Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later)
- Autores
- Valero Mora, Pedro; Ledesma, Ruben Daniel
- Año de publicación
- 2014
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- This paper briefly reviews the history of dynamic-interactive graphicsfor statistics, introduces an example of such graphics, and provides a fewglimpses as to the current state of things and the future trends we envision.The general conclusion is that dynamic-interactive graphics for statistics arethriving more than ever as they shift from the desktop to the internet. Thus,dynamic-interactive graphics are becoming increasingly important as they: 1) provide non-experts in statistics with the means to carry out analyses on their own; and 2) teach the basic concepts of statistics to students and practitioners with low to moderate mathematics skills. Their increasingpopularity makes the lessons learned over the past 26 years of research on the subject more important than ever.
Este artículo revisa brevemente la historia de las gráficas dinámicas interactivas en estadística, introduce un ejemplo y muestra del estudio actual del arte y las tendencias hacia el futuro. La conclusión general es que las gráficas dinámicas interactivas para la estadística son más populares que nunca y se han desplazado del computador a la Internet. Su importancia en ascenso se debe a que: 1) brindan a los no expertos en estadística los medios para llevar a cabo análisis; 2) enseñan los caminos básicos a estudiantes y practicantes con habilidades bajas o moderadas en matemáticas. Su popularidad hace que las lecciones aprendidas sobre los últimos 26 años sean más importantes que nunca.
Fil: Valero Mora, Pedro. Universidad de Valencia; España
Fil: Ledesma, Ruben Daniel. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Mar del Plata; Argentina - Materia
-
DATA-VISUALIZATION
DYNAMIC-GRAPHICS
STATISTICS - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/11194
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_5241b85c5796c070afce21edcb783657 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/11194 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later)Valero Mora, PedroLedesma, Ruben DanielDATA-VISUALIZATIONDYNAMIC-GRAPHICSSTATISTICShttps://purl.org/becyt/ford/1.2https://purl.org/becyt/ford/1This paper briefly reviews the history of dynamic-interactive graphicsfor statistics, introduces an example of such graphics, and provides a fewglimpses as to the current state of things and the future trends we envision.The general conclusion is that dynamic-interactive graphics for statistics arethriving more than ever as they shift from the desktop to the internet. Thus,dynamic-interactive graphics are becoming increasingly important as they: 1) provide non-experts in statistics with the means to carry out analyses on their own; and 2) teach the basic concepts of statistics to students and practitioners with low to moderate mathematics skills. Their increasingpopularity makes the lessons learned over the past 26 years of research on the subject more important than ever.Este artículo revisa brevemente la historia de las gráficas dinámicas interactivas en estadística, introduce un ejemplo y muestra del estudio actual del arte y las tendencias hacia el futuro. La conclusión general es que las gráficas dinámicas interactivas para la estadística son más populares que nunca y se han desplazado del computador a la Internet. Su importancia en ascenso se debe a que: 1) brindan a los no expertos en estadística los medios para llevar a cabo análisis; 2) enseñan los caminos básicos a estudiantes y practicantes con habilidades bajas o moderadas en matemáticas. Su popularidad hace que las lecciones aprendidas sobre los últimos 26 años sean más importantes que nunca.Fil: Valero Mora, Pedro. Universidad de Valencia; EspañaFil: Ledesma, Ruben Daniel. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Mar del Plata; ArgentinaUniversidad Nacional de Colombia2014-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/11194Valero Mora, Pedro; Ledesma, Ruben Daniel; Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later); Universidad Nacional de Colombia; Revista Colombiana de Estadística; 37; 2; 12-2014; 247-2600120-1751enginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/estad/article/view/47932info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.15446/rce.v37n2spe.47932info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://ref.scielo.org/tdc27zinfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=89933712002info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:37:18Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/11194instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:37:19.161CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later) |
title |
Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later) |
spellingShingle |
Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later) Valero Mora, Pedro DATA-VISUALIZATION DYNAMIC-GRAPHICS STATISTICS |
title_short |
Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later) |
title_full |
Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later) |
title_fullStr |
Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later) |
title_full_unstemmed |
Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later) |
title_sort |
Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Valero Mora, Pedro Ledesma, Ruben Daniel |
author |
Valero Mora, Pedro |
author_facet |
Valero Mora, Pedro Ledesma, Ruben Daniel |
author_role |
author |
author2 |
Ledesma, Ruben Daniel |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
DATA-VISUALIZATION DYNAMIC-GRAPHICS STATISTICS |
topic |
DATA-VISUALIZATION DYNAMIC-GRAPHICS STATISTICS |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/1.2 https://purl.org/becyt/ford/1 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This paper briefly reviews the history of dynamic-interactive graphicsfor statistics, introduces an example of such graphics, and provides a fewglimpses as to the current state of things and the future trends we envision.The general conclusion is that dynamic-interactive graphics for statistics arethriving more than ever as they shift from the desktop to the internet. Thus,dynamic-interactive graphics are becoming increasingly important as they: 1) provide non-experts in statistics with the means to carry out analyses on their own; and 2) teach the basic concepts of statistics to students and practitioners with low to moderate mathematics skills. Their increasingpopularity makes the lessons learned over the past 26 years of research on the subject more important than ever. Este artículo revisa brevemente la historia de las gráficas dinámicas interactivas en estadística, introduce un ejemplo y muestra del estudio actual del arte y las tendencias hacia el futuro. La conclusión general es que las gráficas dinámicas interactivas para la estadística son más populares que nunca y se han desplazado del computador a la Internet. Su importancia en ascenso se debe a que: 1) brindan a los no expertos en estadística los medios para llevar a cabo análisis; 2) enseñan los caminos básicos a estudiantes y practicantes con habilidades bajas o moderadas en matemáticas. Su popularidad hace que las lecciones aprendidas sobre los últimos 26 años sean más importantes que nunca. Fil: Valero Mora, Pedro. Universidad de Valencia; España Fil: Ledesma, Ruben Daniel. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Mar del Plata; Argentina |
description |
This paper briefly reviews the history of dynamic-interactive graphicsfor statistics, introduces an example of such graphics, and provides a fewglimpses as to the current state of things and the future trends we envision.The general conclusion is that dynamic-interactive graphics for statistics arethriving more than ever as they shift from the desktop to the internet. Thus,dynamic-interactive graphics are becoming increasingly important as they: 1) provide non-experts in statistics with the means to carry out analyses on their own; and 2) teach the basic concepts of statistics to students and practitioners with low to moderate mathematics skills. Their increasingpopularity makes the lessons learned over the past 26 years of research on the subject more important than ever. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/11194 Valero Mora, Pedro; Ledesma, Ruben Daniel; Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later); Universidad Nacional de Colombia; Revista Colombiana de Estadística; 37; 2; 12-2014; 247-260 0120-1751 |
url |
http://hdl.handle.net/11336/11194 |
identifier_str_mv |
Valero Mora, Pedro; Ledesma, Ruben Daniel; Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 years later); Universidad Nacional de Colombia; Revista Colombiana de Estadística; 37; 2; 12-2014; 247-260 0120-1751 |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/estad/article/view/47932 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.15446/rce.v37n2spe.47932 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://ref.scielo.org/tdc27z info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=89933712002 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1844613174549020672 |
score |
13.070432 |