Bioética y Derechos Humanos en el Sur Global

Autores
Sanz Ferramola, Ramon Alejandro; Serrano, Manuel Francisco; Sanz García, Cándido
Año de publicación
2021
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En el presente trabajo analizamos la procedencia de los vínculos entre la bioética global (que diferenciamos de una bioética biomédica) y los derechos humanos. Entendemos que estamos en una crisis civilizatoria global, cuya actualidad extiende sus raíces a 1492, en la que el modelo moderno-capitalista utilizó en el devenir histórico el discurso de los derechos humanos para justificar su tecnocracia depredatoria. Tres son los supuestos teóricos que fundamentan nuestro análisis: 1) Las actuales condiciones en que la técnica muestra su poder destructivo sobre la naturaleza (Antropoceno) nos indican que ninguna de las éticas antecedentes sea aplicable a tales circunstancias. En este nuevo contexto, el imperativo categórico kantiano se ha reconvertido en un deber moral y político de no instrumentalización ni de seres humanos ni de la naturaleza. A esta nueva consideración ética la denominamos bioética. 2) La actual composición geopolítica del mundo debe ser pensada en términos de norte global y sur global, como dos regiones que se forjan en medio de importantes procesos de globalización del sistema-mundo, y cuya mayor consecuencia radica en la ausencia de equidad en la distribución de la riqueza y del bienestar entre ambas. 3) La actual crisis ambiental o cambio climático, producto de un modelo económico asentado en la tecnología extractivista, se ha convertido en una de las amenazas más serias contra derechos humanos.
In this paper, we analyze the origin of the links between global bioethics (which we differentiate from biomedical bioethics) and human rights. We understand that we are in a global civilizational crisis, whose roots extend to 1492 today, in which the modern-capitalist model used the discourse of human rights to justify its predatory technocracy. There are three theoretical assumptions that support our analysis: 1) The current conditions in which the technique shows its destructive power over nature (Anthropocene) indicate that none of the ethical antecedents are applicable to such circumstances. In this new context, the kantian categorical imperative has been reconverted into a moral and political duty to not instrumentalize either human beings or nature. We call this new ethical consideration bioethics. 2) The current geopolitical composition of the world must be thought in terms of the global North and the global South, as two regions that are forged in the midst of important processes of globalization of the world-system, and whose main consequence lies in the absence of equity in the distribution of wealth and well-being between the two. 3) The current environmental crisis or climate change, the product of an economic model based on extractive technology, has become one of the most serious threats against human rights.
Fil: Sanz Ferramola, Ramon Alejandro. Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Humanas; Argentina
Fil: Serrano, Manuel Francisco. Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Humanas. Departamento Educación y Formación Docente. Cátedra de Ética Profesional; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Luis; Argentina
Fil: Sanz García, Cándido. Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Humanas; Argentina
Materia
BIOÉTICA
DERECHOS HUMANOS
MEDIOAMBIENTE
SUR GLOBAL
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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In this paper, we analyze the origin of the links between global bioethics (which we differentiate from biomedical bioethics) and human rights. We understand that we are in a global civilizational crisis, whose roots extend to 1492 today, in which the modern-capitalist model used the discourse of human rights to justify its predatory technocracy. There are three theoretical assumptions that support our analysis: 1) The current conditions in which the technique shows its destructive power over nature (Anthropocene) indicate that none of the ethical antecedents are applicable to such circumstances. In this new context, the kantian categorical imperative has been reconverted into a moral and political duty to not instrumentalize either human beings or nature. We call this new ethical consideration bioethics. 2) The current geopolitical composition of the world must be thought in terms of the global North and the global South, as two regions that are forged in the midst of important processes of globalization of the world-system, and whose main consequence lies in the absence of equity in the distribution of wealth and well-being between the two. 3) The current environmental crisis or climate change, the product of an economic model based on extractive technology, has become one of the most serious threats against human rights.
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