Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa
- Autores
- Bustamante Vismara, José Manuel Laureano
- Año de publicación
- 2013
- Idioma
- español castellano
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- The article explores the transition in financing elementary schools from the real y medio from the cajas de comunidad of Indian villages to direct contributions of the republican period in the southern valley of Toluca, Mexico. Both taxes were used to support schools, which allows us to explore changes and continuities between colonial and republican institutions. The paper seeks to articulate aspects of fiscal and education history. The analysis is based on sources collected in national and state archives as well as in a half a dozen municipal archives.
Fil: Bustamante Vismara, José Manuel Laureano. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Humanidades. Departamento de Historia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina - Materia
-
Historia Fiscal
Escuelas
Valle de Toluca - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/25610
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_8b358dfa2f26bb854b261bf0ecfef20e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/25610 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directaBustamante Vismara, José Manuel LaureanoHistoria FiscalEscuelasValle de Tolucahttps://purl.org/becyt/ford/6.1https://purl.org/becyt/ford/6The article explores the transition in financing elementary schools from the real y medio from the cajas de comunidad of Indian villages to direct contributions of the republican period in the southern valley of Toluca, Mexico. Both taxes were used to support schools, which allows us to explore changes and continuities between colonial and republican institutions. The paper seeks to articulate aspects of fiscal and education history. The analysis is based on sources collected in national and state archives as well as in a half a dozen municipal archives.Fil: Bustamante Vismara, José Manuel Laureano. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Humanidades. Departamento de Historia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaBöhlau Verlag GmbH & Co.KG2013-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/25610Bustamante Vismara, José Manuel Laureano; Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa; Böhlau Verlag GmbH & Co.KG; Jahrbuch fur Geschichte Lateinamerikas; 50; 1; 12-2013; 211-2351438-47522194-3680CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.7767/jbla.2013.50.1.211info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.degruyter.com/view/j/jbla.2013.50.issue-1/jbla.2013.50.1.211/jbla.2013.50.1.211.xmlinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T10:37:18Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/25610instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 10:37:18.491CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa |
title |
Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa |
spellingShingle |
Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa Bustamante Vismara, José Manuel Laureano Historia Fiscal Escuelas Valle de Toluca |
title_short |
Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa |
title_full |
Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa |
title_fullStr |
Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa |
title_full_unstemmed |
Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa |
title_sort |
Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Bustamante Vismara, José Manuel Laureano |
author |
Bustamante Vismara, José Manuel Laureano |
author_facet |
Bustamante Vismara, José Manuel Laureano |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Historia Fiscal Escuelas Valle de Toluca |
topic |
Historia Fiscal Escuelas Valle de Toluca |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/6.1 https://purl.org/becyt/ford/6 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The article explores the transition in financing elementary schools from the real y medio from the cajas de comunidad of Indian villages to direct contributions of the republican period in the southern valley of Toluca, Mexico. Both taxes were used to support schools, which allows us to explore changes and continuities between colonial and republican institutions. The paper seeks to articulate aspects of fiscal and education history. The analysis is based on sources collected in national and state archives as well as in a half a dozen municipal archives. Fil: Bustamante Vismara, José Manuel Laureano. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Humanidades. Departamento de Historia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina |
description |
The article explores the transition in financing elementary schools from the real y medio from the cajas de comunidad of Indian villages to direct contributions of the republican period in the southern valley of Toluca, Mexico. Both taxes were used to support schools, which allows us to explore changes and continuities between colonial and republican institutions. The paper seeks to articulate aspects of fiscal and education history. The analysis is based on sources collected in national and state archives as well as in a half a dozen municipal archives. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/25610 Bustamante Vismara, José Manuel Laureano; Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa; Böhlau Verlag GmbH & Co.KG; Jahrbuch fur Geschichte Lateinamerikas; 50; 1; 12-2013; 211-235 1438-4752 2194-3680 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/25610 |
identifier_str_mv |
Bustamante Vismara, José Manuel Laureano; Sostener escuelas en el temprano siglo XIX: del real y medio a la contribución directa; Böhlau Verlag GmbH & Co.KG; Jahrbuch fur Geschichte Lateinamerikas; 50; 1; 12-2013; 211-235 1438-4752 2194-3680 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.7767/jbla.2013.50.1.211 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.degruyter.com/view/j/jbla.2013.50.issue-1/jbla.2013.50.1.211/jbla.2013.50.1.211.xml |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Böhlau Verlag GmbH & Co.KG |
publisher.none.fl_str_mv |
Böhlau Verlag GmbH & Co.KG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1844614393250185216 |
score |
13.070432 |