Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities?

Autores
Arias Valle, Maria Belen; Marimon, Frederic
Año de publicación
2024
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
This study examines the integration of sustainability into university extension activities within Argentine Higher Education Institutions (HEIs). It investigates how both public and private institutions have incorporated sustainable development initiatives into their extension programs, particularly in light of the limitations imposed by Law 27.621, which excludes extension as a pillar of environmental education. Using a quantitative approach, a descriptive and correlational analysis was conducted based on data collected from the websites of 132 HEIs. The findings reveal that only 21% of institutions have embedded sustainability into their extension activities, with public HEIs exhibiting a stronger commitment than their private counterparts. Key success factors include the inclusion of sustainability in institutional missions and the establishment of strategic alliances. However, policy implementation remains fragmented, hindering systemic impact. Despite progress, persistent challenges include resource constraints and the need for more cohesive national policies to ensure uniform adoption of sustainable practices across all HEIs. This study offers recommendations to enhance the role of university extension in advancing sustainable development, emphasizing the importance of dedicated institutional leadership and strategic planning aligned with the Sustainable Development Goals (SDGs).
Este estudio analiza la integración de la sostenibilidad en las actividades de extensión universitaria en las Instituciones de Educación Superior (IES) de Argentina. Examina cómo tanto las instituciones públicas como privadas han implementado iniciativas de desarrollo sostenible en sus programas de extensión, considerando las limitaciones impuestas por la Ley 27.621, que no incluye la extensión como un pilar de la educación ambiental. Se realizó un análisis descriptivo y correlacional utilizando datos obtenidos de los sitios web de 132 IES mediante un enfoque cuantitativo. Los resultados muestran que solo el 21% de las instituciones han incorporado la sostenibilidad en sus actividades de extensión, con las IES públicas demostrando un mayor compromiso en comparación con las privadas. La inclusión de la sostenibilidad en la misión institucional y la formación de alianzas estratégicas fueron identificadas como factores críticos de éxito para estas iniciativas. Sin embargo, existe una fragmentación en la implementación de estas políticas, lo que limita su impacto sistémico. A pesar de los avances logrados, persisten desafíos significativos, como la falta de recursos y la necesidad de políticas nacionales más coherentes que promuevan una adopción uniforme de prácticas sostenibles en todas las IES. Este estudio propone recomendaciones para fortalecer el papel de la extensión universitaria en la promoción del desarrollo sostenible, destacando la importancia de un liderazgo institucional comprometido y una planificación estratégica alineada con los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS).
Fil: Arias Valle, Maria Belen. Universidad Catolica de Cuyo. Facultad de Cs. Economicas y Empresariales.; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Juan; Argentina
Fil: Marimon, Frederic. Universidad Politécnica de Catalunya; España
Materia
sustainability
university extension
higher education institutions
Argentine
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/265335

id CONICETDig_974db59428661fa50e9fda21e0a74937
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/265335
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities?¿Incluyen las Universidades Argentinas la Sostenibilidad en sus Actividades de Extensión?Arias Valle, Maria BelenMarimon, Fredericsustainabilityuniversity extensionhigher education institutionsArgentinehttps://purl.org/becyt/ford/5.3https://purl.org/becyt/ford/5This study examines the integration of sustainability into university extension activities within Argentine Higher Education Institutions (HEIs). It investigates how both public and private institutions have incorporated sustainable development initiatives into their extension programs, particularly in light of the limitations imposed by Law 27.621, which excludes extension as a pillar of environmental education. Using a quantitative approach, a descriptive and correlational analysis was conducted based on data collected from the websites of 132 HEIs. The findings reveal that only 21% of institutions have embedded sustainability into their extension activities, with public HEIs exhibiting a stronger commitment than their private counterparts. Key success factors include the inclusion of sustainability in institutional missions and the establishment of strategic alliances. However, policy implementation remains fragmented, hindering systemic impact. Despite progress, persistent challenges include resource constraints and the need for more cohesive national policies to ensure uniform adoption of sustainable practices across all HEIs. This study offers recommendations to enhance the role of university extension in advancing sustainable development, emphasizing the importance of dedicated institutional leadership and strategic planning aligned with the Sustainable Development Goals (SDGs).Este estudio analiza la integración de la sostenibilidad en las actividades de extensión universitaria en las Instituciones de Educación Superior (IES) de Argentina. Examina cómo tanto las instituciones públicas como privadas han implementado iniciativas de desarrollo sostenible en sus programas de extensión, considerando las limitaciones impuestas por la Ley 27.621, que no incluye la extensión como un pilar de la educación ambiental. Se realizó un análisis descriptivo y correlacional utilizando datos obtenidos de los sitios web de 132 IES mediante un enfoque cuantitativo. Los resultados muestran que solo el 21% de las instituciones han incorporado la sostenibilidad en sus actividades de extensión, con las IES públicas demostrando un mayor compromiso en comparación con las privadas. La inclusión de la sostenibilidad en la misión institucional y la formación de alianzas estratégicas fueron identificadas como factores críticos de éxito para estas iniciativas. Sin embargo, existe una fragmentación en la implementación de estas políticas, lo que limita su impacto sistémico. A pesar de los avances logrados, persisten desafíos significativos, como la falta de recursos y la necesidad de políticas nacionales más coherentes que promuevan una adopción uniforme de prácticas sostenibles en todas las IES. Este estudio propone recomendaciones para fortalecer el papel de la extensión universitaria en la promoción del desarrollo sostenible, destacando la importancia de un liderazgo institucional comprometido y una planificación estratégica alineada con los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS).Fil: Arias Valle, Maria Belen. Universidad Catolica de Cuyo. Facultad de Cs. Economicas y Empresariales.; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Juan; ArgentinaFil: Marimon, Frederic. Universidad Politécnica de Catalunya; EspañaUniversidad de Caldas2024-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/265335Arias Valle, Maria Belen; Marimon, Frederic; Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities?; Universidad de Caldas; Luna Azul; 59; 7-2024; 172-1940122-53911909-2474CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/lunazul/article/view/10497info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.17151/luaz.2024.59.9info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:44:32Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/265335instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:44:33.132CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities?
¿Incluyen las Universidades Argentinas la Sostenibilidad en sus Actividades de Extensión?
title Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities?
spellingShingle Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities?
Arias Valle, Maria Belen
sustainability
university extension
higher education institutions
Argentine
title_short Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities?
title_full Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities?
title_fullStr Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities?
title_full_unstemmed Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities?
title_sort Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities?
dc.creator.none.fl_str_mv Arias Valle, Maria Belen
Marimon, Frederic
author Arias Valle, Maria Belen
author_facet Arias Valle, Maria Belen
Marimon, Frederic
author_role author
author2 Marimon, Frederic
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv sustainability
university extension
higher education institutions
Argentine
topic sustainability
university extension
higher education institutions
Argentine
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.3
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv This study examines the integration of sustainability into university extension activities within Argentine Higher Education Institutions (HEIs). It investigates how both public and private institutions have incorporated sustainable development initiatives into their extension programs, particularly in light of the limitations imposed by Law 27.621, which excludes extension as a pillar of environmental education. Using a quantitative approach, a descriptive and correlational analysis was conducted based on data collected from the websites of 132 HEIs. The findings reveal that only 21% of institutions have embedded sustainability into their extension activities, with public HEIs exhibiting a stronger commitment than their private counterparts. Key success factors include the inclusion of sustainability in institutional missions and the establishment of strategic alliances. However, policy implementation remains fragmented, hindering systemic impact. Despite progress, persistent challenges include resource constraints and the need for more cohesive national policies to ensure uniform adoption of sustainable practices across all HEIs. This study offers recommendations to enhance the role of university extension in advancing sustainable development, emphasizing the importance of dedicated institutional leadership and strategic planning aligned with the Sustainable Development Goals (SDGs).
Este estudio analiza la integración de la sostenibilidad en las actividades de extensión universitaria en las Instituciones de Educación Superior (IES) de Argentina. Examina cómo tanto las instituciones públicas como privadas han implementado iniciativas de desarrollo sostenible en sus programas de extensión, considerando las limitaciones impuestas por la Ley 27.621, que no incluye la extensión como un pilar de la educación ambiental. Se realizó un análisis descriptivo y correlacional utilizando datos obtenidos de los sitios web de 132 IES mediante un enfoque cuantitativo. Los resultados muestran que solo el 21% de las instituciones han incorporado la sostenibilidad en sus actividades de extensión, con las IES públicas demostrando un mayor compromiso en comparación con las privadas. La inclusión de la sostenibilidad en la misión institucional y la formación de alianzas estratégicas fueron identificadas como factores críticos de éxito para estas iniciativas. Sin embargo, existe una fragmentación en la implementación de estas políticas, lo que limita su impacto sistémico. A pesar de los avances logrados, persisten desafíos significativos, como la falta de recursos y la necesidad de políticas nacionales más coherentes que promuevan una adopción uniforme de prácticas sostenibles en todas las IES. Este estudio propone recomendaciones para fortalecer el papel de la extensión universitaria en la promoción del desarrollo sostenible, destacando la importancia de un liderazgo institucional comprometido y una planificación estratégica alineada con los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS).
Fil: Arias Valle, Maria Belen. Universidad Catolica de Cuyo. Facultad de Cs. Economicas y Empresariales.; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Juan; Argentina
Fil: Marimon, Frederic. Universidad Politécnica de Catalunya; España
description This study examines the integration of sustainability into university extension activities within Argentine Higher Education Institutions (HEIs). It investigates how both public and private institutions have incorporated sustainable development initiatives into their extension programs, particularly in light of the limitations imposed by Law 27.621, which excludes extension as a pillar of environmental education. Using a quantitative approach, a descriptive and correlational analysis was conducted based on data collected from the websites of 132 HEIs. The findings reveal that only 21% of institutions have embedded sustainability into their extension activities, with public HEIs exhibiting a stronger commitment than their private counterparts. Key success factors include the inclusion of sustainability in institutional missions and the establishment of strategic alliances. However, policy implementation remains fragmented, hindering systemic impact. Despite progress, persistent challenges include resource constraints and the need for more cohesive national policies to ensure uniform adoption of sustainable practices across all HEIs. This study offers recommendations to enhance the role of university extension in advancing sustainable development, emphasizing the importance of dedicated institutional leadership and strategic planning aligned with the Sustainable Development Goals (SDGs).
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/265335
Arias Valle, Maria Belen; Marimon, Frederic; Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities?; Universidad de Caldas; Luna Azul; 59; 7-2024; 172-194
0122-5391
1909-2474
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/265335
identifier_str_mv Arias Valle, Maria Belen; Marimon, Frederic; Do Argentine Universities Incorporate Sustainability in Their Extension Activities?; Universidad de Caldas; Luna Azul; 59; 7-2024; 172-194
0122-5391
1909-2474
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/lunazul/article/view/10497
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.17151/luaz.2024.59.9
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Caldas
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Caldas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844613401617104896
score 13.070432