Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale
- Autores
- Matti, Felipe Andres
- Año de publicación
- 2025
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- This work analyses Gilles Deleuze’s account and interpretation of Shakespeare’s classic play Hamlet as it relates to poietic action. To accomplish such a comparison, it is established that Deleuze finds in Hamlet a proper definition of how Time can become free from the spatial joints and show itself as the pure Difference, or formal universality, that grounds all becoming. Hence, the main hypothesis of this work is that in Hamlet, Deleuze finds a model to explain not only poietic activity and creation but also the absolute ungrounding of Time. Secondly, it is also held that by exploring Hamlet’s agency and play, it is possible to sustain an analysis that condenses the notions of Time out of joint and purely optic and sonic situation, which are deemed central to Deleuze’s conception of Time as creative scission or Difference.
Este trabajo analiza la interpretación de Gilles Deleuze de la obra clásica de Shakespeare, Hamlet, en relación con la acción poética. Para realizar tal comparación, se establece que Deleuze encuentra en Hamlet una definición adecuada de cómo el Tiempo puede liberarse de las articulaciones espaciales y mostrarse como la pura Diferencia, o universalidad formal, que fundamenta todo devenir. Por lo tanto, la hipótesis principal de este trabajo es que, en Hamlet, Deleuze encuentra un modelo no solo para explicar la actividad poética y la creación, sino también el desfundamento absoluto del Tiempo. En segundo lugar, también se sostiene que explorando la agencia y el juego de Hamlet, es posible sostener un análisis que condensa las nociones de Tiempo fuera de las articulaciones y situación puramente óptica y sónica, las cuales se consideran centrales para la concepción de Tiempo de Deleuze como escisión creativa o Diferencia.
Fil: Matti, Felipe Andres. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; Argentina - Materia
-
DELEUZE
TIEMPO
DIFERENCIA
HAMLET - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/267458
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_9df687995f2bb86dd0981157b49303d6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/267458 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Hamlet, or the Player: A Deleuzian TaleHamlet, o el jugador: una historia deleuzianaMatti, Felipe AndresDELEUZETIEMPODIFERENCIAHAMLEThttps://purl.org/becyt/ford/6.3https://purl.org/becyt/ford/6This work analyses Gilles Deleuze’s account and interpretation of Shakespeare’s classic play Hamlet as it relates to poietic action. To accomplish such a comparison, it is established that Deleuze finds in Hamlet a proper definition of how Time can become free from the spatial joints and show itself as the pure Difference, or formal universality, that grounds all becoming. Hence, the main hypothesis of this work is that in Hamlet, Deleuze finds a model to explain not only poietic activity and creation but also the absolute ungrounding of Time. Secondly, it is also held that by exploring Hamlet’s agency and play, it is possible to sustain an analysis that condenses the notions of Time out of joint and purely optic and sonic situation, which are deemed central to Deleuze’s conception of Time as creative scission or Difference.Este trabajo analiza la interpretación de Gilles Deleuze de la obra clásica de Shakespeare, Hamlet, en relación con la acción poética. Para realizar tal comparación, se establece que Deleuze encuentra en Hamlet una definición adecuada de cómo el Tiempo puede liberarse de las articulaciones espaciales y mostrarse como la pura Diferencia, o universalidad formal, que fundamenta todo devenir. Por lo tanto, la hipótesis principal de este trabajo es que, en Hamlet, Deleuze encuentra un modelo no solo para explicar la actividad poética y la creación, sino también el desfundamento absoluto del Tiempo. En segundo lugar, también se sostiene que explorando la agencia y el juego de Hamlet, es posible sostener un análisis que condensa las nociones de Tiempo fuera de las articulaciones y situación puramente óptica y sónica, las cuales se consideran centrales para la concepción de Tiempo de Deleuze como escisión creativa o Diferencia.Fil: Matti, Felipe Andres. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; ArgentinaCentro de Investigaciones Filosóficas2025-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/267458Matti, Felipe Andres; Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale; Centro de Investigaciones Filosóficas; Revista Latinoamericana de Filosofía; 51; 1; 5-2025; 133-1570325-07251852-7353CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://rlfcif.org.ar/index.php/RLF/article/view/453info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.36446/rlf453info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T10:31:27Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/267458instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 10:31:27.723CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale Hamlet, o el jugador: una historia deleuziana |
title |
Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale |
spellingShingle |
Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale Matti, Felipe Andres DELEUZE TIEMPO DIFERENCIA HAMLET |
title_short |
Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale |
title_full |
Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale |
title_fullStr |
Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale |
title_full_unstemmed |
Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale |
title_sort |
Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Matti, Felipe Andres |
author |
Matti, Felipe Andres |
author_facet |
Matti, Felipe Andres |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
DELEUZE TIEMPO DIFERENCIA HAMLET |
topic |
DELEUZE TIEMPO DIFERENCIA HAMLET |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/6.3 https://purl.org/becyt/ford/6 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This work analyses Gilles Deleuze’s account and interpretation of Shakespeare’s classic play Hamlet as it relates to poietic action. To accomplish such a comparison, it is established that Deleuze finds in Hamlet a proper definition of how Time can become free from the spatial joints and show itself as the pure Difference, or formal universality, that grounds all becoming. Hence, the main hypothesis of this work is that in Hamlet, Deleuze finds a model to explain not only poietic activity and creation but also the absolute ungrounding of Time. Secondly, it is also held that by exploring Hamlet’s agency and play, it is possible to sustain an analysis that condenses the notions of Time out of joint and purely optic and sonic situation, which are deemed central to Deleuze’s conception of Time as creative scission or Difference. Este trabajo analiza la interpretación de Gilles Deleuze de la obra clásica de Shakespeare, Hamlet, en relación con la acción poética. Para realizar tal comparación, se establece que Deleuze encuentra en Hamlet una definición adecuada de cómo el Tiempo puede liberarse de las articulaciones espaciales y mostrarse como la pura Diferencia, o universalidad formal, que fundamenta todo devenir. Por lo tanto, la hipótesis principal de este trabajo es que, en Hamlet, Deleuze encuentra un modelo no solo para explicar la actividad poética y la creación, sino también el desfundamento absoluto del Tiempo. En segundo lugar, también se sostiene que explorando la agencia y el juego de Hamlet, es posible sostener un análisis que condensa las nociones de Tiempo fuera de las articulaciones y situación puramente óptica y sónica, las cuales se consideran centrales para la concepción de Tiempo de Deleuze como escisión creativa o Diferencia. Fil: Matti, Felipe Andres. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; Argentina |
description |
This work analyses Gilles Deleuze’s account and interpretation of Shakespeare’s classic play Hamlet as it relates to poietic action. To accomplish such a comparison, it is established that Deleuze finds in Hamlet a proper definition of how Time can become free from the spatial joints and show itself as the pure Difference, or formal universality, that grounds all becoming. Hence, the main hypothesis of this work is that in Hamlet, Deleuze finds a model to explain not only poietic activity and creation but also the absolute ungrounding of Time. Secondly, it is also held that by exploring Hamlet’s agency and play, it is possible to sustain an analysis that condenses the notions of Time out of joint and purely optic and sonic situation, which are deemed central to Deleuze’s conception of Time as creative scission or Difference. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/267458 Matti, Felipe Andres; Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale; Centro de Investigaciones Filosóficas; Revista Latinoamericana de Filosofía; 51; 1; 5-2025; 133-157 0325-0725 1852-7353 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/267458 |
identifier_str_mv |
Matti, Felipe Andres; Hamlet, or the Player: A Deleuzian Tale; Centro de Investigaciones Filosóficas; Revista Latinoamericana de Filosofía; 51; 1; 5-2025; 133-157 0325-0725 1852-7353 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://rlfcif.org.ar/index.php/RLF/article/view/453 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.36446/rlf453 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigaciones Filosóficas |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigaciones Filosóficas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1844614325203894272 |
score |
13.070432 |