Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia?

Autores
Vigliecca, Nora Silvana
Año de publicación
2019
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
To explore the relationship between the two components of spontaneous speech in the Brief Aphasia Evaluation (BAE) and the rest of the scale represented by its three main factors: The Expression, Comprehension, and Complementary factors. Methods: BAE has proven validity and reliability. The evaluation of spontaneous speech in this scale comprises two components: Performance Rank (score: 0-3) and Type of Disorder (Fluency [F], Content [C], or Mixed [FC]) when rank < 3. Sixty-seven patients with left brain damage and 30 demographically matched healthy participants (HP) were studied. It was analyzed the correlation between Performance Rank and the three BAE factors and, recoding 3 as 0 and < 3 as 1, the sensitivity/specificity of this component for each factor. The effect of Type of Disorder on the three factors was analyzed. Results: 1) Performance Rank: Correlations of 0.84 (Expression), 0.81 (Comprehension), and 0.76 (Complementary) were observed, with a sensitivity and specificity ≥ 78% for any factor; 2) Type of Disorder: The performance significantly decreased from FC to C and from C to F in Expression (FC < C < F), from FC to C and from FC to F also in Comprehension and Complementary, from patients with any type of disorder to HP. Conclusion: Performance Rank was a relevant indicator of aphasia by its consistency with valid and comprehensive dimensions of acute language impairments. A degree difference between F and C was observed, being F a milder disorder; i.e., fluency problems were less severe than retrieval or anomia ones.
Explorar la relación entre los dos componentes del habla espontánea en la Evaluación Breve de la Afasia (EBA) y el resto de la escala, representada por sus tres factores principales: Expresión, Comprensión y Complementario. Método: EBA ha demostrado validez y confiabilidad. La evaluación del habla espontánea consta de dos componentes: Grado de Desempeño (puntuación: 0-3) y Tipo de Trastorno (Fluidez (F), Contenido(C), o Mixto (FC)) cuando grado < 3. Se estudiaron 67 pacientes con lesión cerebral izquierda y 30 participantes sanos (PS), emparejados demográficamente. Se analizó la correlación entre Grado de Desempeño y los tres factores de EBA y, recodificando 3 como 0 y <3 como 1, la sensibilidad/ especificidad del componente para cada factor. Se analizó el efecto de Tipo de Trastorno sobre los tres factores. Resultados: 1) Grado de Desempeño: Se observaron correlaciones de 0,84 (Expresión), 0,81 (Comprensión), y 0,76 (Complementario), con una sensibilidad y especificidad ≥ 78% para cualquier factor; 2) Tipo de Trastorno: El desempeño disminuyó significativamente desde FC a C y desde C a F en Expresión (FC < C < F); desde FC a C y desde FC a F también en Comprensión y Complementario; desde los pacientes con cualquier tipo de trastorno a PS. Conclusión: Grado de Desempeño fue un indicador relevante de la afasia por su consistencia con dimensiones válidas y comprensivas de trastornos agudos del lenguaje. Se observó una diferencia de grado entre F y C, siendo F un trastorno más leve, vale decir, los problemas de fluidez fueron menos severos que los de evocación o anomia.
Fil: Vigliecca, Nora Silvana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba. Instituto de Humanidades; Argentina
Materia
AFASIA
ANOMIA
COGNICIÓN
COGNITION
DIAGNÓSTICO PRECOZ
PATOLOGÍA DEL HABLA Y LENGUAJE
PRUEBAS NEUROPSICOLÓGICAS
PSICOLOGÍA APLICADA
TÉCNICAS Y PROCEDIMIENTOS
VALIDEZ DE LAS PRUEBAS
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/120098

id CONICETDig_8dd521a80d5aaf0f56f42ca1aecc3679
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/120098
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia?Validez y características del habla espontánea en la afasia aguda evaluada con la Evaluación Breve de la Afasia: ¿Es la afasia fluente más severa que la no fluente?Vigliecca, Nora SilvanaAFASIAANOMIACOGNICIÓNCOGNITIONDIAGNÓSTICO PRECOZPATOLOGÍA DEL HABLA Y LENGUAJEPRUEBAS NEUROPSICOLÓGICASPSICOLOGÍA APLICADATÉCNICAS Y PROCEDIMIENTOSVALIDEZ DE LAS PRUEBAShttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5To explore the relationship between the two components of spontaneous speech in the Brief Aphasia Evaluation (BAE) and the rest of the scale represented by its three main factors: The Expression, Comprehension, and Complementary factors. Methods: BAE has proven validity and reliability. The evaluation of spontaneous speech in this scale comprises two components: Performance Rank (score: 0-3) and Type of Disorder (Fluency [F], Content [C], or Mixed [FC]) when rank < 3. Sixty-seven patients with left brain damage and 30 demographically matched healthy participants (HP) were studied. It was analyzed the correlation between Performance Rank and the three BAE factors and, recoding 3 as 0 and < 3 as 1, the sensitivity/specificity of this component for each factor. The effect of Type of Disorder on the three factors was analyzed. Results: 1) Performance Rank: Correlations of 0.84 (Expression), 0.81 (Comprehension), and 0.76 (Complementary) were observed, with a sensitivity and specificity ≥ 78% for any factor; 2) Type of Disorder: The performance significantly decreased from FC to C and from C to F in Expression (FC < C < F), from FC to C and from FC to F also in Comprehension and Complementary, from patients with any type of disorder to HP. Conclusion: Performance Rank was a relevant indicator of aphasia by its consistency with valid and comprehensive dimensions of acute language impairments. A degree difference between F and C was observed, being F a milder disorder; i.e., fluency problems were less severe than retrieval or anomia ones.Explorar la relación entre los dos componentes del habla espontánea en la Evaluación Breve de la Afasia (EBA) y el resto de la escala, representada por sus tres factores principales: Expresión, Comprensión y Complementario. Método: EBA ha demostrado validez y confiabilidad. La evaluación del habla espontánea consta de dos componentes: Grado de Desempeño (puntuación: 0-3) y Tipo de Trastorno (Fluidez (F), Contenido(C), o Mixto (FC)) cuando grado < 3. Se estudiaron 67 pacientes con lesión cerebral izquierda y 30 participantes sanos (PS), emparejados demográficamente. Se analizó la correlación entre Grado de Desempeño y los tres factores de EBA y, recodificando 3 como 0 y <3 como 1, la sensibilidad/ especificidad del componente para cada factor. Se analizó el efecto de Tipo de Trastorno sobre los tres factores. Resultados: 1) Grado de Desempeño: Se observaron correlaciones de 0,84 (Expresión), 0,81 (Comprensión), y 0,76 (Complementario), con una sensibilidad y especificidad ≥ 78% para cualquier factor; 2) Tipo de Trastorno: El desempeño disminuyó significativamente desde FC a C y desde C a F en Expresión (FC < C < F); desde FC a C y desde FC a F también en Comprensión y Complementario; desde los pacientes con cualquier tipo de trastorno a PS. Conclusión: Grado de Desempeño fue un indicador relevante de la afasia por su consistencia con dimensiones válidas y comprensivas de trastornos agudos del lenguaje. Se observó una diferencia de grado entre F y C, siendo F un trastorno más leve, vale decir, los problemas de fluidez fueron menos severos que los de evocación o anomia.Fil: Vigliecca, Nora Silvana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba. Instituto de Humanidades; ArgentinaRevista Pro-Fono2019-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/120098Vigliecca, Nora Silvana; Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia?; Revista Pro-Fono; CODAS; 31; 1; 3-20192317-1782CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30843923info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1590/2317-1782/20192018048info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-17822019000100312&lng=en&nrm=iso&tlng=eninfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-15T15:19:59Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/120098instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-15 15:19:59.938CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia?
Validez y características del habla espontánea en la afasia aguda evaluada con la Evaluación Breve de la Afasia: ¿Es la afasia fluente más severa que la no fluente?
title Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia?
spellingShingle Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia?
Vigliecca, Nora Silvana
AFASIA
ANOMIA
COGNICIÓN
COGNITION
DIAGNÓSTICO PRECOZ
PATOLOGÍA DEL HABLA Y LENGUAJE
PRUEBAS NEUROPSICOLÓGICAS
PSICOLOGÍA APLICADA
TÉCNICAS Y PROCEDIMIENTOS
VALIDEZ DE LAS PRUEBAS
title_short Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia?
title_full Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia?
title_fullStr Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia?
title_full_unstemmed Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia?
title_sort Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia?
dc.creator.none.fl_str_mv Vigliecca, Nora Silvana
author Vigliecca, Nora Silvana
author_facet Vigliecca, Nora Silvana
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv AFASIA
ANOMIA
COGNICIÓN
COGNITION
DIAGNÓSTICO PRECOZ
PATOLOGÍA DEL HABLA Y LENGUAJE
PRUEBAS NEUROPSICOLÓGICAS
PSICOLOGÍA APLICADA
TÉCNICAS Y PROCEDIMIENTOS
VALIDEZ DE LAS PRUEBAS
topic AFASIA
ANOMIA
COGNICIÓN
COGNITION
DIAGNÓSTICO PRECOZ
PATOLOGÍA DEL HABLA Y LENGUAJE
PRUEBAS NEUROPSICOLÓGICAS
PSICOLOGÍA APLICADA
TÉCNICAS Y PROCEDIMIENTOS
VALIDEZ DE LAS PRUEBAS
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv To explore the relationship between the two components of spontaneous speech in the Brief Aphasia Evaluation (BAE) and the rest of the scale represented by its three main factors: The Expression, Comprehension, and Complementary factors. Methods: BAE has proven validity and reliability. The evaluation of spontaneous speech in this scale comprises two components: Performance Rank (score: 0-3) and Type of Disorder (Fluency [F], Content [C], or Mixed [FC]) when rank < 3. Sixty-seven patients with left brain damage and 30 demographically matched healthy participants (HP) were studied. It was analyzed the correlation between Performance Rank and the three BAE factors and, recoding 3 as 0 and < 3 as 1, the sensitivity/specificity of this component for each factor. The effect of Type of Disorder on the three factors was analyzed. Results: 1) Performance Rank: Correlations of 0.84 (Expression), 0.81 (Comprehension), and 0.76 (Complementary) were observed, with a sensitivity and specificity ≥ 78% for any factor; 2) Type of Disorder: The performance significantly decreased from FC to C and from C to F in Expression (FC < C < F), from FC to C and from FC to F also in Comprehension and Complementary, from patients with any type of disorder to HP. Conclusion: Performance Rank was a relevant indicator of aphasia by its consistency with valid and comprehensive dimensions of acute language impairments. A degree difference between F and C was observed, being F a milder disorder; i.e., fluency problems were less severe than retrieval or anomia ones.
Explorar la relación entre los dos componentes del habla espontánea en la Evaluación Breve de la Afasia (EBA) y el resto de la escala, representada por sus tres factores principales: Expresión, Comprensión y Complementario. Método: EBA ha demostrado validez y confiabilidad. La evaluación del habla espontánea consta de dos componentes: Grado de Desempeño (puntuación: 0-3) y Tipo de Trastorno (Fluidez (F), Contenido(C), o Mixto (FC)) cuando grado < 3. Se estudiaron 67 pacientes con lesión cerebral izquierda y 30 participantes sanos (PS), emparejados demográficamente. Se analizó la correlación entre Grado de Desempeño y los tres factores de EBA y, recodificando 3 como 0 y <3 como 1, la sensibilidad/ especificidad del componente para cada factor. Se analizó el efecto de Tipo de Trastorno sobre los tres factores. Resultados: 1) Grado de Desempeño: Se observaron correlaciones de 0,84 (Expresión), 0,81 (Comprensión), y 0,76 (Complementario), con una sensibilidad y especificidad ≥ 78% para cualquier factor; 2) Tipo de Trastorno: El desempeño disminuyó significativamente desde FC a C y desde C a F en Expresión (FC < C < F); desde FC a C y desde FC a F también en Comprensión y Complementario; desde los pacientes con cualquier tipo de trastorno a PS. Conclusión: Grado de Desempeño fue un indicador relevante de la afasia por su consistencia con dimensiones válidas y comprensivas de trastornos agudos del lenguaje. Se observó una diferencia de grado entre F y C, siendo F un trastorno más leve, vale decir, los problemas de fluidez fueron menos severos que los de evocación o anomia.
Fil: Vigliecca, Nora Silvana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba. Instituto de Humanidades; Argentina
description To explore the relationship between the two components of spontaneous speech in the Brief Aphasia Evaluation (BAE) and the rest of the scale represented by its three main factors: The Expression, Comprehension, and Complementary factors. Methods: BAE has proven validity and reliability. The evaluation of spontaneous speech in this scale comprises two components: Performance Rank (score: 0-3) and Type of Disorder (Fluency [F], Content [C], or Mixed [FC]) when rank < 3. Sixty-seven patients with left brain damage and 30 demographically matched healthy participants (HP) were studied. It was analyzed the correlation between Performance Rank and the three BAE factors and, recoding 3 as 0 and < 3 as 1, the sensitivity/specificity of this component for each factor. The effect of Type of Disorder on the three factors was analyzed. Results: 1) Performance Rank: Correlations of 0.84 (Expression), 0.81 (Comprehension), and 0.76 (Complementary) were observed, with a sensitivity and specificity ≥ 78% for any factor; 2) Type of Disorder: The performance significantly decreased from FC to C and from C to F in Expression (FC < C < F), from FC to C and from FC to F also in Comprehension and Complementary, from patients with any type of disorder to HP. Conclusion: Performance Rank was a relevant indicator of aphasia by its consistency with valid and comprehensive dimensions of acute language impairments. A degree difference between F and C was observed, being F a milder disorder; i.e., fluency problems were less severe than retrieval or anomia ones.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/120098
Vigliecca, Nora Silvana; Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia?; Revista Pro-Fono; CODAS; 31; 1; 3-2019
2317-1782
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/120098
identifier_str_mv Vigliecca, Nora Silvana; Validity and features of spontaneous speech in acute aphasia as evaluated with the Brief Aphasia Evaluation: Is fluent aphasia more severe than nonfluent aphasia?; Revista Pro-Fono; CODAS; 31; 1; 3-2019
2317-1782
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30843923
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1590/2317-1782/20192018048
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-17822019000100312&lng=en&nrm=iso&tlng=en
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Pro-Fono
publisher.none.fl_str_mv Revista Pro-Fono
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1846083348791820288
score 13.22299