El modelo aristotélico de comprensión de los fenómenos cognoscitivos y su recepción medieval

Autores
Fernández, Carolina Julieta
Año de publicación
2013
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Our purpose is to analyse some features of the Aristotelian model of the cognitive phenomena which can be considered as proper of an intentional concept of the mind: (i) a common or parallel structure to analyse sense perception and intellectual cognition; (ii) the categorization of the mental affairs under the notion of relatives or relation; (iii) the ambiguous characterization of cognition as a relation of identity or similarity between the knower and what is known. The Aristotelian model shows both similarities and differences with regard to the classical notion of intentionality defined by Brentano. Because of a variety of reasons, the medieval scholastic model of mind seems to be in a middle term between both the Aristotelian and the Brentanian one.
Fil: Fernández, Carolina Julieta. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina
Materia
Aristóteles
Intencionalidad
Escolástica
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/26140

id CONICETDig_6e8a4943cac1cd49877507d8860918b4
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/26140
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling El modelo aristotélico de comprensión de los fenómenos cognoscitivos y su recepción medievalFernández, Carolina JulietaAristótelesIntencionalidadEscolásticahttps://purl.org/becyt/ford/6.3https://purl.org/becyt/ford/6Our purpose is to analyse some features of the Aristotelian model of the cognitive phenomena which can be considered as proper of an intentional concept of the mind: (i) a common or parallel structure to analyse sense perception and intellectual cognition; (ii) the categorization of the mental affairs under the notion of relatives or relation; (iii) the ambiguous characterization of cognition as a relation of identity or similarity between the knower and what is known. The Aristotelian model shows both similarities and differences with regard to the classical notion of intentionality defined by Brentano. Because of a variety of reasons, the medieval scholastic model of mind seems to be in a middle term between both the Aristotelian and the Brentanian one.Fil: Fernández, Carolina Julieta. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; ArgentinaUniversidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Sección de Estudios de Filosofía Medieval2013-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/26140Fernández, Carolina Julieta; El modelo aristotélico de comprensión de los fenómenos cognoscitivos y su recepción medieval; Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Sección de Estudios de Filosofía Medieval; Patristica et Mediaevalia; 34; 4-2013; 51-710325-2280CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/petm/article/view/7771info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T10:00:45Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/26140instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 10:00:45.379CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv El modelo aristotélico de comprensión de los fenómenos cognoscitivos y su recepción medieval
title El modelo aristotélico de comprensión de los fenómenos cognoscitivos y su recepción medieval
spellingShingle El modelo aristotélico de comprensión de los fenómenos cognoscitivos y su recepción medieval
Fernández, Carolina Julieta
Aristóteles
Intencionalidad
Escolástica
title_short El modelo aristotélico de comprensión de los fenómenos cognoscitivos y su recepción medieval
title_full El modelo aristotélico de comprensión de los fenómenos cognoscitivos y su recepción medieval
title_fullStr El modelo aristotélico de comprensión de los fenómenos cognoscitivos y su recepción medieval
title_full_unstemmed El modelo aristotélico de comprensión de los fenómenos cognoscitivos y su recepción medieval
title_sort El modelo aristotélico de comprensión de los fenómenos cognoscitivos y su recepción medieval
dc.creator.none.fl_str_mv Fernández, Carolina Julieta
author Fernández, Carolina Julieta
author_facet Fernández, Carolina Julieta
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Aristóteles
Intencionalidad
Escolástica
topic Aristóteles
Intencionalidad
Escolástica
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/6.3
https://purl.org/becyt/ford/6
dc.description.none.fl_txt_mv Our purpose is to analyse some features of the Aristotelian model of the cognitive phenomena which can be considered as proper of an intentional concept of the mind: (i) a common or parallel structure to analyse sense perception and intellectual cognition; (ii) the categorization of the mental affairs under the notion of relatives or relation; (iii) the ambiguous characterization of cognition as a relation of identity or similarity between the knower and what is known. The Aristotelian model shows both similarities and differences with regard to the classical notion of intentionality defined by Brentano. Because of a variety of reasons, the medieval scholastic model of mind seems to be in a middle term between both the Aristotelian and the Brentanian one.
Fil: Fernández, Carolina Julieta. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina
description Our purpose is to analyse some features of the Aristotelian model of the cognitive phenomena which can be considered as proper of an intentional concept of the mind: (i) a common or parallel structure to analyse sense perception and intellectual cognition; (ii) the categorization of the mental affairs under the notion of relatives or relation; (iii) the ambiguous characterization of cognition as a relation of identity or similarity between the knower and what is known. The Aristotelian model shows both similarities and differences with regard to the classical notion of intentionality defined by Brentano. Because of a variety of reasons, the medieval scholastic model of mind seems to be in a middle term between both the Aristotelian and the Brentanian one.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/26140
Fernández, Carolina Julieta; El modelo aristotélico de comprensión de los fenómenos cognoscitivos y su recepción medieval; Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Sección de Estudios de Filosofía Medieval; Patristica et Mediaevalia; 34; 4-2013; 51-71
0325-2280
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/26140
identifier_str_mv Fernández, Carolina Julieta; El modelo aristotélico de comprensión de los fenómenos cognoscitivos y su recepción medieval; Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Sección de Estudios de Filosofía Medieval; Patristica et Mediaevalia; 34; 4-2013; 51-71
0325-2280
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/petm/article/view/7771
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Sección de Estudios de Filosofía Medieval
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Sección de Estudios de Filosofía Medieval
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1842269657250136064
score 13.13397