Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale

Autores
Matti, Felipe Andres
Año de publicación
2025
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
This work analyses Gilles Deleuze’s account and interpretation of Shakespeare’s classic play Hamlet as it relates to poietic action. To accomplish such a comparison, it is established that Deleuze finds in Hamlet a proper definition of how Time can become free from the spatial joints and show itself as the pure Difference, or formal universality, that grounds all becoming. Hence, the main hypothesis of this work is that in Hamlet, Deleuze finds a model to explain not only poietic activity and creation but also the absolute ungrounding of Time. Secondly, it is also held that by exploring Hamlet’s agency and play, it is possible to sustain an analysis that condenses the notions of Time out of joint and purely optic and sonic situation, which are deemed central to Deleuze’s conception of Time as creative scission or Difference.
Este trabajo analiza la interpretación de Gilles Deleuze de la obra clásica de Shakespeare, Hamlet, en relación con la acción poética. Para realizar tal comparación, se establece que Deleuze encuentra en Hamlet una definición adecuada de cómo el Tiempo puede liberarse de las articulaciones espaciales y mostrarse como la pura Diferencia, o universalidad formal, que fundamenta todo devenir. Por lo tanto, la hipótesis principal de este trabajo es que, en Hamlet, Deleuze encuentra un modelo no solo para explicar la actividad poética y la creación, sino también el desfundamento absoluto del Tiempo. En segundo lugar, también se sostiene que explorando la agencia y el juego de Hamlet, es posible sostener un análisis que condensa las nociones de Tiempo fuera de las articulaciones y situación puramente óptica y sónica, las cuales se consideran centrales para la concepción de Tiempo de Deleuze como escisión creativa o Diferencia.
Fil: Matti, Felipe Andres. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; Argentina
Materia
DELEUZE
TIEMPO
DIFERENCIA
HAMLET
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/267458

id CONICETDig_9df687995f2bb86dd0981157b49303d6
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/267458
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Hamlet, or the Player: A Deleuzian TaleHamlet, o el jugador: una historia deleuzianaMatti, Felipe AndresDELEUZETIEMPODIFERENCIAHAMLEThttps://purl.org/becyt/ford/6.3https://purl.org/becyt/ford/6This work analyses Gilles Deleuze’s account and interpretation of Shakespeare’s classic play Hamlet as it relates to poietic action. To accomplish such a comparison, it is established that Deleuze finds in Hamlet a proper definition of how Time can become free from the spatial joints and show itself as the pure Difference, or formal universality, that grounds all becoming. Hence, the main hypothesis of this work is that in Hamlet, Deleuze finds a model to explain not only poietic activity and creation but also the absolute ungrounding of Time. Secondly, it is also held that by exploring Hamlet’s agency and play, it is possible to sustain an analysis that condenses the notions of Time out of joint and purely optic and sonic situation, which are deemed central to Deleuze’s conception of Time as creative scission or Difference.Este trabajo analiza la interpretación de Gilles Deleuze de la obra clásica de Shakespeare, Hamlet, en relación con la acción poética. Para realizar tal comparación, se establece que Deleuze encuentra en Hamlet una definición adecuada de cómo el Tiempo puede liberarse de las articulaciones espaciales y mostrarse como la pura Diferencia, o universalidad formal, que fundamenta todo devenir. Por lo tanto, la hipótesis principal de este trabajo es que, en Hamlet, Deleuze encuentra un modelo no solo para explicar la actividad poética y la creación, sino también el desfundamento absoluto del Tiempo. En segundo lugar, también se sostiene que explorando la agencia y el juego de Hamlet, es posible sostener un análisis que condensa las nociones de Tiempo fuera de las articulaciones y situación puramente óptica y sónica, las cuales se consideran centrales para la concepción de Tiempo de Deleuze como escisión creativa o Diferencia.Fil: Matti, Felipe Andres. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; ArgentinaCentro de Investigaciones Filosóficas2025-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/267458Matti, Felipe Andres; Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale; Centro de Investigaciones Filosóficas; Revista Latinoamericana de Filosofía; 51; 1; 5-2025; 133-1570325-07251852-7353CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://rlfcif.org.ar/index.php/RLF/article/view/453info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.36446/rlf453info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T10:31:27Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/267458instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 10:31:27.723CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale
Hamlet, o el jugador: una historia deleuziana
title Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale
spellingShingle Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale
Matti, Felipe Andres
DELEUZE
TIEMPO
DIFERENCIA
HAMLET
title_short Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale
title_full Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale
title_fullStr Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale
title_full_unstemmed Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale
title_sort Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale
dc.creator.none.fl_str_mv Matti, Felipe Andres
author Matti, Felipe Andres
author_facet Matti, Felipe Andres
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv DELEUZE
TIEMPO
DIFERENCIA
HAMLET
topic DELEUZE
TIEMPO
DIFERENCIA
HAMLET
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/6.3
https://purl.org/becyt/ford/6
dc.description.none.fl_txt_mv This work analyses Gilles Deleuze’s account and interpretation of Shakespeare’s classic play Hamlet as it relates to poietic action. To accomplish such a comparison, it is established that Deleuze finds in Hamlet a proper definition of how Time can become free from the spatial joints and show itself as the pure Difference, or formal universality, that grounds all becoming. Hence, the main hypothesis of this work is that in Hamlet, Deleuze finds a model to explain not only poietic activity and creation but also the absolute ungrounding of Time. Secondly, it is also held that by exploring Hamlet’s agency and play, it is possible to sustain an analysis that condenses the notions of Time out of joint and purely optic and sonic situation, which are deemed central to Deleuze’s conception of Time as creative scission or Difference.
Este trabajo analiza la interpretación de Gilles Deleuze de la obra clásica de Shakespeare, Hamlet, en relación con la acción poética. Para realizar tal comparación, se establece que Deleuze encuentra en Hamlet una definición adecuada de cómo el Tiempo puede liberarse de las articulaciones espaciales y mostrarse como la pura Diferencia, o universalidad formal, que fundamenta todo devenir. Por lo tanto, la hipótesis principal de este trabajo es que, en Hamlet, Deleuze encuentra un modelo no solo para explicar la actividad poética y la creación, sino también el desfundamento absoluto del Tiempo. En segundo lugar, también se sostiene que explorando la agencia y el juego de Hamlet, es posible sostener un análisis que condensa las nociones de Tiempo fuera de las articulaciones y situación puramente óptica y sónica, las cuales se consideran centrales para la concepción de Tiempo de Deleuze como escisión creativa o Diferencia.
Fil: Matti, Felipe Andres. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; Argentina
description This work analyses Gilles Deleuze’s account and interpretation of Shakespeare’s classic play Hamlet as it relates to poietic action. To accomplish such a comparison, it is established that Deleuze finds in Hamlet a proper definition of how Time can become free from the spatial joints and show itself as the pure Difference, or formal universality, that grounds all becoming. Hence, the main hypothesis of this work is that in Hamlet, Deleuze finds a model to explain not only poietic activity and creation but also the absolute ungrounding of Time. Secondly, it is also held that by exploring Hamlet’s agency and play, it is possible to sustain an analysis that condenses the notions of Time out of joint and purely optic and sonic situation, which are deemed central to Deleuze’s conception of Time as creative scission or Difference.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/267458
Matti, Felipe Andres; Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale; Centro de Investigaciones Filosóficas; Revista Latinoamericana de Filosofía; 51; 1; 5-2025; 133-157
0325-0725
1852-7353
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/267458
identifier_str_mv Matti, Felipe Andres; Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale; Centro de Investigaciones Filosóficas; Revista Latinoamericana de Filosofía; 51; 1; 5-2025; 133-157
0325-0725
1852-7353
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://rlfcif.org.ar/index.php/RLF/article/view/453
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.36446/rlf453
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigaciones Filosóficas
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigaciones Filosóficas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844614325203894272
score 13.070432