Confiabilidad y validez del Achievement Emotions Questionnaire un estudio con universitarios argentinos

Autores
Paoloni, Paola Veronica Rita; Vaja, Arabela Beatriz; Muñoz, Verónica Lilian
Año de publicación
2014
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Introducción. Este trabajo se orienta a describir propiedades psicométricas del Achievement Emotions Questionnaire -AEQ- para la sección que mide emociones relacionadas con las clases. Desde el punto de vista teórico, el instrumento fue diseñado en base a la teoría del control-valor de las emociones de logro. Así pues, los hallazgos obtenidos habilitan reflexiones sobre la teoría de base. Desde un punto de vista práctico, no contamos en nuestro país con registros documentados acerca de las bondades técnicas del instrumento, por lo que los resultados al respecto se valoran como muy importantes. Método. La sección del AEQ que valora emociones relacionadas con las clases, consta de 80 ítems agrupados en ocho escalas: disfrute, esperanza, orgullo, enojo, ansiedad, vergüenza, desesperanza y aburrimiento. Para los análisis de confiabilidad, nos basamos en las respuestas de una muestra de 450 alumnos efectivos de la Facultad de Ingeniería de la Universidad Nacional de Río Cuarto (Argentina). Para los análisis de validez de contenido, consideramos las respuestas de 11 expertos a un cuestionario elaborado a tal fin. Resultados. Los resultados obtenidos indican niveles de confiabilidad aceptable tanto para el uso del cuestionario en su conjunto como para las escalas consideradas independientemente -a excepción de 'esperanza', que ameritaría análisis y reformulaciones subsiguientes. Por su parte, el procedimiento de acuerdo entre jueces, permitió probar la validez de contenido del instrumento; así, entre el 80% y el 100% de los jueces acordó en indicar pertinencia alta o moderada para 79 de los 80 ítems que conforman al cuestionario. Conclusiones. Los índices de confiabilidad y validez obtenidos por medio de este estudio, permiten concluir que el instrumento, en su versión traducida al español de Argentina (AEQe), puede ser utilizado con confianza con grupos de estudiantes de nuestro contexto. Los resultados sugieren además, alternativas que podrían elevar incluso los índices de confiabilidad y validez obtenidos.
Introduction. This paper aims at describing the psychometric features of the Achievement Emotions Questionnaire -AEQ-, focusing specifically on the section that measures class emotions. From a theoretical perspective, this instrument was designed based on the control-value theory of achievement emotions. Therefore, a description of the psychometric features of the questionnaire could pave the way for discussions about the underlying theory. From a practical perspective, it is important to highlight that there is no documented literature in our country about the technical advantages and benefits that the instrument has. Thus, the description of the instrument could represent important contributions to the field. Method. The section of the AEQ that assesses class emotions consists of 80 items grouped into eight scales: enjoyment, hope, pride, anger, anxiety, shame, hopelessness, and boredom. We based the reliability analysis on the responses obtained from a sample of 450 students who attend the School of Engineering at Universidad Nacional de Río Cuarto (Argentina). For the analysis of content validity, we considered 11 experts’ responses to a questionnaire specifically designed to this end. Results. The results obtained indicate acceptable reliability levels both for the use of the questionnaire as a whole and also for the individual use of each scale, except for ‘hope’, for which future analysis and reformulations are needed. The inter-rater reliability test allowed us to confirm the content validity of the instrument, as 80-100% of the raters showed agreement in indicating high or moderate relevance for 79 of the 80 items in the questionnaire. Conclusion. The reliability and validity indices obtained in this study provide evidence to conclude that the Argentinean Spanish version of the Achievement Emotions Questionnaire (AEQe) can be used reliably with groups of students in our context. In addition, the results suggest alternatives that could increase the levels of reliability and validity obtained in this study.
Fil: Paoloni, Paola Veronica Rita. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Humanas. Departamento de Ciencias de la Educación; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Vaja, Arabela Beatriz. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Humanas. Departamento de Ciencias de la Educación; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Muñoz, Verónica Lilian. Universidad Nacional de Río Cuarto; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
ACHIEVEMENT EMOTIONS QUESTIONNAIRE
RELIABILITY
VALIDITY
UNIVERSITY STUDENTS
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Desde un punto de vista práctico, no contamos en nuestro país con registros documentados acerca de las bondades técnicas del instrumento, por lo que los resultados al respecto se valoran como muy importantes. Método. La sección del AEQ que valora emociones relacionadas con las clases, consta de 80 ítems agrupados en ocho escalas: disfrute, esperanza, orgullo, enojo, ansiedad, vergüenza, desesperanza y aburrimiento. Para los análisis de confiabilidad, nos basamos en las respuestas de una muestra de 450 alumnos efectivos de la Facultad de Ingeniería de la Universidad Nacional de Río Cuarto (Argentina). Para los análisis de validez de contenido, consideramos las respuestas de 11 expertos a un cuestionario elaborado a tal fin. Resultados. Los resultados obtenidos indican niveles de confiabilidad aceptable tanto para el uso del cuestionario en su conjunto como para las escalas consideradas independientemente -a excepción de 'esperanza', que ameritaría análisis y reformulaciones subsiguientes. Por su parte, el procedimiento de acuerdo entre jueces, permitió probar la validez de contenido del instrumento; así, entre el 80% y el 100% de los jueces acordó en indicar pertinencia alta o moderada para 79 de los 80 ítems que conforman al cuestionario. Conclusiones. Los índices de confiabilidad y validez obtenidos por medio de este estudio, permiten concluir que el instrumento, en su versión traducida al español de Argentina (AEQe), puede ser utilizado con confianza con grupos de estudiantes de nuestro contexto. Los resultados sugieren además, alternativas que podrían elevar incluso los índices de confiabilidad y validez obtenidos.Introduction. This paper aims at describing the psychometric features of the Achievement Emotions Questionnaire -AEQ-, focusing specifically on the section that measures class emotions. From a theoretical perspective, this instrument was designed based on the control-value theory of achievement emotions. Therefore, a description of the psychometric features of the questionnaire could pave the way for discussions about the underlying theory. From a practical perspective, it is important to highlight that there is no documented literature in our country about the technical advantages and benefits that the instrument has. Thus, the description of the instrument could represent important contributions to the field. Method. The section of the AEQ that assesses class emotions consists of 80 items grouped into eight scales: enjoyment, hope, pride, anger, anxiety, shame, hopelessness, and boredom. We based the reliability analysis on the responses obtained from a sample of 450 students who attend the School of Engineering at Universidad Nacional de Río Cuarto (Argentina). For the analysis of content validity, we considered 11 experts’ responses to a questionnaire specifically designed to this end. Results. The results obtained indicate acceptable reliability levels both for the use of the questionnaire as a whole and also for the individual use of each scale, except for ‘hope’, for which future analysis and reformulations are needed. The inter-rater reliability test allowed us to confirm the content validity of the instrument, as 80-100% of the raters showed agreement in indicating high or moderate relevance for 79 of the 80 items in the questionnaire. Conclusion. The reliability and validity indices obtained in this study provide evidence to conclude that the Argentinean Spanish version of the Achievement Emotions Questionnaire (AEQe) can be used reliably with groups of students in our context. In addition, the results suggest alternatives that could increase the levels of reliability and validity obtained in this study.Fil: Paoloni, Paola Veronica Rita. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Humanas. Departamento de Ciencias de la Educación; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Vaja, Arabela Beatriz. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Humanas. Departamento de Ciencias de la Educación; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Muñoz, Verónica Lilian. Universidad Nacional de Río Cuarto; Argentina. 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Introduction. This paper aims at describing the psychometric features of the Achievement Emotions Questionnaire -AEQ-, focusing specifically on the section that measures class emotions. From a theoretical perspective, this instrument was designed based on the control-value theory of achievement emotions. Therefore, a description of the psychometric features of the questionnaire could pave the way for discussions about the underlying theory. From a practical perspective, it is important to highlight that there is no documented literature in our country about the technical advantages and benefits that the instrument has. Thus, the description of the instrument could represent important contributions to the field. Method. The section of the AEQ that assesses class emotions consists of 80 items grouped into eight scales: enjoyment, hope, pride, anger, anxiety, shame, hopelessness, and boredom. We based the reliability analysis on the responses obtained from a sample of 450 students who attend the School of Engineering at Universidad Nacional de Río Cuarto (Argentina). For the analysis of content validity, we considered 11 experts’ responses to a questionnaire specifically designed to this end. Results. The results obtained indicate acceptable reliability levels both for the use of the questionnaire as a whole and also for the individual use of each scale, except for ‘hope’, for which future analysis and reformulations are needed. The inter-rater reliability test allowed us to confirm the content validity of the instrument, as 80-100% of the raters showed agreement in indicating high or moderate relevance for 79 of the 80 items in the questionnaire. Conclusion. The reliability and validity indices obtained in this study provide evidence to conclude that the Argentinean Spanish version of the Achievement Emotions Questionnaire (AEQe) can be used reliably with groups of students in our context. In addition, the results suggest alternatives that could increase the levels of reliability and validity obtained in this study.
Fil: Paoloni, Paola Veronica Rita. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Humanas. Departamento de Ciencias de la Educación; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Vaja, Arabela Beatriz. Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Humanas. Departamento de Ciencias de la Educación; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
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