The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers

Autores
Benitez, Maria Angelica; Diaz Abrahan, Veronika Mariana; Shifres, Favio Demian; Justel, Nadia
Año de publicación
2023
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Music training has beneficial effects on the development of various skills in children, whether it is receptive (listening to music) or active (producing music). Although it is known that emotional items are better remembered than neutral ones, this phenomenon remains poorly understood in preschoolers. This study aimed to evaluate the effect of music training on the emotional memory of 4- and 5-year-old preschool children. One hundred and forty-eight preschool children from two private kindergartens in Buenos Aires, Argentina, were randomly divided into groups to receive either active or receptive music training. The content was adapted from the educational music curriculum or regular music classes over a period of 4 weeks. Next, they observed 24 neutral and emotional pictures, rated their valence and arousal, and their recall and recognition (immediate and deferred) were assessed. The data was analyzed using a repeated measures analysis of variance (ANOVA). The between factors were conditions (control versus active versus receptive) and age (4 and 5), while picture (neutral, positive, or negative) was the repeated measure. The primary findings indicated that children exposed to music training had better mnemonic performance than the control group and they remembered more emotional than neutral images. These results highlight the relevance of music programs in school curricula.
El entrenamiento musical tiene efectos beneficiosos en el desarrollo de diversas habilidades en niños, ya sea receptivas (escuchar música) o activas (producir música). Aunque se sabe que los elementos emocionales se recuerdan mejor que los neutrales, este fenómeno sigue siendo poco comprendido en los niños en edad preescolar. Este estudio tuvo como objetivo evaluar el efecto del entrenamiento musical en la memoria emocional de niños preescolares de 4 y 5 años. Ciento cuarenta y ocho niños preescolares de dos jardines de infantes privados en Buenos Aires, Argentina, fueron divididos aleatoriamente en grupos para recibir entrenamiento musical activo o receptivo. El contenido se adaptó del plan de estudios educativo de música o clases regulares de música durante un período de 4 semanas. Luego, observaron 24 imágenes neutrales y emocionales, calificaron su valencia y arousal, y se evaluó su recuerdo y reconocimiento (inmediato y diferido). Los datos se analizaron utilizando un análisis de varianza de medidas repetidas (ANOVA). Los factores entre sujetos fueron las condiciones (control versus entrenamiento activo versus entrenamiento receptivo) y la edad (4 y 5 años), mientras que la imagen (neutral, positiva o negativa) fue la medida repetida. Los principales hallazgos indicaron que los niños expuestos al entrenamiento musical tuvieron un mejor rendimiento mnemónico que el grupo de control y recordaron más imágenes emocionales que neutrales. Estos resultados resaltan la relevancia de los programas de música en los planes de estudio escolares.
Fil: Benitez, Maria Angelica. Centro de Investigacion En Neurociencias y Neuropsicologia ; Facultad de Cs.sociales ; Universidad de Palermo; . Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Diaz Abrahan, Veronika Mariana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Centro de Investigacion En Neurociencias y Neuropsicologia ; Facultad de Cs.sociales ; Universidad de Palermo;
Fil: Shifres, Favio Demian. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Bellas Artes; Argentina
Fil: Justel, Nadia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Centro de Investigacion En Neurociencias y Neuropsicologia ; Facultad de Cs.sociales ; Universidad de Palermo;
Materia
CHILDREN
EMOTIONAL MEMORY
SCHOOL MUSIC-BASED TRAINING
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/239590

id CONICETDig_9f4062fd50c4f9edf37925bbfa76b7f9
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/239590
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in PreschoolersEl Efecto del Entrenamiento Musical Activo y Receptivo en la Memoria Emocional de los PreescolaresBenitez, Maria AngelicaDiaz Abrahan, Veronika MarianaShifres, Favio DemianJustel, NadiaCHILDRENEMOTIONAL MEMORYSCHOOL MUSIC-BASED TRAININGhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5Music training has beneficial effects on the development of various skills in children, whether it is receptive (listening to music) or active (producing music). Although it is known that emotional items are better remembered than neutral ones, this phenomenon remains poorly understood in preschoolers. This study aimed to evaluate the effect of music training on the emotional memory of 4- and 5-year-old preschool children. One hundred and forty-eight preschool children from two private kindergartens in Buenos Aires, Argentina, were randomly divided into groups to receive either active or receptive music training. The content was adapted from the educational music curriculum or regular music classes over a period of 4 weeks. Next, they observed 24 neutral and emotional pictures, rated their valence and arousal, and their recall and recognition (immediate and deferred) were assessed. The data was analyzed using a repeated measures analysis of variance (ANOVA). The between factors were conditions (control versus active versus receptive) and age (4 and 5), while picture (neutral, positive, or negative) was the repeated measure. The primary findings indicated that children exposed to music training had better mnemonic performance than the control group and they remembered more emotional than neutral images. These results highlight the relevance of music programs in school curricula.El entrenamiento musical tiene efectos beneficiosos en el desarrollo de diversas habilidades en niños, ya sea receptivas (escuchar música) o activas (producir música). Aunque se sabe que los elementos emocionales se recuerdan mejor que los neutrales, este fenómeno sigue siendo poco comprendido en los niños en edad preescolar. Este estudio tuvo como objetivo evaluar el efecto del entrenamiento musical en la memoria emocional de niños preescolares de 4 y 5 años. Ciento cuarenta y ocho niños preescolares de dos jardines de infantes privados en Buenos Aires, Argentina, fueron divididos aleatoriamente en grupos para recibir entrenamiento musical activo o receptivo. El contenido se adaptó del plan de estudios educativo de música o clases regulares de música durante un período de 4 semanas. Luego, observaron 24 imágenes neutrales y emocionales, calificaron su valencia y arousal, y se evaluó su recuerdo y reconocimiento (inmediato y diferido). Los datos se analizaron utilizando un análisis de varianza de medidas repetidas (ANOVA). Los factores entre sujetos fueron las condiciones (control versus entrenamiento activo versus entrenamiento receptivo) y la edad (4 y 5 años), mientras que la imagen (neutral, positiva o negativa) fue la medida repetida. Los principales hallazgos indicaron que los niños expuestos al entrenamiento musical tuvieron un mejor rendimiento mnemónico que el grupo de control y recordaron más imágenes emocionales que neutrales. Estos resultados resaltan la relevancia de los programas de música en los planes de estudio escolares.Fil: Benitez, Maria Angelica. Centro de Investigacion En Neurociencias y Neuropsicologia ; Facultad de Cs.sociales ; Universidad de Palermo; . Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Diaz Abrahan, Veronika Mariana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Centro de Investigacion En Neurociencias y Neuropsicologia ; Facultad de Cs.sociales ; Universidad de Palermo;Fil: Shifres, Favio Demian. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Bellas Artes; ArgentinaFil: Justel, Nadia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Centro de Investigacion En Neurociencias y Neuropsicologia ; Facultad de Cs.sociales ; Universidad de Palermo;Pontificia Universidad Católica de Chile2023-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/239590Benitez, Maria Angelica; Diaz Abrahan, Veronika Mariana; Shifres, Favio Demian; Justel, Nadia; The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers; Pontificia Universidad Católica de Chile; Psykhe (Santiago); 11-2023; 1-200718-2228CONICET DigitalCONICETenghttps://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/250079info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/54065info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.7764/psykhe.2022.54065info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T09:56:13Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/239590instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 09:56:14.212CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers
El Efecto del Entrenamiento Musical Activo y Receptivo en la Memoria Emocional de los Preescolares
title The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers
spellingShingle The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers
Benitez, Maria Angelica
CHILDREN
EMOTIONAL MEMORY
SCHOOL MUSIC-BASED TRAINING
title_short The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers
title_full The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers
title_fullStr The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers
title_full_unstemmed The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers
title_sort The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers
dc.creator.none.fl_str_mv Benitez, Maria Angelica
Diaz Abrahan, Veronika Mariana
Shifres, Favio Demian
Justel, Nadia
author Benitez, Maria Angelica
author_facet Benitez, Maria Angelica
Diaz Abrahan, Veronika Mariana
Shifres, Favio Demian
Justel, Nadia
author_role author
author2 Diaz Abrahan, Veronika Mariana
Shifres, Favio Demian
Justel, Nadia
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv CHILDREN
EMOTIONAL MEMORY
SCHOOL MUSIC-BASED TRAINING
topic CHILDREN
EMOTIONAL MEMORY
SCHOOL MUSIC-BASED TRAINING
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv Music training has beneficial effects on the development of various skills in children, whether it is receptive (listening to music) or active (producing music). Although it is known that emotional items are better remembered than neutral ones, this phenomenon remains poorly understood in preschoolers. This study aimed to evaluate the effect of music training on the emotional memory of 4- and 5-year-old preschool children. One hundred and forty-eight preschool children from two private kindergartens in Buenos Aires, Argentina, were randomly divided into groups to receive either active or receptive music training. The content was adapted from the educational music curriculum or regular music classes over a period of 4 weeks. Next, they observed 24 neutral and emotional pictures, rated their valence and arousal, and their recall and recognition (immediate and deferred) were assessed. The data was analyzed using a repeated measures analysis of variance (ANOVA). The between factors were conditions (control versus active versus receptive) and age (4 and 5), while picture (neutral, positive, or negative) was the repeated measure. The primary findings indicated that children exposed to music training had better mnemonic performance than the control group and they remembered more emotional than neutral images. These results highlight the relevance of music programs in school curricula.
El entrenamiento musical tiene efectos beneficiosos en el desarrollo de diversas habilidades en niños, ya sea receptivas (escuchar música) o activas (producir música). Aunque se sabe que los elementos emocionales se recuerdan mejor que los neutrales, este fenómeno sigue siendo poco comprendido en los niños en edad preescolar. Este estudio tuvo como objetivo evaluar el efecto del entrenamiento musical en la memoria emocional de niños preescolares de 4 y 5 años. Ciento cuarenta y ocho niños preescolares de dos jardines de infantes privados en Buenos Aires, Argentina, fueron divididos aleatoriamente en grupos para recibir entrenamiento musical activo o receptivo. El contenido se adaptó del plan de estudios educativo de música o clases regulares de música durante un período de 4 semanas. Luego, observaron 24 imágenes neutrales y emocionales, calificaron su valencia y arousal, y se evaluó su recuerdo y reconocimiento (inmediato y diferido). Los datos se analizaron utilizando un análisis de varianza de medidas repetidas (ANOVA). Los factores entre sujetos fueron las condiciones (control versus entrenamiento activo versus entrenamiento receptivo) y la edad (4 y 5 años), mientras que la imagen (neutral, positiva o negativa) fue la medida repetida. Los principales hallazgos indicaron que los niños expuestos al entrenamiento musical tuvieron un mejor rendimiento mnemónico que el grupo de control y recordaron más imágenes emocionales que neutrales. Estos resultados resaltan la relevancia de los programas de música en los planes de estudio escolares.
Fil: Benitez, Maria Angelica. Centro de Investigacion En Neurociencias y Neuropsicologia ; Facultad de Cs.sociales ; Universidad de Palermo; . Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Diaz Abrahan, Veronika Mariana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Centro de Investigacion En Neurociencias y Neuropsicologia ; Facultad de Cs.sociales ; Universidad de Palermo;
Fil: Shifres, Favio Demian. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Bellas Artes; Argentina
Fil: Justel, Nadia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Centro de Investigacion En Neurociencias y Neuropsicologia ; Facultad de Cs.sociales ; Universidad de Palermo;
description Music training has beneficial effects on the development of various skills in children, whether it is receptive (listening to music) or active (producing music). Although it is known that emotional items are better remembered than neutral ones, this phenomenon remains poorly understood in preschoolers. This study aimed to evaluate the effect of music training on the emotional memory of 4- and 5-year-old preschool children. One hundred and forty-eight preschool children from two private kindergartens in Buenos Aires, Argentina, were randomly divided into groups to receive either active or receptive music training. The content was adapted from the educational music curriculum or regular music classes over a period of 4 weeks. Next, they observed 24 neutral and emotional pictures, rated their valence and arousal, and their recall and recognition (immediate and deferred) were assessed. The data was analyzed using a repeated measures analysis of variance (ANOVA). The between factors were conditions (control versus active versus receptive) and age (4 and 5), while picture (neutral, positive, or negative) was the repeated measure. The primary findings indicated that children exposed to music training had better mnemonic performance than the control group and they remembered more emotional than neutral images. These results highlight the relevance of music programs in school curricula.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/239590
Benitez, Maria Angelica; Diaz Abrahan, Veronika Mariana; Shifres, Favio Demian; Justel, Nadia; The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers; Pontificia Universidad Católica de Chile; Psykhe (Santiago); 11-2023; 1-20
0718-2228
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/239590
identifier_str_mv Benitez, Maria Angelica; Diaz Abrahan, Veronika Mariana; Shifres, Favio Demian; Justel, Nadia; The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers; Pontificia Universidad Católica de Chile; Psykhe (Santiago); 11-2023; 1-20
0718-2228
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/250079
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/54065
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.7764/psykhe.2022.54065
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica de Chile
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1842269392619962368
score 13.13397