Los déficits de control horizontal de la corrupción en Argentina

Autores
Saettone, Federico Maximo
Año de publicación
2022
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Este artículo aborda la corrupción como un problema de déficit de control horizontal. Existen dos tipos de déficit, uno tiene que ver con el desempeño de las agencias de control, y el otro, con el control parlamentario. Argentina presenta un universo heterogéneo de agencias de control, las cuales, casi todas fueron diseñadas previendo riesgos más o menos específicos de transgresión y/o de corrupción. En relación a esas agencias, este artículo analizará el caso de la Oficina Anticorrupción, la cual tiene el mandato legal de investigar y denunciar la corrupción. Por su parte, el control parlamentario es entendido en términos de la supervisión legislativa de las políticas públicas. El Congreso argentino presenta un déficit de control de la corrupción, que se estudiará en relación a dos cuestiones. La primera es la notable ausencia de supervisión legislativa de las agencias de control, y la segunda, la incapacidad del Congreso de poner en funcionamiento una nueva agencia anticorrupción con un diseño superador.
This article approaches the corruption in Argentina as a horizontal control deficit problem. There are two control deficits. One has to do with the performance of the control agencies, and the other with parliamentary control. Argentina presents a heterogenic universe of these control agencies, designed for preventing risks of transgression and/or corruption. In relation to those agencies, this article will analyze the Anticorruption Office (AO) case, which has the legal mandated to investigate and denounce corruption. For its part, the parliamentary control is understood in terms of policy legislative oversight, which is studied in relation to two specific aspects. The first one is the noticeable absence legislative oversight toward the AO, and the second one is the inability of National Congress to put into operation a new anticorruption agency with an overcoming institutional design.
Fil: Saettone, Federico Maximo. Centro Argentino de Etnología Americana; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina
Materia
Ética Pública
Corrupción
Control parlamentario
Oficina anticorrupción
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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This article approaches the corruption in Argentina as a horizontal control deficit problem. There are two control deficits. One has to do with the performance of the control agencies, and the other with parliamentary control. Argentina presents a heterogenic universe of these control agencies, designed for preventing risks of transgression and/or corruption. In relation to those agencies, this article will analyze the Anticorruption Office (AO) case, which has the legal mandated to investigate and denounce corruption. For its part, the parliamentary control is understood in terms of policy legislative oversight, which is studied in relation to two specific aspects. The first one is the noticeable absence legislative oversight toward the AO, and the second one is the inability of National Congress to put into operation a new anticorruption agency with an overcoming institutional design.
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