Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities?
- Autores
- Arias Valle, Maria Belen; Marimon, Frederic
- Año de publicación
- 2024
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- This study examines the integration of sustainability into university extension activities within Argentine Higher Education Institutions (HEIs). It investigates how both public and private institutions have incorporated sustainable development initiatives into their extension programs, particularly in light of the limitations imposed by Law 27.621, which excludes extension as a pillar of environmental education. Using a quantitative approach, a descriptive and correlational analysis was conducted based on data collected from the websites of 132 HEIs. The findings reveal that only 21% of institutions have embedded sustainability into their extension activities, with public HEIs exhibiting a stronger commitment than their private counterparts. Key success factors include the inclusion of sustainability in institutional missions and the establishment of strategic alliances. However, policy implementation remains fragmented, hindering systemic impact. Despite progress, persistent challenges include resource constraints and the need for more cohesive national policies to ensure uniform adoption of sustainable practices across all HEIs. This study offers recommendations to enhance the role of university extension in advancing sustainable development, emphasizing the importance of dedicated institutional leadership and strategic planning aligned with the Sustainable Development Goals (SDGs).
Este estudio analiza la integración de la sostenibilidad en las actividades de extensión universitaria en las Instituciones de Educación Superior (IES) de Argentina. Examina cómo tanto las instituciones públicas como privadas han implementado iniciativas de desarrollo sostenible en sus programas de extensión, considerando las limitaciones impuestas por la Ley 27.621, que no incluye la extensión como un pilar de la educación ambiental. Se realizó un análisis descriptivo y correlacional utilizando datos obtenidos de los sitios web de 132 IES mediante un enfoque cuantitativo. Los resultados muestran que solo el 21% de las instituciones han incorporado la sostenibilidad en sus actividades de extensión, con las IES públicas demostrando un mayor compromiso en comparación con las privadas. La inclusión de la sostenibilidad en la misión institucional y la formación de alianzas estratégicas fueron identificadas como factores críticos de éxito para estas iniciativas. Sin embargo, existe una fragmentación en la implementación de estas políticas, lo que limita su impacto sistémico. A pesar de los avances logrados, persisten desafíos significativos, como la falta de recursos y la necesidad de políticas nacionales más coherentes que promuevan una adopción uniforme de prácticas sostenibles en todas las IES. Este estudio propone recomendaciones para fortalecer el papel de la extensión universitaria en la promoción del desarrollo sostenible, destacando la importancia de un liderazgo institucional comprometido y una planificación estratégica alineada con los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS).
Fil: Arias Valle, Maria Belen. Universidad Catolica de Cuyo. Facultad de Cs. Economicas y Empresariales.; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Juan; Argentina
Fil: Marimon, Frederic. Universidad Politécnica de Catalunya; España - Materia
-
sustainability
university extension
higher education institutions
Argentine - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/265335
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_974db59428661fa50e9fda21e0a74937 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/265335 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities?¿Incluyen las Universidades Argentinas la Sostenibilidad en sus Actividades de Extensión?Arias Valle, Maria BelenMarimon, Fredericsustainabilityuniversity extensionhigher education institutionsArgentinehttps://purl.org/becyt/ford/5.3https://purl.org/becyt/ford/5This study examines the integration of sustainability into university extension activities within Argentine Higher Education Institutions (HEIs). It investigates how both public and private institutions have incorporated sustainable development initiatives into their extension programs, particularly in light of the limitations imposed by Law 27.621, which excludes extension as a pillar of environmental education. Using a quantitative approach, a descriptive and correlational analysis was conducted based on data collected from the websites of 132 HEIs. The findings reveal that only 21% of institutions have embedded sustainability into their extension activities, with public HEIs exhibiting a stronger commitment than their private counterparts. Key success factors include the inclusion of sustainability in institutional missions and the establishment of strategic alliances. However, policy implementation remains fragmented, hindering systemic impact. Despite progress, persistent challenges include resource constraints and the need for more cohesive national policies to ensure uniform adoption of sustainable practices across all HEIs. This study offers recommendations to enhance the role of university extension in advancing sustainable development, emphasizing the importance of dedicated institutional leadership and strategic planning aligned with the Sustainable Development Goals (SDGs).Este estudio analiza la integración de la sostenibilidad en las actividades de extensión universitaria en las Instituciones de Educación Superior (IES) de Argentina. Examina cómo tanto las instituciones públicas como privadas han implementado iniciativas de desarrollo sostenible en sus programas de extensión, considerando las limitaciones impuestas por la Ley 27.621, que no incluye la extensión como un pilar de la educación ambiental. Se realizó un análisis descriptivo y correlacional utilizando datos obtenidos de los sitios web de 132 IES mediante un enfoque cuantitativo. Los resultados muestran que solo el 21% de las instituciones han incorporado la sostenibilidad en sus actividades de extensión, con las IES públicas demostrando un mayor compromiso en comparación con las privadas. La inclusión de la sostenibilidad en la misión institucional y la formación de alianzas estratégicas fueron identificadas como factores críticos de éxito para estas iniciativas. Sin embargo, existe una fragmentación en la implementación de estas políticas, lo que limita su impacto sistémico. A pesar de los avances logrados, persisten desafíos significativos, como la falta de recursos y la necesidad de políticas nacionales más coherentes que promuevan una adopción uniforme de prácticas sostenibles en todas las IES. Este estudio propone recomendaciones para fortalecer el papel de la extensión universitaria en la promoción del desarrollo sostenible, destacando la importancia de un liderazgo institucional comprometido y una planificación estratégica alineada con los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS).Fil: Arias Valle, Maria Belen. Universidad Catolica de Cuyo. Facultad de Cs. Economicas y Empresariales.; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Juan; ArgentinaFil: Marimon, Frederic. Universidad Politécnica de Catalunya; EspañaUniversidad de Caldas2024-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/265335Arias Valle, Maria Belen; Marimon, Frederic; Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities?; Universidad de Caldas; Luna Azul; 59; 7-2024; 172-1940122-53911909-2474CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/lunazul/article/view/10497info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.17151/luaz.2024.59.9info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:44:32Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/265335instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:44:33.132CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities? ¿Incluyen las Universidades Argentinas la Sostenibilidad en sus Actividades de Extensión? |
title |
Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities? |
spellingShingle |
Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities? Arias Valle, Maria Belen sustainability university extension higher education institutions Argentine |
title_short |
Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities? |
title_full |
Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities? |
title_fullStr |
Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities? |
title_full_unstemmed |
Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities? |
title_sort |
Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities? |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Arias Valle, Maria Belen Marimon, Frederic |
author |
Arias Valle, Maria Belen |
author_facet |
Arias Valle, Maria Belen Marimon, Frederic |
author_role |
author |
author2 |
Marimon, Frederic |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
sustainability university extension higher education institutions Argentine |
topic |
sustainability university extension higher education institutions Argentine |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.3 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This study examines the integration of sustainability into university extension activities within Argentine Higher Education Institutions (HEIs). It investigates how both public and private institutions have incorporated sustainable development initiatives into their extension programs, particularly in light of the limitations imposed by Law 27.621, which excludes extension as a pillar of environmental education. Using a quantitative approach, a descriptive and correlational analysis was conducted based on data collected from the websites of 132 HEIs. The findings reveal that only 21% of institutions have embedded sustainability into their extension activities, with public HEIs exhibiting a stronger commitment than their private counterparts. Key success factors include the inclusion of sustainability in institutional missions and the establishment of strategic alliances. However, policy implementation remains fragmented, hindering systemic impact. Despite progress, persistent challenges include resource constraints and the need for more cohesive national policies to ensure uniform adoption of sustainable practices across all HEIs. This study offers recommendations to enhance the role of university extension in advancing sustainable development, emphasizing the importance of dedicated institutional leadership and strategic planning aligned with the Sustainable Development Goals (SDGs). Este estudio analiza la integración de la sostenibilidad en las actividades de extensión universitaria en las Instituciones de Educación Superior (IES) de Argentina. Examina cómo tanto las instituciones públicas como privadas han implementado iniciativas de desarrollo sostenible en sus programas de extensión, considerando las limitaciones impuestas por la Ley 27.621, que no incluye la extensión como un pilar de la educación ambiental. Se realizó un análisis descriptivo y correlacional utilizando datos obtenidos de los sitios web de 132 IES mediante un enfoque cuantitativo. Los resultados muestran que solo el 21% de las instituciones han incorporado la sostenibilidad en sus actividades de extensión, con las IES públicas demostrando un mayor compromiso en comparación con las privadas. La inclusión de la sostenibilidad en la misión institucional y la formación de alianzas estratégicas fueron identificadas como factores críticos de éxito para estas iniciativas. Sin embargo, existe una fragmentación en la implementación de estas políticas, lo que limita su impacto sistémico. A pesar de los avances logrados, persisten desafíos significativos, como la falta de recursos y la necesidad de políticas nacionales más coherentes que promuevan una adopción uniforme de prácticas sostenibles en todas las IES. Este estudio propone recomendaciones para fortalecer el papel de la extensión universitaria en la promoción del desarrollo sostenible, destacando la importancia de un liderazgo institucional comprometido y una planificación estratégica alineada con los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). Fil: Arias Valle, Maria Belen. Universidad Catolica de Cuyo. Facultad de Cs. Economicas y Empresariales.; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Juan; Argentina Fil: Marimon, Frederic. Universidad Politécnica de Catalunya; España |
description |
This study examines the integration of sustainability into university extension activities within Argentine Higher Education Institutions (HEIs). It investigates how both public and private institutions have incorporated sustainable development initiatives into their extension programs, particularly in light of the limitations imposed by Law 27.621, which excludes extension as a pillar of environmental education. Using a quantitative approach, a descriptive and correlational analysis was conducted based on data collected from the websites of 132 HEIs. The findings reveal that only 21% of institutions have embedded sustainability into their extension activities, with public HEIs exhibiting a stronger commitment than their private counterparts. Key success factors include the inclusion of sustainability in institutional missions and the establishment of strategic alliances. However, policy implementation remains fragmented, hindering systemic impact. Despite progress, persistent challenges include resource constraints and the need for more cohesive national policies to ensure uniform adoption of sustainable practices across all HEIs. This study offers recommendations to enhance the role of university extension in advancing sustainable development, emphasizing the importance of dedicated institutional leadership and strategic planning aligned with the Sustainable Development Goals (SDGs). |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-07 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/265335 Arias Valle, Maria Belen; Marimon, Frederic; Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities?; Universidad de Caldas; Luna Azul; 59; 7-2024; 172-194 0122-5391 1909-2474 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/265335 |
identifier_str_mv |
Arias Valle, Maria Belen; Marimon, Frederic; Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities?; Universidad de Caldas; Luna Azul; 59; 7-2024; 172-194 0122-5391 1909-2474 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/lunazul/article/view/10497 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.17151/luaz.2024.59.9 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Caldas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Caldas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1844613401617104896 |
score |
13.070432 |