Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos
- Autores
- Martinez Astorino, Pablo Leandro
- Año de publicación
- 2017
- Idioma
- español castellano
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- In this paper, we analyse three kinds of appearance of history in the Romulus episode: 1. referential allusions to outstanding passages of the Romulus myth; 2. suppression of problematic references to his figure; 3. use of the Ennian intertext. Although points 1 and 2 have been understood as an example of historical or political correction, taking into account the importance of point 3 we will try to show that what prevails in the text is the representation of a poetic construction of history in terms of a device (this concept is duly explained): the three points, indeed, are intended to maintain or highlight the value of the central apotheosis theme, which, in the light of the ending, has a literary meaning. In Fasti, a work in which this device functions as a way of presenting the Romulus story according to his association with Augustus and his adaptation to times of peace, the image of Romulus fails to allude convincingly to Augustus because, in Ovid’s times of peace, he no longer responds to the Romulean prototype of a new founder of the city, and the image of a pacifier Romulus, merely announced in Metamorphoses and Fasti, leads to Numa, the paradigm of the idea and a better foil to the ‘new’ Augustus.
Nuestro objeto en este trabajo es detenernos en los recursos mediante los cuales se construye la representación de la historia en el pasaje de Rómulo para determinar en qué medida -y bajo qué términos- puede hablarse de una representación poética de la historia romana. Intentaremos que estos argumentos ofrezcan una alternativa a interpretaciones que ponen el acento en la ironía o la crítica como criterios unívocos de interpretación. En relación con los Fastos, obra a la que nos referiremos sólo comparativamente, procuraremos demostrar de manera preliminar que la representación de la historia apunta a asociar, no sin dificultades, la imagen de Rómulo a Augusto, y asimismo a adaptarse a tiempos de paz.
Fil: Martinez Astorino, Pablo Leandro. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales; Argentina - Materia
-
Rómulo
Metamorfosis
Fastos
Historia - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/52241
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_7a37e8815a98098fa2836c5db71ecb3b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/52241 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los FastosA Twofold Device: The Poetic Construction of History in Metamorphoses' Romulus Episode in the Light of FastiMartinez Astorino, Pablo LeandroRómuloMetamorfosisFastosHistoriahttps://purl.org/becyt/ford/6.2https://purl.org/becyt/ford/6In this paper, we analyse three kinds of appearance of history in the Romulus episode: 1. referential allusions to outstanding passages of the Romulus myth; 2. suppression of problematic references to his figure; 3. use of the Ennian intertext. Although points 1 and 2 have been understood as an example of historical or political correction, taking into account the importance of point 3 we will try to show that what prevails in the text is the representation of a poetic construction of history in terms of a device (this concept is duly explained): the three points, indeed, are intended to maintain or highlight the value of the central apotheosis theme, which, in the light of the ending, has a literary meaning. In Fasti, a work in which this device functions as a way of presenting the Romulus story according to his association with Augustus and his adaptation to times of peace, the image of Romulus fails to allude convincingly to Augustus because, in Ovid’s times of peace, he no longer responds to the Romulean prototype of a new founder of the city, and the image of a pacifier Romulus, merely announced in Metamorphoses and Fasti, leads to Numa, the paradigm of the idea and a better foil to the ‘new’ Augustus.Nuestro objeto en este trabajo es detenernos en los recursos mediante los cuales se construye la representación de la historia en el pasaje de Rómulo para determinar en qué medida -y bajo qué términos- puede hablarse de una representación poética de la historia romana. Intentaremos que estos argumentos ofrezcan una alternativa a interpretaciones que ponen el acento en la ironía o la crítica como criterios unívocos de interpretación. En relación con los Fastos, obra a la que nos referiremos sólo comparativamente, procuraremos demostrar de manera preliminar que la representación de la historia apunta a asociar, no sin dificultades, la imagen de Rómulo a Augusto, y asimismo a adaptarse a tiempos de paz.Fil: Martinez Astorino, Pablo Leandro. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales; ArgentinaUniversità degli Studi di Pavia2017-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/52241Martinez Astorino, Pablo Leandro; Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos; Università degli Studi di Pavia; Athenaeum; 105; 2; 12-2017; 569-5830004-6574CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://athenaeum.unipv.it/indici/2017.htminfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T09:57:02Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/52241instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 09:57:02.81CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos A Twofold Device: The Poetic Construction of History in Metamorphoses' Romulus Episode in the Light of Fasti |
title |
Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos |
spellingShingle |
Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos Martinez Astorino, Pablo Leandro Rómulo Metamorfosis Fastos Historia |
title_short |
Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos |
title_full |
Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos |
title_fullStr |
Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos |
title_full_unstemmed |
Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos |
title_sort |
Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Martinez Astorino, Pablo Leandro |
author |
Martinez Astorino, Pablo Leandro |
author_facet |
Martinez Astorino, Pablo Leandro |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Rómulo Metamorfosis Fastos Historia |
topic |
Rómulo Metamorfosis Fastos Historia |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/6.2 https://purl.org/becyt/ford/6 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
In this paper, we analyse three kinds of appearance of history in the Romulus episode: 1. referential allusions to outstanding passages of the Romulus myth; 2. suppression of problematic references to his figure; 3. use of the Ennian intertext. Although points 1 and 2 have been understood as an example of historical or political correction, taking into account the importance of point 3 we will try to show that what prevails in the text is the representation of a poetic construction of history in terms of a device (this concept is duly explained): the three points, indeed, are intended to maintain or highlight the value of the central apotheosis theme, which, in the light of the ending, has a literary meaning. In Fasti, a work in which this device functions as a way of presenting the Romulus story according to his association with Augustus and his adaptation to times of peace, the image of Romulus fails to allude convincingly to Augustus because, in Ovid’s times of peace, he no longer responds to the Romulean prototype of a new founder of the city, and the image of a pacifier Romulus, merely announced in Metamorphoses and Fasti, leads to Numa, the paradigm of the idea and a better foil to the ‘new’ Augustus. Nuestro objeto en este trabajo es detenernos en los recursos mediante los cuales se construye la representación de la historia en el pasaje de Rómulo para determinar en qué medida -y bajo qué términos- puede hablarse de una representación poética de la historia romana. Intentaremos que estos argumentos ofrezcan una alternativa a interpretaciones que ponen el acento en la ironía o la crítica como criterios unívocos de interpretación. En relación con los Fastos, obra a la que nos referiremos sólo comparativamente, procuraremos demostrar de manera preliminar que la representación de la historia apunta a asociar, no sin dificultades, la imagen de Rómulo a Augusto, y asimismo a adaptarse a tiempos de paz. Fil: Martinez Astorino, Pablo Leandro. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales; Argentina |
description |
In this paper, we analyse three kinds of appearance of history in the Romulus episode: 1. referential allusions to outstanding passages of the Romulus myth; 2. suppression of problematic references to his figure; 3. use of the Ennian intertext. Although points 1 and 2 have been understood as an example of historical or political correction, taking into account the importance of point 3 we will try to show that what prevails in the text is the representation of a poetic construction of history in terms of a device (this concept is duly explained): the three points, indeed, are intended to maintain or highlight the value of the central apotheosis theme, which, in the light of the ending, has a literary meaning. In Fasti, a work in which this device functions as a way of presenting the Romulus story according to his association with Augustus and his adaptation to times of peace, the image of Romulus fails to allude convincingly to Augustus because, in Ovid’s times of peace, he no longer responds to the Romulean prototype of a new founder of the city, and the image of a pacifier Romulus, merely announced in Metamorphoses and Fasti, leads to Numa, the paradigm of the idea and a better foil to the ‘new’ Augustus. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/52241 Martinez Astorino, Pablo Leandro; Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos; Università degli Studi di Pavia; Athenaeum; 105; 2; 12-2017; 569-583 0004-6574 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/52241 |
identifier_str_mv |
Martinez Astorino, Pablo Leandro; Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos; Università degli Studi di Pavia; Athenaeum; 105; 2; 12-2017; 569-583 0004-6574 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://athenaeum.unipv.it/indici/2017.htm |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Università degli Studi di Pavia |
publisher.none.fl_str_mv |
Università degli Studi di Pavia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1842269436366553088 |
score |
13.13397 |