Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives
- Autores
- Molina, Maria Elena; Carlino, Paula
- Año de publicación
- 2016
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- During recent years, research has tried to establish the role that argumentation and writing play in learning different disciplines. This attempt has been particularly relevant in the field of Science Education. Therefore, this work presents preliminary results of a research aimed to identify and characterize the didactic conditions for learning Biology by means of arguing and writing at university. This research has been carried out since 2012 in an introductory Biology course belonging to the "Ciclo Básico Común" of the University of Buenos Aires. Focusing on the analysis of interviews, we try to establish how students in one Biology course perceive the activities of argumentation and writing proposed by their professors. In this regard, we find that, in this class, students appreciate five didactic conditions under which writing and arguing would function as epistemic tools for learning Biology. In this vein, the systematic work with writing and arguing help students think differently about the subject and, consequently, this allows them to participate and use the disciplinary concepts in practical matters and real life situations.
Durante los últimos años, muchas investigaciones trataron de establecer el papel que juegan la argumentación y la escritura en el aprendizaje de diferentes disciplinas. Este intento ha sido particularmente relevante en el campo de la educación científica. Por lo tanto, este trabajo avanza los primeros resultados de una investigación en curso encaminada a identificar y caracterizar las condiciones didácticas que permiten aprender Biología escribiendo y argumentando en la universidad. Esta investigación se ha realizado desde el año 2012 en un curso introductorio de Biología perteneciente al “Ciclo Básico Común” de la Universidad de Buenos Aires. Focalizando el análisis de entrevistas, tratamos de establecer cómo los estudiantes de este curso de Biología conciben las actividades de argumentación y escritura propuestas por sus profesores. Así, encontramos que, en esta clase, los estudiantes aprecian cinco condiciones didácticas bajo las que escribir y argumentar funcionarían como herramientas epistémicas para aprender Biología. Además, consideramos que este trabajo sistemático con escritura y argumentación ayuda a los estudiantes a pensar de manera diferente los contenidos de la materia y, en consecuencia, esto les permite participar y utilizar los conceptos disciplinares en casos prácticos.
Fil: Molina, Maria Elena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Ministerio de Ciencia. Tecnología e Innovación Productiva. Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica; Argentina
Fil: Carlino, Paula. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Ministerio de Ciencia. Tecnología e Innovación Productiva. Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica; Argentina - Materia
-
SCIENCE EDUCATION
UNIVERSITY
PRACTICES OF WRITTEN ARGUMENTATION
TEACHING - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
.jpg)
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/74686
Ver los metadatos del registro completo
| id |
CONICETDig_7ab9e340ec7afa718d29d18eda669194 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/74686 |
| network_acronym_str |
CONICETDig |
| repository_id_str |
3498 |
| network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
| spelling |
Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' PerspectivesCondiciones didácticas para aprender biología escribiendo y argumentando: perspectivas de estudiantes universitariosMolina, Maria ElenaCarlino, PaulaSCIENCE EDUCATIONUNIVERSITYPRACTICES OF WRITTEN ARGUMENTATIONTEACHINGhttps://purl.org/becyt/ford/5.3https://purl.org/becyt/ford/5During recent years, research has tried to establish the role that argumentation and writing play in learning different disciplines. This attempt has been particularly relevant in the field of Science Education. Therefore, this work presents preliminary results of a research aimed to identify and characterize the didactic conditions for learning Biology by means of arguing and writing at university. This research has been carried out since 2012 in an introductory Biology course belonging to the "Ciclo Básico Común" of the University of Buenos Aires. Focusing on the analysis of interviews, we try to establish how students in one Biology course perceive the activities of argumentation and writing proposed by their professors. In this regard, we find that, in this class, students appreciate five didactic conditions under which writing and arguing would function as epistemic tools for learning Biology. In this vein, the systematic work with writing and arguing help students think differently about the subject and, consequently, this allows them to participate and use the disciplinary concepts in practical matters and real life situations.<br />Durante los últimos años, muchas investigaciones trataron de establecer el papel que juegan la argumentación y la escritura en el aprendizaje de diferentes disciplinas. Este intento ha sido particularmente relevante en el campo de la educación científica. Por lo tanto, este trabajo avanza los primeros resultados de una investigación en curso encaminada a identificar y caracterizar las condiciones didácticas que permiten aprender Biología escribiendo y argumentando en la universidad. Esta investigación se ha realizado desde el año 2012 en un curso introductorio de Biología perteneciente al “Ciclo Básico Común” de la Universidad de Buenos Aires. Focalizando el análisis de entrevistas, tratamos de establecer cómo los estudiantes de este curso de Biología conciben las actividades de argumentación y escritura propuestas por sus profesores. Así, encontramos que, en esta clase, los estudiantes aprecian cinco condiciones didácticas bajo las que escribir y argumentar funcionarían como herramientas epistémicas para aprender Biología. Además, consideramos que este trabajo sistemático con escritura y argumentación ayuda a los estudiantes a pensar de manera diferente los contenidos de la materia y, en consecuencia, esto les permite participar y utilizar los conceptos disciplinares en casos prácticos.Fil: Molina, Maria Elena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Ministerio de Ciencia. Tecnología e Innovación Productiva. Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica; ArgentinaFil: Carlino, Paula. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Ministerio de Ciencia. Tecnología e Innovación Productiva. Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica; ArgentinaPontificia Universidad Javeriana2016-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/74686Molina, Maria Elena; Carlino, Paula; Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives; Pontificia Universidad Javeriana; Journal of Science Education; 17; 1; 1-2016; 19-220124-5481CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://chinakxjy.com/downloads/V17-2016-1/V17-2016-1-6.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-22T11:39:28Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/74686instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-22 11:39:29.23CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives Condiciones didácticas para aprender biología escribiendo y argumentando: perspectivas de estudiantes universitarios |
| title |
Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives |
| spellingShingle |
Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives Molina, Maria Elena SCIENCE EDUCATION UNIVERSITY PRACTICES OF WRITTEN ARGUMENTATION TEACHING |
| title_short |
Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives |
| title_full |
Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives |
| title_fullStr |
Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives |
| title_full_unstemmed |
Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives |
| title_sort |
Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Molina, Maria Elena Carlino, Paula |
| author |
Molina, Maria Elena |
| author_facet |
Molina, Maria Elena Carlino, Paula |
| author_role |
author |
| author2 |
Carlino, Paula |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
SCIENCE EDUCATION UNIVERSITY PRACTICES OF WRITTEN ARGUMENTATION TEACHING |
| topic |
SCIENCE EDUCATION UNIVERSITY PRACTICES OF WRITTEN ARGUMENTATION TEACHING |
| purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.3 https://purl.org/becyt/ford/5 |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
During recent years, research has tried to establish the role that argumentation and writing play in learning different disciplines. This attempt has been particularly relevant in the field of Science Education. Therefore, this work presents preliminary results of a research aimed to identify and characterize the didactic conditions for learning Biology by means of arguing and writing at university. This research has been carried out since 2012 in an introductory Biology course belonging to the "Ciclo Básico Común" of the University of Buenos Aires. Focusing on the analysis of interviews, we try to establish how students in one Biology course perceive the activities of argumentation and writing proposed by their professors. In this regard, we find that, in this class, students appreciate five didactic conditions under which writing and arguing would function as epistemic tools for learning Biology. In this vein, the systematic work with writing and arguing help students think differently about the subject and, consequently, this allows them to participate and use the disciplinary concepts in practical matters and real life situations.<br /> Durante los últimos años, muchas investigaciones trataron de establecer el papel que juegan la argumentación y la escritura en el aprendizaje de diferentes disciplinas. Este intento ha sido particularmente relevante en el campo de la educación científica. Por lo tanto, este trabajo avanza los primeros resultados de una investigación en curso encaminada a identificar y caracterizar las condiciones didácticas que permiten aprender Biología escribiendo y argumentando en la universidad. Esta investigación se ha realizado desde el año 2012 en un curso introductorio de Biología perteneciente al “Ciclo Básico Común” de la Universidad de Buenos Aires. Focalizando el análisis de entrevistas, tratamos de establecer cómo los estudiantes de este curso de Biología conciben las actividades de argumentación y escritura propuestas por sus profesores. Así, encontramos que, en esta clase, los estudiantes aprecian cinco condiciones didácticas bajo las que escribir y argumentar funcionarían como herramientas epistémicas para aprender Biología. Además, consideramos que este trabajo sistemático con escritura y argumentación ayuda a los estudiantes a pensar de manera diferente los contenidos de la materia y, en consecuencia, esto les permite participar y utilizar los conceptos disciplinares en casos prácticos. Fil: Molina, Maria Elena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Ministerio de Ciencia. Tecnología e Innovación Productiva. Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica; Argentina Fil: Carlino, Paula. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Ministerio de Ciencia. Tecnología e Innovación Productiva. Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica; Argentina |
| description |
During recent years, research has tried to establish the role that argumentation and writing play in learning different disciplines. This attempt has been particularly relevant in the field of Science Education. Therefore, this work presents preliminary results of a research aimed to identify and characterize the didactic conditions for learning Biology by means of arguing and writing at university. This research has been carried out since 2012 in an introductory Biology course belonging to the "Ciclo Básico Común" of the University of Buenos Aires. Focusing on the analysis of interviews, we try to establish how students in one Biology course perceive the activities of argumentation and writing proposed by their professors. In this regard, we find that, in this class, students appreciate five didactic conditions under which writing and arguing would function as epistemic tools for learning Biology. In this vein, the systematic work with writing and arguing help students think differently about the subject and, consequently, this allows them to participate and use the disciplinary concepts in practical matters and real life situations.<br /> |
| publishDate |
2016 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2016-01 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/74686 Molina, Maria Elena; Carlino, Paula; Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives; Pontificia Universidad Javeriana; Journal of Science Education; 17; 1; 1-2016; 19-22 0124-5481 CONICET Digital CONICET |
| url |
http://hdl.handle.net/11336/74686 |
| identifier_str_mv |
Molina, Maria Elena; Carlino, Paula; Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives; Pontificia Universidad Javeriana; Journal of Science Education; 17; 1; 1-2016; 19-22 0124-5481 CONICET Digital CONICET |
| dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
| language |
eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://chinakxjy.com/downloads/V17-2016-1/V17-2016-1-6.pdf |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Javeriana |
| publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Javeriana |
| dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
| reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
| collection |
CONICET Digital (CONICET) |
| instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
| repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
| repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
| _version_ |
1846782059668832256 |
| score |
12.982451 |