The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers
- Autores
- Benitez, Maria Angelica; Diaz Abrahan, Veronika Mariana; Shifres, Favio Demian; Justel, Nadia
- Año de publicación
- 2023
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- Music training has beneficial effects on the development of various skills in children, whether it is receptive (listening to music) or active (producing music). Although it is known that emotional items are better remembered than neutral ones, this phenomenon remains poorly understood in preschoolers. This study aimed to evaluate the effect of music training on the emotional memory of 4- and 5-year-old preschool children. One hundred and forty-eight preschool children from two private kindergartens in Buenos Aires, Argentina, were randomly divided into groups to receive either active or receptive music training. The content was adapted from the educational music curriculum or regular music classes over a period of 4 weeks. Next, they observed 24 neutral and emotional pictures, rated their valence and arousal, and their recall and recognition (immediate and deferred) were assessed. The data was analyzed using a repeated measures analysis of variance (ANOVA). The between factors were conditions (control versus active versus receptive) and age (4 and 5), while picture (neutral, positive, or negative) was the repeated measure. The primary findings indicated that children exposed to music training had better mnemonic performance than the control group and they remembered more emotional than neutral images. These results highlight the relevance of music programs in school curricula.
El entrenamiento musical tiene efectos beneficiosos en el desarrollo de diversas habilidades en niños, ya sea receptivas (escuchar música) o activas (producir música). Aunque se sabe que los elementos emocionales se recuerdan mejor que los neutrales, este fenómeno sigue siendo poco comprendido en los niños en edad preescolar. Este estudio tuvo como objetivo evaluar el efecto del entrenamiento musical en la memoria emocional de niños preescolares de 4 y 5 años. Ciento cuarenta y ocho niños preescolares de dos jardines de infantes privados en Buenos Aires, Argentina, fueron divididos aleatoriamente en grupos para recibir entrenamiento musical activo o receptivo. El contenido se adaptó del plan de estudios educativo de música o clases regulares de música durante un período de 4 semanas. Luego, observaron 24 imágenes neutrales y emocionales, calificaron su valencia y arousal, y se evaluó su recuerdo y reconocimiento (inmediato y diferido). Los datos se analizaron utilizando un análisis de varianza de medidas repetidas (ANOVA). Los factores entre sujetos fueron las condiciones (control versus entrenamiento activo versus entrenamiento receptivo) y la edad (4 y 5 años), mientras que la imagen (neutral, positiva o negativa) fue la medida repetida. Los principales hallazgos indicaron que los niños expuestos al entrenamiento musical tuvieron un mejor rendimiento mnemónico que el grupo de control y recordaron más imágenes emocionales que neutrales. Estos resultados resaltan la relevancia de los programas de música en los planes de estudio escolares.
Fil: Benitez, Maria Angelica. Centro de Investigacion En Neurociencias y Neuropsicologia ; Facultad de Cs.sociales ; Universidad de Palermo; . Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Diaz Abrahan, Veronika Mariana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Centro de Investigacion En Neurociencias y Neuropsicologia ; Facultad de Cs.sociales ; Universidad de Palermo;
Fil: Shifres, Favio Demian. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Bellas Artes; Argentina
Fil: Justel, Nadia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Centro de Investigacion En Neurociencias y Neuropsicologia ; Facultad de Cs.sociales ; Universidad de Palermo; - Materia
-
CHILDREN
EMOTIONAL MEMORY
SCHOOL MUSIC-BASED TRAINING - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/239590
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_9f4062fd50c4f9edf37925bbfa76b7f9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/239590 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in PreschoolersEl Efecto del Entrenamiento Musical Activo y Receptivo en la Memoria Emocional de los PreescolaresBenitez, Maria AngelicaDiaz Abrahan, Veronika MarianaShifres, Favio DemianJustel, NadiaCHILDRENEMOTIONAL MEMORYSCHOOL MUSIC-BASED TRAININGhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5Music training has beneficial effects on the development of various skills in children, whether it is receptive (listening to music) or active (producing music). Although it is known that emotional items are better remembered than neutral ones, this phenomenon remains poorly understood in preschoolers. This study aimed to evaluate the effect of music training on the emotional memory of 4- and 5-year-old preschool children. One hundred and forty-eight preschool children from two private kindergartens in Buenos Aires, Argentina, were randomly divided into groups to receive either active or receptive music training. The content was adapted from the educational music curriculum or regular music classes over a period of 4 weeks. Next, they observed 24 neutral and emotional pictures, rated their valence and arousal, and their recall and recognition (immediate and deferred) were assessed. The data was analyzed using a repeated measures analysis of variance (ANOVA). The between factors were conditions (control versus active versus receptive) and age (4 and 5), while picture (neutral, positive, or negative) was the repeated measure. The primary findings indicated that children exposed to music training had better mnemonic performance than the control group and they remembered more emotional than neutral images. These results highlight the relevance of music programs in school curricula.El entrenamiento musical tiene efectos beneficiosos en el desarrollo de diversas habilidades en niños, ya sea receptivas (escuchar música) o activas (producir música). Aunque se sabe que los elementos emocionales se recuerdan mejor que los neutrales, este fenómeno sigue siendo poco comprendido en los niños en edad preescolar. Este estudio tuvo como objetivo evaluar el efecto del entrenamiento musical en la memoria emocional de niños preescolares de 4 y 5 años. Ciento cuarenta y ocho niños preescolares de dos jardines de infantes privados en Buenos Aires, Argentina, fueron divididos aleatoriamente en grupos para recibir entrenamiento musical activo o receptivo. El contenido se adaptó del plan de estudios educativo de música o clases regulares de música durante un período de 4 semanas. Luego, observaron 24 imágenes neutrales y emocionales, calificaron su valencia y arousal, y se evaluó su recuerdo y reconocimiento (inmediato y diferido). Los datos se analizaron utilizando un análisis de varianza de medidas repetidas (ANOVA). Los factores entre sujetos fueron las condiciones (control versus entrenamiento activo versus entrenamiento receptivo) y la edad (4 y 5 años), mientras que la imagen (neutral, positiva o negativa) fue la medida repetida. Los principales hallazgos indicaron que los niños expuestos al entrenamiento musical tuvieron un mejor rendimiento mnemónico que el grupo de control y recordaron más imágenes emocionales que neutrales. Estos resultados resaltan la relevancia de los programas de música en los planes de estudio escolares.Fil: Benitez, Maria Angelica. Centro de Investigacion En Neurociencias y Neuropsicologia ; Facultad de Cs.sociales ; Universidad de Palermo; . Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Diaz Abrahan, Veronika Mariana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Centro de Investigacion En Neurociencias y Neuropsicologia ; Facultad de Cs.sociales ; Universidad de Palermo;Fil: Shifres, Favio Demian. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Bellas Artes; ArgentinaFil: Justel, Nadia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Centro de Investigacion En Neurociencias y Neuropsicologia ; Facultad de Cs.sociales ; Universidad de Palermo;Pontificia Universidad Católica de Chile2023-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/239590Benitez, Maria Angelica; Diaz Abrahan, Veronika Mariana; Shifres, Favio Demian; Justel, Nadia; The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers; Pontificia Universidad Católica de Chile; Psykhe (Santiago); 11-2023; 1-200718-2228CONICET DigitalCONICETenghttps://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/250079info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/54065info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.7764/psykhe.2022.54065info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T09:56:13Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/239590instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 09:56:14.212CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers El Efecto del Entrenamiento Musical Activo y Receptivo en la Memoria Emocional de los Preescolares |
title |
The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers |
spellingShingle |
The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers Benitez, Maria Angelica CHILDREN EMOTIONAL MEMORY SCHOOL MUSIC-BASED TRAINING |
title_short |
The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers |
title_full |
The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers |
title_fullStr |
The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers |
title_full_unstemmed |
The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers |
title_sort |
The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Benitez, Maria Angelica Diaz Abrahan, Veronika Mariana Shifres, Favio Demian Justel, Nadia |
author |
Benitez, Maria Angelica |
author_facet |
Benitez, Maria Angelica Diaz Abrahan, Veronika Mariana Shifres, Favio Demian Justel, Nadia |
author_role |
author |
author2 |
Diaz Abrahan, Veronika Mariana Shifres, Favio Demian Justel, Nadia |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
CHILDREN EMOTIONAL MEMORY SCHOOL MUSIC-BASED TRAINING |
topic |
CHILDREN EMOTIONAL MEMORY SCHOOL MUSIC-BASED TRAINING |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.1 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Music training has beneficial effects on the development of various skills in children, whether it is receptive (listening to music) or active (producing music). Although it is known that emotional items are better remembered than neutral ones, this phenomenon remains poorly understood in preschoolers. This study aimed to evaluate the effect of music training on the emotional memory of 4- and 5-year-old preschool children. One hundred and forty-eight preschool children from two private kindergartens in Buenos Aires, Argentina, were randomly divided into groups to receive either active or receptive music training. The content was adapted from the educational music curriculum or regular music classes over a period of 4 weeks. Next, they observed 24 neutral and emotional pictures, rated their valence and arousal, and their recall and recognition (immediate and deferred) were assessed. The data was analyzed using a repeated measures analysis of variance (ANOVA). The between factors were conditions (control versus active versus receptive) and age (4 and 5), while picture (neutral, positive, or negative) was the repeated measure. The primary findings indicated that children exposed to music training had better mnemonic performance than the control group and they remembered more emotional than neutral images. These results highlight the relevance of music programs in school curricula. El entrenamiento musical tiene efectos beneficiosos en el desarrollo de diversas habilidades en niños, ya sea receptivas (escuchar música) o activas (producir música). Aunque se sabe que los elementos emocionales se recuerdan mejor que los neutrales, este fenómeno sigue siendo poco comprendido en los niños en edad preescolar. Este estudio tuvo como objetivo evaluar el efecto del entrenamiento musical en la memoria emocional de niños preescolares de 4 y 5 años. Ciento cuarenta y ocho niños preescolares de dos jardines de infantes privados en Buenos Aires, Argentina, fueron divididos aleatoriamente en grupos para recibir entrenamiento musical activo o receptivo. El contenido se adaptó del plan de estudios educativo de música o clases regulares de música durante un período de 4 semanas. Luego, observaron 24 imágenes neutrales y emocionales, calificaron su valencia y arousal, y se evaluó su recuerdo y reconocimiento (inmediato y diferido). Los datos se analizaron utilizando un análisis de varianza de medidas repetidas (ANOVA). Los factores entre sujetos fueron las condiciones (control versus entrenamiento activo versus entrenamiento receptivo) y la edad (4 y 5 años), mientras que la imagen (neutral, positiva o negativa) fue la medida repetida. Los principales hallazgos indicaron que los niños expuestos al entrenamiento musical tuvieron un mejor rendimiento mnemónico que el grupo de control y recordaron más imágenes emocionales que neutrales. Estos resultados resaltan la relevancia de los programas de música en los planes de estudio escolares. Fil: Benitez, Maria Angelica. Centro de Investigacion En Neurociencias y Neuropsicologia ; Facultad de Cs.sociales ; Universidad de Palermo; . Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina Fil: Diaz Abrahan, Veronika Mariana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Centro de Investigacion En Neurociencias y Neuropsicologia ; Facultad de Cs.sociales ; Universidad de Palermo; Fil: Shifres, Favio Demian. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Bellas Artes; Argentina Fil: Justel, Nadia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Centro de Investigacion En Neurociencias y Neuropsicologia ; Facultad de Cs.sociales ; Universidad de Palermo; |
description |
Music training has beneficial effects on the development of various skills in children, whether it is receptive (listening to music) or active (producing music). Although it is known that emotional items are better remembered than neutral ones, this phenomenon remains poorly understood in preschoolers. This study aimed to evaluate the effect of music training on the emotional memory of 4- and 5-year-old preschool children. One hundred and forty-eight preschool children from two private kindergartens in Buenos Aires, Argentina, were randomly divided into groups to receive either active or receptive music training. The content was adapted from the educational music curriculum or regular music classes over a period of 4 weeks. Next, they observed 24 neutral and emotional pictures, rated their valence and arousal, and their recall and recognition (immediate and deferred) were assessed. The data was analyzed using a repeated measures analysis of variance (ANOVA). The between factors were conditions (control versus active versus receptive) and age (4 and 5), while picture (neutral, positive, or negative) was the repeated measure. The primary findings indicated that children exposed to music training had better mnemonic performance than the control group and they remembered more emotional than neutral images. These results highlight the relevance of music programs in school curricula. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/239590 Benitez, Maria Angelica; Diaz Abrahan, Veronika Mariana; Shifres, Favio Demian; Justel, Nadia; The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers; Pontificia Universidad Católica de Chile; Psykhe (Santiago); 11-2023; 1-20 0718-2228 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/239590 |
identifier_str_mv |
Benitez, Maria Angelica; Diaz Abrahan, Veronika Mariana; Shifres, Favio Demian; Justel, Nadia; The Effect of Active and Receptive Musical Training on Emotional Memory in Preschoolers; Pontificia Universidad Católica de Chile; Psykhe (Santiago); 11-2023; 1-20 0718-2228 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/250079 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/54065 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.7764/psykhe.2022.54065 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica de Chile |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica de Chile |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1842269392619962368 |
score |
13.13397 |