Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later)

Autores
Valero Mora, Pedro; Ledesma, Ruben Daniel
Año de publicación
2014
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
This paper briefly reviews the history of dynamic-interactive graphicsfor statistics, introduces an example of such graphics, and provides a fewglimpses as to the current state of things and the future trends we envision.The general conclusion is that dynamic-interactive graphics for statistics arethriving more than ever as they shift from the desktop to the internet. Thus,dynamic-interactive graphics are becoming increasingly important as they: 1) provide non-experts in statistics with the means to carry out analyses on their own; and 2) teach the basic concepts of statistics to students and practitioners with low to moderate  mathematics skills. Their increasingpopularity makes the lessons learned over the past 26  years of research on the subject more important than ever.
Este artículo revisa brevemente la historia de las gráficas dinámicas interactivas en estadística, introduce un ejemplo y muestra del estudio actual del arte y las tendencias hacia el futuro. La conclusión general es que las gráficas dinámicas interactivas para la estadística son más populares que nunca y se han desplazado del computador a la Internet. Su importancia en ascenso se debe a que: 1) brindan a los no expertos en estadística los medios para llevar a cabo análisis; 2) enseñan los caminos básicos a estudiantes y practicantes con habilidades bajas o moderadas en matemáticas. Su popularidad hace que las lecciones aprendidas sobre los últimos 26 años sean más importantes que nunca.
Fil: Valero Mora, Pedro. Universidad de Valencia; España
Fil: Ledesma, Ruben Daniel. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Mar del Plata; Argentina
Materia
DATA-VISUALIZATION
DYNAMIC-GRAPHICS
STATISTICS
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/11194

id CONICETDig_5241b85c5796c070afce21edcb783657
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/11194
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later)Valero Mora, PedroLedesma, Ruben DanielDATA-VISUALIZATIONDYNAMIC-GRAPHICSSTATISTICShttps://purl.org/becyt/ford/1.2https://purl.org/becyt/ford/1This paper briefly reviews the history of dynamic-interactive graphicsfor statistics, introduces an example of such graphics, and provides a fewglimpses as to the current state of things and the future trends we envision.The general conclusion is that dynamic-interactive graphics for statistics arethriving more than ever as they shift from the desktop to the internet. Thus,dynamic-interactive graphics are becoming increasingly important as they: 1) provide non-experts in statistics with the means to carry out analyses on their own; and 2) teach the basic concepts of statistics to students and practitioners with low to moderate  mathematics skills. Their increasingpopularity makes the lessons learned over the past 26  years of research on the subject more important than ever.Este artículo revisa brevemente la historia de las gráficas dinámicas interactivas en estadística, introduce un ejemplo y muestra del estudio actual del arte y las tendencias hacia el futuro. La conclusión general es que las gráficas dinámicas interactivas para la estadística son más populares que nunca y se han desplazado del computador a la Internet. Su importancia en ascenso se debe a que: 1) brindan a los no expertos en estadística los medios para llevar a cabo análisis; 2) enseñan los caminos básicos a estudiantes y practicantes con habilidades bajas o moderadas en matemáticas. Su popularidad hace que las lecciones aprendidas sobre los últimos 26 años sean más importantes que nunca.Fil: Valero Mora, Pedro. Universidad de Valencia; EspañaFil: Ledesma, Ruben Daniel. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Mar del Plata; ArgentinaUniversidad Nacional de Colombia2014-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/11194Valero Mora, Pedro; Ledesma, Ruben Daniel; Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later); Universidad Nacional de Colombia; Revista Colombiana de Estadística; 37; 2; 12-2014; 247-2600120-1751enginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/estad/article/view/47932info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.15446/rce.v37n2spe.47932info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://ref.scielo.org/tdc27zinfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=89933712002info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:37:18Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/11194instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:37:19.161CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later)
title Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later)
spellingShingle Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later)
Valero Mora, Pedro
DATA-VISUALIZATION
DYNAMIC-GRAPHICS
STATISTICS
title_short Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later)
title_full Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later)
title_fullStr Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later)
title_full_unstemmed Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later)
title_sort Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later)
dc.creator.none.fl_str_mv Valero Mora, Pedro
Ledesma, Ruben Daniel
author Valero Mora, Pedro
author_facet Valero Mora, Pedro
Ledesma, Ruben Daniel
author_role author
author2 Ledesma, Ruben Daniel
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv DATA-VISUALIZATION
DYNAMIC-GRAPHICS
STATISTICS
topic DATA-VISUALIZATION
DYNAMIC-GRAPHICS
STATISTICS
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/1.2
https://purl.org/becyt/ford/1
dc.description.none.fl_txt_mv This paper briefly reviews the history of dynamic-interactive graphicsfor statistics, introduces an example of such graphics, and provides a fewglimpses as to the current state of things and the future trends we envision.The general conclusion is that dynamic-interactive graphics for statistics arethriving more than ever as they shift from the desktop to the internet. Thus,dynamic-interactive graphics are becoming increasingly important as they: 1) provide non-experts in statistics with the means to carry out analyses on their own; and 2) teach the basic concepts of statistics to students and practitioners with low to moderate  mathematics skills. Their increasingpopularity makes the lessons learned over the past 26  years of research on the subject more important than ever.
Este artículo revisa brevemente la historia de las gráficas dinámicas interactivas en estadística, introduce un ejemplo y muestra del estudio actual del arte y las tendencias hacia el futuro. La conclusión general es que las gráficas dinámicas interactivas para la estadística son más populares que nunca y se han desplazado del computador a la Internet. Su importancia en ascenso se debe a que: 1) brindan a los no expertos en estadística los medios para llevar a cabo análisis; 2) enseñan los caminos básicos a estudiantes y practicantes con habilidades bajas o moderadas en matemáticas. Su popularidad hace que las lecciones aprendidas sobre los últimos 26 años sean más importantes que nunca.
Fil: Valero Mora, Pedro. Universidad de Valencia; España
Fil: Ledesma, Ruben Daniel. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Mar del Plata; Argentina
description This paper briefly reviews the history of dynamic-interactive graphicsfor statistics, introduces an example of such graphics, and provides a fewglimpses as to the current state of things and the future trends we envision.The general conclusion is that dynamic-interactive graphics for statistics arethriving more than ever as they shift from the desktop to the internet. Thus,dynamic-interactive graphics are becoming increasingly important as they: 1) provide non-experts in statistics with the means to carry out analyses on their own; and 2) teach the basic concepts of statistics to students and practitioners with low to moderate  mathematics skills. Their increasingpopularity makes the lessons learned over the past 26  years of research on the subject more important than ever.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/11194
Valero Mora, Pedro; Ledesma, Ruben Daniel; Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later); Universidad Nacional de Colombia; Revista Colombiana de Estadística; 37; 2; 12-2014; 247-260
0120-1751
url http://hdl.handle.net/11336/11194
identifier_str_mv Valero Mora, Pedro; Ledesma, Ruben Daniel; Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later); Universidad Nacional de Colombia; Revista Colombiana de Estadística; 37; 2; 12-2014; 247-260
0120-1751
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/estad/article/view/47932
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.15446/rce.v37n2spe.47932
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://ref.scielo.org/tdc27z
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=89933712002
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844613174549020672
score 13.070432