Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa

Autores
Bustamante Vismara, José Manuel Laureano
Año de publicación
2013
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
The article explores the transition in financing elementary schools from the real y medio from the cajas de comunidad of Indian villages to direct contributions of the republican period in the southern valley of Toluca, Mexico. Both taxes were used to support schools, which allows us to explore changes and continuities between colonial and republican institutions. The paper seeks to articulate aspects of fiscal and education history. The analysis is based on sources collected in national and state archives as well as in a half a dozen municipal archives.
Fil: Bustamante Vismara, José Manuel Laureano. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Humanidades. Departamento de Historia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
Historia Fiscal
Escuelas
Valle de Toluca
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/25610

id CONICETDig_8b358dfa2f26bb854b261bf0ecfef20e
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/25610
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directaBustamante Vismara, José Manuel LaureanoHistoria FiscalEscuelasValle de Tolucahttps://purl.org/becyt/ford/6.1https://purl.org/becyt/ford/6The article explores the transition in financing elementary schools from the real y medio from the cajas de comunidad of Indian villages to direct contributions of the republican period in the southern valley of Toluca, Mexico. Both taxes were used to support schools, which allows us to explore changes and continuities between colonial and republican institutions. The paper seeks to articulate aspects of fiscal and education history. The analysis is based on sources collected in national and state archives as well as in a half a dozen municipal archives.Fil: Bustamante Vismara, José Manuel Laureano. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Humanidades. Departamento de Historia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaBöhlau Verlag GmbH & Co.KG2013-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/25610Bustamante Vismara, José Manuel Laureano; Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa; Böhlau Verlag GmbH & Co.KG; Jahrbuch fur Geschichte Lateinamerikas; 50; 1; 12-2013; 211-2351438-47522194-3680CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.7767/jbla.2013.50.1.211info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.degruyter.com/view/j/jbla.2013.50.issue-1/jbla.2013.50.1.211/jbla.2013.50.1.211.xmlinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T10:37:18Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/25610instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 10:37:18.491CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa
title Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa
spellingShingle Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa
Bustamante Vismara, José Manuel Laureano
Historia Fiscal
Escuelas
Valle de Toluca
title_short Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa
title_full Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa
title_fullStr Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa
title_full_unstemmed Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa
title_sort Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa
dc.creator.none.fl_str_mv Bustamante Vismara, José Manuel Laureano
author Bustamante Vismara, José Manuel Laureano
author_facet Bustamante Vismara, José Manuel Laureano
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Historia Fiscal
Escuelas
Valle de Toluca
topic Historia Fiscal
Escuelas
Valle de Toluca
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/6.1
https://purl.org/becyt/ford/6
dc.description.none.fl_txt_mv The article explores the transition in financing elementary schools from the real y medio from the cajas de comunidad of Indian villages to direct contributions of the republican period in the southern valley of Toluca, Mexico. Both taxes were used to support schools, which allows us to explore changes and continuities between colonial and republican institutions. The paper seeks to articulate aspects of fiscal and education history. The analysis is based on sources collected in national and state archives as well as in a half a dozen municipal archives.
Fil: Bustamante Vismara, José Manuel Laureano. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Humanidades. Departamento de Historia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
description The article explores the transition in financing elementary schools from the real y medio from the cajas de comunidad of Indian villages to direct contributions of the republican period in the southern valley of Toluca, Mexico. Both taxes were used to support schools, which allows us to explore changes and continuities between colonial and republican institutions. The paper seeks to articulate aspects of fiscal and education history. The analysis is based on sources collected in national and state archives as well as in a half a dozen municipal archives.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/25610
Bustamante Vismara, José Manuel Laureano; Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa; Böhlau Verlag GmbH & Co.KG; Jahrbuch fur Geschichte Lateinamerikas; 50; 1; 12-2013; 211-235
1438-4752
2194-3680
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/25610
identifier_str_mv Bustamante Vismara, José Manuel Laureano; Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa; Böhlau Verlag GmbH & Co.KG; Jahrbuch fur Geschichte Lateinamerikas; 50; 1; 12-2013; 211-235
1438-4752
2194-3680
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.7767/jbla.2013.50.1.211
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.degruyter.com/view/j/jbla.2013.50.issue-1/jbla.2013.50.1.211/jbla.2013.50.1.211.xml
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Böhlau Verlag GmbH & Co.KG
publisher.none.fl_str_mv Böhlau Verlag GmbH & Co.KG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844614393250185216
score 13.070432