The role of experimental activity in the development of Contemporary Physics topics: Classroom strategy for understanding the phenomenon of superconductivity

Autores
Gualtero Martínez, Yuly Andrea; Sciutto, Sergio Juan
Año de publicación
2021
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Presentamos un analisis detallado de diversos aspectos del diseño, ejecucion y evaluacion de resultados de una estrategia de aula para la enseñanza de topicos de Fisica Contemporanea a nivel medio. Esta experiencia se llevo a cabo con un grupo de estudiantes del ultimo año de secundaria en Bogota, Colombia, abordando el tema de la superconductividad. Utilizando el enfoque pedagogico de la Enseñanza para la Comprension, se diseño un plan de clases y actividades teoricas y experimentales con el objetivo de lograr la comprension del fenomeno de la superconductividad junto con diferentes conceptos de la fisica clasica y contemporanea relacionados con ese fenomeno, de los avances tecnologicos actuales y las implicaciones sociales que trae el desarrollo de la ciencia en los diferentes contextos mundiales. Este plan fue puesto en practica con resultados muy satisfactorios, que son analizados y discutidos en el presente artículo.
We present a detailed analysis of various aspects around the design, execution and results evaluation of a classroom strategy for teaching Contemporary Physics topics at the intermediate level. This experience was carried out with a group of high school seniors in Bogota, Colombia, addressing the issue of superconductivity. Using the pedagogical approach of Teaching for Understanding, a class plan of theoretical and experimental activities was designed with the aim of understanding the phenomenon of superconductivity together with different related concepts of classical and contemporary physics, and of current technological advances and social implications that the development of science brings in different world contexts. This plan was put into practice with very satisfactory results, which are analyzed and discussed in this article.
Fil: Gualtero Martínez, Yuly Andrea. Colegio Bilingüe Clermont; Colombia
Fil: Sciutto, Sergio Juan. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Física La Plata. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Exactas. Instituto de Física La Plata; Argentina
Materia
CONTEMPORARY PHYSICS
EXPERIMENTAL ACTIVITIES
SUPERCONDUCTIVITY
TEACHING FOR UNDERSTANDING
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/213364

id CONICETDig_b1167e2123e3302a0c0890b9f9696fb2
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/213364
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling The role of experimental activity in the development of Contemporary Physics topics: Classroom strategy for understanding the phenomenon of superconductivityEl papel de la actividad experimental en el desarrollo de topicos de Fısica Contemporanea: Estrategia de aula para la comprension del fenomeno de la superconductividadGualtero Martínez, Yuly AndreaSciutto, Sergio JuanCONTEMPORARY PHYSICSEXPERIMENTAL ACTIVITIESSUPERCONDUCTIVITYTEACHING FOR UNDERSTANDINGhttps://purl.org/becyt/ford/1.3https://purl.org/becyt/ford/1Presentamos un analisis detallado de diversos aspectos del diseño, ejecucion y evaluacion de resultados de una estrategia de aula para la enseñanza de topicos de Fisica Contemporanea a nivel medio. Esta experiencia se llevo a cabo con un grupo de estudiantes del ultimo año de secundaria en Bogota, Colombia, abordando el tema de la superconductividad. Utilizando el enfoque pedagogico de la Enseñanza para la Comprension, se diseño un plan de clases y actividades teoricas y experimentales con el objetivo de lograr la comprension del fenomeno de la superconductividad junto con diferentes conceptos de la fisica clasica y contemporanea relacionados con ese fenomeno, de los avances tecnologicos actuales y las implicaciones sociales que trae el desarrollo de la ciencia en los diferentes contextos mundiales. Este plan fue puesto en practica con resultados muy satisfactorios, que son analizados y discutidos en el presente artículo.We present a detailed analysis of various aspects around the design, execution and results evaluation of a classroom strategy for teaching Contemporary Physics topics at the intermediate level. This experience was carried out with a group of high school seniors in Bogota, Colombia, addressing the issue of superconductivity. Using the pedagogical approach of Teaching for Understanding, a class plan of theoretical and experimental activities was designed with the aim of understanding the phenomenon of superconductivity together with different related concepts of classical and contemporary physics, and of current technological advances and social implications that the development of science brings in different world contexts. This plan was put into practice with very satisfactory results, which are analyzed and discussed in this article.Fil: Gualtero Martínez, Yuly Andrea. Colegio Bilingüe Clermont; ColombiaFil: Sciutto, Sergio Juan. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Física La Plata. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Exactas. Instituto de Física La Plata; ArgentinaSociedade Brasileira de Fisica2021-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/213364Gualtero Martínez, Yuly Andrea; Sciutto, Sergio Juan; The role of experimental activity in the development of Contemporary Physics topics: Classroom strategy for understanding the phenomenon of superconductivity ; Sociedade Brasileira de Fisica; Revista Brasileira de Ensino de Física; 44; 11-2021; 1-100102-4744CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0247info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-15T15:24:04Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/213364instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-15 15:24:05.178CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv The role of experimental activity in the development of Contemporary Physics topics: Classroom strategy for understanding the phenomenon of superconductivity
El papel de la actividad experimental en el desarrollo de topicos de Fısica Contemporanea: Estrategia de aula para la comprension del fenomeno de la superconductividad
title The role of experimental activity in the development of Contemporary Physics topics: Classroom strategy for understanding the phenomenon of superconductivity
spellingShingle The role of experimental activity in the development of Contemporary Physics topics: Classroom strategy for understanding the phenomenon of superconductivity
Gualtero Martínez, Yuly Andrea
CONTEMPORARY PHYSICS
EXPERIMENTAL ACTIVITIES
SUPERCONDUCTIVITY
TEACHING FOR UNDERSTANDING
title_short The role of experimental activity in the development of Contemporary Physics topics: Classroom strategy for understanding the phenomenon of superconductivity
title_full The role of experimental activity in the development of Contemporary Physics topics: Classroom strategy for understanding the phenomenon of superconductivity
title_fullStr The role of experimental activity in the development of Contemporary Physics topics: Classroom strategy for understanding the phenomenon of superconductivity
title_full_unstemmed The role of experimental activity in the development of Contemporary Physics topics: Classroom strategy for understanding the phenomenon of superconductivity
title_sort The role of experimental activity in the development of Contemporary Physics topics: Classroom strategy for understanding the phenomenon of superconductivity
dc.creator.none.fl_str_mv Gualtero Martínez, Yuly Andrea
Sciutto, Sergio Juan
author Gualtero Martínez, Yuly Andrea
author_facet Gualtero Martínez, Yuly Andrea
Sciutto, Sergio Juan
author_role author
author2 Sciutto, Sergio Juan
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv CONTEMPORARY PHYSICS
EXPERIMENTAL ACTIVITIES
SUPERCONDUCTIVITY
TEACHING FOR UNDERSTANDING
topic CONTEMPORARY PHYSICS
EXPERIMENTAL ACTIVITIES
SUPERCONDUCTIVITY
TEACHING FOR UNDERSTANDING
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/1.3
https://purl.org/becyt/ford/1
dc.description.none.fl_txt_mv Presentamos un analisis detallado de diversos aspectos del diseño, ejecucion y evaluacion de resultados de una estrategia de aula para la enseñanza de topicos de Fisica Contemporanea a nivel medio. Esta experiencia se llevo a cabo con un grupo de estudiantes del ultimo año de secundaria en Bogota, Colombia, abordando el tema de la superconductividad. Utilizando el enfoque pedagogico de la Enseñanza para la Comprension, se diseño un plan de clases y actividades teoricas y experimentales con el objetivo de lograr la comprension del fenomeno de la superconductividad junto con diferentes conceptos de la fisica clasica y contemporanea relacionados con ese fenomeno, de los avances tecnologicos actuales y las implicaciones sociales que trae el desarrollo de la ciencia en los diferentes contextos mundiales. Este plan fue puesto en practica con resultados muy satisfactorios, que son analizados y discutidos en el presente artículo.
We present a detailed analysis of various aspects around the design, execution and results evaluation of a classroom strategy for teaching Contemporary Physics topics at the intermediate level. This experience was carried out with a group of high school seniors in Bogota, Colombia, addressing the issue of superconductivity. Using the pedagogical approach of Teaching for Understanding, a class plan of theoretical and experimental activities was designed with the aim of understanding the phenomenon of superconductivity together with different related concepts of classical and contemporary physics, and of current technological advances and social implications that the development of science brings in different world contexts. This plan was put into practice with very satisfactory results, which are analyzed and discussed in this article.
Fil: Gualtero Martínez, Yuly Andrea. Colegio Bilingüe Clermont; Colombia
Fil: Sciutto, Sergio Juan. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Física La Plata. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Exactas. Instituto de Física La Plata; Argentina
description Presentamos un analisis detallado de diversos aspectos del diseño, ejecucion y evaluacion de resultados de una estrategia de aula para la enseñanza de topicos de Fisica Contemporanea a nivel medio. Esta experiencia se llevo a cabo con un grupo de estudiantes del ultimo año de secundaria en Bogota, Colombia, abordando el tema de la superconductividad. Utilizando el enfoque pedagogico de la Enseñanza para la Comprension, se diseño un plan de clases y actividades teoricas y experimentales con el objetivo de lograr la comprension del fenomeno de la superconductividad junto con diferentes conceptos de la fisica clasica y contemporanea relacionados con ese fenomeno, de los avances tecnologicos actuales y las implicaciones sociales que trae el desarrollo de la ciencia en los diferentes contextos mundiales. Este plan fue puesto en practica con resultados muy satisfactorios, que son analizados y discutidos en el presente artículo.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/213364
Gualtero Martínez, Yuly Andrea; Sciutto, Sergio Juan; The role of experimental activity in the development of Contemporary Physics topics: Classroom strategy for understanding the phenomenon of superconductivity ; Sociedade Brasileira de Fisica; Revista Brasileira de Ensino de Física; 44; 11-2021; 1-10
0102-4744
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/213364
identifier_str_mv Gualtero Martínez, Yuly Andrea; Sciutto, Sergio Juan; The role of experimental activity in the development of Contemporary Physics topics: Classroom strategy for understanding the phenomenon of superconductivity ; Sociedade Brasileira de Fisica; Revista Brasileira de Ensino de Física; 44; 11-2021; 1-10
0102-4744
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0247
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Fisica
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Fisica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1846083387938308096
score 12.891075