El Sujeto “Monopólico”: Diferenciación, autorrealización y desborde neoliberal

Autores
Mas, Fernando Francisco
Año de publicación
2023
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El concepto de “diferenciación” de productos, para la microeconomía neoliberal de la primera mitad del siglo XX, implicaba un elemento que conllevaba a mercados monopólicos. En los años ochenta, el management estratégico reformuló el concepto para dar con empresas y sujetos competitivos. Asimismo, la noción de “autorrealización” –dar cada vez más de uno mismo–, que divulgaron los Recursos Humanos en la segunda mitad del siglo XX, brindó apoyó a la difusión social del valor de diferenciación. Ahora bien, esto promulgó un modelo de persona que se autoexige para conseguir metas que nunca se agotan y que, en definitiva, le pertenecen a la racionalidad de la empresa. En este artículo se busca, a partir de un análisis genealógico del management, exponer el desarrollo histórico de una subjetividad neoliberal de carácter “monopólica” y sus efectos sobre nuestro modo de habitar el presente.
The concept of product "differentiation", for the neo-liberal microeconomics of the first half of the 20th century, implied an element that led to monopolistic markets. In the 1980s, strategic management reformulated the concept to find competitive companies and individuals. Likewise, the notion of “self-actualization” –giving more and more of oneself–which was disseminated by Human Resources in the second half of the 20th century, supported the social diffusion of the value of differentiation. However, this promulgated a model of a person who demand more from themselves to achieve goals that are never exhausted and that, in the end, belong to the rationality of the enterprise. This article seeks based on a genealogical analysis of management, to expose the historical development of a neoliberal subjectivity of a “monopolistic” character and its effects on our way of living in the present.
Fil: Mas, Fernando Francisco. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales; Argentina. Universidad del Aconcagua; Argentina
Materia
SUBJETIVIDAD
NEOLIBERALISMO
MANAGEMENT
GENEALOGÍA
GUBERNAMENTALIDAD
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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The concept of product "differentiation", for the neo-liberal microeconomics of the first half of the 20th century, implied an element that led to monopolistic markets. In the 1980s, strategic management reformulated the concept to find competitive companies and individuals. Likewise, the notion of “self-actualization” –giving more and more of oneself–which was disseminated by Human Resources in the second half of the 20th century, supported the social diffusion of the value of differentiation. However, this promulgated a model of a person who demand more from themselves to achieve goals that are never exhausted and that, in the end, belong to the rationality of the enterprise. This article seeks based on a genealogical analysis of management, to expose the historical development of a neoliberal subjectivity of a “monopolistic” character and its effects on our way of living in the present.
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