Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos

Autores
Martinez Astorino, Pablo Leandro
Año de publicación
2017
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
In this paper, we analyse three kinds of appearance of history in the Romulus episode: 1. referential allusions to outstanding passages of the Romulus myth; 2. suppression of problematic references to his figure; 3. use of the Ennian intertext. Although points 1 and 2 have been understood as an example of historical or political correction, taking into account the importance of point 3 we will try to show that what prevails in the text is the representation of a poetic construction of history in terms of a device (this concept is duly explained): the three points, indeed, are intended to maintain or highlight the value of the central apotheosis theme, which, in the light of the ending, has a literary meaning. In Fasti, a work in which this device functions as a way of presenting the Romulus story according to his association with Augustus and his adaptation to times of peace, the image of Romulus fails to allude convincingly to Augustus because, in Ovid’s times of peace, he no longer responds to the Romulean prototype of a new founder of the city, and the image of a pacifier Romulus, merely announced in Metamorphoses and Fasti, leads to Numa, the paradigm of the idea and a better foil to the ‘new’ Augustus.
Nuestro objeto en este trabajo es detenernos en los recursos mediante los cuales se construye la representación de la historia en el pasaje de Rómulo para determinar en qué medida -y bajo qué términos- puede hablarse de una representación poética de la historia romana. Intentaremos que estos argumentos ofrezcan una alternativa a interpretaciones que ponen el acento en la ironía o la crítica como criterios unívocos de interpretación. En relación con los Fastos, obra a la que nos referiremos sólo comparativamente, procuraremos demostrar de manera preliminar que la representación de la historia apunta a asociar, no sin dificultades, la imagen de Rómulo a Augusto, y asimismo a adaptarse a tiempos de paz.
Fil: Martinez Astorino, Pablo Leandro. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales; Argentina
Materia
Rómulo
Metamorfosis
Fastos
Historia
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/52241

id CONICETDig_7a37e8815a98098fa2836c5db71ecb3b
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/52241
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los FastosA Twofold Device: The Poetic Construction of History in Metamorphoses' Romulus Episode in the Light of FastiMartinez Astorino, Pablo LeandroRómuloMetamorfosisFastosHistoriahttps://purl.org/becyt/ford/6.2https://purl.org/becyt/ford/6In this paper, we analyse three kinds of appearance of history in the Romulus episode: 1. referential allusions to outstanding passages of the Romulus myth; 2. suppression of problematic references to his figure; 3. use of the Ennian intertext. Although points 1 and 2 have been understood as an example of historical or political correction, taking into account the importance of point 3 we will try to show that what prevails in the text is the representation of a poetic construction of history in terms of a device (this concept is duly explained): the three points, indeed, are intended to maintain or highlight the value of the central apotheosis theme, which, in the light of the ending, has a literary meaning. In Fasti, a work in which this device functions as a way of presenting the Romulus story according to his association with Augustus and his adaptation to times of peace, the image of Romulus fails to allude convincingly to Augustus because, in Ovid’s times of peace, he no longer responds to the Romulean prototype of a new founder of the city, and the image of a pacifier Romulus, merely announced in Metamorphoses and Fasti, leads to Numa, the paradigm of the idea and a better foil to the ‘new’ Augustus.Nuestro objeto en este trabajo es detenernos en los recursos mediante los cuales se construye la representación de la historia en el pasaje de Rómulo para determinar en qué medida -y bajo qué términos- puede hablarse de una representación poética de la historia romana. Intentaremos que estos argumentos ofrezcan una alternativa a interpretaciones que ponen el acento en la ironía o la crítica como criterios unívocos de interpretación. En relación con los Fastos, obra a la que nos referiremos sólo comparativamente, procuraremos demostrar de manera preliminar que la representación de la historia apunta a asociar, no sin dificultades, la imagen de Rómulo a Augusto, y asimismo a adaptarse a tiempos de paz.Fil: Martinez Astorino, Pablo Leandro. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales; ArgentinaUniversità degli Studi di Pavia2017-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/52241Martinez Astorino, Pablo Leandro; Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos; Università degli Studi di Pavia; Athenaeum; 105; 2; 12-2017; 569-5830004-6574CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://athenaeum.unipv.it/indici/2017.htminfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T09:57:02Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/52241instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 09:57:02.81CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos
A Twofold Device: The Poetic Construction of History in Metamorphoses' Romulus Episode in the Light of Fasti
title Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos
spellingShingle Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos
Martinez Astorino, Pablo Leandro
Rómulo
Metamorfosis
Fastos
Historia
title_short Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos
title_full Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos
title_fullStr Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos
title_full_unstemmed Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos
title_sort Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos
dc.creator.none.fl_str_mv Martinez Astorino, Pablo Leandro
author Martinez Astorino, Pablo Leandro
author_facet Martinez Astorino, Pablo Leandro
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Rómulo
Metamorfosis
Fastos
Historia
topic Rómulo
Metamorfosis
Fastos
Historia
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/6.2
https://purl.org/becyt/ford/6
dc.description.none.fl_txt_mv In this paper, we analyse three kinds of appearance of history in the Romulus episode: 1. referential allusions to outstanding passages of the Romulus myth; 2. suppression of problematic references to his figure; 3. use of the Ennian intertext. Although points 1 and 2 have been understood as an example of historical or political correction, taking into account the importance of point 3 we will try to show that what prevails in the text is the representation of a poetic construction of history in terms of a device (this concept is duly explained): the three points, indeed, are intended to maintain or highlight the value of the central apotheosis theme, which, in the light of the ending, has a literary meaning. In Fasti, a work in which this device functions as a way of presenting the Romulus story according to his association with Augustus and his adaptation to times of peace, the image of Romulus fails to allude convincingly to Augustus because, in Ovid’s times of peace, he no longer responds to the Romulean prototype of a new founder of the city, and the image of a pacifier Romulus, merely announced in Metamorphoses and Fasti, leads to Numa, the paradigm of the idea and a better foil to the ‘new’ Augustus.
Nuestro objeto en este trabajo es detenernos en los recursos mediante los cuales se construye la representación de la historia en el pasaje de Rómulo para determinar en qué medida -y bajo qué términos- puede hablarse de una representación poética de la historia romana. Intentaremos que estos argumentos ofrezcan una alternativa a interpretaciones que ponen el acento en la ironía o la crítica como criterios unívocos de interpretación. En relación con los Fastos, obra a la que nos referiremos sólo comparativamente, procuraremos demostrar de manera preliminar que la representación de la historia apunta a asociar, no sin dificultades, la imagen de Rómulo a Augusto, y asimismo a adaptarse a tiempos de paz.
Fil: Martinez Astorino, Pablo Leandro. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales; Argentina
description In this paper, we analyse three kinds of appearance of history in the Romulus episode: 1. referential allusions to outstanding passages of the Romulus myth; 2. suppression of problematic references to his figure; 3. use of the Ennian intertext. Although points 1 and 2 have been understood as an example of historical or political correction, taking into account the importance of point 3 we will try to show that what prevails in the text is the representation of a poetic construction of history in terms of a device (this concept is duly explained): the three points, indeed, are intended to maintain or highlight the value of the central apotheosis theme, which, in the light of the ending, has a literary meaning. In Fasti, a work in which this device functions as a way of presenting the Romulus story according to his association with Augustus and his adaptation to times of peace, the image of Romulus fails to allude convincingly to Augustus because, in Ovid’s times of peace, he no longer responds to the Romulean prototype of a new founder of the city, and the image of a pacifier Romulus, merely announced in Metamorphoses and Fasti, leads to Numa, the paradigm of the idea and a better foil to the ‘new’ Augustus.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/52241
Martinez Astorino, Pablo Leandro; Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos; Università degli Studi di Pavia; Athenaeum; 105; 2; 12-2017; 569-583
0004-6574
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/52241
identifier_str_mv Martinez Astorino, Pablo Leandro; Dos modos del artificio: la construcción poética de la historia en el pasaje de Rómulo de las Metamorfosis a la luz de los Fastos; Università degli Studi di Pavia; Athenaeum; 105; 2; 12-2017; 569-583
0004-6574
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://athenaeum.unipv.it/indici/2017.htm
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Università degli Studi di Pavia
publisher.none.fl_str_mv Università degli Studi di Pavia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1842269436366553088
score 13.13397