Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives

Autores
Molina, Maria Elena; Carlino, Paula
Año de publicación
2016
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
During recent years, research has tried to establish the role that argumentation and writing play in learning different disciplines. This attempt has been particularly relevant in the field of Science Education. Therefore, this work presents preliminary results of a research aimed to identify and characterize the didactic conditions for learning Biology by means of arguing and writing at university. This research has been carried out since 2012 in an introductory Biology course belonging to the "Ciclo Básico Común" of the University of Buenos Aires. Focusing on the analysis of interviews, we try to establish how students in one Biology course perceive the activities of argumentation and writing proposed by their professors. In this regard, we find that, in this class, students appreciate five didactic conditions under which writing and arguing would function as epistemic tools for learning Biology. In this vein, the systematic work with writing and arguing help students think differently about the subject and, consequently, this allows them to participate and use the disciplinary concepts in practical matters and real life situations.

Durante los últimos años, muchas investigaciones trataron de establecer el papel que juegan la argumentación y la escritura en el aprendizaje de diferentes disciplinas. Este intento ha sido particularmente relevante en el campo de la educación científica. Por lo tanto, este trabajo avanza los primeros resultados de una investigación en curso encaminada a identificar y caracterizar las condiciones didácticas que permiten aprender Biología escribiendo y argumentando en la universidad. Esta investigación se ha realizado desde el año 2012 en un curso introductorio de Biología perteneciente al “Ciclo Básico Común” de la Universidad de Buenos Aires. Focalizando el análisis de entrevistas, tratamos de establecer cómo los estudiantes de este curso de Biología conciben las actividades de argumentación y escritura propuestas por sus profesores. Así, encontramos que, en esta clase, los estudiantes aprecian cinco condiciones didácticas bajo las que escribir y argumentar funcionarían como herramientas epistémicas para aprender Biología. Además, consideramos que este trabajo sistemático con escritura y argumentación ayuda a los estudiantes a pensar de manera diferente los contenidos de la materia y, en consecuencia, esto les permite participar y utilizar los conceptos disciplinares en casos prácticos.
Fil: Molina, Maria Elena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Ministerio de Ciencia. Tecnología e Innovación Productiva. Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica; Argentina
Fil: Carlino, Paula. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Ministerio de Ciencia. Tecnología e Innovación Productiva. Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica; Argentina
Materia
SCIENCE EDUCATION
UNIVERSITY
PRACTICES OF WRITTEN ARGUMENTATION
TEACHING
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/74686

id CONICETDig_7ab9e340ec7afa718d29d18eda669194
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/74686
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' PerspectivesCondiciones didácticas para aprender biología escribiendo y argumentando: perspectivas de estudiantes universitariosMolina, Maria ElenaCarlino, PaulaSCIENCE EDUCATIONUNIVERSITYPRACTICES OF WRITTEN ARGUMENTATIONTEACHINGhttps://purl.org/becyt/ford/5.3https://purl.org/becyt/ford/5During recent years, research has tried to establish the role that argumentation and writing play in learning different disciplines. This attempt has been particularly relevant in the field of Science Education. Therefore, this work presents preliminary results of a research aimed to identify and characterize the didactic conditions for learning Biology by means of arguing and writing at university. This research has been carried out since 2012 in an introductory Biology course belonging to the "Ciclo Básico Común" of the University of Buenos Aires. Focusing on the analysis of interviews, we try to establish how students in one Biology course perceive the activities of argumentation and writing proposed by their professors. In this regard, we find that, in this class, students appreciate five didactic conditions under which writing and arguing would function as epistemic tools for learning Biology. In this vein, the systematic work with writing and arguing help students think differently about the subject and, consequently, this allows them to participate and use the disciplinary concepts in practical matters and real life situations.<br />Durante los últimos años, muchas investigaciones trataron de establecer el papel que juegan la argumentación y la escritura en el aprendizaje de diferentes disciplinas. Este intento ha sido particularmente relevante en el campo de la educación científica. Por lo tanto, este trabajo avanza los primeros resultados de una investigación en curso encaminada a identificar y caracterizar las condiciones didácticas que permiten aprender Biología escribiendo y argumentando en la universidad. Esta investigación se ha realizado desde el año 2012 en un curso introductorio de Biología perteneciente al “Ciclo Básico Común” de la Universidad de Buenos Aires. Focalizando el análisis de entrevistas, tratamos de establecer cómo los estudiantes de este curso de Biología conciben las actividades de argumentación y escritura propuestas por sus profesores. Así, encontramos que, en esta clase, los estudiantes aprecian cinco condiciones didácticas bajo las que escribir y argumentar funcionarían como herramientas epistémicas para aprender Biología. Además, consideramos que este trabajo sistemático con escritura y argumentación ayuda a los estudiantes a pensar de manera diferente los contenidos de la materia y, en consecuencia, esto les permite participar y utilizar los conceptos disciplinares en casos prácticos.Fil: Molina, Maria Elena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Ministerio de Ciencia. Tecnología e Innovación Productiva. Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica; ArgentinaFil: Carlino, Paula. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Ministerio de Ciencia. Tecnología e Innovación Productiva. Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica; ArgentinaPontificia Universidad Javeriana2016-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/74686Molina, Maria Elena; Carlino, Paula; Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives; Pontificia Universidad Javeriana; Journal of Science Education; 17; 1; 1-2016; 19-220124-5481CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://chinakxjy.com/downloads/V17-2016-1/V17-2016-1-6.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-22T11:39:28Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/74686instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-22 11:39:29.23CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives
Condiciones didácticas para aprender biología escribiendo y argumentando: perspectivas de estudiantes universitarios
title Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives
spellingShingle Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives
Molina, Maria Elena
SCIENCE EDUCATION
UNIVERSITY
PRACTICES OF WRITTEN ARGUMENTATION
TEACHING
title_short Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives
title_full Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives
title_fullStr Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives
title_full_unstemmed Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives
title_sort Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives
dc.creator.none.fl_str_mv Molina, Maria Elena
Carlino, Paula
author Molina, Maria Elena
author_facet Molina, Maria Elena
Carlino, Paula
author_role author
author2 Carlino, Paula
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv SCIENCE EDUCATION
UNIVERSITY
PRACTICES OF WRITTEN ARGUMENTATION
TEACHING
topic SCIENCE EDUCATION
UNIVERSITY
PRACTICES OF WRITTEN ARGUMENTATION
TEACHING
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.3
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv During recent years, research has tried to establish the role that argumentation and writing play in learning different disciplines. This attempt has been particularly relevant in the field of Science Education. Therefore, this work presents preliminary results of a research aimed to identify and characterize the didactic conditions for learning Biology by means of arguing and writing at university. This research has been carried out since 2012 in an introductory Biology course belonging to the "Ciclo Básico Común" of the University of Buenos Aires. Focusing on the analysis of interviews, we try to establish how students in one Biology course perceive the activities of argumentation and writing proposed by their professors. In this regard, we find that, in this class, students appreciate five didactic conditions under which writing and arguing would function as epistemic tools for learning Biology. In this vein, the systematic work with writing and arguing help students think differently about the subject and, consequently, this allows them to participate and use the disciplinary concepts in practical matters and real life situations.<br />
Durante los últimos años, muchas investigaciones trataron de establecer el papel que juegan la argumentación y la escritura en el aprendizaje de diferentes disciplinas. Este intento ha sido particularmente relevante en el campo de la educación científica. Por lo tanto, este trabajo avanza los primeros resultados de una investigación en curso encaminada a identificar y caracterizar las condiciones didácticas que permiten aprender Biología escribiendo y argumentando en la universidad. Esta investigación se ha realizado desde el año 2012 en un curso introductorio de Biología perteneciente al “Ciclo Básico Común” de la Universidad de Buenos Aires. Focalizando el análisis de entrevistas, tratamos de establecer cómo los estudiantes de este curso de Biología conciben las actividades de argumentación y escritura propuestas por sus profesores. Así, encontramos que, en esta clase, los estudiantes aprecian cinco condiciones didácticas bajo las que escribir y argumentar funcionarían como herramientas epistémicas para aprender Biología. Además, consideramos que este trabajo sistemático con escritura y argumentación ayuda a los estudiantes a pensar de manera diferente los contenidos de la materia y, en consecuencia, esto les permite participar y utilizar los conceptos disciplinares en casos prácticos.
Fil: Molina, Maria Elena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Ministerio de Ciencia. Tecnología e Innovación Productiva. Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica; Argentina
Fil: Carlino, Paula. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Ministerio de Ciencia. Tecnología e Innovación Productiva. Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica; Argentina
description During recent years, research has tried to establish the role that argumentation and writing play in learning different disciplines. This attempt has been particularly relevant in the field of Science Education. Therefore, this work presents preliminary results of a research aimed to identify and characterize the didactic conditions for learning Biology by means of arguing and writing at university. This research has been carried out since 2012 in an introductory Biology course belonging to the "Ciclo Básico Común" of the University of Buenos Aires. Focusing on the analysis of interviews, we try to establish how students in one Biology course perceive the activities of argumentation and writing proposed by their professors. In this regard, we find that, in this class, students appreciate five didactic conditions under which writing and arguing would function as epistemic tools for learning Biology. In this vein, the systematic work with writing and arguing help students think differently about the subject and, consequently, this allows them to participate and use the disciplinary concepts in practical matters and real life situations.<br />
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/74686
Molina, Maria Elena; Carlino, Paula; Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives; Pontificia Universidad Javeriana; Journal of Science Education; 17; 1; 1-2016; 19-22
0124-5481
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/74686
identifier_str_mv Molina, Maria Elena; Carlino, Paula; Methodological Conditions for Learning Biology Through Writing and Arguing: University Students' Perspectives; Pontificia Universidad Javeriana; Journal of Science Education; 17; 1; 1-2016; 19-22
0124-5481
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://chinakxjy.com/downloads/V17-2016-1/V17-2016-1-6.pdf
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1846782059668832256
score 12.982451