Sobrevivir: la pasión fundamental en la poesía del argentino Héctor Viel Temperley

Autores
Arancet Ruda, Maria Amelia
Año de publicación
2022
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Luego de situar las coordenadas de nuestro poeta, nos proponemos considerar la producción del argentino Héctor Viel Temperley (Buenos Aires, 1933-1987) según la Semiótica de las pasiones (1991) propuesta por Greimas y Fontanille, y con precisiones de El giro semiótico, de Paolo Fabbri (1989). La noción y el término de ‘pasión’ nos permiten dar cuenta de la puesta en discurso de lo que hemos denominado ‘violenciade la frontera’, coincidente con aquello que va más allá de lo estrictamente racional.Por desborde, lo pasional se introduce en el discurso mediante figurativizaciones. Asu vez, es móvil de la acción; en el caso de Viel Temperley constantemente se da elenlace ‘emoción-acción’. En el cuerpo como borde propioceptivo se erige su discurrirpoético: un cuerpo en que presente, pasado y futuro se actualizan juntos; un cuerpo encuyas figurativizaciones aparece el excedente de sentido como un doblez que perturbay que no puede terminar de asirse. Cuerpo efigie, erótico, deportista, hacedor; además,en los poemarios de Viel el texto se va volviendo su propio cuerpo. Llega incluso aplantear una unidad ‘cuerpalma’. La enfermedad es casi la única instancia en que sedetiene; sin embargo, actúa como motor. A partir de ella se busca sobrevivir; más aún:la ‘esperanza’ de supervivencia’, con una lógica de combate, aspira a la victoria finalmediante la ascesis, un hacer que no termina ni con la muerte.
After locating the coordinates of our poet, we intend to consider the production of the Argentine Héctor Viel Temperley (Buenos Aires, 1933-1987) according to the Semiotics of passions (1991,) proposed by Greimas and Fontanille, and according to the precisions of The semiotic turn, by Paolo Fabbri (1989). The notion and the term ‘passion’ make it possible to point out discursivization of what we have called ‘border violence’, coinciding with what goes beyond what is strictly rational. Through overflow, passion is introduced into the discourse through figurativizations. In turn, it is the mobile of action. In the case of Viel Temperley, the ‘emotion-action’ link is constantly present. His poetic discourse is built on the body as a proprioceptive edge. A body in which present, past and future are revealed together; a body in whose figurativizations the excess of meaning appears as a disturbing fold that cannot finish grasping. A body-effigy, an erotic body, athletic, a maker; moreover, in Viel’s collections of poems, the text gradually becomes its own body. He even goes so far as to propose a ‘soulbody’ unit. Sickness is the only time it stops, but it acts as an engine. From sickness is originated the seeking of survival; even more: the ‘hope of survival’, with a logic of combat, aspires to final victory through “ascesis”, a making process that does not stop even with death.
Fil: Arancet Ruda, Maria Amelia. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
SOBREVIVIR
SEMIÓTICA DE LAS PASIONES
POESÍA
COMBATE
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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After locating the coordinates of our poet, we intend to consider the production of the Argentine Héctor Viel Temperley (Buenos Aires, 1933-1987) according to the Semiotics of passions (1991,) proposed by Greimas and Fontanille, and according to the precisions of The semiotic turn, by Paolo Fabbri (1989). The notion and the term ‘passion’ make it possible to point out discursivization of what we have called ‘border violence’, coinciding with what goes beyond what is strictly rational. Through overflow, passion is introduced into the discourse through figurativizations. In turn, it is the mobile of action. In the case of Viel Temperley, the ‘emotion-action’ link is constantly present. His poetic discourse is built on the body as a proprioceptive edge. A body in which present, past and future are revealed together; a body in whose figurativizations the excess of meaning appears as a disturbing fold that cannot finish grasping. A body-effigy, an erotic body, athletic, a maker; moreover, in Viel’s collections of poems, the text gradually becomes its own body. He even goes so far as to propose a ‘soulbody’ unit. Sickness is the only time it stops, but it acts as an engine. From sickness is originated the seeking of survival; even more: the ‘hope of survival’, with a logic of combat, aspires to final victory through “ascesis”, a making process that does not stop even with death.
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