Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia?
- Autores
- Vigliecca, Nora Silvana
- Año de publicación
- 2019
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- To explore the relationship between the two components of spontaneous speech in the Brief Aphasia Evaluation (BAE) and the rest of the scale represented by its three main factors: The Expression, Comprehension, and Complementary factors. Methods: BAE has proven validity and reliability. The evaluation of spontaneous speech in this scale comprises two components: Performance Rank (score: 0-3) and Type of Disorder (Fluency [F], Content [C], or Mixed [FC]) when rank < 3. Sixty-seven patients with left brain damage and 30 demographically matched healthy participants (HP) were studied. It was analyzed the correlation between Performance Rank and the three BAE factors and, recoding 3 as 0 and < 3 as 1, the sensitivity/specificity of this component for each factor. The effect of Type of Disorder on the three factors was analyzed. Results: 1) Performance Rank: Correlations of 0.84 (Expression), 0.81 (Comprehension), and 0.76 (Complementary) were observed, with a sensitivity and specificity ≥ 78% for any factor; 2) Type of Disorder: The performance significantly decreased from FC to C and from C to F in Expression (FC < C < F), from FC to C and from FC to F also in Comprehension and Complementary, from patients with any type of disorder to HP. Conclusion: Performance Rank was a relevant indicator of aphasia by its consistency with valid and comprehensive dimensions of acute language impairments. A degree difference between F and C was observed, being F a milder disorder; i.e., fluency problems were less severe than retrieval or anomia ones.
Explorar la relación entre los dos componentes del habla espontánea en la Evaluación Breve de la Afasia (EBA) y el resto de la escala, representada por sus tres factores principales: Expresión, Comprensión y Complementario. Método: EBA ha demostrado validez y confiabilidad. La evaluación del habla espontánea consta de dos componentes: Grado de Desempeño (puntuación: 0-3) y Tipo de Trastorno (Fluidez (F), Contenido(C), o Mixto (FC)) cuando grado < 3. Se estudiaron 67 pacientes con lesión cerebral izquierda y 30 participantes sanos (PS), emparejados demográficamente. Se analizó la correlación entre Grado de Desempeño y los tres factores de EBA y, recodificando 3 como 0 y <3 como 1, la sensibilidad/ especificidad del componente para cada factor. Se analizó el efecto de Tipo de Trastorno sobre los tres factores. Resultados: 1) Grado de Desempeño: Se observaron correlaciones de 0,84 (Expresión), 0,81 (Comprensión), y 0,76 (Complementario), con una sensibilidad y especificidad ≥ 78% para cualquier factor; 2) Tipo de Trastorno: El desempeño disminuyó significativamente desde FC a C y desde C a F en Expresión (FC < C < F); desde FC a C y desde FC a F también en Comprensión y Complementario; desde los pacientes con cualquier tipo de trastorno a PS. Conclusión: Grado de Desempeño fue un indicador relevante de la afasia por su consistencia con dimensiones válidas y comprensivas de trastornos agudos del lenguaje. Se observó una diferencia de grado entre F y C, siendo F un trastorno más leve, vale decir, los problemas de fluidez fueron menos severos que los de evocación o anomia.
Fil: Vigliecca, Nora Silvana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba. Instituto de Humanidades; Argentina - Materia
-
AFASIA
ANOMIA
COGNICIÓN
COGNITION
DIAGNÓSTICO PRECOZ
PATOLOGÍA DEL HABLA Y LENGUAJE
PRUEBAS NEUROPSICOLÓGICAS
PSICOLOGÍA APLICADA
TÉCNICAS Y PROCEDIMIENTOS
VALIDEZ DE LAS PRUEBAS - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/120098
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_8dd521a80d5aaf0f56f42ca1aecc3679 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/120098 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia?Validez y características del habla espontánea en la afasia aguda evaluada con la Evaluación Breve de la Afasia: ¿Es la afasia fluente más severa que la no fluente?Vigliecca, Nora SilvanaAFASIAANOMIACOGNICIÓNCOGNITIONDIAGNÓSTICO PRECOZPATOLOGÍA DEL HABLA Y LENGUAJEPRUEBAS NEUROPSICOLÓGICASPSICOLOGÍA APLICADATÉCNICAS Y PROCEDIMIENTOSVALIDEZ DE LAS PRUEBAShttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5To explore the relationship between the two components of spontaneous speech in the Brief Aphasia Evaluation (BAE) and the rest of the scale represented by its three main factors: The Expression, Comprehension, and Complementary factors. Methods: BAE has proven validity and reliability. The evaluation of spontaneous speech in this scale comprises two components: Performance Rank (score: 0-3) and Type of Disorder (Fluency [F], Content [C], or Mixed [FC]) when rank < 3. Sixty-seven patients with left brain damage and 30 demographically matched healthy participants (HP) were studied. It was analyzed the correlation between Performance Rank and the three BAE factors and, recoding 3 as 0 and < 3 as 1, the sensitivity/specificity of this component for each factor. The effect of Type of Disorder on the three factors was analyzed. Results: 1) Performance Rank: Correlations of 0.84 (Expression), 0.81 (Comprehension), and 0.76 (Complementary) were observed, with a sensitivity and specificity ≥ 78% for any factor; 2) Type of Disorder: The performance significantly decreased from FC to C and from C to F in Expression (FC < C < F), from FC to C and from FC to F also in Comprehension and Complementary, from patients with any type of disorder to HP. Conclusion: Performance Rank was a relevant indicator of aphasia by its consistency with valid and comprehensive dimensions of acute language impairments. A degree difference between F and C was observed, being F a milder disorder; i.e., fluency problems were less severe than retrieval or anomia ones.Explorar la relación entre los dos componentes del habla espontánea en la Evaluación Breve de la Afasia (EBA) y el resto de la escala, representada por sus tres factores principales: Expresión, Comprensión y Complementario. Método: EBA ha demostrado validez y confiabilidad. La evaluación del habla espontánea consta de dos componentes: Grado de Desempeño (puntuación: 0-3) y Tipo de Trastorno (Fluidez (F), Contenido(C), o Mixto (FC)) cuando grado < 3. Se estudiaron 67 pacientes con lesión cerebral izquierda y 30 participantes sanos (PS), emparejados demográficamente. Se analizó la correlación entre Grado de Desempeño y los tres factores de EBA y, recodificando 3 como 0 y <3 como 1, la sensibilidad/ especificidad del componente para cada factor. Se analizó el efecto de Tipo de Trastorno sobre los tres factores. Resultados: 1) Grado de Desempeño: Se observaron correlaciones de 0,84 (Expresión), 0,81 (Comprensión), y 0,76 (Complementario), con una sensibilidad y especificidad ≥ 78% para cualquier factor; 2) Tipo de Trastorno: El desempeño disminuyó significativamente desde FC a C y desde C a F en Expresión (FC < C < F); desde FC a C y desde FC a F también en Comprensión y Complementario; desde los pacientes con cualquier tipo de trastorno a PS. Conclusión: Grado de Desempeño fue un indicador relevante de la afasia por su consistencia con dimensiones válidas y comprensivas de trastornos agudos del lenguaje. Se observó una diferencia de grado entre F y C, siendo F un trastorno más leve, vale decir, los problemas de fluidez fueron menos severos que los de evocación o anomia.Fil: Vigliecca, Nora Silvana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba. Instituto de Humanidades; ArgentinaRevista Pro-Fono2019-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/120098Vigliecca, Nora Silvana; Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia?; Revista Pro-Fono; CODAS; 31; 1; 3-20192317-1782CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30843923info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1590/2317-1782/20192018048info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-17822019000100312&lng=en&nrm=iso&tlng=eninfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-15T15:19:59Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/120098instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-15 15:19:59.938CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia? Validez y características del habla espontánea en la afasia aguda evaluada con la Evaluación Breve de la Afasia: ¿Es la afasia fluente más severa que la no fluente? |
title |
Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia? |
spellingShingle |
Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia? Vigliecca, Nora Silvana AFASIA ANOMIA COGNICIÓN COGNITION DIAGNÓSTICO PRECOZ PATOLOGÍA DEL HABLA Y LENGUAJE PRUEBAS NEUROPSICOLÓGICAS PSICOLOGÍA APLICADA TÉCNICAS Y PROCEDIMIENTOS VALIDEZ DE LAS PRUEBAS |
title_short |
Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia? |
title_full |
Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia? |
title_fullStr |
Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia? |
title_full_unstemmed |
Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia? |
title_sort |
Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia? |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Vigliecca, Nora Silvana |
author |
Vigliecca, Nora Silvana |
author_facet |
Vigliecca, Nora Silvana |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
AFASIA ANOMIA COGNICIÓN COGNITION DIAGNÓSTICO PRECOZ PATOLOGÍA DEL HABLA Y LENGUAJE PRUEBAS NEUROPSICOLÓGICAS PSICOLOGÍA APLICADA TÉCNICAS Y PROCEDIMIENTOS VALIDEZ DE LAS PRUEBAS |
topic |
AFASIA ANOMIA COGNICIÓN COGNITION DIAGNÓSTICO PRECOZ PATOLOGÍA DEL HABLA Y LENGUAJE PRUEBAS NEUROPSICOLÓGICAS PSICOLOGÍA APLICADA TÉCNICAS Y PROCEDIMIENTOS VALIDEZ DE LAS PRUEBAS |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.1 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
To explore the relationship between the two components of spontaneous speech in the Brief Aphasia Evaluation (BAE) and the rest of the scale represented by its three main factors: The Expression, Comprehension, and Complementary factors. Methods: BAE has proven validity and reliability. The evaluation of spontaneous speech in this scale comprises two components: Performance Rank (score: 0-3) and Type of Disorder (Fluency [F], Content [C], or Mixed [FC]) when rank < 3. Sixty-seven patients with left brain damage and 30 demographically matched healthy participants (HP) were studied. It was analyzed the correlation between Performance Rank and the three BAE factors and, recoding 3 as 0 and < 3 as 1, the sensitivity/specificity of this component for each factor. The effect of Type of Disorder on the three factors was analyzed. Results: 1) Performance Rank: Correlations of 0.84 (Expression), 0.81 (Comprehension), and 0.76 (Complementary) were observed, with a sensitivity and specificity ≥ 78% for any factor; 2) Type of Disorder: The performance significantly decreased from FC to C and from C to F in Expression (FC < C < F), from FC to C and from FC to F also in Comprehension and Complementary, from patients with any type of disorder to HP. Conclusion: Performance Rank was a relevant indicator of aphasia by its consistency with valid and comprehensive dimensions of acute language impairments. A degree difference between F and C was observed, being F a milder disorder; i.e., fluency problems were less severe than retrieval or anomia ones. Explorar la relación entre los dos componentes del habla espontánea en la Evaluación Breve de la Afasia (EBA) y el resto de la escala, representada por sus tres factores principales: Expresión, Comprensión y Complementario. Método: EBA ha demostrado validez y confiabilidad. La evaluación del habla espontánea consta de dos componentes: Grado de Desempeño (puntuación: 0-3) y Tipo de Trastorno (Fluidez (F), Contenido(C), o Mixto (FC)) cuando grado < 3. Se estudiaron 67 pacientes con lesión cerebral izquierda y 30 participantes sanos (PS), emparejados demográficamente. Se analizó la correlación entre Grado de Desempeño y los tres factores de EBA y, recodificando 3 como 0 y <3 como 1, la sensibilidad/ especificidad del componente para cada factor. Se analizó el efecto de Tipo de Trastorno sobre los tres factores. Resultados: 1) Grado de Desempeño: Se observaron correlaciones de 0,84 (Expresión), 0,81 (Comprensión), y 0,76 (Complementario), con una sensibilidad y especificidad ≥ 78% para cualquier factor; 2) Tipo de Trastorno: El desempeño disminuyó significativamente desde FC a C y desde C a F en Expresión (FC < C < F); desde FC a C y desde FC a F también en Comprensión y Complementario; desde los pacientes con cualquier tipo de trastorno a PS. Conclusión: Grado de Desempeño fue un indicador relevante de la afasia por su consistencia con dimensiones válidas y comprensivas de trastornos agudos del lenguaje. Se observó una diferencia de grado entre F y C, siendo F un trastorno más leve, vale decir, los problemas de fluidez fueron menos severos que los de evocación o anomia. Fil: Vigliecca, Nora Silvana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba. Instituto de Humanidades; Argentina |
description |
To explore the relationship between the two components of spontaneous speech in the Brief Aphasia Evaluation (BAE) and the rest of the scale represented by its three main factors: The Expression, Comprehension, and Complementary factors. Methods: BAE has proven validity and reliability. The evaluation of spontaneous speech in this scale comprises two components: Performance Rank (score: 0-3) and Type of Disorder (Fluency [F], Content [C], or Mixed [FC]) when rank < 3. Sixty-seven patients with left brain damage and 30 demographically matched healthy participants (HP) were studied. It was analyzed the correlation between Performance Rank and the three BAE factors and, recoding 3 as 0 and < 3 as 1, the sensitivity/specificity of this component for each factor. The effect of Type of Disorder on the three factors was analyzed. Results: 1) Performance Rank: Correlations of 0.84 (Expression), 0.81 (Comprehension), and 0.76 (Complementary) were observed, with a sensitivity and specificity ≥ 78% for any factor; 2) Type of Disorder: The performance significantly decreased from FC to C and from C to F in Expression (FC < C < F), from FC to C and from FC to F also in Comprehension and Complementary, from patients with any type of disorder to HP. Conclusion: Performance Rank was a relevant indicator of aphasia by its consistency with valid and comprehensive dimensions of acute language impairments. A degree difference between F and C was observed, being F a milder disorder; i.e., fluency problems were less severe than retrieval or anomia ones. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/120098 Vigliecca, Nora Silvana; Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia?; Revista Pro-Fono; CODAS; 31; 1; 3-2019 2317-1782 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/120098 |
identifier_str_mv |
Vigliecca, Nora Silvana; Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia?; Revista Pro-Fono; CODAS; 31; 1; 3-2019 2317-1782 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30843923 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1590/2317-1782/20192018048 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-17822019000100312&lng=en&nrm=iso&tlng=en |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Pro-Fono |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Pro-Fono |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1846083348791820288 |
score |
13.22299 |