Potencia de la novela utópica, de Piglia a Walsh

Autores
Luppi, Juan Pablo
Año de publicación
2018
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Anfibio entre crítica y ficción, el amplio campo de operaciones de lectura de Ricardo Piglia puede sesgarse en torno a la apreciación que ha realizado del proyecto de Rodolfo Walsh. Como muestra su trabajo novelístico, ensayístico, editorial y docente, especialmente en las décadas de 1990 y 2000 (pero también a principios de los años 70), la intervención de Piglia es decisiva para visibilizar la peligrosidad vigente de la escritura de Walsh y, a la vez, esa valoración hermenéutica repercute en su singular producción de hipótesis sobre la literatura hispanoamericana en el entre-siglos. El artículo indaga en qué medida las relaciones mutuas de lectura/escritura operan sobre el reparto dicotómico entre literatura y sociedad, que fue problematizado en la cultura argentina por los años de formación de Piglia (1957-1967, según el primer volumen de Los diarios de Emilio Renzi) y reformulado en el cambio de siglo con desplazamientos que, desde Piglia hacia Walsh, accionan la proyección de una novela con potencia ofensiva frente al consenso cultural del capitalismo tardío.
Amphibian between criticism and fiction, Ricardo Piglia’s wide range of reading operations can be biased around his appreciation of Rodolfo Walsh’s project. As his novelistic, essay, editorial and teaching work shows especially in the 1990s and 2000s (but also in the early 70), Piglia’s intervention is decisive in order to make visible the current dangerousness of Walsh’s writing, and at the same time that hermeneutic evaluation has repercussions on his singular production of hypotheses about Hispanic American literature in between-centuries. The article explores the extent to which the reading/writing mutual relations operate on the dichotomy between literature and society; this distribution was made problematic in the Argentine culture by the years of Piglia’s formation (1957-1967 according to the first volume of Los diarios de Emilio Renzi) and has been reformulated at the turn of the century with displacements that, from Piglia to Walsh, trigger the projection of a novel with offensive power against the cultural consensus of late capitalism.
Fil: Luppi, Juan Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Literatura Hispanoamericana; Argentina
Materia
Desplazamiento
Ficción/Realidad
Lectura de escritor
Peligrosidad
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Amphibian between criticism and fiction, Ricardo Piglia’s wide range of reading operations can be biased around his appreciation of Rodolfo Walsh’s project. As his novelistic, essay, editorial and teaching work shows especially in the 1990s and 2000s (but also in the early 70), Piglia’s intervention is decisive in order to make visible the current dangerousness of Walsh’s writing, and at the same time that hermeneutic evaluation has repercussions on his singular production of hypotheses about Hispanic American literature in between-centuries. The article explores the extent to which the reading/writing mutual relations operate on the dichotomy between literature and society; this distribution was made problematic in the Argentine culture by the years of Piglia’s formation (1957-1967 according to the first volume of Los diarios de Emilio Renzi) and has been reformulated at the turn of the century with displacements that, from Piglia to Walsh, trigger the projection of a novel with offensive power against the cultural consensus of late capitalism.
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