Relación médico paciente: La bioética y el cuidado en medicina

Autores
Pfeiffer, Maria Luisa Cecilia; Molinari, Luciana
Año de publicación
2013
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
A lo largo de la historia de la medicina, el médico ha desempeñado principalmente tareas de asistencia y consuelo. Entre los siglos XV y XVII se realiza un cambio en la concepción de la medicina que acompaña a la transformación del conocimiento, poner remedio se transforma muy rápidamente en poner un remedio, una medicina. En la actualidad, imbuidos del mismo espíritu, entendemos que apartar todo daño y maleficio significa apartar la enfermedad. La bioética nos propone acercarnos al médico y hallar conductas éticas en que se manifieste el hombre en su plenitud, íntegro, con capacidad de vivir su historia y proyectarse al porvenir, tal cual lo pedía Potter, su fundador. Esto muchas veces implica curar, reparar, extraer el daño, pero sobre todo obliga al médico a cumplir con su vocación más antigua: cuidar. Pero ¿cómo pensar el cuerpo de otra manera y la enfermedad de otra manera? Proyectar un mundo con el enfermo compartiendo un espacio con él, el cuidado de ese espacio común, de ese proyecto común. Esto es la medida no sólo del ejercicio de la humanidad del médico, sino de su ética. Debemos hablar de una ética del cuidado en medicina. Esto significa básicamente estar atentos a que el paciente es un otro que necesita de nosotros, que acude al médico a pedir ayuda; negársela, omitir acciones, o realizar acciones en beneficio de terceros, sería claramente optar por una conducta no ética, inmoral. Reflexionar frente al enfermo muriente y sobre todo al enfermo sufriente, se convierte en el mayor desafío para el médico. Practicar la ética del cuidado no es otra cosa que acompañar al enfermo en el camino hacia el futuro, sea este de vida o de muerte, teniendo presente lo que decía Erik Cassel "El médico pocas veces cura, algunas alivia, pero siempre debe consolar".
Along the history of the medicine the doctor has recovered principally tasks of assistance and consolation. Between centuries XV and seventeenth makes a change conception of medicine accompanying transforming knowledge. Remedying changes very quickly put a remedy medicine. Today, imbued with the same spirit, we understand that aside from damage and remove disease spell means. Bioethics is proposing to approach the medical and ethical behaviors find that the man is revealed in its fullness, integrity, ability to live with their history and projected into the future, as he asked what Potter, its founder. his often involves heal, repair, remove the damage, but all require a doctor to fulfill their oldest vocation: to care. But how do you think of another way the body and illness differently? Projecting a world with the patient sharing a room with him, caring for the common space, the joint project. This is a measure not only the exercise of the humanity of the doctor, but his ethics. We speak of an ethic of care in medicine This means to be basically attentive that the patient is an other one who needs from us, that it comes to the doctor to ask for help, deny it, ignore actions, or actions for the benefit of others, would clearly opt for unethical conduct, immoral. To reflect in front the sick dying and specially the suffering sick, becomes the biggest defy for the doctor. While the cure, as we understand it today, is supported on the science, care is supported by the trust. The medicine can not take care of, is knowledge, a science, the doctor can only do so, in reality the team doctor, because the doctor today can not be working alone. Practicing ethics of care is nothing to accompany the patient on the road to the future, be it life or death, bearing in mind what Erik Cassel said "The doctor rarely cures, some relief, but should always console".
Fil: Pfeiffer, Maria Luisa Cecilia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina; Universidad de Buenos Aires. Facultad de Medicina. Hospital de Clínicas General San Martín; Argentina; Universidad de Buenos Aires. Facultad de Medicina. Hospital de Clínicas General San Martín. Programa de Bioética; Argentina;
Fil: Molinari, Luciana. Asociación Argentina de Medicina Respiratoria. Comité de Bioética; Argentina;
Materia
Bioética
Médico-paciente
Cuidado
Salud
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Practicar la ética del cuidado no es otra cosa que acompañar al enfermo en el camino hacia el futuro, sea este de vida o de muerte, teniendo presente lo que decía Erik Cassel "El médico pocas veces cura, algunas alivia, pero siempre debe consolar".Along the history of the medicine the doctor has recovered principally tasks of assistance and consolation. Between centuries XV and seventeenth makes a change conception of medicine accompanying transforming knowledge. Remedying changes very quickly put a remedy medicine. Today, imbued with the same spirit, we understand that aside from damage and remove disease spell means. Bioethics is proposing to approach the medical and ethical behaviors find that the man is revealed in its fullness, integrity, ability to live with their history and projected into the future, as he asked what Potter, its founder. his often involves heal, repair, remove the damage, but all require a doctor to fulfill their oldest vocation: to care. But how do you think of another way the body and illness differently? Projecting a world with the patient sharing a room with him, caring for the common space, the joint project. This is a measure not only the exercise of the humanity of the doctor, but his ethics. We speak of an ethic of care in medicine This means to be basically attentive that the patient is an other one who needs from us, that it comes to the doctor to ask for help, deny it, ignore actions, or actions for the benefit of others, would clearly opt for unethical conduct, immoral. To reflect in front the sick dying and specially the suffering sick, becomes the biggest defy for the doctor. While the cure, as we understand it today, is supported on the science, care is supported by the trust. The medicine can not take care of, is knowledge, a science, the doctor can only do so, in reality the team doctor, because the doctor today can not be working alone. 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Along the history of the medicine the doctor has recovered principally tasks of assistance and consolation. Between centuries XV and seventeenth makes a change conception of medicine accompanying transforming knowledge. Remedying changes very quickly put a remedy medicine. Today, imbued with the same spirit, we understand that aside from damage and remove disease spell means. Bioethics is proposing to approach the medical and ethical behaviors find that the man is revealed in its fullness, integrity, ability to live with their history and projected into the future, as he asked what Potter, its founder. his often involves heal, repair, remove the damage, but all require a doctor to fulfill their oldest vocation: to care. But how do you think of another way the body and illness differently? Projecting a world with the patient sharing a room with him, caring for the common space, the joint project. This is a measure not only the exercise of the humanity of the doctor, but his ethics. We speak of an ethic of care in medicine This means to be basically attentive that the patient is an other one who needs from us, that it comes to the doctor to ask for help, deny it, ignore actions, or actions for the benefit of others, would clearly opt for unethical conduct, immoral. To reflect in front the sick dying and specially the suffering sick, becomes the biggest defy for the doctor. While the cure, as we understand it today, is supported on the science, care is supported by the trust. The medicine can not take care of, is knowledge, a science, the doctor can only do so, in reality the team doctor, because the doctor today can not be working alone. Practicing ethics of care is nothing to accompany the patient on the road to the future, be it life or death, bearing in mind what Erik Cassel said "The doctor rarely cures, some relief, but should always console".
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