-299
0212-9728
1695-2294
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/130061
identifier_str_mv Freiberg Hoffmann, Agustín; Vigh, Carlos Donato; Fernandez Liporace, Maria Mercedes; Creative personality scale. A new version for college students from Argentina; Universidad de Murcia; Anales de Psicología; 35; 2; 5-2019; 290-299
0212-9728
1695-2294
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.um.es/analesps/article/view/346131
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.6018/analesps.35.2.346131
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Murcia
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Murcia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1846083415937384448
score 12.891075