La Sofía gnóstica y la concepción de la mística entre los neoplatónicos

Autores
Garcia Bazan, Francisco
Año de publicación
2012
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El artículo consta de dos partes. La primera (A) se refiere al significado de la figura de Sofía en la tradición gnóstica, sus raíces en las exégesis bíblicas de la Sabiduría, su simbolismo esotérico y su recepción dentro de las diferentes corrientes y documentos gnósticos indirectos y directos. La proyección del símbolo concluye con su vinculación al núcleo de la divinidad en sí misma de naturaleza oculta a la que se accede por la vía del amor comunitario. La segunda parte (B) en estrecha relación con la primera, aborda el tema en relación con la experiencia mística común a neoplatónicos y gnósticos. La fenomenología de la religión considera a la mística como «la experiencia fruitiva de un absoluto». Dentro del movimiento neoplatónico se confirma lo acertado de la caracterización desde una triple perspectiva: a) neoplatonismo contemplativo (Plotino), b) los gnósticos arribados a la escuela de Plotino en Roma (´Apocalipsis del Allógenes´ - NHC XL, 3), c), el neoplatonismo hierático de influencia hermético-gnóstica (Jámblico de Calcis, ´Sobre los misterios egipcios´)
The paper covers two parts: The first one (A) deals with the significance of the Sophia’s figure within Gnostic Tradition, its roots in the biblical exegesis of Wisdom, its esoteric symbolism and its reception in regards to the different Gnostic currents and documents, either direct or non-directs. The projection of the symbol concludes with its link to the nucleus of the divinity’s hidden nature itself, accessible through the way of the communitarian love. The second part (B), in close relationship with the first one, tackles the mytical experience’s issue in between the Neoplatonics and the Gnostics. The phenomenology of religion considers the mystical experience as “the fruitful experience of an absolute”. According the Neoplatonic movement, it’s confirmed this rightful assertion from a triple perspective: a) the contemplative Neoplatonism (Plotinus); b) the Gnostics arrive to Plotinus’ school at Rome (Apocallypse of Allógenes –NHC XI, 3); c) the hieratic Neoplatonism gifted by Hermetic and Gnostic influences (Iamblichus of Chalcis, On the Egyptian Mysteries).
Fil: Garcia Bazan, Francisco. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
GNOSTICISMO
NAG-HAMMADI
NEOPLATONISMO
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
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The paper covers two parts: The first one (A) deals with the significance of the Sophia’s figure within Gnostic Tradition, its roots in the biblical exegesis of Wisdom, its esoteric symbolism and its reception in regards to the different Gnostic currents and documents, either direct or non-directs. The projection of the symbol concludes with its link to the nucleus of the divinity’s hidden nature itself, accessible through the way of the communitarian love. The second part (B), in close relationship with the first one, tackles the mytical experience’s issue in between the Neoplatonics and the Gnostics. The phenomenology of religion considers the mystical experience as “the fruitful experience of an absolute”. According the Neoplatonic movement, it’s confirmed this rightful assertion from a triple perspective: a) the contemplative Neoplatonism (Plotinus); b) the Gnostics arrive to Plotinus’ school at Rome (Apocallypse of Allógenes –NHC XI, 3); c) the hieratic Neoplatonism gifted by Hermetic and Gnostic influences (Iamblichus of Chalcis, On the Egyptian Mysteries).
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